Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Žalobce o důstojnících rozhodne do 14 dnů

Do dvou týdnů bude mít plzeňské státní zastupitelství jasno, zda postaví před soud velitele Jindřicha Sittu a Michala Pechu. Důstojníci, kteří veleli 6. polní nemocnici v Afghánistánu, čelí podezření ze šikany vojáků. Za zneužití pravomoci jim hrozí až tři roky vězení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Saša

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
29.1.2003 9:04

Juras

Re: Armáda nemůže stát mimo stát,
Voják musí splnit rozkaz. Bez ohledu na to, jestli si váží svého velitele nebo ne. To znamená, že nemůže rozhodovat, jestli byl rozkaz vydán jenom z rozmaru velitele anebo oprávněně. Musí rozkaz splnit. Jestli máte alespoň tušení, co stojí v základních řádech, tak nechápu, proč si odporujete. Obhajujete něco, co zároveň kritizujete.
Interní pravidla každého kolektivu nemá co kdo hodnotit, pokud nejsou v rozporu s vyšší normou. Jestli se velitel s podřízenými dohodne, že za každé sprosté slovo dostane dotyčný facku od velitele, nebo že místo tří dnů vězení dostane provinilec pokutu do společné kasy, kterou potom celá jednotka po návratu do Česka propije, je to jenom jejich věc. Je na veliteli, jakým způsobem si dokáže získat autoritu. Pokud ho podřízení respektují a nestěžují si oni sami na porušování zákonů, může po tom být každému leda tak h..o
0/0
29.1.2003 10:33

pepa

Měkká armáda
pokud někdo není schopen kázně tak ať sedí za pecí,na vojně vždy rozhodoval velitel,dnes je velkou modou zahrnovat zvyšené nároky za šikanu.Pokud tam šli pro peníze a mysleli si,že to jen tak probendí bez disciplíny tak měli zůstat doma a nedělat ostudu.Vojna není kojná.
0/0
29.1.2003 7:58

xxxx

Rotný nebo plukovník
Tlustý pistolník Hádek zase exhibuje. Když jde o kamery, tak dokáže udělat rotného i plukovníka. Jsou u policie kromě policenho prezidenta generálové?! 
0/0
28.1.2003 21:44

Zlý jazyk

Policijéééé....
Jsem ještě z těch vojáků, kteří pmatují tzv. "ČSLA" a její orgány, včetně vojenské prokuratury. Ještě že dneska není vojenská prokuratura (a jen málo co jde zatlouct) a na trestné činnosti v armádě dělá Policie ČR. Už to není kamarád kamarádovi a spolubojovník  spolubojovníkovi.
0/0
28.1.2003 21:39

Deveroux

Kázeň musí být.
Reptalové si musí uvědomit, že voják, i vojenský lékař jsou v armádě proto, aby plnili rozkazy. Takže když řekne velitel: Skoč, skočí, když řekne: vem granát a zlikviduj kulometné hnízdo, tak ho sebere a poletí a když řekne: olízej mi boty, tak je olíže a do čista. To je armáda, ty vaše mírové žvásty si nechte do salónku pacifistů. Bez disciplíny by byla armáda spolkem chudáčků, takových jací jsou třeba anarchisti. Po prvním výstřelu by se sesypali. Strach z velitele musí být silnější než strach z nepřítele, to znali už ve starém Římě.
0/0
21.12.2002 9:28

kamil

Re: Kázeň musí být.
no není nad názor profesionála...
0/0
28.1.2003 16:50

dad

Re: Kázeň musí být.
Máš poněkud scestné představy o velení v armádě. Rozkaz velitele se opravdu musí splnit, ale nepleť si rozkaz se šikanou.  Pokud ten rozdíl nevidíš, tak se nepleť do diskuze. Takových zakomplexovaných pitomců s IQ blížící se nule, kteří si pletli velení se šikanou, jsem na vojně pár zažil.
0/0
28.1.2003 17:31

Juras

Re: Re: Kázeň musí být.
Někdy rozdíl mezi šikanou a velením nemusí být patrný.  Právě proto voják nesmí zkoušet vyhodnocovat, jestli rozkaz, který dostal , je smysluplný. Lze předpokládat, že velitel má více informací a vidí více souvislostí.
Ideální by bylo, kdyby voják svému veliteli důvěřoval, že po něm nechce blbosti. To ale asi není možné zabezpečit, proto máme tu pojistku,, že je voják povinen rozkaz splnit v jakémkoliv případě. A je to tak správně.
0/0
29.1.2003 10:40

tuccy

Re: Re: Re: Kázeň musí být.
Pokud vim, tak vojak NEMUSI splnit KAZDY rozkaz velitele - ma pravo odmitnout napr. splneni rozkazu, ktery je zrejme porusenim zakonu a podobne. obcas to nekomu i projde (priklad: Erwin Rommel odmitl vydat nekolik zajatych Commandos gestapu a taktez je odmitl nechat zastrelit podle 'rozkazu o komandech' od jeho nadrizeneho, jisteho A.H.)
0/0
30.1.2003 12:41

