Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Z plánované výpravy zbyly jen dvě Romky

Z plánovaného odjezdu další skupiny Romů z Ostravy do Velké Británie na poslední chvíli sešlo. Ráno odjely pravidelnou autobusovou linkou do Londýna jen dvě Romky, matka s dcerou. "Ostatní dostali strach a hromadně vraceli lístky. Autobus je z poloviny prázdný," vysvětlil Vladimír Bartovský, majitel cestovní kanceláře, která linku provozuje. Za poslední týden chtělo opustit republiku na 60 Romů, většinu z nich však vrátili domů němečtí celníci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Komar

na vsechny jeden metr vemte
neni to krasa, odjet si nekam do pr... na dovolenou, pobrat vsechno co ti tam daji ( a asi i jeste neco navic), pak se vratit a dostat socialni davky za dobu, co jsi byl pryc? Ja jsem ted momentalne v Australii a nestihl jsem odhlasit zdravotni pojisteni, takze az se vratim, tak me budou hrozit paragrafama za neplaceni neceho, co jsem povinen platit ze zakona. Proc nejsem cikan, to bych nemusel platit za rocni pobyt u klokanu ani korunu (a stalo me to 10000 AUD) a jeste po navratu bych dostal prachy za tu dobu, co  jsem byl pryc. Jo, jsme opravdu rasistiska zeme, bohuzel jedinymi obetmi rasismu jsou slusni obcane. Have a g'day, mate Spidla!!
0/0
3.8.2002 22:16

Borek

ted uz snad jedine rezervace
Pokud nekdo neustale neni spokojen ve spolecnosti, ktera mu poskytuje zakkladni socialni potreby, v pripade ceske spolesnosti i znacny nadstandart, tak existuje uz jen jedno reseni. Ve svetovych oceanech lezi rada neobydlenych ostruvku na ktere by se dotycni ukrivdeni mohli prestehovat a tam by mohli uz beze strachu z diskriminace v pokludu zit. Je to tvrdy pristup? Ale ale.... Skutecne ale lituji mladych rodin, ktere nemaji kde bydlet, jelikoz nasi spoluobcane jim neotrele a sproste obsazuji a vybydluji obecni byty, jez by mely patrit predevsim lidem slusnym..
0/0
3.8.2002 20:38

Mario

Diskriminace
Na to uz se neda rict nic jinyho, ze uz to neni ani k smichu, ale k placi. Romove jsou diskriminovani spolecnosti, protoze ta jim vetsinou plati veskere inkaso, casto i najem a prideluje po case novy byt, aby meli chudaci co demolovat a citili tak vlastni kulturu. Mozna, ze kdybychom se k nim chovali tak jak v Kanade, Anglii nebo KDEKOLI jinde ve svete, tak by neutikali. Tam totiz kdyz nezaplati najem, tak ho vystehuje policie na ulic jeste ten samy den a maji soud, dokud nezaplati co dluzi. Myslim, ze bychom se opravdu meli nad tim zamyslet a pripravit jim podminky jako jinde, aby se sami starali a nemeli cas na loupeze, vrazdy apod. Jisti "gypsyfilove" typu Uhl, Mlynar [superkarierista] by treba namitli, ze vsichni nejsou takovi. To je mozne, v zivote jsem potkal jednoho cikana, ktery byl slusny - tj. pracoval a mozna ani nekrad po prac. dobe, takze 1 z 1000 by slusny mohl byt, to priznavam. Sam jsem byl nekolikrat napaden a spoluzakovi na str. skole jeste policiste dali par facek, kdyz prisel nahlasit, ze ho prepadli a sebrali mu vsechny penize i obcanku. Opravdu to uz neni ani smesne, co se deje.
0/0
3.8.2002 18:25

Antirasista

No neeeee!!!
Ja uz se lekl ze tady zbyly dve romky.Ja bych se jich ujal!!!Skoda.
0/0
3.8.2002 17:27

Jan

Soudruzi prominte mi!
Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci. Jsem vul a volem zustanu, neni mi pomoci.
0/0
3.8.2002 12:54

Jan

Re: Soudruzi prominte mi!
díky za tuto polední poluci, dokládá, že to dělám dobře a některým lidem brnkám na nervy!
0/0
3.8.2002 18:19

