Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V české stíhačce zemřel britský pilot

Při nedělní nehodě soukromé stíhačky L-39 české výroby zahynul v Anglii její anglický pilot, Gary Clarke. Letadlo havarovalo odpoledne při přistání na letišti v Duxfordu u Cambridge. Clarke byl majitelem počítačové firmy a spoluvlastníkem letadla. Zahynul, když se po nezdařeném přistávacím manévru pokoušel katapultovat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Krutas

Se mu volovi divim....
... ze si koopil stiiihaci "Czech smejd" a ne raci Grippena.  Voni asi ti cesky kluci vojensky vedeli, proc chceli Grippeny a nee Albatrose. Je to tady same kapacita na eera a nic! Ja mam doma taky jednu stihacku a nemachruju. Jak moze ero co dela nejakech brachovi 700Km/h byt stiiihacka? Leda, ze by stiiihala ty dvoooplosnaky nebo "Cervenyyyho Barooona". Ten je ale posmrti! Gdyt' to nema ani vrtulu! A taky mne neeeni jasny, jak moze nekdo umrit ve stiiihacce, ze kere se katapultuje. Nekomu z vas odbornici jo? To mne teda neee!
0/0
3.6.2002 15:55

Krutas

Re: Se mu volovi divim....
Sakra nevim gde se ten prvni prispevek tak dloooho motal, ze je to tady ted'ka dvakrat. Zase to tady nejak dobre funkcionyruje.
0/0
3.6.2002 16:01

Mike

Zbytečná smrt
No mně zaráží proč pilot zahynul. Pokud si pamatuji tak L-39 nemá sedačku, se kterou je možno se vystřelit z nulové výšky (pokud se pletu tak mne opravte). A tak nechápu proč se o to pilot pokoušel. Pokud jsem dobře viděl, tak letadlo nebylo poškozeno tak aby mněl pilot ke katapultáži důvod. To dokláda fakt, že druhý člen posádky odešel po svých. Co vy na to?
0/0
3.6.2002 15:19

barbudo

Re: Zbytečná smrt
Mám pocit, že už L-29 měl záchranný systém pro nulovou výšku při rychlosti nad 150 km/hod. Asi se střílel při nízké rychlosti a trefil hlavou překryt kabiny, který příliš pomalý proud vzduchu neodnesl - nebo to byl křehký důchodce a "něco v něm ruplo" při tom přetížení.
0/0
3.6.2002 16:33

Krutas

Se mu divim....
.... volovi, ze si koupil stihaci "Czech smejd" a ne raci Grippena. Voni ti cesky kluci vojensky asi vedi,  proc chteli Grippeny. Je to tady samej odbornik na stihacky a nevi vo cem mluvi. Ja mam taky doma jednu stihacku a nemachruju. Jak muze ero, ktery dela bratru 700km/h byt stihacka? Leda by stihala ty dvojplosnaky! Gdyt' to nema ani vrtulu!
0/0
3.6.2002 15:16

LdV

Typ letadla
Myslím, že typ letadla není určován podle dosažitelné maximální rychlosti, ale hlavně podle konstrukce. Samozřejmě že u stíhacího letadela je docela vhodné, pokud se z nich dá vymáčknout co nejvíc, ale důležitá je i manévrovatelnost. Mimochodem, ve druhé světové válce byly mezi stíhačkami i ledadla s max. rychlostí jak 750 km/h, tak i 350 km/h (a některé bombardéry by těmto pomalejším bezproblémů uletěly).
0/0
3.6.2002 9:04

Jarda

Re: Typ letadla
Konečně rozumný názor oproti idiotům kteří si myslí, že stíhačka=překonání rychlosti vzduchu.
0/0
3.6.2002 12:30

C

Re: Re: Typ letadla
... i když si myslím, že tohle letadlo bylo konstruovano jako cvicne a jako lehky bitevnik. Ostatne se obavam, ze oznaceni "stihacka" je uz u soucastnych letadel absurdni :)
0/0
3.6.2002 12:41

ReCall

Re: Re: Typ letadla
Jardo, Jardo, nevím, jestli to je úmyslně, překlep nebo blbost (fyzika). Rychlost vzduchu??? (Co je to za blbost???) Snad zvuku, nééé??? Pavel Z. (Liberec).
0/0
3.6.2002 15:13

R.E.C.

