Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Předák tramvajáků: Nedáme se!

Pražští tramvajáci hrozili na pondělí stávkou. Pozvání do redakce iDNES proto přijal šéf Federace řidičů tramvají Antonín Dub. Od rána neměla v pražských ulicích jezdit jediná souprava. Jejich řidiči si tak chtěli vymoci stejné platy, jaké berou kolegové u autobusů. Nakonec od stávky upustili. Dub, ale hrozí, že příště už by to mohla být stávka časově neomezená. "Nedáme se, protože víme, že naše požadavky jsou legitimní a oprávněné," řekl během on-line rozhovoru rozhovoru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Jitka

Jaké máte informační zdroje?
Nevím, zda ještě mohu položit otázku panu Dubovi, ale chtěla bych se ho zeptat, kde bere informace o tom jaký plat má strojvedoucím metra? Na účtárně DP hl.m.Prahy asi ne, tyto informace by se neměly podávat jiné osobě, no a natož osobě takové, jakou je pan Dub. Mám v příbuzenstvu osobu, která metro řídí, ale jak uvádí pan Dub v jedné své odpovědi, že strojvedoucí metra nemají žádné, nebo skoro žádné přesčasy a přitom plat 25.000,- Kč, o tom tedy na metru nevědí navíc, co kdyby se rozhodli a chtěli to takto "dorovnat". 
                                                                      Jitka z Prahy
0/0
8.1.2003 23:01

Honza

Chtěl bych znát vaše důvody!
Poslední dva liché příspěvky dávají na ukázku vztah dopravce X cestující, alespoň tak to vidím já! Nemyslím, že je vhodné napadat tramvajáky větami "úplný lempl, žádná kvalifikace apod" Možná někoho z vás štve, že vám možná nějaká ta tramvaj ujela! Já, jako většina z vás zde- z pohledu tramvajáka obyčejný kaštan- cestující- zátěž na h.... která jen zdržuje, motá se a překáží takové názory nemám, čím to je? Nikomu z vás by neuškodilo podívat se na to objektivně, vysokoškolák sice má spoustu zkoušek a předpoklady, tramvaják zase musí umět jednat svým vlastním rozumem a být znalý života aby vás v pořádku dovezl k cíli! Nemyslete si, že tramvajákům je příjemné tohle číst a celý život poslouchat! Divím se Pavelovi, který zřejmě je tramvaják, že je tak klidný! O to více se vztahy přiostří a o to více bude nevraživých pohledů! Dívejte se na to jinak: Řidič vás odveze kam potřebujete, kdyby nebylo řidičů MHD, bylo by to špatné, proto jsem byl pro jejich stávku i když by mne připravila o dost času! Jejich platy jsou opravdu nízké na to, že je rok 2003 a mají zodpovědnost za stovky životů na silnici, ve voze, za svěřené vozidlo a podobně- najednou! Dopřejte jim to, vsadím se, že nikdo zde nemá nižší plat než tramvaják, tak o co jde??
0/0
7.1.2003 22:45

Tom

S vyděrači se nevyjednává
A tohle je evidentní vidírání. Vyšší náročnost řízení autobusu proti tramvaji je zjevná (musej ještě kroutit volantem ). Až začnou stávkovat tak bych je vyházel a naúčtoval jim způsobené škody. Ona už je i v Praze dost vysoká nezaměstnanost a dvouměsíční kurs zvládne i úplný lempl, což se o řízení autobusu rozhodně říct nedá.
Pokud jim magistrát a DP ustoupí tak navrhuji stávku a demonstrace cestujících proti magistrátu.
 
0/0
7.1.2003 17:37

Pavela

Re: S vyděrači se nevyjednává
Hele, Tome, já se stávkou taky nesouhlasím a žabomyší spory (o kroucení volantem, dolévání fridexu, stahování pantografu, dosypávání písku...) jdou taky mimo mne. V něčem ale naprosto NEMÁŠ pravdu - kurz na řidiče tramvaje zdaleka každý neudělá, protože na to spousta lidí NEMÁ. Buď se nenaučí teorii (je toho na 2 měsíce poměrně hodně, víc než si kdo myslí) nebo jim nejde vlastní ježdění. Jestli tě zajímají čísla, tak odhadem - 80% uchazečů nevyhoví při psychotestech a lékařských prohlídkách a z těch zbývajících 20% tak alespoň třetina neudělá kurz. Málo lidí ví, že vlastnit řidičák na silniční vozidlo ještě vůbec neznamená, že bude jezdit dobře s tramvají. Předvídavost řidiče tramvaje totiž musí být několikanásobně lepší než třeba řidiče osobního auta. I někteří profesionální řidiči kamiónů v kurzu na řidiče tramvaje neuspěli. Je to totiž o něčem jiném než o počtu pedálů na které se šlape a o točení nebo netočení volantem. Kdo to nezná a hodnotí to, neví o čem mluví. Nechci řidiče tramvají nějak vyvyšovat, ale hnusí se mi tady to kolektivní ponižování bez znalosti věci.
0/0
7.1.2003 18:30