D'Abel

Ja se vam priznam
Erzika sla pro cigara a lahvace   tak se vam priznam chlapy, ale rychlo, ona se za chvilku vrati. Dosel nam ucet od tech bilich prasat z Telekomu za tu internet. No nevadi normalne ucty hazime z okna ale Erzika ho zblejskla a dyz videla tu hromadu penez tak sem dostal takovej vilagos, ona me tak hodila do vrtule ze mi ty lahvace co prinese nebudou tri dny chutit. Nechce se mi, ale musim toho pisani na nejakou dobu nechat ale nebujte sa az se moje stara uklidni tak se zas objevim. Muzete mi pisat na adresu Dezo D'Abel Chanov Most,  to staci postacka co ji tuhle Erzika chtela vydrapat oci ,si nas pamatuje. Zdravim vas susedi
0/0
3.8.2002 9:26

D`Abel

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
3.8.2002 4:09

mickdundee

Re: Cajzli padla!!!!
We'll surely meet elsewhere again, mate. G'day!!!
0/0
3.8.2002 6:38

D'Kain

Re: Cajzli padla!!!!
alespoň ty zblitky a výkaly po sobě jsi mohl uklidit a taky jsi zapomněl po sobě vyvětrat, jelito.
0/0
3.8.2002 8:32

noname

už se těším na EU
protože až tam budeme tak klidně se budou moci přestěhovat do Britanie, ale jejich národnost už zůstane stejná a také budou dostávat pouze naše přídavky na celém území EU a jsem zvědaví kde budou chtít žít za ty samé peníze
ještě mají šanci tak 2-3 roky na zdrhnutí, pak to bude lagální a budou úplně svobodní 
0/0
2.8.2002 16:25

Gulliver

Z plánované výpravy zbyly jen dvě Romky
to je houby zpráva. Ta super zpráva bude: Z Romů žijících v Čechách zbyly jen dvě staré bezzubé Romky
0/0
2.8.2002 15:25

Mates

Re: Z plánované výpravy zbyly jen dvě Romky
No, jestli je ty blbý Angláni budou takhle pořád vracet, tak se toho asi nedočkáme.....
0/0
2.8.2002 15:31

D'abel

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
2.8.2002 14:56

D'Abel

Re: Bilo to jinak
taky se vám pochlubim svým novým bejvákem, dalo mi to dost fachi co socyálek na to padlo a vrácenejch lahváčů , ale vísledek stojí za to http://www.sweb.cz/whitewoman/chanov/vesnice.htm
0/0
2.8.2002 15:13

D`Abel

Re: Bilo to jinak
A hele nejak me ta masina sama od sebe zacala psat hacky a carky. Zajimavy opravdu velmi zajimavy. Budu to muset nechat opravit ?!?
0/0
2.8.2002 15:37

D`Abel

Re: Bilo to jinak
A hele nejak mi ta masina sama od sebe zacala psat hacky a carky. Zajimavy opravdu velmi zajimavy. Budu to muset nechat opravit ?!?
0/0
2.8.2002 15:38

D'Artagnan

Re: Re: Bilo to jinak
jo nech a přihoď do tý opravy i svoji hlavu, ale přijde to draho a dost možná ti ji vrátěj jako neopravitelnou
0/0
2.8.2002 15:55

Dr. Voštěp

No comment
http://www.sweb.cz/whitewoman/chanov/
0/0
2.8.2002 14:44

Hl. architekt

Re: No comment
Moc hezké !!! Už se nedivím, že je v Anglii nechtějí. Bojí se, že by jim za chvíli přestavěli Londýn a la Chánov.
0/0
2.8.2002 14:49

Mates

Re: No comment
Tak to je fakt No comment..........
0/0
2.8.2002 15:21

antix

bez
chtělo by to míň řečnit a víc dělat. Snad je už učiněn první krok tím, že jsou ohroženy výplaty sociálních dávek v případě emigrace. to je podle mě jenom spravedlivé - živí tě jinde, tak my zas ty tvé peníze dáme potřebnějším. A když místo řečí nastoupí konkrétní činy a oni uvidí, že to myslíme vážně, donutí je to minimálně k zamyšlení nad sebou. Jednou ta poslední kapka spadnout musí. Vždyť jsou sami proti sobě tím že stále jenom křičí s nataženou rukou, ale sami žádnou iniciativu nevyvinou. Jsem opravdu ta poslední, která jim nepřeje slušný život, bydlení, zaměstnání... ale co mně dal kdo zadarmo?
0/0
2.8.2002 14:17

