Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

České děti neumí pořádně číst

Pryč jsou zřejmě doby, kdy děti bez dechu hltaly oblíbený román pod peřinou jen při slabém světle baterky, zatímco už měly dávno spát. Dnešní děti sice číst umějí, ale nedokážou toho správně využít. Nevědí, co čtou, nerozumějí textu. A čtou málo. Odborníci tvrdí, že za to mohou počítače.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Pavla K.

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
31.12.2002 1:15

Kapr Miroslav

Dítě se samo nenaučí ani chodit!
Proč by taky měli umět číst?! ,Přepracované, a ,unavené, matky na ně nemají čas a otec nemůže, neb své dítě vídá v lepším případě 69 dní v roce - myslím rozvedené rodiče. A těm,co nejsou rozvedeni,je neustále připomínáno,že pro výchovu dítěte jsou nejlepší matky.Nevím,z jakých chorých mozků tyto myšlenky přímo planou,ale srovnejte si,prosím,statistiky o stoupající kriminalitě mládeže a stoupajícím počtu neúplných rodin - samozřejmě dítě s matkou.   Jenže to by mnoho ,,darmožroutů,, kolem opatrovnických věcí neměli co dělat!Ale to není prvořadé,zásadní je to,aby se NIKDO nevměšoval do řádného chodu rodin pod jakoukoliv záminkou. A jsme u ideologie,která je hybatelem tohoto hrůzného stavu,nazývaném Ochrana rodiny!   Lidé,vzpomeňte na slavnou Římskou říši - ta skončila právě pro rozpad rodiny!! 
0/0
29.12.2002 21:31

Zbyněk Jan

Ubohé děti aneb škola hrou
Není divu, že české děti neumějí číst, když jich v průměru  dvě třetiny nemá dokonce ani otce. Nedivme se. Kdo by si s nimi měl číst? Sociální systém ČR a její prostátní  justice jsou prostě zvrácené. Viníky odhalíte snadno.Projděte se na kterýkoliv "opatrovnický" proces, přesvědčte se kolik vyživí zbytečných soudců a úřednic. Vyřiďte ministrovi spravedlnosti Pavlu Rychetskému, že to jsou to ubohé děti. Tátu si ani neužijí... Ne každý z toho zbytku pak má tu možnost jako pan premiér Špidla, aby učil své děti francouzsky.
Je nasnadě, že by našim dětem pomohla společná střídavá péče obou rodičů po rozvodu. Jenže, z čeho by se pak vyživili ti přezaměstnaní soudci? Máme jich asi nejvíc v celé Evropě!  Výsledky však jsou, vidíme je kolem sebe: Čím méně dítek čte, o to víc jich pak v pubertě umí dobře kopat do pomníků. Zbyněk Jan
0/0
29.12.2002 18:45

Zbyněk Jan

Ubohé děti aneb škola hrou
Není divu, že české děti neumějí číst, když jich v průměru  dvě třetiny nemá dokonce ani otce. Nedivme se. Kdo by si s nimi měl číst? Sociální systém ČR a její prostátní  justice jsou prostě zvrácené. Viníky odhalíte snadno.Projděte se na kterýkoliv "opatrovnický" proces, přesvědčte se kolik vyživí zbytečných soudců a úřednic. Vyřiďte ministrovi spravedlnosti Pavlu Rychetskému, že to jsou to ubohé děti. Tátu si ani neužijí... Ne každý z toho zbytku pak má tu možnost jako pan premiér Špidla, aby učil své děti francouzsky.
Je nasnadě, že by našim dětem pomohla společná střídavá péče obou rodičů po rozvodu. Jenže, z čeho by se pak vyživili ti přezaměstnaní soudci? Máme jich asi nejvíc v celé Evropě!  Výsledky však jsou, vidíme je kolem sebe: Čím méně dítek čte, o to víc jich pak v pubertě umí dobře kopat do pomníků. Zbyněk Jan
0/0
29.12.2002 18:45

