Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Co je dražší? Zlomený kotník, či život dítěte?

Jakou hodnotu má lidský život? Řečí bezpočtu vysouzených částek odškodného jsou to desítky, stovky tisíc, ba i miliony. A přece v posledním případě, při němž zbytečně zemřelo dítě, stačilo ke smazání viny, ať už byla kdekoliv, deset tisíc korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Monika

Smrt holčičky
Obviněnou p. doktorku známe již dlouho osobně, navštěvujeme ji dost často s našimi detmi a plně ji důveřujeme. S hrůzou sledujeme již několik týdnů celou kauzu a je nám z toho nanic. Po zkušenostech s naším nemocným synem jsme po dlouhé době našli velmi svědomitou lékařku doktorku Jellínkovou. Nikdy se nám nestalo, že by cokoliv zanedbala či podcenila. Nikdo z redaktorů se nezabývá rodinou, kde nechali zbytečně zemřít holčičku. Jejich druhý dvouletý syn skončil okamžitě v dětském domově, zanedbaný, ve špatném psychickém stavu. Jeho rodiče čekají již třetí dítě, vodí se po městě za ručičky a jsou spokojení. Z matky mám pocit, že by měla být zbavena svépravnosti. Tohle nikoho nezajímá a bojím se, že špatně dopadnou i jejich další děti pokud někdo nezakročí. Takže je to velmi jednoduché svádět všechno na lékařku....
0/0
28.9.2002 23:53

richardnovák

...hmmm, tak sociální pracovnice a soudní úředníci vykonávali nátlak, aby matka vzala deset tisíc a mlčela,... mno, socnám přece šlo odjakživa "jenom o ty ubohé děti"...
0/0
23.9.2002 12:24

Jana

Ten článek je jednoznačně stavěný proti doktorce. Ale ptá se někdo na to, proč simatka vzala 10 000,- Kč? Každej normální člověk by to odmítnul, ale tady si někdo jenom pohladí rostoucí bříško a prohlásí, že potřebuje na výbavu. A tohle se nám stará o statistiky porodnosti!!!Copak by normální lidi do tohodle přivedli dítě?
0/0
23.9.2002 11:00

Mariasnik

Medializace po česku
Zase jedna vděčná kauza pro tisk! A opět taková "jasná". Být na světě jenom MF Dnes, bylo by to bez připomínek. Styděl bych se, že mám takové kolegy! I v takovém Blesku ovšem líčí situaci poněkud jinak. Například se tam píše, že matka bydlí přímo proti autobusové zastávce. To je snad tak bezvýznamné? Píšete přece, že se neměla jak s dítětem na pohotovost dopravit! Co je to vůbec za zastávku? MHD? A jezdí i v noci? Bylo to ve všední den, nebo v den pracovního klidu? A jsou v tom městě taxíky? A jak velký (na počet obyvatel)je okruh, který uvedená lékařská pohotovostní služba zajišťuje? A jak může během jedné noci dítě zemřít na zápal plic? Tak rychle? Víte, jak dlouho to trvá "normálně?" Co potom to dítě muselo mít za imunitu? Asi žádnou! A proč nemělo žádnou? Nebylo třeba podvyživené? Bylo, to dokonce sami píšete! A jak to měla lékařka po telefonu poznat? Jste tak naivní, že si myslíte, že jí to matka na rovinu a dopředu řekla? A když se následně stav začal dále zhoršovat, co matka dělala? Urgovala pohotovostní službu? Volala RZS (rychlou záchrannou službu), jak je v takových případech běžné? Pokud je přece pohotovost tzv. "nevýjezdní", tak k pacientům prostě vyjíždět nemůže. Pak (v naléhavých případech, samozřejmě, což umírající nebo na životě ohrožené dítě nesporně je) vyjíždí RZS. To Váš článek rovněž neuvádí. O tom přemoudřelý krajský zástupce Coufal rovněž nemluví!! Byla vůbec matka s tím dítětem doma? Ono to totiž tak skoro nevypadá! Nebo doma byla a počínající agónii dítěte zkrátka "prochrápala"? Pak ovšem má nesporně pravdu lékařka, která tvrdí, že k zanedbání došlo ze strany matky! Já bych o tom skoro vůbec nepochyboval! Vy totiž lidem nejspíš zatajujete to nejdůležitější. Měli byste přece veřejnosti na rovinu říci, jaká je situace! Pohotovostních služeb ubývá a ubývat bude, protože je to služba drahá a přitom neekonomická, ve světě prakticky nikde - ani bohatšími zeměmi - neprovozovaná! Je to jeden z pozůstatků komunizmu a postupně zřejmě zanikne. Pak si ovšem lidé nebudou moci nechávat choroby "na pátek", až si milostivě na to budou moci "udělat čas", ale budou muset dotyčné choroby řešit u svých lékařů v řádné ordinační době, jak je všude běžné. Přestanou si plést pohotovost s běžnou ordinací a tím i přestanou z dost napjatého zdravotního rozpočtu čerpat zbytečné výdaje. Když bude opravdu zle, bude muset zasahovat RZS. Nebude si ji ovšem moci zneužívat kdekdo a na kdeco, jak je dnes zvykem u pohotovostní služby. Jen na závěr a na okraj: takzvaná "kauza TBC", o které se zmiňujete, je otřesným příkladem toho, že naše soudy odvádějí víc než zmetkovitou práci. Kdyby lékařka pacienta "nechala sama dopravit" na plicní oddělení, jak radil nějaký přiblblík s parukou (a kladivem do stolu mlátil), měla na krku paragraf o omezování osobní svobody a dopadla by nejspíš ještě hůř. Šlo tehdy přece o PODEZŘENÍ na TBC, nikoliv o již jednoznačně diagnostikovanou nemoc. Naše zákony (nebo spíš jejich vykonavatelé) jsou totiž evidentně "nastaveny" tak, že v podobném případě nemá lékařka vůbec naději nebýt odsouzená. O čem to svědčí, není snad třeba podrobně komentovat. Vladimír Kubát, Roudnice n.L.
0/0
23.9.2002 9:50