Anglicka studentka

Tvori si portret utlacovane rasy
Jiz nekolik let ziji v Londyne, studuji, pracuji. Vloni tu v televizi blezel hodinovy program o tom jak doma romy utlacujeme, nedavame jim praci, posilame je do zvlastnich skol a jsme na ne zli. Romove nejsou hloupi vi jak si zabezpecit propagandu aby vypadali jako ublizovani, ale nastesti jim to tu nefunguje. Dnes je to Anglie zitra to bude nekde jinde. Nastesti nic netrva vecne, dokud si neuvedomi ze vsude je chleb o dvou kurkach at si jezdi, jedine ceho dosahnou je ze jim vsichni budou smat.
0/0
2.8.2002 14:16

Gulliver

Re: Tvori si portret utlacovane rasy
no zatím se smějí oni nám a vypadá to že to věčně trvat bude .
0/0
2.8.2002 14:23

Psilo

Spina...
Taky mam s Romama taky spatny zkusenosti, ale z techto rasistickych kecu, ktery smrdi nasladlym kourem z Osvetimy, je mi dost nabiliti. Ano, Romove jsou problematicke etnikum, ale tim, ze se k nim bude vetsinova spolecnost dale chovat rasisticky a nikoli jejich ciny posuzovat v ramci danych zakonu. Zadejme po nich, at se chovaji podle danych pravidel, ale dejme jim i prilezitost se uplatnit. Nejsem levicovy pseudohumanista a vim, ze reseni tohoto problemu pripomina kvadraturu kruhu. Znam slusnou romskou rodinu (neprovozuji zadnou kriminal.cinnost, pracuji kdyz je ochoten je nekdo zamestnat), ktera by rada "zila normalne" (tzn.pracovali alespon na trochu kvalifikovanem miste,decka byla po vyuceni nasla praci), ale je pro ne nesmirne tezke prekonat latentni rasismu okoli. Jak jim pomoct?!? Nemluve o tom, ze ti Romove (tzv. integrovani,vetsinou vdelani), nedelaji dost pro sve lidi. A situace romske mladeze... zoufala je slabe slovo. Ale to by bylo na dost dlouhou rozsahlou debatu prekracujici moznosti teto webove diskuze...
0/0
2.8.2002 14:12

člověk

Re: Spina...
Už jsi někdy něco žádal po cikánovi? Jestli jo tak jsi se asi nedověděl jak BYLO TVÉ ŽÁDOSTI VYHOVĚNO!
0/0
2.8.2002 14:46

D`Abel

Kdy konecne ....
..si Cajzli prestanou vylevat sve frustrace na ciganech. Polovina bilejch Cajzlu zije zije na urovni ciganu, pokud ne hur. Podivejte se okolo na ty polorozborene dediny, na ty ozrale matohy placajici se v monterkach uz v poledne namol ozrale od jedne knajpy k druhe. Podivejte se na ty inteligenty stojici okolo silnic a ulevujce si, jeste na vas mavajici. To nejsou cigani, ti nemaji na auta. To jste vy bila, smrdici prasata. Tak prestante konecne ukazovat co delaji cigani, kdyz jste zrovna takovi. Ze nemam pravdu, sundejte si ty konske klapky z oci a poradne se divejte. Prohlednete si napriklad svuj panelak, kde neziji zadni cigani. Libi se vam to prostredi! Ty pochcane a poblite chodby, posprejovane sprejerama. A potom mi sem prijdete nadavat. Kolik z vas nepremysli jenom kde co ukrast  koho podrazit a klik vyrazit predcasneho duchodu ze socialky. Ja vim je to krute, ale zdaleka to neni tak krute, jako vase prispevky. Proctete si to tady dobre. Me se z vas udelalo naprosto nevolno, inteligenti! Stydte se! Nerasisti.
0/0
2.8.2002 13:57

Mates

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
2.8.2002 14:10

D`Abel

Re: Re: Kdy konecne ....
Co bych delal v Anglii, me se libi muj panelak. Vidim ale, ze se tobe nelibi ten tvuj! A taky vidim, ze nejsi rasista.
0/0
2.8.2002 14:23