BigBoss

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
29.12.2002 16:05

Podzimek

To je problém paní ministrně školství, co nám je po tom?
Ať je to naučí.
0/0
28.12.2002 22:03

Podzimek

To je problém paní ministrně školství, co nám je po tom?
Ať je to naučí.
0/0
28.12.2002 22:03

Podzimek

To je problém paní ministrně školství, co nám je po tom?
Ať je to naučí.
0/0
28.12.2002 22:03

Jan Herna

České děti neumí pořádně číst
   Jako se vším ostatním,i se čtením vše vychází u dětí od rodičů.JJestliže rodiče umějí dětem vyprávět od malička pohádky,v době,kdy je dítě již dostatečně zralé,začnou mu číst delší pohádky,dítě dostane zájem vědět více a začne si brzy samo číst.Samozřejmě musí mít na čtení čas.Pokud mu ho rodiče vyplní jinými aktivitami,nezbude dítěti čas na čtení.Večer je již unavené.I ten počítač má mít vyhrazenu dobu,po kterou u něj dítě může být.A to také závisí na rodičích.Dítě není zralé,aby poznalo,kdy mu sedění u počítače škodí.Já jsem svoji dveru ke čtení vedl,ona sama ráda od malička čte a k tomu přivedla i své děti.Vnučka dnes již tak pokročila,že čte pohádky svému mladšímu bratříčkovi, protože k tomu byla od malička vedena.Když ale dítě vidí,že to,co jej učí ve škole,rodiče,hlavně maminky porušují,nedivmě se,že děti nečtou.Považují to totiž za zbytečné. 
0/0
28.12.2002 18:17

zuzana

neumějí, sakra! proč to po té negramotce všichni opakujete, to už opravdu nikdo neumí česky?
0/0
28.12.2002 20:04

akademik

Re: neumějí, sakra! proč to po té negramotce všichni opakujete, to už opravdu nikdo neumí česky?
ja umim-ale moje decka neumi--zuzi,je to tezke s tou mladou generaci,vjer mi...
0/0
28.12.2002 20:17

Krut'as

Re: Re: neumějí, sakra! proč to po té negramotce všichni opakujete, to už opravdu nikdo neumí česky?
se mi libi tva odezva vjer mi.... ale asi vim proc!
0/0
28.12.2002 22:38

akademik

Re: Re: Re: neumějí, sakra! proč to po té negramotce všichni opakujete, to už opravdu nikdo neumí česky?
i krute slovo nekdy potjesi.
0/0
28.12.2002 22:43

Krut'as

Re: Re: Re: Re: neumějí, sakra! proč to po té negramotce všichni opakujete, to už opravdu nikdo neumí česky?
Nevim proc a jake krute slovo potesi? Jsem naprosto presvedcen, ze to byl zert naco jsem reagoval. Pokud ne, pak lituji pisatele, ktery by si dovolil jine kritizovat a sam neco podobneho napsat. Jinak ale "Happy New Year" to you to!
0/0
29.12.2002 0:25

akademik

Re: Re: Re: Re: Re: neumějí, sakra! proč to po té negramotce všichni opakujete, to už opravdu nikdo neumí česky?
...i toto byl zert...i tebe HNY ...a usmej sa...
0/0
29.12.2002 12:09

Krut'as

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
28.12.2002 11:46

zuzana

Re: Ceske deti neumi poradne cist A umi aspon poradne krast, nebo jsou uplne leve, tomu bych asi tezko veril.
Hochu, hochu, nauč se aspoň jednu řeč pořádně - on neumí, oni neumějí. Nebo půjdeš za trest dělat novináře jako ostatní negramoti - mimochodem, nalistujte si stranu E12 MF DNES 28.12., kde je strhující reportáž o restauratérovi, který "už hostil manžele Havlovi". Možná je dobře, že děti moc nečtou, aspoň se o ně ta blbost tolik neotře.
0/0
28.12.2002 13:14

