Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Indové trestali zabití krávy lynčem

Kravám se ubližovat nemá. Je-li tomu jinak, dokáže to pravověrné Indy pořádně rozlítit, i když se o něčem podobném jen doslechnou. Začalo to podle všeho obyčejnou šeptandou: policie zatkla pět chlapů, kteří ukradli krávu a zaživa ji stáhli z kůže jen pár kroků od nového hinduistického chrámu. S tím se musí něco udělat. A taky se udělalo. Dav několika tisíc Indů se vydal do městečka Dulena k místní malé policejní stanici.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

GhorX

To není o víře
to je o fanatické víře. Náboženství s tím má společného jen to, že pro fanatismus vytváří asi nejlepší podmínky. Podobné (ne tak dobré) podmínky poskytuje libovolná diktatura (komunistická, nacistická...). Proto nejvíce fanatiků produkují státy se silným náboženským cítěním obyvatelstva, tvrdou rukou vůdce a s nízkým průměrným vzděláním. BTW: cílem každého organizovaného náboženství je manipulace s lidmi a získání moci (s minimem vyjímek). Už vzhledem k tomu (pomineme-li známá fakta jako pálení knih i jejich autorů, notabene upalování kohokoliv s "nepovolenými" znalostmi) je Hnidopichova vize církve, jako nositelky moudrosti a vzdělání zcela nesmyslná; je mnohem jednodušší manipulovat s hlupákem, než se vzdělancem. Cílem církve vždy bylo omezit vzdělání mezi obyvatelstvem na nezbytně nutné.
0/0
6.11.2002 14:18

Hnidopich

Re: To není o víře
Vážený pane, pokud pozorněji přečtete můj příspěvek, jistě záhy zjistíte, že jsem mluvil o úloze církve ve středověku. Rozhodně nehlásám žádné "vize", že v současné době je církev (jakákoli) jakousi nositelkou vzdělanosti. Jinak podotýkám, nemohu souhlasit s vaším trvrzením, že cílem náboženství (nevím co máte na mysli termínem organizovaného) je manipulace s lidmi a cílem církve omezování vzdělání. Kde jste tyto informace sebral?
0/0
6.11.2002 14:31

dzefo

Re: Re: To není o víře
A johannes kepler byl neuspesny kozmonaut.
0/0
10.11.2002 15:55

Filosof

Re: To není o víře
Myslím, že vaše závěry nejsou až tak správné. Ale on Vám to kolega Hnidopich určitě vysvětlí ... Mimochodem, četl jste někdy nějaká díla různých filosofických či náboženských směrů ??
0/0
6.11.2002 14:38

Filosof

Re: To není o víře
Malý dodatek s trochou ironie. Albert Einstein, nevzdělanec, manipulovatelný hlupák, svého času projevil velký obdiv a úctu k takovým dílům jako je Bhagavadgita či Tibetská kniha mrtvých.
0/0
6.11.2002 14:44

Hnidopich

Re: Re: To není o víře
Když již vzpomínáme velké osobnosti, memůžeme nevzpomenout T.G. Masaryka, který sám prohlásil, že jeho hnací silou je náboženská víra.
0/0
6.11.2002 14:55

GhorX

Re: To není o víře
Stručně pro Hnidopicha a Filosofa: 1) Hovořím právě o středověké církvi, která se snažila vzdělání potlačovat. Chcete-li, uvedu příklady. Co se týče mého názoru, že cílem církve je moc, doporučuji studium historických záznamů o Svatém stolci. Jde o rozsáhlou látku, doporučuji období 12-16 století. Jak vidíte, stále hovořím o církvi ve středověku, ta dnešní už má jiné cíle (především přežít). 2) Filozofe, já nikomu neberu právo v boha věřit (tzn. myslet si, že existuje) a už vůbec netvrdím, že věřící nemůže vytvořit nádherné dílo. Říkám, že náboženství produkuje často fanatismus - tzn. zcela slepou víru. Prostě jen tvrdím, že o všem je nutno přemýšlet, ne jen tupě přijímat názory ostatních. Mimochodem, nevíte o Tibecké knize mrtvých někde na internetu ? Pokud možno v angličtině (jsem optimista), nebo v češtině (jsem velký optimista)...
0/0
6.11.2002 15:03

Filosof

Re: Re: To není o víře
Ale ano, souhlasím, že je třeba o všem přemýšlet. Ano určitě má řada církví za sebou spousty negativního, ale zrovna tak kladného a významného. Jinak jsem nikde snad nenapsal, že upíráte někomu právo věřit v boha. Tibetskou knihu mrtvých jsem na internetu ani nehledal, dá se sehnat v knihkupectví, snad cca za 200,- Kč.
0/0
6.11.2002 15:24

