Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Desítky tisíc lidí dýchají doma radon

Desítky tisíc lidí v České republice nevědí, že v domě, ve kterém bydlí, dýchají nebezpečný radioaktivní plyn radon. Ten přitom může vyvolat i rakovinu plic. Podle odborníků ze Státního ústavu radiační ochrany (SÚRO), kteří po radonu v obytných domech pátrají už několik let, je v republice až šedesát tisíc domů, ve kterých se radon vyskytuje v koncentraci, kterou je možné považovat za rizikovou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

barbudo

Desítky tisíc lidí dýchají doma radon ...
... a polovička z těch, kteří si k němu přimíchají cigaretový kouř v dostatečné koncentraci zemře na rakovinu.
0/0
24.10.2002 14:38

Kožušník

Radon
Přečetl jsem si příspěvek Radon v domě. Rád bych upozornil, že mezi nejpostiženější lokality patří i město Jáchymov, které se snaží již od roku 1990 ozdravit postižené domy. Bylo změřeno takzvanými stopáči na 400 domů a ozdraveno přes 120 domů do dnešního dne, je pravdou, že ne každé ozdravné opatření spnilo svůj účel. Nejhůře dopadly akce s počátku, kdy i projektanti neměli skušenosti jak dostat radon z domu ven. Po několika letech skušeností velmi rád se podělím oletité skušenosti s prakce jak nejlépe radon odstranit.
0/0
23.10.2002 12:10

Jiří Šťoural

Re: Radon(Kožušník)
Dobrý den pane Kožušníku!
Překvapuje mne, že i Vy, jako místostarosta Jáchymova neumíte napsat příspěvek bez pravopisných chyb a překlepů...
Celý život bydlím v Jáchymově a jsem toho názoru, že se s touto tíživou situací nic moc nedělá. Mluvím hlavně o bytech v panelových domech patřících městu. Jsou to byty první kategorie, kde odborně naměřená hodnota přesahuje 600Bq/m3. Myslíte si, že je to v pořádku?
J.Š.
0/0
23.10.2002 12:56

Vlčice

Přírodní plyn
Slevárenská škvára přesahuje 200 - 300 x přípustnou mez obsahu radonu. Měření je (nebo alespoň bylo) povinné 1 x za 3 měsíce. Hrozivé protokoly byly potichu schovány a dál se škvára poskytovala v rámci kolektivních odborářských smluv o pomoci drobným stavebníkům na tvárnice a izolace. Zbytek leží na skládkách. Ty se po rekultivaci možná promění ve stavební parcely. Omezení výskytu radonu znamená netěžit a nepálit uhlí. Za bolševika každý protiradonový protest zaváněl vlastizradou a dnes je to pro změnu na koho svést. 
0/0
23.10.2002 11:10

Invizitor

Re: Přírodní plyn
Nemohu jinak než to co jsem napsal dole - lidi, probůh zamyslete se.
Já nejsem obhájce komunistů, ale tohle už je moc. " Za bolševika každý protiradonový protest zaváněl vlastizradou"  - copak v Německu, kde  mají také stejné potíže řídili tu výstavbu bolševici ?
V době výstavby těch domů byla jiná úroveň techniky, byla jiná úroveň vědy - co s tím zase mají společného komunisti ? Cítíte se jinak dobře ?
0/0
23.10.2002 11:29

mates

Re: Re: Přírodní plyn
Musím se přidat. Svádět všechno na komunisty (i když sám osobně tuhle stranu nemám rád) je naprostá blbost. Mimochodem ty domky, postavené ze škvárobetonu (myslím že s Rynholeckého) se likvidovali už před rokem 1989.
0/0
23.10.2002 11:47

mates

Re: Re: Re: Přírodní plyn
Ještě jednou moje maličkost - omlouvám se za tu hrubou chybu.
0/0
23.10.2002 11:49

Inkvizitor

Re: Re: Re: Re: Přírodní plyn
Chyby tady - mimo Větrného - děláme všichni. Píše se to mezi prací, honem rychle to odklepnout a pryč. Každý si doufám domyslí správný tvar a nikdo se nezlobí.
0/0
23.10.2002 11:59

Věra

Re: Re: Re: Přírodní plyn
Svádí se vše na komunisty a právem, protože nám 50 let vládli!!! Na koho to chceš svádět???
0/0
23.10.2002 11:59

bcd

Re: Re: Re: Re: Přírodní plyn
Umíš vůbec číst ? V Německu, jak jest zde psáno, mají stejné potíže. Tam taky vládli ?
0/0
23.10.2002 12:18

Vlčice

Re: Re: Přírodní plyn
Nemusíš mi vykat, Inkvizitore. Přečti si ale nadpis a poslední větu mého příspěvku dřív, než začneš vyšilovat.
0/0
23.10.2002 12:17

Inkvizitor

Re: Re: Re: Přírodní plyn
Dobrá - omlouvám se ! Tady je tolik lidí co nedočtou, že jsem se zařadil mezi ně.
0/0
23.10.2002 12:20