Krut'as

Re: Re: Ceske deti neumi poradne cist A umi aspon poradne krast, nebo jsou uplne leve, tomu bych asi tezko veril.
Zuzanko a proc to vykladas mne? Ja jen copy a paste nazev clanku a zda se, ze jsi tomu rozumela, tak co? Mne uz 34 let Cestina jak nezivi, tak ani kor moc nezajima, jen jsem byl zvedav jak je mozne, ze v narode ktery se stale ohani Komenskym a svou domyslivou nadrazenosti nad jine (napriklad Slovaci prijdou okamzite na mysl, ale i jini) je neco podobneho mozne a samozrejme take, jestli umi deti poradne krast aby nevymizela tradice. Jinak postradam tvou reakci na obsah prispevku! To myslim bylo dulezitejsi, nez jestli neumi nebo neumeji! Proste jsou tupe, at uz to napises jak chces!!!
0/0
28.12.2002 22:32

barbudo

Re: Re: Re: Ceske deti neumi poradne cist A umi aspon poradne krast, nebo jsou uplne leve, tomu bych asi tezko veril.
Nedělej si naděje, Kru-t'-aSi. Není to tak zlé, jak se v článku píše.
0/0
28.12.2002 23:19

Krut'as

Re: Re: Re: Re: Ceske deti neumi poradne cist A umi aspon poradne krast, nebo jsou uplne leve, tomu bych asi tezko veril.
Ja vim je to horsi!
0/0
29.12.2002 0:28