Re: Typ letadla
Manévrovatelnost je u L-39 velmi dobrá, ale právě ta rychlost mu chybí. Albatros nebyl konstruován jako stíhačka, a proto nebyl kladen hlavní důraz na rychlost, ale na ovladatelnost a spolehlivost, čehož se podařilo celkem dosáhnout. Co se týká 2. sv.v., tak by bylo vhodnější, kdybyste nesrovnával nesrovnatelné. Na počátku války byla v první linii i stíhací letadla dvouplošná s rychlostí okolo 350 km/h (I-15). Na jejím konci dosahoval např. proudový ME-262 rychlosti, která se blížila 900 km/h. Jenomže tato letadla se spolu na nebi na 99 % nesetkala.
0/0
3.6.2002 13:26

LdV

Re: Re: Typ letadla
No takové setkání jsem zrovna neměl na mysli, ale když se podíváme na počátek války v Pacifiku - porovnání technické kvality mezi letouny Japonska a USA vyzní jednoznačně pro Japonce, jen souboj mezi Zero a Wildcat měl takřka jistého vítěze. Američané pak samozřejmě zareagovali na tento vývoj, ale počáteční úder Japoncům vyšel.
0/0
3.6.2002 18:06

R.E.C.

Re: Re: Re: Typ letadla
Japončici dokonale překvapili Amiky (vlastně celý svět), nikdo nečekal, že dokáží udělat letadla světových parametrů, ale... Všechno má své ale. Zero bylo celkem rychle a obratné (hodně obratné), ale to nemusí vždycky stačit. Dobrý pilot s nim udělal divy, ale musel si dávat pozor, aby se nedostal do zaměřovače protivníka. Zero totiž mělo bídné pancéřování a hlavně memělo samotěsnící palivové nádrže. Stačilo pár zásahů a nastal výbuch nebo alespoň velký požár. Pro srovnání letouny Wildcat a P-40 nebyly tak rychlí a ani obratní, ale dokázaly snést značné bojové poškození. A to díky pancéřování a samotěsnícím nádržím. Jinými slovy souboj Zero x Wildcat neměl předem jasného vítěze.
0/0
4.6.2002 9:10

LdV

Re: Re: Re: Re: Typ letadla
To máš asi pravdu. Ale co jsem četl o bitvě u Midway, tak oproti tomu torpédové letouny Japončíků většinou úspěšně proletěly deštěm střel lodních kanónů (i když po úspěšném útoku se obranyschopnost lodi částečně snížila), zatímco americké většinou ani nestihly shodit zásilku - ovšem je pravdou, že Japonci měli docela silné loďstvo, takže se do obrany hlavního cíle připojily i ostatní lehké letadlové a doprovodné lodi - i když pokud mě neklame paměť, tak v tomto udělali Japonci chybu, protože zůstávali rozptýleni (pro dostatečnou manévrovatelnost) a podpora od ostatních nebyla tak velká.
0/0
4.6.2002 17:57

Venda

česká stíhačka?
Podstatně víc než označení "stíhačka" mi vadí v titulku "česká" - ale účel to zřejmě plní, protože se jistě najde dost lidí, kteří si článek otevřou jen proto, aby zjistili, co dělá naše stíhačka v anglii, když pokud mě paměť neklame máme celkem asi 4 letadla která se tak dají označit. Je to ovšem tah hodný bulváru a nikoli seriozně se tvářícího zpravodajství.
0/0
3.6.2002 8:31

Ice Vatanen

Stíhačka
Aha, tak teď už konečně chápu, proč byl skůtr proti gripenům, na co gripeny, když máme L-39.
0/0
3.6.2002 7:03

R.E.C.