člověk

Re: Re: Re: Kdy konecne ....
DIVIM SE JAK TAKOVEJ POŠUK JAKO TY MŮŽE UMĚT OBSLUHOVAT POČÍTAČ
0/0
2.8.2002 15:00

Jezuita

Re: Kdy konecne ....
[Cikáni] jsou nervosní. V <štěstí jásají, v neštěstí si zoufají. v radosti se opíjejí. Rádi se oddávají snění a stávají se mystiky. Jejich f filosof John Bunyan o nich napsal(v Anglii za Jakuba II.).Jsou opojeni přírodou. Stan jest jejich domovem, opovrhují usedlým životem a jsou oddáni kočovnictví. Jsou uchváceni horečkou bloudění. Musí míti stále nové, živé, hluboké dojmy. O budoucnost se nestarají, o povinnostech nemají pojmu. Čest je jim cizí a zásadám nerozumějí. Cit jejich jest hluboký, žádost neukojitelná. Jejich bol a vášeň dojímá v hudbě. Poesie je dost jednoduchá; krátké, smutné popěvky, žerty, satiry, povídky. Zpívají a básní zároveň při tanci. Ženy jako tanečnice, muži jako hudebníci prosluli. [Cikáni] mají své pověry, věří ve všeliké duchy a mocnosti přírodní. S kouzly a čarami provozují sice obchod, ale sami jim nejvíce věří. Svých názorů ovšem si nikdy neupravili a není v nich důslednosti. Zevně mají víru svého kraje, ale bez průtahu dají dítě několikrát křtíti (k vůli darům od kmotrů), nebo přijmou jinou víru. Mravností muži nevynikají, ženy ještě méně. Zlodějstvím a nepočestností smutně prosluli. Práce se štítí
0/0
2.8.2002 14:13

člověk

příspěvek obsahoval nepřípustné výrazy
(Příspěvek zrušen)
0/0
2.8.2002 14:16

Jan

Re: Kdy konecne ....
podívejte na tohoto D'ebila. Ta podoba! Už tady byl jednou jeden takovej! Říkal si Kruťas, taky emigrant. Jako by si navzájem z oka vypadli. Ale prý se neznají, říkal D'ebil. To není možný, taková podoba, ten brilantní sloh a ten identický a hezký vztah k Čechům! Určitě musejí mít stejnou DNA. Možná si legendární Kruťásek nechal udělat na svůj ksicht plastiku a teď nechce mít sám se sebou nic společnýho!?Nebo jejich fotr někde zahnul a kluci o sobě nevědí? Stává se to! O jejich mámě raději nebudu spekulovat, kdoví proč se D'ebil tak rozčiluje, když je řeč o cikánech? Kdo si přečetl cinty Kruťase nebo tohoto individua, vždy došel k jednomu závěru. Proto si je tak pletu. Odpusťte mi to D'ebile a Kruťasi , stejně vás mám oba rád
0/0
2.8.2002 14:18

Dr. Voštěp

Re: Kdy konecne ....
V mnohém máte zajisté pravdu. Ale... Byl jste někdy např. v Chánovském domě ? To, co se tam děje a jak to tam vypadá, to je ale opravdu " zážitek ". Uvádíte, že polovina Čechů žije na úrovni Cikánů. Omyl. Tento údaj je značně zkreslen. Jedná se pouze o cifru kolem 6 %. Cikánů, žijících pod hranicí chudoby a mimo hranice nejzákladnějších hygienických, kulturních a vzdělanostních zvyklostí a návyků je cca 65 %.
0/0
2.8.2002 14:27

Děd Vševěd

Plán pro Cikány
1) Přísně a přesně přezkoumat nároky Cikánů na pobírané sociální dávky, invalidní důchodu atp. 2) Stanovit jim pracovní povinnost - k tomu by stát mohl vytvořit potřebná pracovní místa. Je lepší dotovat pracovní místo pro nekvalifikovaného pracovníka, aby vytvářel alespoň nějaké hodnoty, než mu bezpracně poskytovat soc. dávky. 3) Stanovit povinnost 100 % školní docházky pro Cikány a důsledně ji kontrolovat. 4) Vyhnat ilegální nekvalifikované pracovníky z republiky ( je jich tu cca 300.000 tisíc !!! ) a na jejich místo najmout Cikány. Když dospělí Cikáni budou chodit do práce a jejich děti do školy, nebudou mít pak tolik času na páchání trestné činnosti. Budou unaveni a v noci budou odpočívat a nikoliv dělat rámus a rušit okolí. Vím, že je to recept zjednodušený, ale lepší, než žádný. Ale stejně si myslím, že vládě je to celkem fuk.
0/0
2.8.2002 13:42

taky obcan

Re: Plán pro Cikány
ale chybí tu udělat děda vševěda tím nejvyšším, aby musel takz něco dělat, a tak se zachoval stejný metr před zákonem.
0/0
2.8.2002 13:58