taky občan

Re: Re: Re: Re: Re: Ceske deti neumi poradne cist A umi aspon poradne krast, nebo jsou uplne leve, tomu bych asi tezko veril.
Vaše Excelence, chtěl bych přispět svou troškou do Vašeho mlýna, který u nás pozítří (no, možná trochu později) zazáří pod novými symboly naší státnosti, zejména pod symbolem přemnoženého univerzitně vzdělaného králíka (nedejbože, aby pošlého). Není zcela jasné, z čeho pramení ten podtón hořkosti, doprovázející výlevy Vašeho intelektu do těchto stránek. Vždyť máte-li pocit "nenávratně poškozeného života", pak kolik lidí na celém světě patří do "odepsané generace", kolik jich patřilo a ještě patřit bude? A berou to s "lehkostí" - řekl bych snad Vaší terminologií "ztracené investice" - nenadávají tolik, ač by mohli. Avšak je-li tu hypotéza, že máte silný pocit "soustavně mařeného života", lze i usuzovat na velmi úspěšnou dominanci velmi hypertrofovaného memu v českém katalogu označovaného KNSM-JPM (Kdo Není Se Mnou - Je Proti Mně), jehož jste též - ostatně jako většina z nás - hostitelem. Míra hypetrofie nejen je nejpravděpodobnější příčinou tak silného výše zmíněného pocitu, ale hlavně velmi potlačuje působení ostatních komponent Vaší memové výbavy, které se Vám bez pochyb také dostalo. Dovolte ilustraci: máte nutkání každému komunistovi posadit na hlavu místo čepice jednu A-bombu. Pomineme vážnou chybu v takovém úsudku související s potenciálním radioaktivním zamořením také Vašeho životního prostoru, které by Vás přivedlo leda z bláta do louže. Hlavní problém je: jak Vy poznáte takového komunistu, který by zasloužil....atd.? Bylo by určitě nezanedbatelným přínosem jak pro rozvoj našeho vzdělání tak pro úsilí nastolení rovnovážnějšího stavu v mírách dominace rozmanitých složek Vaší memové výbavy, jejichž "zájem" určuje Vaše jednání. Takto nezbývá než pouze spekulovat o již zmíněné hypertrofii dominace výše zmíněného memu, nechceme-li připustit, že právě jen on vlastně tvoří celou Vaši intelektuální výbavu. Jak jinak (doufám, že mylně) vysvětlovat, že Vám jakoby splývájí levičáctví, ale též pravičáctví, radikalismus... a též obyčejná lidkská hloupost s komunismem, který - ostatně jako každá ideologie - je jen jednou ze zevšeobecňujících kombinací určitých neoddiskutovatelných faktů o lidské historii, kombinací specifickou krom jiného též nadměrnou hypetrofií výše zmíněného memu. Jistě chápete, že podrobnější data o Vašich postojích budou velmi důležitá v našem novém státoprávním uspořádání, kdy budeme mít tu čest mít Vás v jeho čele. Například tvrdíte, že každý komunista je zloděj - prosím, zpřesněte to. Někdo by to mohl vykládat jako ekvivalenci, tedy že každý zloděj je též komunista (neb jde výrazný vliv memu CJT-TJM : Co Je Tvoje, To Je Moje... a co je moje, do toho ti nic není). Je tomu tak vždy? I v případě pouze příležitostné občasné zlodějny?I v případech, kdy si takto pochybené individuum v dobré míře myslí, že když to není nikoho, tak si to sebere a je to jeho? Nebo nedejbože krade-li nikoliv pro svůj plesír, ale z objektivně existenčního důvodu? A to ze skutečného fyzického ohrožení existence individua nebo pro záchranu svých rozpracovaných podniků? Avšak - zdůrazněme - že v pozadí je opět nadměrný vliv v úvodu zmiňovaného memu, na který vede podezření též ve Vašem případě (pozor - projevy memu navenek tvoří i zvláštní kategorii pracovně nazvanou "bolševik" : individuum, které vždy všude nejlépe ví, co je pro ostatní nejlepší, a nedá jim pokoj, dokud to neakceptují - i kdyby už neměl zbýt nikdo, kdo by to akceptovat mohl...). Vidíme, že problém nemusí být tak jednoduchý, jak by se mohlo na první pohled zdát. Pojednávaný mem vykazuje vysoký stupeň variability a je schponý se uchytit a působit v téměř jakékoliv známé i myslitelné memové skladbě, v optimálních situacích např. s pouhou obměnou vnější terminologie. Je též patrná vysoká míra důležitosti, kterou to v našem novém státu se ctí Vás na čele míti bude mít. Těším se na jakýkoliv Váš příspěvek, který jistě závažným způsobem přispěje nejen k našemu výzkumu, poznání a vkladu do pokladnice duševních výdobytků lidstva, ale též k nastolení všeobecné pohody a lepší nálady, kterou v těchto dnech určitě bude většina civilizovaných lidí západního typu vyhledávat. Díky Vám předem a těším se. Zatím se loučím s přáním všeho dobrého Vaší Excelenci a s vědomím, že ne-JDE JENOM O ROPU! (Doufám též, že je to ode mne další správný mílový krok stát se u Vás primeministrem, neb určitě ani univerzitně vzdělaný přemnožený králík zadarmo nehrabe....). :-)))
0/0
29.12.2002 11:18