DP

Re: Medializace po česku
Ale to vnasi uplne novy svetlo do pripadu! To je fakt, meli to ti novinari napsat rovnou! Chudak pani Doktorka! A chudak to dite, ze ma takovou matku! Apropos: JAKTO, ZE TO DITE JI NEBYLO ODEBRANO UZ DRIVE?
0/0
23.9.2002 10:09

Tráva

Re: Re: Medializace po česku
Do případu to nevnáší vůbec žádné světlo, protože autor se jen domnívá a vymýšlí nepotvrzené hypotézy. Vám to ale stačí, že?
0/0
23.9.2002 10:17

Mariasnik

Re: Re: Re: Medializace po česku
Nevymýšlím žádné nepotvrzené hypotézy. Kladu otázky, které měly být už primárně zodpovězeny v článku. Jsou totiž zásadní. Stále málokomu dochází, co je to "nevýjezdní LSPP" (což byla údajně právě ta , o níž je v článku řeč). Počítejte drahouškové s tím, že pokud se v budoucnu přece jen těch pár pohotovostních služeb uchová, budou téměř určitě také nevýjezdní. Někde už to takhle funguje (např.v Litoměřicích). Výjezdem hlavně do okraje oblasti (kterážto může být taky 50x50 km a mít kolem 100.000 lidí - na to jsem se okrajově také dotazoval) je pak vlastně celá služba neakceschopná ve zbytku oblasti. A na příslužby peníze nejsou a nebudou. Musíme vycházet z toho, co existuje a dále z toho, co je možné ( = na co máme), ne z toho, co bychom mít chtěli(na to totiž nemáme). V řadě případů je RZS přetížená a je třeba použít druhou, třetí, nebo ještě další výjezdovou skupinu. A tu můžeme mít právě jen tehdy, když LSPP bude nevýjezdní a nebude se ze zrovna zabývat rýmou v odlehlé hájovně - i to se totiž zatím děje. K nepochopení poměrů přispívá i to, když nějaký truhlík přeloži americký název seriálu E.R. jako "pohotovost". Jde sice přitom o "Emergency Rescue", což ale je v poměrech za Atlantikem zkrátka a dobře oddělení akutních příjmů - v areálu nemocnice, kde je za rohem rentgen, CT, operační sál a týmy odborníků ze všech různých oborů ( = přiběhne neurochirurg a otevře lebku, je-li to třeba). V poměrech českých znamená "pohotovost" fonendoskop a tlakoměr, někdy ovšem jen tehdy, přinese-li si ho lékař z domova či ze své vlastní ordinace. Jenom teď prosím, neklaďte otázky, k čemu taková pohotovost potom je. Vždyť skoro v celé druhé polovině svého příspěvku to říkám: v podstatě na h.....
0/0
23.9.2002 10:52

GhorX

Re: Medializace po česku
Taky mi chybí informace; k délce průběhu zápalu plic ale mám osobní zkušenost: od prvních příznaků (nevolnost, zvýšená teplota) po moment, kdy jsem omdlel (41° teplota) přesně 3 a 1/2 hodiny. Ve 22ti letech, v době, kdy jsem byl ve velmi dobré kondici. Podle lékaře mi právě dobrá kondice zachránila život. Přičemž polovinu té doby jsem projevy považoval za slabé nachlazení.
0/0
23.9.2002 10:19

Jana

Re: Re: Medializace po česku
Každá pořádná matka by dítě vzala do náruče a do nemocnice běžela třeba pěšky.
0/0
23.9.2002 11:12

Blanka K.