Dr. Voštěp

Re: Re: Plán pro Cikány
Malý dotaz. A dnes ten stejný metr před zákonem je ? Cikánské etnikum vycucává sociální fondy jak může. Bílí je živí. Ano, jsem pro NAPROSTO STEJNÝ METR jak na Cikány, tak na bílé. Kdybychom v Česku tento stejný metr zavedli, v ten samý moment bychom byli označeni za nejrasističtější zemi v Evropě!
0/0
2.8.2002 14:10

taky obcan

Re: Re: Re: Plán pro Cikány
no není, ale to ani mezi jinými etniky a skupinami;, já jen mysle, že se mělo jednat o nápravu současného stavu....
0/0
2.8.2002 15:06

Ing. UH(e)L

ESKYMÁCI
Tisíc a možná i daleko víc let byli CIKÁNI CIKÁNY. Pak se přejmenovali na RÓMY. To nechápu. Proč ? To už se za sebe ti trochu chytřejší začali stydět, že si mysleli, že se jejich image přejmenováním změní ? A teď si představte, že by se Češi přejmenovali třeba na ESKYMÁKY, aby si vylepšili image...
0/0
2.8.2002 13:29

D`Abel

Re: ESKYMÁCI
Myslim, ze by se hodne nasrali ESKYMACI, ze jim kazite image!
0/0
2.8.2002 13:56

Jaba

Re: Re: ESKYMÁCI
Ty jsi fakt PAKO!!!
0/0
2.8.2002 15:06

Pavla

Nejsem rasistka
Nezáleží na tom, kdo má jakou barvu pleti, ale jaký je člověk. Pokud žiji v jakémkoliv státě, musím dodržovat pravidla této země. Myslím, že romové tato pravidla u nás nerespektují a jsou nepřizpůsobiví. Velice malé procento romů je schopno zapojit se do řádného života. Pokud romské děti vyrůstají ve své komunitě, je jejich vývoj ovlivněn prostředím a způsobem života ostatních romů (trestná činnost, nechuť k práci atd.). Není třeba chodit daleko, stačí se porozhlédnout do různých míst, např. Most, Děčín, Ústí nd Labem, nebo Kladno. Všude je to úplně stejné. Byty, domy kde romové žijí, jsou zdemolované a pro normálního člověka nepoužitelné. Jejich celodenní pracovní náplň je ležet, kouřit pít a čekat na poštovní doručovatelku, která jim přinese sociální dávky. Jak k tomu přijdeme my, kteří chodíme každý den řádně do zaměstnání po celý život a platime daně. Romové zneužívají toho, že po jejich deportaci z Británie do Čech dostanou vše zpětně proplaceno (soc. dávky). Nad tím by se měli zamyslet naši vládní představitelé. Pavla Řípová, Kladno
0/0
2.8.2002 13:09

taky obcan

Re: Nejsem rasistka
jen nemáte ráda .... že? Mimochodem, jaká pravidla fakticky platí v tomto státu? Fakticky, ne na papíře?
0/0
2.8.2002 14:00

Pavla

Re: Re: Nejsem rasistka
Mate pravdu, pravidla u nas fakticky neplati, mam jen nesplnitelne prani: Ochráncům práv romů bych vystavěla byty a domy v sousedství romských rodin.
0/0
2.8.2002 14:42

taky obcan

Re: Re: Re: Nejsem rasistka
ale ne, tak to není. Civilizace "zkorumpovala" nás, zkorumpuje i je. Jen nečekejte, že se změní ti už naučení, takže je to na generacích, A nnečekejte, že se změní sami, natož v případě izolace od výdobytků civilizace, tedy hlavně práce .... a konzumního života .....
0/0
2.8.2002 15:10

MF

Chudaci diskriminovani, ale rodi se jim tady dobre!
Jestli ti novinari za neco stoji, tak si pristi stredu na ten vracejici se autobus pockaj....
0/0
2.8.2002 13:07

