Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nobelovu cenu za mír získal Carter

Nobelovu cenu za mír získal bývalý americký prezident Jimmy Carter. Norská akademie, která dostala rekordních 156 návrhů laureátů, ho ocenila za desetiletí neúnavného hledání mírových řešení různých konfliktů, například na Haiti či v Severní Koreji. Vyzvedla i jeho snahu o šíření demokracie, lidských práv a prosazování sociálního a ekonomického rozvoje. Carter byl americkým prezidentem v letech 1977 až 1981.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

MilanMilanMilan2

Dobrá volba
Doba, kdy byl prezidentem, nebyla pro nás snadná, ale z politiky USA tehdy vyzařovalo mnohem více optimismu a mnohem méně zaťatosti a náboženského fundamentalismu.
0/0
23.12.2004 16:48

Jirka

Jurasku Ty by jsi mel Burakovi delat poradce jak jses vytreny!!!
0/0
12.10.2002 16:49

Sarka

A vida
Londynske Times maji take problem s takym ocividnym politizovanim vyberu (ne ze by politicke NObelovky nebyly udelovany uz drive, ale nikdy predtim se tim predseda komise tak otevrene nechlubil): ****"
What is less deserving is the reason given by the chairman of the Norwegian Nobel Committee for his selection. The award, Gunnar Berge said, could be interpreted as a criticism of the Bush Administration’s policy on Iraq. His remarks demean Mr Carter’s achievements, damage the prestige and influence of the prize and are a disgrace to his fellow judges. They undermine the Nobel reputation for impartiality in honouring peace campaigners regardless of affiliation, and turn the committee into a contentious political lobby group. ***** (http://www.timesonline.co.uk/article/0,,542-443799,00.html)
0/0
12.10.2002 5:05

Sarka

Lidska pamet
Je mrska. Carter, nepochybne muz uslechtilych umyslu a detinskeho usudku, sice  mohl milovat cele lidstvo bez rozdilu, a touzebne si prat abychom vsichni zili v miru a pratelstvi, ale k tomu ucelu - kdyz uz se tu hovori o objimani- zcela bezostysne v ramci poselstvi miru a lasky objimal masoveho vraha Ceausesca a jeho zenu pred ocima celeho sveta. Dalo se to v dobe, kdy v Rumunsku umirali politicti vezni ve veznicich a deti zivorily a umiraly v hruznych podminkach v sirotcincich -  v dobe, kdy nemel nikdo, nejmene pak President Carter pravo tvrdit, ze nevedel.......
Skoda, Nobelova cena miru se stava stale vic a vic pouhou politickou zbrani k zashovani politickych cilu.... a jako takova ztraci na sve moralni vaze.
0/0
12.10.2002 4:19

sidlo

Re: Lidska pamet
Ono s tim Rumunskem to bylo prece jenom trochu jinak, Rumunsko totiz namitalo proti obsazeni Afganistanu Sovety. Je teda docela mozne, ze vdecny Carter objal Causesca a potazmo i jeho zenu.  Bylo to v americkem zajmu objimat Ceausesca. Navic Ceasescu privedl k jednacimu stolu Egypt a Israel a sponsoroval jejich dohody, coz take bylo v zajmu Ameriky.
A co se tyce lidskych prav, mas to myslim dost dopletene, byl to naopak Carter, ktery po nastupu do funkce po Fordovi, trval na uplatnovani Helsinske dohody, obzvlaste tzv. kosiku c. 3. Carter poukazoval na to, jakou rasovou politiku uplatnoval Ceasescu vuci minoritam. Muzes se vsak sama podivat na zpravy Kongresu a jak se volilo ohledne Rumunska a jaky melo Rumunsko status ohledne zahranicni pomoci od USA, tzv. MFN.
O tech detech umirajicich v hroznych podminkach se svet dovedel az po padu Ceasesca, protoze to bylo poprve, kdy byl umoznen zahranicnim televiznim agenturam vstup do Rumunska.
Ach jo, neni nad to, kdyz lide zjednodusuji nebo si upravuji fakta k obrazu svemu. Takze to ani neni lidska pamet jako takova, ale selektivita pameti.
Pokud cena byla udeleno  i z toho duvodu, aby se ustedril policek Bushovi, souhlasim s tim, Bush je totiz nebezpecny tim, ze je 'maly' clovek intelektualne, mstivy a zakerny a stejny byl jeho otec. Carter se vsak vyjadril po  prebrani ceny tak, ze chvalil Bushe a jeho posledni projev, ve kterem udajne Bush zduraznil spolupraci s OSN. Ja osobne Bushovi neverim, cetl jsem a analyzoval vse, co pronesl od inaugurace. Pokud ted 'vypustili' do obehu, coz se mi zda vysoce pravdepodobne, plany o vojenske okupaci Iraku a Bagdadu, cely svet ma duvod  obavat se Bushovych pristich kroku, protoze toto by uplne potvrdilo obavy vsech, a tedy ty, ze Bush ma zajem o to, aby Amerika mela trvalou prezenci na str. Vychode, neco podobneho jako v Jizni Koreji. Ropa je samozrejme primarni zajem, druhotny je rozbiti OPECu.
Amerika a jeji obyvatele se stali vysmechem pro cely svet a to vse diky prezidentovi, ktery je horsi nez Idy Amin a bohuzel mnohem, mnohem primitivnejsi.
0/0
12.10.2002 6:12