Jirina Kokesova

Uklidnete se, neni to zase tak zle.
Na zaklade vlastni zkusenosti mohu zodpovedne prohlasit, ze zajem o cetbu nemaji ani deti americke. Sice ctou, co musi, rozumi obsahu a dovedou ho pouzit. Ale aby neco cetly z vlastni iniciativy, to je dost vzacne. To se vsak netyka jenom deti, ale i dospelych. Uz pred 30 lety, kdy se detem o pocitacich ani nezdalo, jsem byla sokovana nazorem, ze "dcera uz do skoly nechodi, tak uz zadne knihy nepotrebuje". Pomerne dost lidi zastava nazor, ze lide, kteri ctou (tady se jim rika bookworms), ignoruji spolecnost ostatnich a povazuji se za neco lepsiho. S timto nazorem jsem se setkala jak u Americanu, tak i u Cechu. Mam 3 deti, chodily do stejnych skol a byly vychovavany stejne. Vsem jsem jim pred spanim cetla, pricemz vzdy blazene usnuly. Ja sama jsem mela stejny reflex, malem jsem pritom cteni usnula take. No a jenom ta nejmladsi jevi zajem o knihy a cte jen tak, pro zabavu. Zajimave vsak je, ze ti starsi casem nasledovaly jejiho prikladu a ted obcas ctou take. Je to problem dost slozity, nejde jenom o rodinnou vychovu a pristup skoly. Mnoho deti i dospelych skutecne nema k psanemu slovu nijaky vztah, coz ja osobne sice dost dobre nechapu, ale vidim to kolem sebe. Dobra kniha proste pro ne neni dulezita a nic neznamena. A nejde jenom o pocitace a o televizi, dulezita je take spolecnost kamaradu, coz je hlavne pro dospivajici mladez velice dulezite. A ruku na srdce, kolik "knihomolu" ci "bookwormu" je mezi kammarady popularnich?
0/0
28.12.2002 6:13

Ivan

Nejenom deti.
0/0
28.12.2002 1:21

zuzana

a čeští novináři neumějí pořádně psát
0/0
27.12.2002 18:23

fantan

Čtenářská negramotnost a souvislosti
Začíná to samozřejmě už ve škole. Proč kantoři/rky nutí děti opisovat z tabule do sešitů moudra, které mají v učebnici - zvýrazněné a s obrazovou dokumentací? Děti se neučí pracovat s texty, dokumenty, vybírat postatné a umět si vytvořit kostru - na tu už se dá vždycky "vata" nabalit.  Hodiny literatury se omezují na biflování pitomostí ve stylu "co tím chtěl básník říci", místo aby se děti učily podle kvalitních vzorů srozumitelně formulovat vlastní myšlenky. Manko v kvantu přečteného kvalitního textu se projeví podstatně později - jak ve slohu pod psa, tak zejména v gramatice. Když pozorně čtete jakékoli noviny, najdete na každé stránce několik hrubých chyb, nepočítám-li chyby dělení slov, vzniklé při lámání sloupců, typu "místop-ředseda", "nás-ledně" a jiné radosti.
Mám ale dojem, že tohle nikoho nezajímá. A mimochodem, úroveň diskuze na tomto chatu je taky dost nízká. Jak pomůže věcnému řešení, budeme-li si tady nadávat? Některé "příspěvky" jsou opravdu jen zvratky.
 
0/0
27.12.2002 15:23

kostra

Re: Čtenářská negramotnost a souvislosti
manka v kvantu-poběhlice/ věnuje se gramatice /přepila se fantana/ zvracela prej dorána...
0/0
27.12.2002 15:32

:-(

NOVA k...í české děti (nejen fotbal) !!!
0/0
27.12.2002 13:41

Jan

Moc se mi libi
jak se v cechach ujal nazor ze americke skolstvi je daleko horsi nez ceske.
Totez si mysli Rusove, Bulhari a Albanci.
V africe musi tudiz byt sami "profesori"
0/0
27.12.2002 13:33

Re: Moc se mi libi
Možná je to dáno osobními zkušenostmi.
0/0
27.12.2002 13:42

Martin

Re: Moc se mi libi
Vy jiste zijete v USA a Vase deti tam spokojene absolvuji "nastrahy" zakladni skoly  ;-) Sam koukam, kam to doslo...... Jako ty naroky na deti drive a ted. To se fakt neda srovnavat. Jako uroven skolstvi pred nejakymi patnacti lety a ted. Mam na mysli USA.  A obdobne to bude i u nas. Po cem h****, rychle prebereme :-)) Proc zrovna americky system skolstvi by mel byt to prave orechove?  A co treba si vzit priklad z jinych americkych "zvyku" ohledne dani, to ne. Pak by velice tezko existovaly podvody s topnymi oleji, stret zajmu ci neco jako tunelovani. Alespon ne v takovem meritku.
0/0
28.12.2002 5:41