Paní "doktorce" by asi byla venku zima
Tohle znám z vlastní zkušenosti - některým lékařům se nechce vyjíždět k pacientům do noci a do zimy, a tak různými radami,jako "Dejte paralen,zábal,když se dítě dusí,odneste ho k oknu" apod. se snaží oddálit nutnost výjezdu. A doufají, že je to jen rodičovská hysterie. Jenže ona většinou není. Bývá to jen strach,někdy nezkušenost  a obavy o zdraví malého miminka. Každý rodič není doktor, aby rozpoznal, co je životu nebezpečné a co ne, od toho jsou doktoři. A 11-měsíční dítě toho moc o svých pocitech neřekne. A to,že rodina bydlí v holobytu, s tím přece vůbec nesouvisí.Jak bychom odlišovali lidi,kteří smí mít děti? Od 2+1 I. kategorie?To snad ne.Vždyť ti lidé se snažili hlídat zdraví svého dítěte, ale bylo jim to znemožněno.
P.S.Aby to brzy běžně nedopadalo tak,jako v příběhu dětí,co volali pohotovost ke svému dědečkovi a na pohotovosti si mysleli,že si děti dělají legraci.Nikdo nepřijel a dědeček zemřel.
Raději 10x vyjet zbytečně,než jednou nepřijet k závažnému případu.Vždyť by mělo platit,že zbytečný výjezd by měli lidé uhradit.
 
0/0
23.9.2002 8:35

veny

Re: Paní
I kdyz toho jedenáctimesicni dite o svych bolistkach moc nerekne, muze nam dost rici napr. teplomer. Kdyz je situace vazna a nedovolam se napoprve, zkusim to podruhe a potreti...Pak ho chytim, teple zabalim a bezim s nim nekam, kde mu pomuzou.Tedy pokud mi opravdu na decku zalezi a nezadelavam zrovna na dalsi. Tady to vypada, ze bylo zanedbano zanedbane dite. Asi uz davno si mel nekdo na ty povedene rodice posvitit. 
0/0
23.9.2002 18:00

Torx

Doktor je taky jen člověk
Za zdraví si zodpovídá především každý sám a je jeho povinností si ho hlídat. Jestli bude nad doktory viset Damoklův meč v podobě vysokých sankcí za úmrtí pacientů, za chvíli nebude nikdo léčit, protože mu to nebude za to riziko stát a raději půjde třeba na veterináře.
A lidi, kteří žijí v holobytech, by snad ani neměli mít děti, jak je můžou v takových podmínkách vychovávat?
0/0
23.9.2002 7:56

zab

Re: Doktor je taky jen člověk
Co věta, to perla.
0/0
23.9.2002 8:47

ata

Re: Re: Doktor je taky jen člověk
Naprostý souhlas.
0/0
23.9.2002 8:54

DP

Re: Doktor je taky jen člověk
To je fakt, meli bychom specifikovat, kteri lide muzou a kteri nemuzou mit dite. A kdyz uz se nahodou nezadari a lide ze zakazane kategorie dite mit budou, tak ho bud preradime k jinym rodicum z vyssi kategorie nebo proste se ho zbavime, ne? Nebo nebylo by mozna lepsi, aby stat poskytoval takove zajisteni, aby podpora pro dite byla takova, ze kazde by melo sanci na hezke detstvi - i treba v holobytech? Samozrejme, ze lekar je jen clovek, to jsme vsichni a vsichni delame chyby. Ja jsem jeste nikdy sefovi nerekl, at si muj ukol udela sam, ze to proste ted neudelam.
0/0
23.9.2002 9:03

