Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Učitelé fyziky a němčiny propadli

Nejméně záživně se na základních a středních školách vyučují fyzika a němčina. K takovému závěru dospěli inspektoři, kteří zkoumali způsob výuky ve dvou a půl tisících českých škol. Proč tomu tak je? Na to má odpovědět příští průzkum České školní inspekce. Některé důvody však jsou nasnadě už dnes: fyzika je obtížná, látky je příliš a málokterý kantor ji dokáže dětem podat srozumitelně a zábavně.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Mlhon

8. 1. 2003 17:47
Teda v zahranici ziju uz dost let,
anglicky mluvim denne ale ze bych mel tolik sebevedomi a ucil anglicky deti (vcetne svych vlastnich) to teda ne. A od ucitelek AJ na zakladnich a strednich skolach jsem slysel i veci typu "Peter have a book". Ale jak se v clanku vicemene pise - kdo neumi uci.
0 0
možnosti

Martin

8. 1. 2003 16:02
Chybí popularizace vědy
Myslím, že chybí popularizace vědy, a to jak pro děti ve škole, tak i pro dospělé "ne-vědce". Zatímco vědci je úplně jasné, proč svému oboru věnuje spoustu času, probděných nocí a vůbec celé své životní energie -- prostě proto, že poznávání něčeho nového je nádherné dorodružství, srovnatelné s třeba s výpravou na Měsíc nebo s objevením Ameriky -- kdežto ne-vědci to tak úplně  zřejmé není. Když jsem byl já ve školních letech, hrdiny knížek, které jsem četl, byli lidé, kteří znali nebo uměli něco, co většina ostatních ne (zálesáci, cestovatelé, vědci, kosmonauti,...) a spíš svými znalostmi než brutální silou dosáhli úspěchu. Prostě, "vědění je síla" jak má dosud ve svém logu universita, kde jsem vystudoval. Dnes mají děti, místo Old Shatterhanda nebo Kapitána Nema, akorát pokémony. Tak proč se divíme? Po roce 1989 ovlivnili veřejné mínění literáti a dramatici, a způsobili tak ve společnosti všeobecný odklon od přírodních věd. Zkázu dokončili různí držitelé čestnch doktorátů a profesur -- ekonomové, pro něž je věda zajímavá až od chvíle, kdy přináší finanční zisk. Jenže,  bohužel, to základní výzkum neumí, nemůžete ho naplánovat, nemůžete si předem určit, co chcete objevit (dokonce ani komunisté se o to nepokoušeli). Vlastně můžete, jen ty výsledky se asi nedostaví. Přitom česká a slovenská věda, hlavně v teoretických oborech (matematika, teoretická fyzika), které nepotřebují mnoho peněz, je jednou z mála oblastí, v níž jsme za světem nezaostali. Takže, měřeno náklady na pomyslnou "jednotku úspěchu", je věda tím nejefektivnějším aktivem co máme, a zcela určitě předstihne i národní sporty jako jsou hokej a fotbal. Jen se o tom jaksi málo ví...  RNDr. Martin Kovár, Ph.D., Brno
0 0
možnosti

D.Brux

6. 1. 2003 15:57
Obory.
Jo a jeste k tem au-pair. Nemyslim si, v opaku k autorove clanku, ze praxe au-pair z nekoho udela lepsiho pedagoga v hodinach anglictiny. Jestli je vyuka anglictiny v Cesku kvalitnejsi jenom pro to, ze vyucujici jsou byvale sluzky v anglickych domacnostech, pak je to stejna bida, jako s tou nemcinou. 
0 0
možnosti