King

Je to vina komunistů
Toto je jasně vina 40ti let komunistické vlády, respektive komunistické diktatury. Tak je hlavně za necelé 4 roky zase hodně volte !!!!!!!!!
0/0
23.10.2002 9:40

lm

Re: Je to vina komunistů
Nemám rád komunisty, nevolím je atd. Ale v západním Německu tento problém mají taky, akorát to zjistili dřív a také ho začali řešit dřív. Zatímco u nás jsme jěště dlouhou dobu budovali socialismus. Takže přesněji - komunisti můžou za to, že se s tím nic nedělalo.
0/0
23.10.2002 9:52

King

Re: Re: Je to vina komunistů
Souhlasím s Vámi. Pravděpodobně o tom neměli ani páru. Nebo ještě hůř - věděli o tom, ale nic s tím nedělali.
0/0
23.10.2002 10:07

King

Re: Re: Je to vina komunistů
Souhlasím s Vámi. Pravděpodobně o tom neměli ani páru. Nebo ještě hůř - věděli o tom, ale nic s tím nedělali.
0/0
23.10.2002 10:09

gdf

Re: Je to vina komunistů
A kdo asi postavil většinu obytných prostor??? Klaus???? Seš úplně vedle házet všechno na komunisty
0/0
23.10.2002 9:53

King

Re: Re: Je to vina komunistů
Jenže kde je postavili???? A jak??? Těm králíkárnám bych obytné prostory neříkal.
0/0
23.10.2002 10:05

ST

Re: Re: Re: Je to vina komunistů
Trochu mimo.
Ze stavebnictví: Na místech, kde byl výskyt radonu se už od sedmdesátých let nevydávají stavební povolení (jednině za obálku...). Protiradonová opatření už funguovala před rokem 1989.
Žádný z panelových domů tento problém nemá.
 
0/0
23.10.2002 10:10

lm

Re: Re: Re: Re: Je to vina komunistů
Máme panelový (rodinný) dům a tento problém máme. Přesněji by mělo být: žádný z betonových domů. Pokud máte panely z Prefy Hýskov tak to máte skoro jistý(panely z odpadních materiálů,popílek apod.). Také se to často vyskytuje u tzv. škvárovek.
0/0
23.10.2002 11:04

Věra

Re: Re: Re: Re: Re: Je to vina komunistů
Máš naprostou pravdu. Pokud jsme bydleli se synem v Náměšti v domě postaveném z cihel, tak jsme byli zdraví. Ale po přestsěhování do města a bydlení už 20 let v paneláku, máme najednou problémy s "průduškami". Přikládala jsem to "špatnému městskému vzduchu", ale tady bude problém... Zcela jistě. Jsme oba "citlivci", tak je to jisté. Ale kam se odstěhovat? Řešením by bylo - do vlastního, cihlového domu. Ale kde na něj vzít????
0/0
23.10.2002 12:06

mates

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je to vina komunistů
Problém je v tom, že zrovna v panelácích radonu moc nenaměříte. Jednak je většina z nich podsklepená a sklepy větrané, jednak samotné byty nejsou příliš těsné, takže o samovolné větrání je postaráno. To spíš v tom cihlovém domku se něco naměří. Zvláště, když někdo dostane "dobrý" nápad a například si nainstaluje plastová okna.
0/0
23.10.2002 12:30

Hnidopich

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je to vina komunistů
Paní Věro, radon Vám problémy s průduškami zcela jistě nezpůsobí. Z hlediska chemického se chová jako typický inertní plyn. Nebezpečí spočívá v jeho poměrně silné radioaktivitě, která je provázena vznikem opět silně radioaktivních kovových depozitů. V této souvislosti se pak z hlediska zdravotního může očekávat spíše nebezpečí rakovinného bujení, které se projevuje jinak.
0/0
24.10.2002 14:30

Inkvizitor

Re: Re: Re: Je to vina komunistů
No vidíš. Většina z nás je ráda, že může bydlet  i v těch králíkárnách. V těch superdomech od Klause a Havla ( které nikde nestojí ) by neměli na nájem. Ty 3 byty do roka co se staví po roce 1990, tam se mnoho lidí nevejde.
A komunisti můžou za všechno, dokonce i za ty domy s radonem v západním Německu, stejně tak jako za nálety mravenců v Jižní Americe.
Někdo to má zkrátka jednoduché.......
0/0
23.10.2002 11:01

Věra

Re: Re: Re: Re: Je to vina komunistů
Jsi zřejmě příznivcem komunistů. Ale řeknu ti: komunisté mohou převážně za všechno, neboť tento stát ŘÍDILI 50 let!!!! Takže dívenko, nebo mladíku - rozum do hrsti!!! Možná mají na západě podobné problémy, ale nestydí se s nimi vyjít na světlo Boží a řešit je. KDEŽTO TADY???? KOMUNISTI VŠE UTAJOVALI - A CO JE UTAJOVÁNO - JE SPOJENO S TEMNÝM!!!! A JEN TAK MIMOCHODEM - PETICÍPÁ RUDÁ HVĚZÁ JE ZNAKEM SATANSKÝM - TO NEVÍŠ???!!! TAK SE VZDĚLÁVEJ VÍCE...
0/0
23.10.2002 12:09