///

Re: Re: S vyděrači se nevyjednává
Můžeš mít třeba i pravdu. Všechno má své a řídit tramvaj jistě není práce nejlehčí ani nejnenáročnější. To ale nic nemění na tom, že se tramvajáci chovají jako vyděrači. To jim u veřejnosti zrovna nepřidá. Kdo tramvají alespoň občas jezdí, dobře ví, že kromě těch báječných řidičů, kteří se chovají k lidem slušně, za jízdy nekouří a netelefonují, nejezdí jako čuňata, nezavírají lidem dveře před nosem, nebo ve chvíli, kdy jsou napůl venku, jsou i takoví, kteří mají k takovému ideálu zatraceně daleko. Bylo by na místě, kdyby se řidiči tramvají vrátili do reality. Právě v porovnání s jinými profesemi jsou platy všech řidičů   DP (tramvaje, autobusy, metro) doslova královské. Nejsou jedinými, kteří mají při práci odpovědnost za lidi, pracují v ne zrovna ideálním prostředí, jejichž práce si vyžaduje pozornost, atd. Takových profesí je spousta a mnohdy daleko hůře placených. Sebestřednost a nenasytnost řidičů pak vyvolává podrážděné reakce nás ostatních. A není nic divného, když jsou pak řidiči v příspěvcích karikováni jako tupci s klikou, apod. Svým chováním si o to říkají.
0/0
8.1.2003 12:42

Čeřov

Re: Re: S vyděrači se nevyjednává
Dvouměsíční kurz je docela něco jiného, než získat Ečko s 3 letou praxí bez problému, kolik tramvajáků by to bylo schopno s úspěchem absolvovat? Mnoho jich nemá ani řidičák, takže jim řízení tramvaje třeba příjde jako univerzita. Pokud jste někdy jel třeba po Praze autem, tak máte jistě dost živé vzpomínky a denně s autobusem to musí být učiněný med.
0/0
14.1.2003 14:41

Mirek

Hulvátství
Chování jakýchkoliv stávkujících, kteří si jako rukojmí berou lidi, kteří s tím nemají nic společného je podle mne sprosťárna. Republika je ve srabu a takovýmy stávkami se přibližujeme k Argentině. Další do nebe volající drzostí tramvajáků je to, že oni, kdy jediným stupněm vzdělání je možná 3 měsíční příprava. Tedy prakticky žádný kvalifikační předpoklad. Oproti školství, kde je převážná část vysokoškoláků a kde průměrný plat nedosahuje ani platu tramvajáků. Komunistický přístup. Nejvíce bere ten který nejvíce řve.
0/0
7.1.2003 17:28

Scan

Nenadávat a neurážet
Panstvo, v roce 1956 president Antonín Zápotocký nazval dopraváky "dobře placenými turisty".Srovnejte si někteří co jste vlastně ve srovnání s tímto géniem napsali a čím se lišíte.Je vidět , že pan Zápotocký zasel sémě despektu k profesi tramvaják velmi úspěšně. V roce 1981-82 hrozila v DP Ostrava naprosto identická stávka tramvajáků. Pod hlavičkou názorů stejného charakteru jako má většina z vás byla potlačena, ale řada věcí byla přitom vyřešena.Naprosto stejně tehdejší politikové dočasně ustoupili, jako pan Bém, aby posléze razantně a vysoce takticky celý spor vyřešili ve svůj prospěch. Že za panelem tramvaje sedí inženýr a je jich spousta podobných, je ostudou této společnosti, ne ostudou pana Duba. S přáním faktografického chatu - SCAN
0/0
7.1.2003 14:55