Juras

Re: Re: Re: Re: Kázeň musí být.
To se ví že nemusí, každý má svobodu volby. Pokud ale nechce mít s rozkazujícím nepříjemnosti nebo se nechat zastřelit (v případě války), tak rozkaz v souladu se ZŘ splní. Až potom si může stěžovat.
0/0
30.1.2003 12:45

Juras

Re: Re: Re: Re: Kázeň musí být.
To jsem nezdůraznil - každý člověk by se měl chovat v souladu se svým svědomím. Voják ale musí respektovat vojenské základní řády. Někdy se tyto dvě věci mohou dostat do konfliktu, potom je věcí každého jedince, jak se rozhodne.
0/0
30.1.2003 12:47

Avokád

S bojovou situací opatrně, pane plukovníku!
Trochu právní osvěty: pane plukovníku, být Vámi, tak bych VELMI OPATRNÝ na zdůrazňování bojové situace v Afghanistánu. Mohlo by se Vám stát, že by policejní rada mohl změnit právní kvalifikaci na spáchání trestných činů "za bojové situace" a pak by Vám nehorozily jen tři roky odnětí, ale až DESET LET. Přečtěte si Vy i Váš obhájce trestní zákon. Se lidmi kolem Hádka jsem profesně přišel do styku a oni problematiku vojenských trestných činů OPRAVDU znají. 
0/0
20.12.2002 22:28

joe

a domu
Stahnete si ty svoje cechy ale rychle do sve zeme.Te ostudy uz je opravdu moc.Cechy uz kontroluji na vsech transitnich letistich pred nastupem do konecne destinace.Takhle vypada ceska reputace v zahranici,ne jak vam to podava vas kaspar havel
0/0
20.12.2002 7:09

Jan

Re: a domu
kovboji máš recht, nikoho jsme nespálili napalmem, na žádnou vesnici ba ani spojenecké vojáky  jsme nehodili  tříštivou bombu, na nikoho jsme neodpálili raketu Tomahawk, jenom jsme léčili pár civilů - prostě ostudy kopec. Bude vážně lépe, když se stáhneme.
0/0
20.12.2002 8:29

Pop

Re: Re: a domu
Nač konkrétně ty potřebuješ napalm tříštivou bombu atd. ty každého ubiješ svýma idiotskýma poznámkama. Tupče! Léčit bys potřeboval ty hňupe. Tak počkej až se vrátí ten špitál domů a běž se přihlásit na léčení
0/0
21.12.2002 4:10

Pop

Re: Re: Re: a domu
Hlavně někam hodně daleko do pole at' je od tebe pokoj! :-(
0/0
21.12.2002 4:20

dad

Re: Re: Re: a domu
To je panečku slovník, s takovými jako seš ty, nemá smysl diskutovat.
0/0
28.1.2003 17:18

GhorX

Re: a domu
Joe, ty malý, hloupý, nevzdělaný emigrante - jdi smrdět jinam. Mimochodem, nevím o žádném národě, jehož příslušníci nejsou před nástupem do letadla kontrolováni.
0/0
20.12.2002 23:23

bhw333

atmosfera strachu
Myslim, ze z armady si po kongresu, kde byla znovu zaseta atmosfera strachu, nikdo uz stezovat nebude. Nechapu, jak muze ministr rici, ze hlavni kvalifikacni predpoklad pro setrvani na funkci je loajalita?! Vzdyt to uz tu jednou bylo a rikalo se tomu vernost strane.
0/0
19.12.2002 21:25

intell

nic novýho
O  Sittovi se to  vědelo dávno že je na bednu,stačilo pár lidí kteří s ním měli tu čest sloužit ,aby takovou kravinu už nezopakovali. škoda jen že byl vždycky vyzvednut jenom tenhle trouba,předním a poněm byli velitelé 6.polní nemocnice s velkým V, stačí jmenovat /p.Janoušek p. Budínský a další/,jak po stránce velitelské tak po stránce lidské.Nejhorší že mu tuto šikanu schvalují na nejvyšších místech.Tento systém se dnes už snad uplatnuje poze v ruské armádě-zastrašování, ponižování,tělesné tresty ,pokud tento vzor budiž nám příkladem začne fungovat tak to potom díky.
 