Hnidopich

Re: Re: To není o víře
1. Tibetská kniha mrtvých vyšla i v českém překladu (bližší citaci si nepamatuji). 2. V současné době "produkuje" fanatismus jen náboženství islámské, které (dle mého názoru) jako jediné je jaksi nezdravé (možná přeháním, ale Korán je nepochybně eklektický spis - něco opsáno a nepochopeno ze Starého zákona + epileptické vidiny Mohamedovy. To vše následně násilím vnuceno celému okolí.) Neznám žádné současné náboženství, které by nutně lidem jakoukoli formu fanatismu implantovalo. Pokud se tak stane, není to náboženstvím, ale nepochopením konkrétních lidí. 3. Rovněž neberu nikomu víru, že bůh neexistuje. 4. A ten středověk? Prosím vás kde se v té době pěstovala filosofie? (Jiná věda vlastně nebyla.) Po celé období přes patristiku a scholastiku - byla to záležitost převážně církevní. A rozhodně vzdělání nepotlačovala, dělala jinou chybu: co nebylo v jejích intencích, to neplatilo. Ale taková již byla doba. Jen pro pochopení: dělám poměrně značný rozdíl mezi církví a "náboženským přesvědčením". Církve vždy byly spíše světské úřady, jimž o skutečnou hloubku myšlení příliš nešlo.
0/0
6.11.2002 15:25

Filosof

Re: Re: Re: To není o víře
Díky za ten konec. Zapoměl jsem to poznamenat, že je třeba rozlišovat mezi náboženstvím, filosofií, církví, přesvědčením.
0/0
6.11.2002 15:36

Hnidopich

Re: Re: Re: Re: To není o víře
Máte pravdu, také to tak vnímám. Ovšem je třeba si uvědomit fakt, že člověk si "stejně myslí co chce". Tím mám na mysli, že utváření filosofického názoru není jen záležitost intelektuální, ale i emocionální, volní apod. Rozdíl mezi filosofickým přesvedčením a přesvědčením náboženským podle mne spočívá v tom, na který poznávací faktor je kladen akcent. Ostatně i atheismus je jistá forma náboženského přesvědčení, ať již atheisté hartusí jak chtějí.
0/0
6.11.2002 15:45

Filosof

Re: Re: Re: Re: Re: To není o víře
No já jsem uvedl úmyslně vedle sebe pojmy filosofie a náboženství. Například u budhismus si nejsem jist, zda nejde spíše o filosofii než náboženství. Je tu analogická nuance jako u Vašeho pohledu na ateismus.
0/0
6.11.2002 16:05

GhorX

Re: Re: Re: To není o víře
Teměř s Vámi souhlasím, problém je, že bez "náboženského přesvědčení" by církev neexistovala. Velká většina osobností libovolného přesvědčení byla pravděpodobně fanatiky (nechali se pro svou víru mučit, zabíjet...), aniž by je kdy církev mohla ovlivnit. Já tedy vidím příčiny fanatismu v lidské hlouposti, lépe v neschopnosti objektivního přemýšlení, nikoliv v existenci církve, a taková neschopnost velmi často provází a někdy i vytváří víru v nadpřirozeno (ať už se jmenuje jakkoliv). K Vašemu pohedu na vzdělávání církví; asi jsem se špatně vyjádřil, ale já papouškování jediné schválené pravdy nepovažuji za vzdělávání.
0/0
6.11.2002 18:26

Hadati

Většina z vás je tu obviňuje z toho, že stáhli krávu za živa. Přitom v článku bylo jasně uvedeno, že zpráva byla doručena "šeptandou". Jistě každý z vás ví, jak rychle se šíří lživé pomluvy. Kdyby stahovali krávu za živa, nejspíš by se bránila. Kdybych byl sadista, tak bych si raději vybral ke svým hrátkám menší oběť, než je kráva. Ta by se snažila vytrhnout a kopala by kolem sebe jak divá. To by jistě byla pěkně nebezpečná "legrace", už jenom proto, že "obvinění" žijí v zemi, kde je život krávy cennější, než lidský. Proto se mi ta "šeptanda" nezdá moc pravdivá (ačkoliv, vše je možné). Spíše by mě zajímalo, kdo tuto šeptandu započal. Byli to ti policisté?
0/0
6.11.2002 12:52