Leonid

Re: Moc se mi libi
, Zkuste http://geosurvey.nationalgeographic.com/geosurvey/templates/question_1.html ........ Nemyslim, ze americke skolstvi je daleko horsi nez ruske; obe maji specificke hodnoty a nedostatky.
0/0
28.12.2002 5:57

orniga

Řešení:
Nedávejte své děti (pokud vám na nich skutečně záleží) do státních škol - všichni naši ministři školství doporučují soukromá zahraniční lycea!!!
0/0
27.12.2002 12:42

medvidek

Vůbec nejlépe jsou na tom děti ze Skandinávie.
Asi pred mesicem jsem cetl v jednech norskych novinach velice podobny clanek. Ten ovsem tvrdil, ze norske deti jsou na tom v Evrope s porozumenim ctenemu textu nejhur. Tak si vyberte :) Problem, ze deti nerozumeji ctenemu textu tu asi je, ale to je asi tak veskere nezkreslene poselstvi tohoto clanku.
0/0
27.12.2002 11:15

Martin

Srovnani
Ja bych opravdu na stary "komunisticky" system skolstvi nenadaval. Tady nekdo srovnaval uroven studentu v USA a u nas. Problemem v Americe je to, ze se pozadavky na studenty prizpusobuji s ohledem na slabsi zaky. Takze uroven jde dost rapidne dolu. Samozrejme nemam na mysli vyhlasene univerzity, kde se ale take radne plati. A treba argument, ze USA jsou technologicka spicka take neobstoji. Je tam spousta odborniku puvodem ze zahranici a nema to nic spolecneho s americkym skolskym systemem. Inu za penize jde koupit vse. Prumerny absolvent univerzity nema zdaleka takovy rozsah znalosti jako absolvent stredni skoly u nas. Krome az nezdraveho sebevedomi neziska do zivota nic. Mam moznost mluvit s kolegy, kteri bohuzel potvrzuji, ze i uroven americkeho skolstvi klesa. Netaji se tim, ze za to muze znacne mnozstvi emigrantu ze zemi, kde nejaky vzdelavaci system snad ani neexistuje. No a tak se skolni osnovy prizpusobuji temto studentum tak aby "prosli". Jinak by se jednalo totiz o diskriminaci v soucasnem na hlavu postavenem svete ;-) Mluvim samozrejme o beznych skolach.
0/0
27.12.2002 11:14

Aleš

Re: Srovnani
Jen bych rád opravil  termín "komunistický" systém, i když je správně v uvozovkách. Tento systém se vyvíjel už od Komenského a komunisti si ho jen přivlastnili. Ono je to trochu problém. Jsme malá země a důraz se klade na všeobecnou vzdělanost, což má často za následek vstřebávání velkého množství informací. Výsledkem je znalost z různých oblastí (malá, ale přece) a člověk je schopen reagovat na spoustu podnětů, ať už mluví s Čechem nebo s Američanem. Problém je dokázat s těmito vědomostmi pracovat. Naproti tomu západní školství dává menší nároky na objem a věnuje se tomu, jak s informacemi pracovat. Výsledek - Čech, který ví hodně, ale neumí se vyjádřit a Američan, který ví míň, ale dokáže to "okecat". Jen na závěr : dělal jsem si soukromou anketu u obyčejných lidí v UK. Vím, že jsme malá země, ale potěšilo mě, že 60% zařadilo Československo (ČR k nim ještě nedorazila) do Evropy, i když, pravda, většinou do Ruska:-)
0/0
27.12.2002 12:48

Re: Re: Srovnani
Mám stejnou zkušenost s Velkou Británií, jen mi připadá, že těch 60% je možná vysoké číslo.
0/0
27.12.2002 13:32

Petr (1)