T3

Martinxi, neosočuj nikoho...
... to taky nesvědčí o Tvé vysoké inteligenci! Já jezdím tramvají také každý den a sice jako řidič a zásadně jsem nekuřák, lidi do dveří nezavírám a ani nikomu nenadávám! Nevím, kde se v Tobě bere ta nenávist, vždyť pan Dub hájí zájmy určité profese a kdyby Ty jsi měl v práci problémy, ještě bys byl za takového pana Duba rád! Můžu jenom říci, že většina řidičů dělá svou práci ráda a dělá jí dobře, neříkám, že nejsou výjimky, jsou všude a to, že se děje bezpráví, za to žádný řidič ani p. Dub nemůže! Pokud Ti vadí už samotná osoba "tramvaják", jezdi ve vleku a při příjezdu tramvaje se otáčej, nebo choď pěšky!
0/0
7.1.2003 14:32

MARTINXI

s prominutím ale je to neskutečnej vůl
s prominutím ale je to neskutečnej vůl.jeho prioritou je vozit bezpečně spokojené zákazníky.já denně jezdím tramvají, když teď metro nefunguje.a každý den vidím hulící řidiče a hlavně ty co žvaní celou cestu do mobilů.když to takhle půjde dál může za chvíli stávkovat každý.u některých profesí ovšem důsledek stávky není takový jako když nejede tramvaj.takže tyto profese asi nic nezmůžou.má pan dub ponětí kolik berou jiní pracovníci třeba ve státní správě atd.? mě výše jejich platu docela vyrazila dech.asi to dopadne tak jako z panem RATHEM (snad sem to napsal dobře) zástupcem lékařů.moc řval a tak mu dali funkci a je klid.zdá se mi že pan Dub dělá z řidičů tramvají svaté.jde přece jen o princip, ne o peníze. cituji: řidič tramvaje má po 20 letech zničený zažívací trakt, zrak, nervy, páteř. u takovéhle hlášky nevím jestli se mám smát nebo bejt naštvanej. vždycky když mě nějakej debílek přivře do dveří, vidím jak mají rádi cestující. a ty hlášky že řidič který jede rychle jako magor dohání strátu času a pak ani chudák nemá čas na cigaretku...no nic to bych se tu vztekal do nekonečna. IQ pana Duba je podle mě velmi velmi slabé, ale nakonec dosáhne svého. Mějte se.
0/0
7.1.2003 10:42

jojo

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
7.1.2003 9:54

Janek

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
6.1.2003 22:29

///

Re: ...
Budeš asi brzy zrušen, ogare. Máš tam nejméně dva nepřípustné výrazy.
0/0
6.1.2003 22:32

Luděk

Re: Re: ...
Mas na mysli vyrazy PRAZAK  a VIDEN ??? Borec co je hrde,ze je z Brna-ze štatlu !!!A že vám nejedó šaliny??No užíte si konópci z Práglu :o)
0/0
7.1.2003 8:27

Vanous

Re: Re: Re: ...
vy tam nemate ani tolik tramvaji, aby mohli ridic zalozit nejaky odbory. tech vasich pet tramvajaku stavkovat nemuze, na to jich je dost malo :)))
0/0
7.1.2003 11:35

Pavel

Tramvaje
Tak myslím, že čas se začít bavit o tramvajích obecně. K čemu vlastnbě jsou a proč se stále nenahradily třeba trolejbusy. Ty nepotřebují koleje, které se pořád musí kontrolovat a opravovat - měnit za velké prachy a kolapsu dopravy v místě opravy silnice. Můžou se snadno vyhnout jakékoliv zábraně v trase, tramvaj neobjede nic. Nejsou tak těžké a nenarušují konstrukci vozovky a okolních budov, jako tramvaje, které jsou i značně hlučné. Jistě i spotřeba el.energie bude u trolejbusů nižší. Složité a jinak nevyužitelné tramvajové pásy by zmizely a nahradily by je pouhé další pruhy, které by byly využitelné i pro jiné dopravní prostředky. Jistě by se tak složitá doprava v Praze uvolnila a zrychlila. Příkladem může být např. Budapešť, kterou navštívil snad téměř každý občan Prahy.
0/0
6.1.2003 21:38

???