D.Brux

6. 1. 2003 15:52
Obory
je prinejmensim skoda, fyziku a filosofii stavet do jakychsi protipolu, vzdyt jeden z nejvetsich fyziku vsech dob A. Einstein, predstavoval zivotni dukaz o tom, ze oba tyto obory spolu  hranici.....Nize uvedeni kolegove Pilk a Atvar maji proste svou pravdu v tom, ze vyuka leckterych predmetu v ceskym skolstvi je na mizerny urovni.Lidem z tech hodin zbydou v hlave jedine vzpominky na stres a buzeraci, nic se nenaucej.... Na mosteckym gymplu na mizerny urovni, aspon za me, byla bohuzel vyuka exaktnich ved, zvlaste pak fyzika. Je dal smutny, ze se podcenuje vyznam nemciny, protoze v nasem stredo-vychodoevropskym prostoru jsou a hlavne budou odbornici ve vsech odvetvich s nemcinou vitani....Kdyz se dal vsichni budou palicate, z jakechjsi xenofobnich duvodu, ucit jenom anglicky, muze se paradoxne brzy stat, ze pri eventualnich nove prichozich investicich do Ceska a okoli bude davana prednost Polakum, Estoncum, Litevcum a Madarum, proste narodum, ktery budou schopny  mluvit lip nemecky....Vim o cem mluvim, hovorim plynne jak anglicky tak nemecky, ovsem zivi me hlavne nemcina.   
0 0
možnosti

pilk

6. 1. 2003 13:22
Obory
No jo, spousta bláznů chce studovat psychologii, sociologii, žurnalistiku, filozofii a další takové paobory k ničemu a my se potom divíme, proč je fyzika tak neoblíbená. Z vlastní zkušenosti - profesorka fyziky na gymplu naprosto super - sice přísná, nic neodpustila, ale vyžadovala logické myšlení, žádné biflování (k nelibosti našich filozofů a všech dalších jazykosociopsychožurnalozpytců). Když přišlo před maturitou na lámání chleba, tak dala pokoj všem, kteří nechtěli mít s fyzikou cokoliv společného a raději doučovala maturanty z fyziky a ty, kteří potřebovali fyziku na přijímačky na VŠ. Na druhé straně největší fanatik byl "profesor" filozofie, který strávil každou hodinu minimálně 15 minut vysvětlováním, proč potřebuje každý, ale opravdu naprosto každý inženýr, doktor a programátor vědět, co kdy a kde prohlásil ten který stoik, vyjmenovat všech šetnáct pohledů na vztah člověka a Boha dle nějakého "myslitele" 19. století a podobné ptákoviny. Tohle vytrvale zkoušel až do matury, s velkou oblibou se zaměřoval na studenty směřující k exaktním vědám a dával jim doslova sežrat svou jakousi "mentální nadřazenost". Svou oblíbenou hláškou "Na fyzice, chemii a medicíně svět nestojí, ale filozofie je základem světa a královnou věd." si záhy získal ústavní proslulost největšího blba. Větší biflování než v tomhle odporném předmětu jsem dosud nezažil ...
0 0
možnosti

admiral_Atvar

6. 1. 2003 14:00
Re: Obory
kristova noho, to je ale krasny prispevek ! lepe bych ty blabolive tlachaly a kohakopitharty nepopsal ani ja ! ja byl na strojni prumyslovce a tam jsme meli od jim podobnych pokoj. asi se bali, ze by byli zaprazeni v praxi v dilnach :))) bohuzel vysledek "prace" takovychto fanatiku vidime denne v ruznych aktivistech, salonnich anarchistech a podobnych parazitujicich existencich co ani nevedi co chteji.
0 0
možnosti