 
0/0
19.12.2002 21:13

PC

Re: nic novýho
V kazde armede. Vcetne armady USA
0/0
19.12.2002 23:58

perlitsch

chlubíte se cizím peřím
Pěkně jste to o Sittovi napsali. Jen vám tam chybí jedna věc. A to ta, že to dnes ráno vyšlo v HN. To se to píše, když to za vás někdo zjistí, co? A přitom HN citovaly nějaký článek z MFD. Je vidět, že jste velmi kolegiální tvůrci. :o)))) Perlitsch.
0/0
19.12.2002 18:36

vb

souhlas
To je tak začarovaný kruh, aby si někdo veřejně ztěžoval(když navíc mají oba velitelé  podporu ministra), už by si ztěžovatelé v armádě neškrtli.Škoda, že se nedá vzít v potas anonymní průzkum, to by jsme se dozvěděli........
 
0/0
19.12.2002 18:20

george

Nemam ve zvyku se stourat v gramatice jinych prispevku, ale tady to "s" a "z" vylozene ujizdi. Mozna je v tom jakasi umyslna ironie, kterou jsem vsak nepochopil.
0/0
19.12.2002 21:52

Bonzacik

Souhlasim
Znam par lidi co slouzili pod panem Sitou a je to pravda porusoval platnou legislativu a delal si vlastni zakony a vlastni normy  Porusoval zakon a na nic jineho ani inspekce prijit nemuze
0/0
19.12.2002 17:50

filipek

Re: Souhlasim
Souhlasím. Slyšel jsem o tom hodne od známých už když se rozhodovalo, že budou vymeněny. Myslím že to p.Sita přepískl. Možná proto záměrně skresloval situaci v Afganistanu, možná se mu to už tenkrát vymklo z rukou. Způsob jak tomu velel je trestuhodný. Myslím, že to nemá v hlave v porádku, když s lékařem jedná jak s gaunerem. Ten človek(p.Sita) si asi moc nedokáže vážit lidi, když je víc trestal než odměňoval. Jsem zvědav jak se po včerejším vysoupení na shromáždění armády zachová mimistr Tvrdík. Tam rekl něco o vyhazovech lidí, kteří porušují zákony. A šikana vždycky byla a je porušování zákona. Udělat si pořádek u jednotky se dá i jinými způsoby než vymýšlet "vlastní kázeňský řád"!
0/0
19.12.2002 20:32

Štábarct

Re: Re: Souhlasim
Já jsem jako vojenský lékař jednu misi s dr. Sittou zažil. Zatnul jsem zuby, držel hubu a krok a misi jsem dokončil. Rozhodl jsem se, že se Sittou už NIKDY a NIKAM - byly to vydělené peníze za ztrátu osobní cti. Te člověk má pocit že je pánbůh a že si s lidmi může dělat co chce. Na misi 6. PN jeli převážně jeho známí a vojáci, které obbly peníze. Spousta funkcí nebyla obsazena, neboť s ním hodně lidí něchtělo jet. Nový velite dr. Obrtrel s lidmi žádné problémy nemá a taky je - pevně věřím - doveze všechny domů. Ale jen vojáky a ne dvě opice: ty měly být maskotem nemocnice a jejich služební zařazené vyšlo v denním rozkazu s tím, že se mají vzít do stavu, řádně vystrojit a vycvičit. Tento rozkaz mi ukazoval ofocený můj kolega, který v 6. PN byl. Tak to jsem ještě nezažil.   
0/0
21.12.2002 15:10

fojt

Re: Re: Re: Souhlasim
no, císař Nero taky povýšil koně na konzula
0/0
28.1.2003 17:21

Juras

Re: Souhlasim
Kde je v zákoně řečeno, že velitel nesmí vytvářet vlastní normy? Není to, naopak, tak, že velitel je velitelem od toho, aby vydával rozkazy a vlastní normy tak vytvářel?
0/0
29.1.2003 10:49

Avokád

Re: Re: Souhlasim
Každý velitel v AČR je povinen rozhodovat ve smyslu zákonů (zejména zák. č. 221/1999 Sb.) a předpisů nižší právní síly (zejména zákl. ř. 1). Pochopitelně že může rozhodovat o své vůli (nedílná velitelská pravomoc stále existuje), ale tato rozhodnutí musí být v souladu se zákony a předpisy. A když rozhoduje jinak, musí si toto před kompetentními orgány - třeba i soudem - obhájit a zdůvodnit.
0/0
29.1.2003 11:35

Juras

Re: Re: Re: Souhlasim
Přesně tak - porušování zákonů a vytváření vlastních norem jsou dvě různé věci, není to totéž.
0/0
29.1.2003 12:10





Najdete na iDNES.cz