Sarka

Re: Re: Lidska pamet
Je mi lito, Sidlo, ale neshodnem se. Souhlas ci nesouhlas s Bushovou politikou naprosto nesouvisi s meritem veci, tj, rozhodovanim o udelovani
 Nobelovy ceny.  Domnivate se, ze mam to ci ono popletene, aniz vite, co vim a co mohu a nemohu mit popletene. Snad si delate legraci, ze Americky president nemohl vedet kuprikladu o hruznem stavu Rumunskych sirotcincu protoze to tehda nebylo v Americke televizi?   Az budou presidenti spolehat na CNN pro jejich zpravodajskou sluzbu, emigruji na Mars. Cartera jsem sledovala pomerne peclive, a je mi velmi dobre znamo, co delal, a co nedelal. Byl to velmi neefektivni. blekotajici president - jako lidumil byl zajiste daleko efektivnejsi. Ale kdyz jsem se naposledy divala, poslanim Nobelovy komise neni a nebylo ustedrovat politicke policky tem, kdo se jim nelibi - to vulgarizuje a zlehcuje cely proces, v neposledni rade to vulgarizuje a zlehcuje jakekoli Carterovy zasluhy.
0/0
12.10.2002 6:20

sidlo

Re: Re: Re: Lidska pamet
Misto tvrzeni, ze to byl blekotajici prezident, uved mi fakta jeho blekotani. Muzeme zacit kosikem c. 3 Helsinskych dohod, nebo napr. navstevu Ceasesca v USA v roce 1978 a jak probihala a zda bylo vzpomenuto dodrzovani lidskych prav v Rumunsku.
Pokud neminis o techto udalostech komentovat s urcitou znalosti, jaky ma vyznam nechavat komentare o vulgarizovani Nobelovy ceny. To je tvuj osobni nazor, my ale ted mluvime o Carterovi a jeho dokumentovane politice, coz je rozdil.
0/0
12.10.2002 6:28

sidlo

Re: Re: Re: Lidska pamet
Nabizim dalsiho muze a vulgarizovani Nobelovy ceny za mir, Henryho Kissingera.
Nebo navrh na udeleni Nobelovy ceny Arielovi Sharonovi, to skutecne mluvime nejenom o vulgarizaci, ale dikreditovani teto ceny. Navrh neprosel, to jenom pro ujasneni.
0/0
12.10.2002 6:31

multivitamin

Re: Re: Re: Re: Lidska pamet
Pro mne je vulgarizovani Nobelovy ceny miru kdykoliv se podivam na toho slintu Arafata s jeho dvoji tvari. Mimochodem, s navrhem Sarona na NCM take nesouhlasim. Nominovany muze byt kdekdo... treba i PolPot svyho casu.....jde o to, koho komise vezme vazne......Sarona urcite ne a taky si nemyslim, ze by kdy v budoucnosti mel na NCM sanci.
0/0
12.10.2002 8:11

multivitamin

Re: Re: Re: Lidska pamet
Carter vedel ze Ceausescu byl komunisticky diktator a nedelal si iluze, ze by v Rumunsku vsechno bylo "koser". Nutne potreboval dalsiho balkanskeho komunistu, ktery se neohybal pred Rusy.  V 1978 byl Tito uz prilis stary a nemocny nez aby byl uzitecny.... USA potrebovaly noveho spojence na Balkane....primhourily obe oci nad domaci situaci v Rumunsku, uplne stejne jako drive nad Jugo.
0/0
12.10.2002 8:27

multivitamin

Re: Re: Re: Re: Lidska pamet
"Usmivej se zeme ceska, vitame dnes Ceausesca" v srpnu 1968. To se taky Dubcek pratelil s Titem a Ceausescem...potreboval spojence proti Rusum.
0/0
12.10.2002 8:31

JAK IRONICKE.......
Nobel- vynalezce dynamitu- jak ironicke, ze jeho spinave penize nejsou v rozporu s udelovanim ceny miru. Posledni udeleni Nobelovych cen miru byla skutecne smesna. Muzou ji udelit Saddamovi a nebude v tom zadny rozdil. Carter pomohl dosadit do cela Iranu Ajatolah Khomeinih v 70 letech, historicky znamy teroristicky rezim - strileni olympijskych sportovcu, jako priklad. To, ze to Carter prijal, svedci o jeho jesitnosti, zabednenosti a naivite. Akorat ho pouzili proti nynejsi americke vlade jako protestace v boji proti terorismu. Dneska jeden uz nemuze mit uctu k OSN a jinym tzv. "globalne - mirumilovnym" organizacim, protoze akorat zvatlaji, maximalne vyhrozuji a skutek - utek.
0/0
12.10.2002 3:40