Jenda I

Pryč s kulturou
Ano, pryč s kulturou, sametem a slušností. Lezou mi krkem zpravodajství plná cikánů. Podle sčítání lidu tu zde téměř nejsou. Tak nás s nimi přestaňte otravovat.
0/0
2.8.2002 13:07

Cartman

budoucnost
Premysleli jste uz o tom, jak bude nase zeme vypadat r.2050-60 az se diky demokrafickemu vyvoji zmeni pomer mezi romy a neromy ve prospech romu? Kdyz zivi 10 bilych jednoho cikana, tak to jeste jde, ale az bude jeden zivit dva... Radeji uz nyni sami premyslejme, do ktere zeme utect zadat o azyl
0/0
2.8.2002 12:59

Gulliver

Re: budoucnost
Já o tom přemýšlím často a běhá mi z toho mráz po zádech. Sbohem zemský ráji na pohled.
0/0
2.8.2002 13:43

Jindra

kde je problem?
Cikani maji stejne problemy ne staleti ale tisicileti. Diky sve absolutni neprizpusobivosti byli pred tisicem let ve sve domovine-Indii odstaveni od normalni spolecnosti,jako ta nejnizsi kasta,pred kterou je terba mit se na pozoru. A proc ? nebyla to otazka pleti,tu maji indove vsichni podobnou,problem byl jen a pouze v jejich chovani. A do dnesniho dne se zmenilo pouze to, ze svemu chovani, diky kteremu jsou prakticky po celem svete "utiskovani",dnes rikaji vznosne "Romska kultura". Ale je na druhe strane pravda, ze jim neni co zavidet. najdou jen tezko slusnou praci,protoze 99 % zamestnavatelu je proste z obav z moznych komplikaci neprijme. Diky tomu jsou zavisli na davkach,ve kterych se umi genialne pohybovat. Ani ja bych cikana nezamestnal,a to presto, ze s nimi nemam az na drobnosti z detsvi zadne velke problemy a nevadi mi.Ale i ve me je zakodovan urcity vrozeny nebo nauceny obrany reflex , ktery v sobe ma vetsina "bilych". Kdyz napr stojim nekde ve meste a postavi se vedle me hloucek cikanu,tak si sahnu do kapsy,jestli v ni mam vse a prejdu o par metru stranou.... Kolektivni vina- ano, mravokarci hrimaji, ze nelze vsechny hazet do stejneho pytle, ze i mezi nimi jsou slusni a vzdelani lide. Souhlasim, ale pak mi reknete,proc tito slusnbi a vzdelani cikani casto delaji sami maximum pro to, aby je s cikany nikdo nespojoval . Proc cikansti podnikatele nezamestnavaji sami sve soukmenovce ? Kolektivni vina je urcite z filozofickeho a moralniho hlediska zavrzenihodna,ale realita je jinde. kazdy, opakuji KAZDY clovek, ktery se ve sve blizkosti setka s nasilim nebo neprijatelnym projevem nejake skupiny lidi, at uz jde o cikany nebo o skiny,tak se proste v zajmu sve bezpecnosti,bez potreby a ohledu znalosti konkretnich lidi temto skupinkam zdaleka vyhne a udela maximum pro to, aby s nimi neprisel do styku. Nikdo nebude skoumat, zda je dobry nebo spatny, protoze se o to nebude s opatrnosti ani zajimat.A proc ? Stalete zkusenosti predku i dnesnich lidi s cikany k tomu davaji vice nez dost prikladu a podnetu. je to prirozena obrana a ochrana pred potencionalnimi problemy. Prave proto vetsina lidi cikany nema rada,vyhyba se jim, stve je, ze se prizivuji na spolecnosti a sami nedelaji absolutne nic pro to, aby sami na tom neco zmenili. Proc ? protoze jim soucasny stav vyhovuje- nemuseji nic delat,maji dost penez na zivobyti a kdyz neco potrebuji,staci pouze nahlas kricet o diskriminaci. Vzdy se najde nejaky urednik,ktery si pred nimi sedne na zadek. To samozrejme velmi dobre vedi a pocitaji s tim. Ale ruku na srdce. troufam si tvrdit, ze i pres veskere vyhrady,ktere vuci nim mame by s nimi nikdo z nas v zadnem pripade nemenil.....
0/0
2.8.2002 12:55





Najdete na iDNES.cz