GhorX

Re:
Mohlo jít o nějaký "satanistický" obřat - brutální zabití posvátného zvířete u chrámu...
0/0
6.11.2002 15:14

JDR&jf

a co na to Pakistanci ?
zhavi motory svych jadernych strel ?
0/0
6.11.2002 11:51

Inkvizitor

Senátor Železný je king!!!!!!!!! Ať žije Esmeralda!!!!!!!!
0/0
6.11.2002 11:18

outcast

vpohodě
Pokud stáhli živěho tvora zaživa (jen proto, aby nas*ali nějakou náboženskou skupinu), tak jich vůbec nelituju. Dobře jim tak!
0/0
6.11.2002 11:14

obycejny hloupy smrtelnik

Re: vpohodě
presne tak
0/0
6.11.2002 14:43

Inkvizitor

´Vždyť to začíná být
jak zprávy televize NOVA - také samý masakr, samá krev nebo šaškárna.
0/0
6.11.2002 11:00

Inkvizitor

Re: ´Vždyť to začíná být
Už se zase vydáváš za někoho, kdo nejseš, ty šasku?!
0/0
6.11.2002 11:14

Inkvizitor

Re: Re: ´Vždyť to začíná být
 
Co ti to přináší ? Máš radost, žes otrávil tolik lidí ?
0/0
6.11.2002 12:06

bubák1

Re: Re: Re: ´Vždyť to začíná být
Ty seš otravenej, cimbále? že to trvalo .....
0/0
6.11.2002 15:04

Zemi

Chudák kráva...
0/0
6.11.2002 10:38

saldo

Fanatismus
Další případ, který jen dokumentuje zaslepenost náboženských fanatiků. Kdoví, jak dlouho na zemi přetrvá slepá víra v nedokazatelné. Je to velmi vhodné podhoubí pro intoleranci a násilí. Na principech víry v imaginární božské principy  bylo v dějinách lidstva spácháno tolik zla, že v žádném případě nelze hovořit o jejím celkově kladném působení. Od lidských obětí ve starověku i později přes pronásledování prvních křesťanů, křížové výpravy, inkvizici, konkvistu a fašismus až po džihád. I proto jsem bytostný materialista a ateista. Vyznávat tyto principy vůbec neznamená být člověkem bez skrupulí a lidstvu prospěšných mravních zásad, jak se často snaží svým ovečkám namluvit např. příslušníci katolického kléru. Ještě že aspoň v našich zeměpisných délkách nelynčujeme za zabití "posvátné" krávy.
0/0
6.11.2002 10:22

Filosof

Re: Fanatismus
Pohybujete se na tenkém ledě. Slepá víra v nedokazatelné - co to je ? Proč slepá, proč víra, nedokazatelné z jakého hlediska ? Co znamená imaginární božský princip ? A trochu provokace z jiného soudku: co znamená pojem virtuální realita ? Pojem, který "vyrobila" moderní společnost převážně materialistického smýšlení.
0/0
6.11.2002 10:47

Martin Horák

Re: Fanatismus
Dovoluji si podotknout, že zatím zcela bezkonkurenční počet mrtvol má na svědomí nacizmus a komunizmus, obě ideologie ateistické. Čímž nechci obhajovat ty indické vrahy.
0/0
6.11.2002 10:50

Hnidopich

Re: Fanatismus
Nikdo vám váš materialismus či atheismus nebere, ačkoliv jde rovněž o "slepou víru v nedokazatelné". Pokud se v historii dály různé ukrutnosti "pod praporem" náboženství, vždy šlo (s výjimkou islámu) o jeho zneužití konkretními lidmi. Poněkud se divím, jak dle vás souvisí fašismus s nějakým náboženstvím - vždyť vznik fašismu v Itálii byl motivován spíše cílem kopírovat starověký Řím. První křesťané nebyli pronásledováni z náboženských, ale spíše politických důvodů. Zmiňujete jen negativa - ale přiznejte, že ve vámi zmíněném středověku (byť byly křížové výpravy, inkvizice apod.) to byla katolická církev, která byla nositelem a propagátorem vzdělanosti. - To by ale bylo na příliš dlouhé povídání: Jen jsem chtěl podotknout, že váš náhled je přinejmenším jednostranný.
0/0
6.11.2002 11:09

bruno

Re: Re: Fanatismus
hnydopích--ony ty kátolic ták dlo uho šiřili kultůr-aš s tocho bilo fšem indijanskeim kultůram špátnje----tobibiloálenapřilištlouchépovidany ....
0/0
6.11.2002 11:37