Re: Tramvaje
Výborně, ale to, že trolejbusy mají v naprosté většině samostatný pruh, že nejezdí rychlostí 40 a více za hodinu a v neposlední řadě kapacita, už neuvádíš. Ve všední den je ve špičce nasazeno kolem tří set vlaků na trati. Budu-li brát, že se do tram. soupravy vejde zhruba 250 lidí, pak je okamžitá kapacita přepravy 75000 cestujících. Kolik by muselo být trolejbusů, které mají kapacitu zhruba poloviční? Počítám-li dobře tak okolo 600, a to jen na trati. Další musí být v záloze, některé na údržbě... Samozřejmě tím pádem také dvojnásob řidičů, dvojnásobek prostředků na mzdy, údržbu... Jak by se trolejbusy dnes vešly do centra? Trolejbus je dobrý pro malé město - např. Hradec Králové, není však vhodný pro pražskou MHD. Ano, trolejbusy tady jezdily, ale byly zrušeny především z ekonomických a provozních důvodů.
0/0
6.1.2003 21:55

Luděk

Re: Re: Tramvaje
ani jeden nemate uplne pravdu.U nas v Brne je doprava ve stredu mesta zalozena JEN na TROLEBUSECH TRAMVAJICH...- je to levnejsi,ekologictejsi a co se tyce rychlosti..kdyz jsou zacpy stejne nejezdi nikdo rychleji nez tech 40-45km /hod...Tramvaj ma DALEKO USPORNEJSI PROVOZ - JAKO KAZDA KOLEJOVA DOPRAVA!!ASI SES NEUCIL FYZIKU-srovnej odporove sily pneumatiky a kolejni+kola vlaku,ci tramvaje.
myslim vsak,ze tramvajaci si nemuzou stezovat-natoz v Praze.Kdyz si vemete,ze strojvudce vlaku bere priblizne totez co clovek,ktery si jezdi po miste sveho bydliste-neprespava po nocleznach v jinych mestech...atd..a navic..riziko a odpovednost ridice Busu je vetsi.
0/0
7.1.2003 8:34

hmmmmm

Re: Re: Re: Tramvaje
U vas v Brne nemate milion lidi a u vas v Brne si taky muzete akorat trhnout.
 Tady by musely byt vyhrazene pruhy pro Trolejbusy, jinak by se nikam ani nehnuly. Muselo by jich byt vice, a musely by se tahat troleje, coz by hodne casto bylo slozite a komplikovane.
 
0/0
7.1.2003 11:56

Jana

Předák tramvajáků
Tak z fotky a televize vypadal jak prosťáček, ale z rozhovoru zde je jasné, že na tom je ještě hůř. Fakt asi zaspal dobu. Co vlastně chce? Takto by mohl řvát v této republice s holim zadkem každý. Každá profese má své pro a proti. Nikdo nikoho nenutí, aby to dělal. Tak ať jde pan Dub makat jinam, kde si vydělá více. Ví vůbec kolik berou jiné profese? A zejména ty kde musí pěkně makat a né dřepět za štanglí a vozit se tramvají kam ho koleje dovezou...bavit se tím, že prudím lidi tím, že jim zavřu dveře před nosem nebo zvoním na řidiče, kteří nemají kam uhnout a bojí se, aby do nich tramvaják nevrazil a mohl si jít za peníze domů dáchnout... Jedna pozoruhodnost ve výkladu pana Duba mi nahání strach, a to tvrzení, že tramvaj zastaví až o další tramvaj. Tak to snad ať raději stávkujou a bude konečně v Praze klid. Budou volné ulice a dopravní kolaps zmizí.
0/0
6.1.2003 21:29

???

Re: Předák tramvajáků
Janičko, jsi kus hovězího. Absolutně nemáš ponětí co všechno obnáší řízení tramvaje. Dopravní zácpy v Praze netvoří MHD, ale záplavy individuální dopravy, zejména pak "samocestující", kteří přece nepojedou u pravého kraje, kde mají dva metry volno, ale raději se budou posunovat  dveceti centimetry v kolejišti. O dalších aspektech nemá smysl se dále rozepisovat, protože plýtvat informacemi na tak naivní pohled jako je tvůj, je ztrátou času. Možná snad jednu jedinou informaci, kterou ale asi stejně nepochopíš. Při nášlapu jízdy a rychlosti 40km/hod je zábrzdná dráha na suchu a rovině mezi 50-60 metry a to včetně použití magnetů, takže se jedná o časový úsek asi 5-6 vteřin. Auto při stejné rychlosti a za stejných podmínek zastaví na vzdálenost 12-15 metrů, což je něco mezi 1 a 2 vteřinami.
0/0
6.1.2003 21:43

