Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Belgie schválila 'milosrdnou smrt'

(Od zpravodaje MF DNES) – Belgie se stala druhou zemí na světě, která povolí usmrcování nevyléčitelně nemocných pacientů. Její poslanecká sněmovna schválila zákon o eutanazii. Zákon je ještě liberálnější než obdobná norma v sousedním Nizozemí. Dovoluje totiž, aby byla "pomoc" ke smrti poskytnuta i tehdy, když smrt ještě není přede dveřmi.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

marie

18. 5. 2002 15:13
Bolestive tema
Jako lekarka vim , ze utrpeni se da zmirnovat i jinak nez euthanasii. JIste, temer ve vsech pripadech. Ale jen temer.  Ten, kdo o euthanasii pozada si to mnohokrat rozmysli. Myslim je fer pacientum tu moznost dat. Nevim, jestli bych ja nasla odvahu cloveku ktery si preje zemrit smrtici latku podat, mozna by byla moznost jim umoznit, aby si latku mohli vzit sami. Ne vsichni lide jsou verici, takze nazory na sebevrazdu se mohou velmi lisit. Ja osobne bych si v pripade tezke choroby prala moznost o smrtici latku pozadat mit.
Co se Hippokratovi prisahy tyce, povazuji ji za historicky artefakt, v dnesni medicine ale ji uz nelze brat doslova. Podmink y a moznosti se totiz hodne zmenily.
Etika ve zdravotnicktvi potrbeuje poradne provetrat a my lekari mame , eufemisticky receno, sami dost velke rezervy, takze se tesim na dalsi vecne an demagogicky nezabarvene diskuse.
 
0 0
možnosti

Fritz

17. 5. 2002 9:13
A co u nás?
I v naší zemi dochází k jevu, který by se dal vzdáleně nazvat euthanasie. Zkuste někdy navštívit léčebny dlouhodobě nemocných. Dle mého názoru tam "pomáhají" lidem z tohoto světa. Ne oficiálně, ale "nepřiměřenou" péčí. Ne na základě žádosti, ale na základě zvůle personálu. Je až neuvěřitelné, kolik pacientů tam třeba 1/2 dne leží pomočených nebo ve vlastních výkalech! Nejlepší způsob jak chytit zápal plic - nejspolehlivější metoda "likvidace" přestárlých občanů. I britská lékařská komora uznává, že značná část pacientů trpí podvýživou. U nás samozřejmě není praxe jiná. Sestra přinese jídlo a za cca hodinu ho klidně nedotčené odnese pryč. Když se to stane jednou, budiž, ale děje se to denně. Můj otec déle než rok v podobném zařízení ležel. Již samotné prostředí působí depresivně. To ještě umocňuje zápach moči a výkalů. A jak tam "pomohli" mému otci? Jednoho dne dostal žaludeční potíže, svíjel se v křečích a neustále zvracel. Aby jim nedělal problémy, tak ho uspali silnými sedativy, a ve spánku se udusil zvratky. Ano, byl těžce postižený a nevyléčitelně nemocný, ale ještě se mu chtělo žít!
0 0
možnosti

MufSupermuf

17. 5. 2002 7:47
:-/
Liborek trošku fanatik, ne? Souhlasim s Robošem. Naboženství, předsudky. Každy by měl mít možnost svobodného rozhodnutí, co se týče jeho vlastní osoby. Při eutanazii nikdo nikoho do ničeho nenutí, rozhodnutí je přimo na té dané osobě, jde o spoustu ověřování, aby bylo jisto, zda k tomu postižený dospěl vlastním svědomím a ve stavu "jasné mysli". Nejsem si jist, zda clověk s předsudky, či věřící člověk by se raději rozhodl trpět v beznaději, než aby zvolil řešení eutanazie, měl by-li tu možnost. Vím, je těžké to posuzovat, nejsem věřící, ale takhle to vidim. Kedyž už máme tu možnost svobodně uzavřít sňatek, "vyrobit" potomka, naložit se svým životem dle svého uvážení, měli bychom mít u tuto svobodu volby. Je to jen otázkou času, kdy to společnost přijme za běžné a ne jako bizarní, jako doposud...
0 0
možnosti

Libor

17. 5. 2002 10:34
Re: :-/ Muf
 Mufe, můžeš mi říct, proč mě nazýváš fanatikem? Protože mám svůj názor odlišný od Tvého? Vyvrať můj názor argumenty a ne nálepkami. Mnozí mluvíte o svobodě, ale myslíte jen tu svou. Ostatní jsou fanatici, podléhají předsudkům a nejsou hodni demokracie? Jinak k sňatku jsou potřebí dva, k plození potomstva také. Ano, může to být jen otázkou času, kdy společnost vezme eutanazii za svou. Ale to ještě nebude znamenat, že je to správné. A že jí to bude ku prospěchu. Nemyslím finančnímu. Každý člověk jistě má svobodu nakládat se svým životem. Ale tady jde o využívání či spíše zneužívání lidí a institucí, které jsou vytvořeny za účelem léčení. Nikoli usmrcování. Např. Česká lékařská a usmrcovací komora? Léčebna a usmrcovna dlouhodobě nemocných?  
0 0
možnosti