Re: Re: Srovnani
Naprosto souhlasím s tím, že české školství je zaměřeno na objem, americké více na způsob, jak s informacemi pracovat a na vztahy mezi informacemi. Západoevropské je někde mezitím. A není to tím okecáním, ale schopností se v informacích orientovat. Americké školství klade také vyšší nároky na vyšších stupních škol než na těch nižších. Geografické znalosti, nebo podle většiny Čechů neznalosti, nejsou žádným měřítkem, prostě Československo, potažmo Česká republika jsou pod rozlišovací schopností drtivé většiny západoevropanů a severoameričanů. Navíc Sovětské imperium bylo pro většinu z nich jedna zóna a nerozlišovali, zda je to CCCP nebo jeho kolonie. Ale ruku na srdce, kolik z nás Čechů dokáže říct třeba o Argentině něco víc než, že leží v Jižní Americe?
0/0
28.12.2002 0:34

JSI

čtenářská negramotnost
Vlastní čtenářská negramotnost je způsobena více faktory. První faktor - cena knížky se rodině s průměrným příjmem silně vzdálila, takže rodiny omezily nákup knih - všimněte si velikosti nákladů. Dále vzrostlo pracovní zatížení rodičů, takže sami tolik nečtou, ani nečtou svým dětem v předškolním věku. Dítě vždy napodobuje to, co vidí ve svém bezprostředním okolí a vjemy získané v dětství jsou nejtrvalejší. Přehnané používání obrazových informací snižuje percepci psaného a tištěného slova a snižuje schopnost abstrakce. Dítě si nepředstavuje, ale ono to vidí. Takže třetím faktorem je přehnané používání televize a multimediálních počítačových programů pro získávání informací. A jako poslední faktor, ale zanedbatelný, je škola, protože představa, že škola naučí dítě knihu používat jako zábavu a informační zdroj je v současné informační společnosti irrevelantní. Bylo by zapotřebí se poučit ze severských programů podporujících čtenářskou gramotnost, (síť knihoven, soutěže, dotování dětských knih, potlačování televizních pořadů v předškolních zařízeních atd)
0/0
27.12.2002 11:07

I

Re: čtenářská negramotnost
Souhlasím se vším, zejména bych ale chtěla podotknout, že děti musí mít vypěstovaný vztah ke knihám z domova. Čtu sama hodně, vždy jsem se snažila číst dětem a zdá se, že to funguje. Pro ilustraci: mám syna 16 let a dceru 12let , oba čtou na dnešní děti více než dost, v dopise Ježíškovi se objevilo přání - hlavně hodně knížek -. Dcera si sama o knize, která ji zaujala, dělá výpisky, baví jí to. Ale málokdy sáhne po knize, která se mě v jejím věku líbila.V tom je ten rozdíl, děti dnes mají jiné nároky, ale není to důvod, abychom se vymlouvali na školu, že je lásku ke knize nenaučila.
Jsem hrdá nato, že mé děti čtou rády a hodně.
0/0
27.12.2002 11:23

.

Re: Re: čtenářská negramotnost
Samozřejmě, že lásku ke knize musí dětem vštěpit rodiče. Můj starší syn je dyslektik, knihy jsme tedy četli spolu. On pár řádků, já a mladší syn stránku nebo kapitolu a potom jsme si o příběhu povídali. Sám toho dodnes moc nepřečte, ale z toho co jsme si četli spolu si hodně odnesl a co potřebuje to přečte, i když pomalu a s vypětím. Jsem šťastná, že se mi podařilo aspoň tohle. Mladší čte rád a přesto, že výběr jeho literatury moc nekoresponduje s mým, dodnes se mnou o knihách diskutuje. Je to pro mě dost náročné, protože jeho výběr literatury je pro mě těžký, ale pro něj to má smysl a tudíž se snažím mu stačit. I proto jsou rodiče rodiči. Madla
0/0
27.12.2002 12:31