Luky

Nechci věřit vlastním očím
Nechci věřit vlastním očím, že toto napíše normální člověk
V ČR to nefunguje jako v některých západních zemích, kde lékař musí neustále čelit žalobám svých pacientů (a minimálně třetinu svého honoráře musí dát svému právnímu zástupci)-což taky není v pořádku.
U nás se takto řeší pouze fatální případy neschopnosti lékaře, protože v našem zdravotnictví "ruka ruku myje" - doktor doktora "nepotopí", takže pacient se svého práva nemá šanci dovolat. Pokud už se stane něco takového, co nejde ututlat, a postižený se dostatečně "hlasitě ozve", pak se to začne řešit a lékaři za fatální chyby dostávají podmíněné tresty.....Když lékař řekl známému, že si na jeho problém netroufá (a doporučil mu zkušenějšího lékaře), trošku mne to zarazilo, ale hned jsem si uvědomil solidnost a odpovědnost tohoto lékaře - pokud ovšem lékař dělá něco, na co nemá, tak ať jde raději "házet lopatou" - lidské tělo není stavěno pro experimenty typu "do rána vydrží", nebo "příště to možná vyjde" (akceptuji to pouze u úplně nových úkonů s nimiž nemá nikdo žádné zkušenosti a jsou posledním možným řešením).
0/0
23.9.2002 9:14

entler

Re: Nechci věřit vlastním očím
V západních zemích to funguje skutečně jinak.Mimo jiné,pacienti mají podstatně větší spoluúčast,než tady,kde je všechno zadarmo a sanitky fungují jako gratis taxiky.Klidně nás žalujte,žádné právní zástupce nemáme,stejně bychom jim neměli co dát.A s tou lopatou to není špatný nápad,klidně se pak můžete léčit sami!
0/0
23.9.2002 10:03

Maxipes Fik

Re: Doktor je taky jen člověk
Ty nejsi vul, ty jsi korunovanej.
0/0
23.9.2002 9:31

Krtek

Nevina?
Lékař, který neposkytne pomoc, ke které se složením slibu zavázal, není lékař. A pokud se této věci nechytil soud, pak by tak měla učinit lékařská komora. A bude-li vina lékařky prokázána, nemá v medicíně co dělat. Protože i kdyby stokrát zaplatila odškodné v jakékoli výši, odmítla poskytnout pomoc dokonce v okamžiku, kdy ji měla povinnost poskytnout!
0/0
23.9.2002 7:45

Ala

Re: Nevina?
Krtku, nevime, jak to bylo. Doktorka byla x-tou hodinou na pohotovostni sluzbe (treba kroutila dlouhej vikend,tj. od patku rano do pondeli odpoledne nepretrzite), utahana jako kote. Volala matka, ze dite je divne, znelo to jako nachlazeni, tak dostala radu tepleho caje. Zda se mi divne, ze by ta doktorka radila caj, kdyby mela podezreni na neco zavaznejsiho. A vyslat sanitu zbytecne? Urcite ma limit, kolikrat mesicne ji muze vyslat. Nic neni bohuzel cernobile.
0/0
23.9.2002 8:26

ata

Re: Re: Nevina?
Vše bych celkem bral, opravdu není nic černobílé, ale ten limit počtu výjezdů, ten mě dostal. Ten neberu. Dotaženo ad absurdum přestane pohřební služba lidi pohřbívat protože jich umřelo více, než byl limit ... je mi z toho špatně.
0/0
23.9.2002 8:59

Standa

Re: Re: Re: Nevina?
Bohužel, ať se Ti to líbí nebo ne, tak finanční limity tu jsou. Když doktor přestřelí v nákladech na pacienta, což je dneska běžné, musí DOPLATIT překročený limit pojišťovně z VLASTNÍHO. Sorry...
0/0
23.9.2002 10:20

He*len

Re: Nevina?
Plně souhlasím!!! Co je 10.000,- za život dítěte? Chápu, že ta doktorka je jen člověk, ale takovéhle chyby si přece žádný doktor NEMŮŽE dovolit - to abysme se za chvíli báli jít k doktorovi, aby nám náhodou neodmítl pomoc, nebo nedej Bože dokonce OMYLEM ublížil!!! A pak za to zaplatil směšných deset tisíc?!
0/0
23.9.2002 8:27

Re: Nevina?
Tyto případy znám dobře z vlastní zkušenosti.Rodině,evidentně z kategorie casus socialis,vůbec nezáleží na zdraví,či životě vlastního dítěte.Však si brzo uděláme další.Jít k doktorovi přes den,na to přece není čas a hlavně,v noci ke mně přijedou zadarmo.Přece si nebudu shánět vlastní odvoz.Vždyť si celý život platím.Takhle bohužel uvažuje u nás spousta lidí a nejenom tzv.casusové. A stát,také bohužel,nezodpovědnost občanů k vlastnímu zdraví ještě podporuje.Myslím,že by pomohlo,kdyby lidé měli možnost se podívat,jak to funguje na Západ od našich hranic.Velice by se podivili,jak je zdraví drahé a cenné.
0/0
23.9.2002 9:03

Marek

...
...hihi-to je článek slátanina :)
0/0
23.9.2002 6:34





Najdete na iDNES.cz