Člověk

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
12.10.2002 1:13

sidlo

Re: Jurásku, sláva,
Castro je vpodstate obdivuhodny, co by jsi ocekaval od Cartera, ze piplave na nuklearni ponorce a bude catrovi vyhrozovat? Az bude mit svet vice politiku jako Carter a Mandela, nebo vice Dalaj-Lamu, svet bude mnohem bezpecnejsim, to mi ver.
Kuba ma mnohem lepsi skolstvi nez Amerika, jejich vyzkum v oblasti mediciny je obdivuhodny a nakonec Kuba po zaplavach v Cesku byla jednou z prvnich zemi, ktera poslala pomoc. Toto jsou veci, kterych si ma clovek vazit. Jiste lidska prava Kuby. V porovnani s lidskymi pravy v soucasnem USA Kuba na tom asi nebude az tak spatne. A lidska prava v zemich americke sfery, jako je Jizni Amerika napriklad, byla otresna, nez se zacalo s pomalou 'kubanizaci' jihoamerickych statu. Ze Kuba je pro ne prikladem a ne USA, je vymluvne. Sleduj volby v Brazilii, podivej se na Venezuelu a vyvoj, kterym se ted tyto zemi ubiraji. Amerika neprinesla temto zemim nic, jenom diktatory, ktere podporovala, hrube porusovani lidskych prav, ktera Amerika tolerovala a uplne ekonomicke zbidaceni.
Jaky ma vyznam pronaset vyroky, ktere pronasis, kdyz o teto tematice nemas to nejmensi poneti? Proc ze sebe delas idiota? Neni lepsi mlcet v takovem pripade?
0/0
12.10.2002 6:24

jurasek

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
11.10.2002 23:50

Dáda

Jejejej, snad ten Carter není komunista?
No nevím, nevím. Začíná mi být ten bávalý americký president nějaký podezřelý. Ono těch zakuklenejch "komoušů" je mezi náma hodně. A těch nezakuklenejch, co jsou proti panu Bushovi juniorovi, ještě víc...
0/0
11.10.2002 23:34

Dáda

0/0
11.10.2002 23:30

Don Antonio Soprano Sr.

...a TIME muzem roku 1939 byl Hitler...
Ano, presne jako s teroristou Arafatem. Liberalove po celem svete se predhaneji, ktere figurce by NCM (kdysi tak prestizni oceneni) priklepli. Carter - jeden z nejslabsich US politiku, pritel soudruha Castra - to je vysmech. Jak si nekdo muze pred svetem dovolit orodovat za kubanskeho diktatora???
0/0
11.10.2002 14:25

multivitamin

Re: ...a TIME muzem roku 1939 byl Hitler...
Mezi TIME muzem roku a nositelem NCM je obvykle porad jeste rozdil.
0/0
12.10.2002 8:15

Erich Cviertna

Bush
Nedokážu pochopit jak je možný že tu cenu nedostal George Bush jr. Vždyť je to právě on, kdo se zasazuj o mír po celém světě!
0/0
11.10.2002 13:35

barbudo

Re: Bush
I on se dočká (až osvobodí skandinávii od terorismu).
0/0
11.10.2002 14:54

geenius 2(klub s vyšším IQ)

Re: Bush
..
0/0
23.12.2004 16:08

Zulu

Nevzdelanci na iDnes
Nobelova cena za mir se rozhoduje v Oslu (Norsko) a ne ve Svedske akademii ved
0/0
11.10.2002 12:20

marek Dvořáček (iDNES.cz)

Re: Nevzdelanci na iDnes
Velmi se za chybu omlouvám. Už je to opraveno...
0/0
11.10.2002 12:43

Krysar

Re: Re: Nevzdelanci na iDnes
Ty vole, jak to muzes vubec uverejnit, takovy blud!!! Dostavas ode me Nobelovku za blbost ...
0/0
11.10.2002 13:34

Jan

Cena ceny
Od doby nominace Arafata je známo, že NC za mír může dostat prakticky každý.
0/0
11.10.2002 12:10

pracovnik

Re: Cena ceny
To tedy nesouhlasim. Podle meho nazoru kdo nikoho nedal zabit, nema na zisk ceny za mir proste narok.
0/0
11.10.2002 12:26

To jsou blaboly

Re: Cena ceny
Od doby nominace Menachema Begina je znamo,ze NC za mir muze dostat prakticky kazdy.
0/0
11.10.2002 12:29





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.