Re: čtenářská negramotnost
Nemohu souhlasit s jednou věcí, cena knih jako omezující faktor. Zapůjčení knihy ve veřejných knihovnách, rozhodně není částkou výrazně zatěžující rodinný rozpočet. Pokud vím bývá knihovna (byť malá) i ve spoustě základních škol. Jinými slovy cenou knih se vymlouvat nelze. Dále si vzpomínám, že jsme si knihy mezi sebou půjčovali (docela by mě zajímalo kde dneska ty jež se mi nevrátili jsou), to snad lze i dnes. Jinak máš, ale pravdu. Pro rodiče je jednodušší posadit dítě před kisnu než mu číst, ale nějak se tím ztrácí hrozně moc.
0/0
27.12.2002 11:26

JSI

Re: Re: čtenářská negramotnost
Jenže v určité části malých obcí byly obecní knihovny po roce 1989 zrušeny, dále dotace na nákup nových knih jsou nepatrné a vzhledem k nákladům byla omezena i půjčovní doba. U školních knihoven je hlavním problémem nakoupení nových knih vzhledem k nedostatečným prostředkům.A vzhledem k dopravním problémům jsou děti z menších obcí odříznuty od možností vypůjčovat ve větších knihovnách - musily by být vozeny rodiči.
0/0
27.12.2002 12:05

Re: Re: Re: čtenářská negramotnost
Pořád je zde, ale i půjčování od kamarádů. V malých obcích jistě může obec přispívat na činnost školy, pak už je to jen na těch lidech koho mají v zastupitelstvu obce a jak ta přispívá a na co přispívá. Nákup několika knih v rozpočtu obce za rok nebude činit více jak jednotky procent.
0/0
27.12.2002 12:44

Re: Re: Re: čtenářská negramotnost
Ještě mě napadla jedna věc k těm knihovnám. Budu-li předpokládat, že dítě přečte 1 knihu za týden (pohý odhad průměru) pak jsou to 4 knihy za měsíc. Budu-li z malé obce, pak určitě alespoň 1x za měsíc pojedu do většího města (nákupy, lékař, vyřízení úřadů, kino...). Pak už není problém, abych vzal dítě s sebou a věnoval 20 - 30 minut na jeho návštěvu knihovny, případně se s ním dohodnul, co by si tak rád přečetl a vypůjčil to pro něj. Taky si lze občas vzít inzertní noviny a podívat se co kdo prodává, ceny knih z druhé ruky jsou již často zlomkem ceny původní. Všichni máme své problémy a obtíže a musíme hledat cesty. Výmluvy nikoho nikdy nezajímali.
0/0
27.12.2002 13:40

HonzaT

Re: čtenářská negramotnost
Ani já bych cenu knich nepovažoval za významný faktor. Když to srovnám s cigaretami, kteréé podražují neustále navíc ničemu neprospívají tak sem nezaznamenal, že by kvůli ceně přestávali lidé kouřit ( škoda že to tak nefunguje). Naopak čím dál větší počet mladých kouří, na cigarety maj a na knížku ne???
0/0
27.12.2002 13:03

artur

také ne
prezident také ne
0/0
27.12.2002 11:03

Anonym

A tohle je narod Komenskeho!
O'ooo beda! Napred narod nic nenaucili bolsevici a ted jej nic nenauci bolsevici! Kde ja nejaky rozdil? Mne aspon naucili Rusky a krast, ale ted?
0/0
27.12.2002 11:02

Jirka Luháček

Arthur Schopenhauer:
kniha nam znemoznuje myslet
0/0
27.12.2002 10:55

.

Maxim Gorkij
"Za vše, co je ve mně dobrého vděčím knize."(Madla)
0/0
27.12.2002 13:06

rudei ksicht

Re: Maxim Gorkij
za "dobrého" sluší se dáti čárku-knihomolko.
0/0
27.12.2002 13:16





Najdete na iDNES.cz