Hnidopich

Re: Re: Re: Fanatismus
Uctivost, pane bruno, jsem rád, že vás vidím. Jak se cítíte ve své nové funkci školníka? Jinak stran té katolické církve: Moc se jí nezastávám, církevnictví jako takové je mi celkem vzdálené, považuji to za příliš světskou instituci. Ale přesto si myslím, že stran těch indiánů šlo spíše o ovládnutí území než o propagaci katolicismu (samozřejmě, že různí misionáři působili, ale ti snad tolik zla nevykonali).
0/0
6.11.2002 11:44

bruno

Re: Re: Re: Re: Fanatismus
bútte straff-tovite-školnyk..-mam přistup do šeckich kapinetku á ták dochanym co sem samlata ták lechkomyselnje oméškall.--moc sla-malo sla... idiš je ho malo-je ho moc...-adiš je ho moc..ták uš lidy rádjej sapominaj--vidyte ják sem pílni....musim sfonytt!!!
0/0
6.11.2002 11:53

Yaroukh

Re: Re: Fanatismus
"katolická církev, byla nositelem a propagátorem vzdělanosti" ??? no tos trochu prepiskl, ne ? katolicka cirkev fungovala jedine jako archivar, ktery opravdovemu vzdelani nepreje a to, co je jiz sepsano si nechava pro sebe - proste zaba na prameni ... placat o cirkvi coby nositeli vzdelani, muze opravdu jenom pomatenec ... jsi k smichu clovece - vubec nevis, o cem mluvis - jen opakujes nesmysl, kterej jsi kdesi slysel ... to je vazne ulet - cirkev nositelem vzdelanosti ... KRYSTALICKA LEZ
0/0
6.11.2002 12:24

bruno

bochajecho jaroukhú--ti fákt némaš ti velepnyčki rát---še bi hárekríšna?
0/0
6.11.2002 12:29

Hnidopich

Re: bochajecho jaroukhú--ti fákt némaš ti velepnyčki rát---še bi hárekríšna?
HaréKršna asi ne, protože i swamí Praphupáda hlásal určitou náboženskou snášenlivost.
0/0
6.11.2002 13:00

bruno

Re: Re: bochajecho jaroukhú--ti fákt némaš ti velepnyčki rát---še bi hárekríšna?
dekuju-uč si to pišu...do sejtra náučit neco o Ppráfupatovi...ja sem pro tolerantci.
0/0
6.11.2002 13:12

Hnidopich

Re: Re: Re: bochajecho jaroukhú--ti fákt némaš ti velepnyčki rát---še bi hárekríšna?
Nejsem si zcela jist, zda studium Praphupády stojí za to. Vždy se mi zdál tak trochu jako "exot" - chtěl šířit hinduismus v USA (to se mo spodivem dost dařilo) a tím pádem své učení musel trochu "šmrncnout" amerikanismem, což se mi jevilo jako pěst na oko. Jinak - váš těžký úděl školníka vám nezávidím, určitě vám zařídím nějaké úlevy. Nechci, abyste se pořád tahal s kýbly uhlí.
0/0
6.11.2002 13:30

Martin Horák

Re: Re: Re: Fanatismus
Katolická církev měla spoustu mušek, což ovšem nic nemění na tom, že ve středověku žádná inteligence mimo ni neexistovala a tedy skutečně byla nositelem vzdělanosti. Ostatně i reformátoři typu Hus či Luther pocházeli z jejich řad. Že posléze reformaci a vznik na ni nezávislé vědy nedokázala strávit je už věc jiná, ovšem na výše řečeném to nic nemění.
0/0
6.11.2002 12:32

bruno

Re: Re: Re: Re: Fanatismus---choraku s dolinki--
...neco bisi zmjenyt mjel--diš uš pišeš ták šroubovanje-koukny na vjetu--....vznik na NI nezávislé...Chlápe-ti ne snaš čéski--okamšite tam daj čarku nát to uboche mjekke I !!
0/0
6.11.2002 12:39

Hrzbitovnick

Re: Re: Re: Fanatismus
Hmmm, tak pán jest znalý historie a tvrdí, že církev šířila bludy a "seděla na vědění jak žába na prameni". Co víš například o jezuitech? Předpokládám, že v souladu s Jiráskem je považuješ za největší inkvizitory a paliče zakázaných knih, že? Doporučuji doplnit vzdělání. 
0/0
6.11.2002 12:44

bruno

ták o tobje nápsal Nerúda tu sláfnou sbirku "Hrzbitovnícke kfity" ? Ti si ále pjékna perena...
0/0
6.11.2002 12:50