Libor

17. 5. 2002 4:27
Muj nazor...
To live and let live. To die and let die. Nechte prosim uz kazdeho cloveka, alespon tedy toho svepravneho, rozhodovat sam za sebe. Kazdy je zodpovedny predevsim za sebe sama a kazdy ma pravo rozhodnout se, jak se svym zivotem nalozi. Jsme svobodni lidi, ne nejake submisivni ovecky ve stredoveku. 
0 0
možnosti

Taky Libor

17. 5. 2002 7:57
Re: Muj nazor...
 Libore, tady nejde pouze o rozhodnutí "za sebe sama". Takového pacienta musí někdo usmrtit. On se neusmrtí sám. A kdo to má dělat? Myslím, že lékař ne. Viz přísaha, kterou skládá. Jeho posláním je přece léčit. A tady se jedná o usmrcování. Když začnou lékaři usmrcovat, jak se jim bude říkat? A ty sám o sobě, nebudeš se takového "lékaře" bát? Říkáš "jsme svobodní lidé", ale to jsou i lékaři. Můžeme je nutit svým naléháním aby nás usmrtili? Tíhu svého života přehodit na ně? A co když to jeden odmítne a druhý bez mrknutí oka udělá. Usmrcovač, pán nad životem i smrtí. Bál bych se být v rukou takového člověka byť sebelepšího odborníka. Vždyť každý z nás je někdy na hranici mezi životem a smrtí. Vím, namítneš, že jsou tady přece mechanismy, které zabrání zneužití. Ale společnost se vyvíjí. Dříve to nebylo možné, dnes to zákon umožňuje za jistých okolností a zítra? Dokážu si představit, že např. zdravotní pojišťovny budou kontrolovat náklady některých zařízení či lékařů a vykonávat na ně jistý tlak. Samozřejmě nepřímý a v mezích zákona. A co třeba ti nesvéprávní lidé. Ti přece také trpí. Kdo za ně bude rozhodovat? A ještě k těm ovečkám ze středověku. Nevím odkud čerpáš tu jistotu, že my dnes jsme moudřejší, než oni. Máme lepší techniku. To jistě. Ale zde jde o hlubinné lidské problémy a myslím, že tady nejsme o nic dál než oni. Vím, že jsem Tě nepřesvědčil, jenom chci ukázat na několik myšlenek, které mě napadly, když jsem si přečetl Tvůj příspěvek. A těch otázek je daleko více.   
0 0
možnosti

Spravedlivý

17. 5. 2002 1:21
Světlo pro Evropu?
Kdy už konečně dorazí paprsky osvícení z atlantského pobřeží také do české kotliny?! Nizozemí budiž nám příkladem jak v eutanazii, tak ve vztahu k drogám a sňatkům homosexuálů! Češi se rádi holedbají svou liberálností a "pokrokovým" :) myšlením odmítajícím tmářství a flanďácký konzervativizmus. Nenastal již čas přejít od slov k činům a být znovu světlem střední Evropy?
0 0
možnosti

petra n.

17. 5. 2002 7:02
Re: Světlo pro Evropu?
Souhlasím se Spravedlivým. Taky mám pocit, že u nás vládne přílišný konzervatismus. S uzákoněním eutanázie naprosto souhlasím, protože právní vakuum je nejhorší možná varianta. Navíc si myslím, že na možnosti svobodné volby o čemkoli, by měla být moderní demokracie založena. Možnost volby přece nelze omezovat jen proto, že zde existuje možnost zneužití. To bychom mohli zrušit i volby (politické), aby se k moci náhodou nedostali extremisté.
0 0
možnosti

Martina

17. 5. 2002 0:08
Nedelala bych to
Nikdy jsem v pozici nevylecitelne nemocneho nebyla, nikdy jsem netouzila po tom, aby mi nekdo ukratil zivot ani jsem to nikdy nechtela udelat ja sama. A nikdy bych jineho cloveka nezabila, nebo jak rikate  "pomohla zemrit". Nechci aby se stari kde bali jit do nemocnice, protoze by je mohl jejich lekar "zabit" protoze je neco hodne boli nebo protze se zrovna neciti dobre. Myslela jsem si, ze lekari jeste stale skladaji Hippokratovu prisahu: Zpusob svého života zasvetím podle svých sil a svedomí prospechu nemocných a budu je chránit pred každou úhonou a bezprávím. Ani prosbami se nedám pohnout k podání smrtícího léku, ani sám k tomu nedám nikdy podnet. Nebo ne?
0 0
možnosti