Posleda

6. 1. 2003 13:21
Redaktoři svými znalostmi ilustrují tristní stav
V MFD je uvedený článek doplněn ještě článkem o tom, jak s projektem Heuréka lze výuku fyziky zpestřit. Článek popisuje metodiku pokusu s plynem ze zapalovače v kádince (možnost "přelévat" neviditelný plyn z jedné kádinky do druhé atp.
Pokus byl redaktorům ukázán zřejmě dobře, ale ti pak ale při popisu a komentáři svými neznalostmi velmi dobře ilustrují, že nejenže nedávali při předvádění pozor, ale nepamatují si základy fyziky (a fyzikální chemie) ani ze ZŠ, natož fyziky středoškolské.
1. Pokusem se prý žáci "pokoušejí zjistit, zda jsou plyny kapalné".
"V běžné třídě by se pouze dozvěděli formulku, že plyn kapalný je".
Ve skutečnosti ale nezjišťují existenci kapalného skupenství plynu (na to by stačil jeden pohled do transparentního zapalovače), ale jak z popisu pokusu vyplývá, tak jen to, že se plyny (tj. látky v plynném skupenství) jako kapaliny chovají!
2. "...do kádinky vstříkněte trochu plynu do zapalovače (propan-butan)."
Propan-butan je směs, plněná do "bomb" na vaření. Plyny se míchají kvůli zlepšení užitných vlastností (výhřevnost vs. bod varu - teplotě zkapalnění plynu). Do zapalovačů se plní jen butan (jak také potvrdili hasiči po nedávném výbuchu způsobeném feťáky v Praze-Řepích).
Aby se plyn udržel v kádince (a bylo možné jej "přelévat") je nutné, aby měl výrazně vyšší hustotu než vzduch. To butan splňuje, propan by ale vyprchal.
To, že se butan důsledně drží "při zemi" ukázal i zmiňovaný výbuch. Ten  vyboulil v podlahové výšce plášťové panely domu, přičemž paradoxně ani nevyrazil okna, v těchto panelech  vsazená (foto na idnes je).
Zřejmě by šlo na laboratorních vahách (dvoramenných) porovnat hmotnost balónků naplněných vzduchem a butanem).
Ale kdeže by se takovými "prkotinami" redaktoři zabývali, když je zřejmě ve škole štvalo, proč by měli vědět "jak rychle běhá trubkou elektron".... A jen na okraj: Technické studium jsem ukončil na gymnasiu (a ne s nejlepšími známkami), VŠ mám humanitní. Jinak ale z hodnocení inspekce vyplývá, cže hemie dopadla jen o chloupek lépe než fyzika. U obojího je to totiž stejný problém. Na základní škole nezačnou žáčci - naši potomci v šesté třídě fyziku "praktickou" mechanikou (jednoduché stroje) a chemii "kuchyňskou" chemií, ale ve fyzice biflováním pojmů veličina - jednotka a biflováním vzorečků, v chemii dokonce biflováním stavby atomu -jádro, obal, počty částic, anionty, kationty! Tuto látku jsme měli my (v druhé polovině sedmdesátých let) až na gymnasiu (byť už také v prvním ročníku), generace našich rodičů se s ní setkala až někdy v závěru středoškolského studia, nebo dokonce až na VŠCHT! Nevím, kdo vytváří osnovy a základní metodiky pro ZŠ z technických předmětů, rozhodně to ale není kvalitní metodik! Je ale také samozřejmě otázka, jak jsou připravováni (resp. byli připravováni) na pedagogických fakultách dnešní učitelé ZŠ. Pokud tak, jako byli před 20 lety učitelé cizích jazyků (důraz "vědeckou znalost "jazyka- morfologie, lexikologie, historický vývoj, teorie a dějiny literatury), tak se není čemu divit. Zvláště, když i technické předměty učí převážně ženy. Nic proti nim, ale jsou na to většinou "málo hravé". posleda@post.cz  
0 0
možnosti

admiral_Atvar

6. 1. 2003 14:06
Re: Redaktoři svými znalostmi ilustrují tristní stav
pekny rozbor :)) k zaveru - metodik neni hloupy. je to filosof-anarchista dosazeny na sve misto hlavnimi ciniteli multikulturniho spiknuti(jeho ceske hlavy - havel, pithart,halik, kohak) s ukolem rozbit zapadni technickou spolecnost uz v zarodku a vychovat z deti humanitne vzdelane fetaky co budou v dospelosti spolu s pakistanci a kubanci v havu marihuanoveho dymu sedet v troskach prahy a rozebirat nektere z zachovalych filosofickych del.
0 0
možnosti