///

Re: Re: Předák tramvajáků
Navrhuji pro větší vážnost vaší profese uzákonit den tramvajáků. Jednou za rok by vybranou delegaci přijal sám ministr dopravy a v televizi by vám zahrála dechovka.
Hovězí jsi spíš ty. A jestli se ti nelíbí dělat to, co děláš za tolik, za kolik děláš, jdi dělat něco jiného za víc. Jestli teda něco takového umíš. Za ty prachy se totiž většinou už jinde musí dost makat nebo něco umět.
Jednu výhradu bych ale měl. Ten odborář nevypadá jako prosťáček, ale jako grázl. Spíš bych si ho uměl představit řídit taxi než tramvaj.
0/0
6.1.2003 22:24

Pavela

Re: Re: Re: Předák tramvajáků
No vidíš - a přitom je to dost dobrej řidič (NEJSEM příznivec ani jeho ani stávky). Zjev často nic neznamená. A jinak - řidiči dost makají, i když to laikům na pohled nepřipadá.
0/0
7.1.2003 8:47

///

Re: Re: Re: Re: Předák tramvajáků
Naopak. Zjev je v tomto případě v naprostém souladu s jeho chováním. Jako grázl vypadá a jako grázl se chová. Jestli umí dobře řídit tramvaj s tím nemá nic společného. Taxikáři taky nebývají nejhorší řidiči.
0/0
7.1.2003 19:09

&spol

Nepletou si dobu???
Navrhuji udělat celostátní studii zohledňující náročnost jednotlivých povolání a pak podle nich zpracovat tabulky pro spravedlivé odměňování...
To je blbost, že jo? Od kdy má náročnost práce něco společného s výší mzdy? A kdo a jak je schopen něco takového vůbec změřit? Co budou dělat, až zjistí, že pro Frantu je náročnější řízení tramvaje a pro Tondu řízení autobusu? Proč se vůbec vyhazují peníze za takové nesmyslné studie?
 
0/0
6.1.2003 19:32

Michal

Síla
Některý odpovědi pana Duba jsou dost neskutečný. Jeho argumentace, že řidič metra bere 25 tisíc silně zavání snahou popudit proti této skupině veřejné mínění - prostě hraje na závist, třeba to vyjde. Otázky a odpovědi jsem přečetl pečlivě a jenom jsem se utvrdil v přesvědčení, že stojím na straně DP.
0/0
6.1.2003 17:03

tráva

proč se vůbec dělá nějaká studie
když jediné, co tramvajáci podle Duba chtějí je zvýšit mzdy na úroveň řidičů autobusů a to bez ohledu na výsledky studie?
0/0
6.1.2003 16:09

Nemesis

Stávka
Dobrý den. Všude se hovoří o stávce řidičů tramvají, ale vy zastupujete jen část, jaký je poměr?
0/0
6.1.2003 16:02

Pavela

Re: Stávka
Dobrý den, nejsem sice pan Dub (ten odpovídal odpoledne na jiném místě), ale orientačně to vím - přibližně jednu třetinu. Pokud by se to počítalo i s brigádníky, pak cca jednu čtvrtinu. Případné zvýšení platů by se týkalo všech řidičů.
0/0
6.1.2003 17:30

Japeš

Řešení mzdových tarifů řidičů pražské MHD? Nic jednoduššího!
Navrhuju po dobu testů ponechat dosavadní rozvržení platových tarifů, jen umožnit řidičům tramvají, aby - pokud chtěji - mohli přejít na místo řidičů autobusů. Pokud by se ukázalo, že je za současných mzdových tarifů relativně větší zájem o práci řidičů autobusů než o práci řidiče tramvají, pak bych přidal tramvajákům a ubral autobusákům.
0/0
6.1.2003 15:48

Sikky

Re: Řešení mzdových tarifů řidičů pražské MHD? Nic jednoduššího!
Proboha!
Jen to ne. Aspon ne bez radneho zajezdeni v autobuse. Dokazete si predstavit, az bude autobus brzdit na draze 50 m? Jak bude sofer vylezat na pulce krizovatek a prehaovat treba dopravni znacky? Jak bude podsypavat piskem pneumatiky?
A co kdyz si nezvykne, ze autobus ma narozdil od tramvaje i spojku a VOLANT?
0/0
6.1.2003 23:10

Pavela

Re: Re: Řešení mzdových tarifů řidičů pražské MHD? Nic jednoduššího!
Dement jest ten, co z jiných dementy dělá...
0/0
7.1.2003 7:39





Najdete na iDNES.cz