bunny

17. 5. 2002 7:43
Re: A proč ne?
To jsi špatně pochopila. Podstata je v tom, že ten člověk o to sám a za plného vědomí požádá. Pak se vyjádří odborník a pak tomu člověku uleví. Je zajímavé, že u zvířat se toto praktikuje běžně a nikoho to nezaráží. Chtěl bych vidět třeba majitele psa, kterého vlastní od narození a pak ho nechá dlouho umírat v bolestech. A to si o tom to zvíře nemůže rozhodnout samo.  A názor, že se budou lidé bát do nemocnice, že "by je mohl jejích lékař zabít kvůli bolesti", tak to se nazlob, to je ujetina! Možná, kdyby jsi viděla lidi v posledním stádiu nějaké vážné nemoci, nebo zcela nepohyblivé a odkázané na hory prášků a bolest uklidňujících injekcí, možná by tvůj názor nebyl zas tak sobecký. Musíme cítit s těmito lidmi a vyjít jim vstříc
0 0
možnosti

Honza B

16. 5. 2002 23:55
eutanazie
To, ze Belgie druhou zemi na svete, kde je povolena eutanazie neni presne. Byla napriklad povolena v narodne socialistickem Nemecku. Proto ty obavy nekterych lidi.
0 0
možnosti

Josef

17. 5. 2002 7:31
Re: eutanazie
Z historickeho hlediska be se nasla cela rada zemi ci teritorii, ktere vykonavaly eutanazii, avsak v soucasnosti Belgie JE druhou ZEMI, ktera povoluje eutanazii.  Jen pro upresneni, dalsim uzemim, kde je povolena "lekarem asistovana sebevrazda" je americky stat Oregon (od roku 1997).
0 0
možnosti

Hajnovic

16. 5. 2002 23:28
ad.eutanazie
na nabozenstvi kaslu, kdo chce umrit - at si umre nebo odmitne lecbu a netaha do toho ostatni. nikdo nema pravo nutit nekoho druheho zabijet. jestli mate chut, udelejte si na to licenci. co se hawkinse tyce - chtel jsem jenom vyjadrit, ze ani beznadej nemusi byt tak beznadejna. co se Vaseho obvineni ze sadismu tyka - utrpeni se da mirnit i jinak, nez zabitim. opacne tvrzeni jsou zvasty
0 0
možnosti

Hajnovic

16. 5. 2002 22:09
AD. EUTANAZIE
nejlepsim prikaladem nesmyslnosti vsech pseudohumannich zakonu, ktere protlacuji zdravotni pojistovny ve snaze usetrit penize, vynalozene na terminalne nemocne,  je prof.S.Hawking - astrofyzik, kteremu diagnostikovali nevylecitelnou amyotrofickou lateralni sklerosu s prognosou 2 let zivota ve 23 letech... je mu tedka pres 55 a i pres svuj handicap se stal svetoznamym fyzikem, ktery zastinil i Einsteina.
0 0
možnosti

Robos

16. 5. 2002 23:17
Re: AD. EUTANAZIE
Hawking o euthanázii nikdy nepožádal. Běžte už jednou konečně do prdele s těmi středověkými názory o křesťanské povinnosti žít a trpět, protože sebevražda (euthanázie nic jiného není) vede do pekla. Ignorování žádostí trpících o smrt je sadismus, vyhovění je akt milosrdenství. Je to otázka svobodné volby kompetentního individua, nic "duchovního" nebo "humanistického" za odporem k euthanasii není. Je to prostá náboženská propaganda, rozhodování se za jiné. I kdyby Bůh posílal za sebevraždu lidi do pekla (v tom případě by dle mého názoru zasloužil maximálně pohrdání), je to věc rozhodnutí lidí, zda se jim tam chce.
0 0
možnosti
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Svědci mluvili až příliš, soud s Weinsteinem se zopakuje. Z vězení však nevyjde

25. dubna 2024  15:46,  aktualizováno  16:15

Newyorský odvolací soud ve čtvrtek zrušil odsouzení někdejšího hollywoodského producenta Harveyho...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  16:14

Aktualizujeme Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

V plaveckém bazénu v Řepích utonul muž, nejspíš měl zdravotní problém

25. dubna 2024  16:09

Ve veřejném plaveckém bazénu v pražských Řepích ve čtvrtek utonul přibližně sedmdesátiletý muž....

Pořadatelka nahé párty dostala v Rusku pokutu, provinila se kritikou války

25. dubna 2024  15:14

Moskevský soud ve čtvrtek uložil pokutu 50 tisíc rublů (asi 12 750 korun) televizní moderátorce a...

Pozemek pro výstavbu RD v Hranicích, okres Přerov
Pozemek pro výstavbu RD v Hranicích, okres Přerov

Tř. generála Svobody, Hranice - Hranice I-Město, okres Přerov
2 900 000 Kč