BGS

6. 1. 2003 12:25
němčina a fyzika
Na základce bylo všechno super. Němčinářka i fyzikář byli fakt lidi na svém místě (ZŠ Pertoldova, Praha 4). Ale na střední (Resslova 5, Praha2) jsem nevěřila vlastním očím, když jsme na fyziku dostali pána, kterej jen chodil před tabulí, něco si brblal (snad nás ani nevnímal), občas nás nechal napsat písemku (taháků jsme mohli mít miliony, ale stejně to nebylo nic platný, protože i opsaná definice byla nakonec blbě). A němčina? To byla další hrůza. Jako třída maturující z němčiny jsme měli za 4 roky 5 profesorek. Ta poslední nás dokonce nutila učit se maturitní otázky nazpaměť! Jedna věta vlastními slovy a už bylo zle. Maturu jsem zvládla jen díky tomu, co jsem si zapamatovala ze základky...
0 0
možnosti

admiral_Atvar

6. 1. 2003 12:55
Re: němčina a fyzika
nemohu nez kontrovat svym stylem anglickych referatu. v ramci vyuky anglictiny na prumce jsme dostali vzdy nejaky papir s anglickym textem o necem znamem (opava, vyroba oceli, prumysl v okoli). vetsina tridy se to biflovala anglicky a pote s vice ci mene popr. zadnymi chybami prednesla. ja jsem si zapamatoval neco malo ceskeho o cem to bylo a mluvil jsem z hlavy co me o tematu napadlo uz prelozene anglicky. samozrejme tam par chyb bylo. zajimava byla reakce ucitelu. letiti jazykozpytci a krotitele studentu byli zdeseni a mel jsem co delat s nepropadnutim, tak mladsi vetsinou mou snahu kvitovali s povdekem. na VS jsem ovsem s touto taktikou a uz vyssimi znalostmi a citem pro jazyk dosahl na 1. bohuzel, zapominani je svinstvo :((
0 0
možnosti

barbudo

6. 1. 2003 11:13
Učitel národů by se divil, kam jsme to "dotáhli".
Je obrovská škoda, že se v dnešní multimediální době, předměty jako fyzika či chemie vyučují hůř než před třiceti lety. Na úrovni ZŠ na nich přitom není dohromady nic k učení, je to především ohromná zábava.
0 0
možnosti

NosmoKing

6. 1. 2003 10:59
No
No druhá věc pracuju v malý základní škole a ta fyzika je v pohodě ale jazyky jsou tady katastrofa jak angličtina tak němčina převážně to učej kantorky který byly 20 let ruštinářky a o tom co je potřeba v jazyce nemaj ani ánunk no ale kdo by se taky divil za ty prachy co dostávaj
0 0
možnosti

Jan Ámos

6. 1. 2003 10:29
škola hrou
Zvlášť, když můžu hrabat prachy za akci "Internet do škol". Tak jaký starosti s učivem a kantorama.
0 0
možnosti

NosmoKing

6. 1. 2003 10:55
Re: škola hrou
ty jsi ale vůl internet do škol je potřeba
0 0
možnosti
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Šéf sněmovny Johnson přišel na univerzitu podpořit Židy, dav na něj bučel

25. dubna 2024  10:41

Studenti newyorské Kolumbijské univerzity ve středu pokřikovali a bučeli na předsedu Sněmovny...

Rozepře o důchodové reformě i ústavní žaloby. Mluví stínová vláda hnutí ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno  10:40

Přímý přenos V atriu Poslanecké sněmovny probíhá tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluví...

Opilé policisty, kteří napadli dívku před nočním barem, inspekce obvinila

25. dubna 2024  10:35

Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS) obvinila policistu a policistku, kteří napadali v...

Party na veřejných záchodech. Vandalové si přinesli televize, okna zakryli dveřmi

25. dubna 2024  10:34

Veřejné toalety u náměstí 1. máje a Malé ulice v Mimoni se staly místem bujarého setkání. Účastníci...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...