Inkvizitor

Re: Re: Re: Re: Re: Je to vina komunistů
Já nejsem přiznivcem komunistů - kdes zase vzala ten nesmysl.
Já ovšem rovněž nejsem přiznivcem blbosti a svádět každou kravinu na komunisty, zejména jde-li o celosvětový problém - co k tomu říct ?????
0/0
23.10.2002 12:23

mates

Re: Je to vina komunistů
Proboha, co to tu plácáte ? Radonová problematika není záležitost bůh ví jak stará. Je to záležitost zhruba posledních 30 let. První, kteří se o to zajímali více, byli američané v 70. letech. Navíc jejich snaha o řešení problému byla trochu problematická a nedomyšlená. Rozhodně bych ovšem neřekl, že bývalá komunistická vláda něco zavinila. Postoj k této otázce prostě vyplýval z tehdejších znalostí. A to nebyla jenom záležitost bývalé ČSSR, ale minimálně celé Evropy. Snad s výjimkou Švédska. Nyní bych naopak řekl, že ČR je v řešení radonového problému velkorysá. Zvláště do roku 2000.
0/0
23.10.2002 11:02

Inkvizitor

Re: Re: Je to vina komunistů
Je zajímavé, jak k tomuto příspěvku nikdo nic nepřipsal. Tady pouze kdejaké jelito  nevynechá jedinou příležitost, jak zaplést komunisty do čehokoli - třeba i do švestkových knedlíků.
A to je diskuse o hovnu - co to přináší ?
Vám ovšem děkuji za názor - doufám, že i Vám už také vadí neustálé omílání nesmyslů a vůbec ještě nemusíme být komunisté.
0/0
23.10.2002 14:18

mates

Re: Re: Re: Je to vina komunistů
Jo vadí. Vůbec nemám rád zaslepenost jakéhokoliv druhu, při každé příležitosti a za každou cenu. Díky za rozumné komentáře.
0/0
23.10.2002 15:09

Věra

Re: Je to vina komunistů
Kingu - máš pravdu, lidé je volí a víš proč? Jde jim "o žvanec", o nic víc a jejich sliby. Zapomněli už, že komunisti umí velmi dobře slibovat a podřídí se jenom tehdy, když už musí, JINAK NE!!!
0/0
23.10.2002 12:02

mates

Jak zjistit koncentrace ?
Musím trochu oponovat : peníze na protiradonové opatření na jedné straně a na měření výskytu radonu v objektu na druhé straně jsou rozdílná věc. Rád také bych doplnil návod "Jak lze zjistit koncentraci radonu v domě ?" Lépe než platit 350,- Kč za detektory, je zajít na příslušný okresní úřad. Okresní úřady většinou každý rok mají přidělen určitý počet detektorů a ty zdarma rozmisťují v objektech s vyšším rizikem pronikání radonu z podloží do budov. Navíc pokud by někdo chtěl požádat o státní příspěvek na radonovou diagnostiku a následně protiradonové opatření, tak by opět musel na okresní úřad. Tedy - to platí pouze do konce roku.
0/0
23.10.2002 8:20

Václav Rod

Je to kšeft za hodně peněz!
0/0
23.10.2002 8:19

lm

Re: Je to kšeft za hodně peněz!
Kdybyste dostal graf výskytu radonu v jednotlivých místnostech domu jako já, možná byste začal začal říkat něo jiného. Znám několik případů, kdy se musela novostavba (před cca 10 lety) zbourat - v některých částech domu se naměřilo více jak 1000 Bq/m3. Je samozřejmostí, že pokud nějaká firma provádí protiradonová opatření, tak na tom chce vydělat, jako na čemkoliv jiném - podnikání není charita.
0/0
23.10.2002 8:37

Václav Rod

Re: Re: Je to kšeft za hodně peněz!
Ale pokud měření provádí stejná firma, která pak realizuje protiradonová opatření, tak to moc věrohodně nevipadá.
0/0
23.10.2002 10:20

lm

Re: Re: Re: Je to kšeft za hodně peněz!
Nám to před těmi deseti lety dělala okresní hygiena, takže to vypadalo dost věrohodně. A ještě pro upřesnění: Ty detektory jsme měli v místnostech půl roku (kousek umělé hmoty s nějakou citlivou látkou). Na základě rozborů těchto detektorů jsme dostaly dva uzavřené přístroje s vlastním ventilátorem, záznamovým zařízením a já nevím s čím ještě(cca 20x10x15cm). Ty jsme pak podle dodaného intineráře přesouvaly z místnosti do místnosti, pouštěly-nepouštěly,větraly-nevětraly atd. A teprve z těchto přístrojů vylezl graf pro jednotlivé místnosti a časy.
0/0
23.10.2002 10:54





Najdete na iDNES.cz