Re: Stíhačka
Skůtr byl proti gripenům hlavně proto, že to není americký stroj (a taky proto, že za to nic nedostal). Jednou se proletěl v F-18 a myslí si, že rozumí letadlum. L-39 Albatros jako stíhačky, to mě docela rozesmálo. Je to vynikající cvičný stroj, ale se svojí rychlostí +/- 750 km/h není příliš vhodný pro plnění stíhacích úkolů. No, co bychom chtěli po našich novinářích :-)))
0/0
3.6.2002 8:13

Ice Vatanen

Re: Re: Stíhačka
Naprostý souhlas, ještě ke skůtrovi, on nejen že nic za gripeny nedostal-on se spíš chová jako kdyby ho neplatil senát, ale sněmovná reprezentantů s americkou vládou a Boingem dohromady. Protože se přeci říká: čí chleba jíš, toho píseň zpívej. Takže se neni čemu divit, on je v podstatě jen loajální. Ikdyž je to vůl, a jeho argumenty typu, že gripeny nemá žádná zemně NATO, že nejsou odzkoušeny v boji a že jsou dráhé, stojí za ....(nemá cenu ani argumenty takového odborníka komentovat). Hlavně že třeba L-159, je levná v boji odzkoušená a má jí každý druhý stat NATO. Mimo jiné, F-18 byla myslím tou nejdrašší variantou, tak nevim co kecá odborník.
0/0
3.6.2002 10:12

Paya

Re: Re: Re: Stíhačka
Ice Vatanen: no, myslim, ze nejdrazsi variantou byla Mirage, ale F-18 je v tesnem zavesu :)
0/0
3.6.2002 14:48

Radek Chalupa

Měl jsi pravdu, Miloši.
Tedy označit 30 let starý podzvukový letoun, konstruovaný jako cvičný za stíhačku..... a pokud byl autor přesvědčen, že jde o stíhačku, myslí si snad, že ve Velké Británii může soukromník vlastnit stíhačku? Ještě že autor nezačal spekulovat o tom, že ta "stíhačka" byla plně vyzbrojená raketami vzduch-vzduch a vzduch-země a že Británie jen o vlásek unikla katastrofě mnohem většího rozsahu...
PS. víte proč mají novináři tak rádi začátek měsíce?
0/0
3.6.2002 6:45

xyz

Re: Měl jsi pravdu, Miloši.
Co chcete od chudáků novinářů - je to letadlo, hučí to jako tryskáč, na Kanáry to lidi nevozí, takže je to stíhačka a hotovo. A nejhorší je, že takhle rozumí úplně všemu, o čem píší.
0/0
3.6.2002 7:00

Filip

Re: Měl jsi pravdu, Miloši.
Ja bych se na ne az tak nezlobil. Vetsine lidi je uplne jedno, jestli to je nadzvukove nebo podzvukove nebo treba vzducholod. A tem, co to jedno neni, to stejne rikat nemusi, ti uz to vi. Kdybych se mel rozcilovat nad kazdym kiksem ohledne letadel nebo treba pocitacu, tak nedelam nic jineho. Tak to ber s humorem a nenech si zkazit naladu... :-)
0/0
3.6.2002 7:03

John Lennon

Re: Měl jsi pravdu, Miloši.
Pokud si dobře vzpomínám stíhačky měli dřív dokonce i vrtule. Tak nevím proč by L 39 nemohl být stíhačka. Třeba za II.světové války. :-)
0/0
3.6.2002 9:17

Kacirek

to je jasne
Kdyby si vcas vymenil brzdove desticky tak by se mu to nestalo.
0/0
2.6.2002 22:43

Petty

Re: to je jasne
hahahahahaha  ...debile...
0/0
3.6.2002 6:16

Fanousek

Re: to je jasne
Nebo si mastil vocas a zapomel na rizeni.
0/0
3.6.2002 7:22





Najdete na iDNES.cz