Hadati

Re: ták o tobje nápsal Nerúda tu sláfnou sbirku
Že jsem tak smělý... To se snažíte být vtipný, jste postižený nebo jste na tom skutečně tak špatně s češtinou?Jestli to je ten první nebo třetí důvod, tak toho prosím nechte. Ty Vaše příspěvky raději přeskakuji, protože se nedají číst a vždycky mě to málem rozbrečí, že ten náš jazyk tak ku*víte.
0/0
6.11.2002 13:14

Hnidopich

Re: Re: ták o tobje nápsal Nerúda tu sláfnou sbirku
Vážený pane Hadati, na pana bruna mi nesahejte, jeho příspěvky jsou brilantní a jeho čeština svělá. Kdybyste ho prostudoval hlouběji, pozanal byste, že jde o velmi vzdělaného člověka - proč myslíte, že může v mé škole dělat školníka?
0/0
6.11.2002 14:11

Hnidopich

Re: Re: Re: ták o tobje nápsal Nerúda tu sláfnou sbirku
Errata: skvělá
0/0
6.11.2002 14:13

Hnidopich

Re: Re: Re: Fanatismus
Ctěný pane Yaroukhu, na váš příspěvek je snad zbytečné reagovat.
0/0
6.11.2002 13:05

Hadati

Re: Re: Re: Fanatismus
Pamatuješ si něco z dějepisu nebo si tak často chyběl ve škole, že ses z toho nic nenaučil? Jako důkaz toho, že byla katolická církev nositelem vzdělanosti je, že k nám poslali zvěrozvěsty Cyrila a Metoděje. Díky nim k nám taky přišlo písmo, které pozměněné používáme dodnes. První kroniku na našem území napsal kněz Kosmas a díky tomu se nám zachovala část dějin. Díky ní je také kultura v evropských zemích tak podobná. Bohužel se však z hybné síly stala nakonec v sílu brzdící. Nemám rád církev a už vůbec ne katolickou. Myslím, že je to přežitek minulosti a zbytečnost a se*e mně, že na ní musím přispívat svými daněmi, ale nepopírám, že v minulosti měla svůj významný účel. Bez náboženství by jsme nebyli tak daleko jako teď a možná se teprve plácali někde ve středověku (jestli vůbec).
0/0
6.11.2002 13:05

bruno

Re: Re: Re: Re: Fanatismus
ja se fákt stébou nechcu HADATI--ále diš ti s tákovou vehemenc pišeš o kultura a religía -ták nepoušívaj to dyvne spojeny-BY JSME-! jáko ctytel vjérozvjéstů bi si mjel vjedet še BYCHOM je snát to jedyné co nam s tej dobi sustalo.
0/0
6.11.2002 13:19

bruno

Re: Re: Re: Re: Re: Fanatismus--Hadati-ti si fánatik..
proč pišeš o Cirilkovi a spol. jáko o ZvjeroZvjestach--nesou to zvižátka...sou to nosítelé Víri---Vjéri...nát tebou bi 1 a mošna i 2 saplakáli...
0/0
6.11.2002 13:25

Hnidopich

Re: Re: Re: Re: Re: Fanatismus
Všiml jste si, milý školníku, že takováto slovní spojení jsou (bohužel) u nás dost často používána? Také mě může trefit šlak. Ale to ještě nic není - co byste řekl větě: "Díky povodním zahynulo x lidí."? Také zvěrstvo, že? A to jsem slyšel v TV. Nebo ustálené (původně Klausovo) rčení: "něco je o něčem" - např. "tento projekt je o penězích", "to je o ničem", "to je o něčem jiném" apod. To rovněž považuji za prznění.
0/0
6.11.2002 14:42

Filosof

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fanatismus
Z toho si nic nedělejte. Jednou jsem dostal e-mail od ředitele nejmenované společnosti a v něm naprosto bez problémů bylo několikrát za sebou použitp zájmeno "vi". Zkrátka a dobře, VO TOM TO JE.
0/0
6.11.2002 14:52

bruno

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Fanatismus--tješki šivot s půtnama...
strávim pane šeditéli H.--ták vi si notůjete duet s filosoff-Hada tiho ste uš posláli ke fšem plasům.... a ja DIKI tjem putinkam sem fásoval kílú-nyc ne sa branilo kolápsu mej branice. a tak volam mej dej-kdi uš sákriš u fšech indíjskejch bohu a 1/2bohu bůdem mit centrálnoje atjeplenije--páne šedytel -hé?
0/0
6.11.2002 15:30





Najdete na iDNES.cz