Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Střední školy nevycházejí dětem vstříc

Kateřina chtěla jít na gymnázium a pak studovat práva, její spolužačka navrhovat oděvy, Jiří chtěl dělat programátora. Všichni tři se právě smiřují s tím, že jejich budoucnost bude vypadat jinak. Ani v prvním, ani ve druhém kole přijímacích zkoušek se totiž nedostali na střední školu, kterou si vybrali. Všichni tři žáci 9. A ze základní školy v pražských Vršovicích přitom u přijímacích zkoušek obstáli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

milena

v zajeti komouskeho mysleni
Ja jsem se nedostala na stredni vytvarnou skolu z politickych duvodu. To bylo pred ctvrt stoletim. Neverim vlastnim usim a ocim, ze dnes je pro mlade lidi vice mene stejne tezke dostat se na skolu po ktere touzi. Takova situace by vice nez desetileti po Listopadu nemela existovat. Kazdy student musi mit pravo studovat obor/skolu sveho vyberu a to na stredni i vysokoskolske urovni. Myslenka, ze by stat mel regulovat pocet prijatych uchazecu na ceske VS podle poctu nabizenych pracovnich mist je zcestna, troufam si rict komunisticko-fasisticka. My musime vytvorit podminky pro skolstvi ve kterem rozhodujici moment je nabidka-poptavka, nikoli regulace. Tim chci rict, ze pokud by chtelo velke mnozstvi studentu studovat napriklad umeni, meli by vsichni uchazeci, kteri se prokazi pozadovanymi znalostmi, talentem a vysledky byt prijati. To, ze vetsina z nich nenajde praci, je jejich vec, ne naseho statu. Je to prirozeny vyber, podle ktereho jen ti nejschopnejsi najdou moznost uplatneni. Ti ostatni si najdou praci jinou nebo se preskoli. Brzy vsak vsichni pochopi a zacnou vic premyslet o tom, co si vyberou za obor nebo jestli vubec na vysokou skolu pujdou. Radim vam, ze sve zkusenosti, jste-li schopni a pracoviti, hlaste se na vysoke skoly v zahranici, zvlaste v USA. Mnohe z US universit jsou financne dotupne i Cechum; jste-li uplne bez penez, ale opravdu dobri obdrzite stipendia, ktera vam skolne pokryji. Navic muzete pracovat v oboru na universitnim kampusu. Neni to nemozne. Nevzdavejte sve sny, jenom proto, ze nase skolstvi je zkorumpovany Kocourkov, ktery tyje ze zasle slavy. Pokud se tyka stredoskolkeho vzdelani, kazdy by dnes mel mit pravo na vseobecne stredni vzdelani s maturitou. Ucnovske obory byly kdysi skvele, ale dnes i automechanik musi umet zachazet s pocitacem, tudiz potrebuje nejen odborne, ale i vseobecne vzdelani. Na druhe strane by se dalo rici, ze v kapitalismu se muzete naucit opravovat auta sam ci od kamose. Pokud budete dobry automechanik, tak je mi jako zakaznikovi ci zamestnavateli jedno, jestli mate maturitu nebo ne, dulezite je, ze odvedete takovou praci, aby byl zakaznik spokojen a prisel zase priste. Nase skolstvi potrebuje odsocialisovat a pretvorit se ve skolsky system, ktery odpovida novemu ekonomickemu uporadani a nove dobe. Zalezi to jen na vas, co s tim udelate.
0/0
15.5.2002 20:14

Fritz

Re: v zajeti komouskeho mysleni
Lituji vás, že si namlouváte, že jste se nedostala na školu z politických důvodů. Kolik demonstrací jste asi musela zorganizovat a kolik komunistů museli vaši rodiče zlikvidovat? Také jsem se před čtvtrstoletím hlásil na střední školu, a téměř nikdo mi "z politických důvodů" nedával šanci. Rodiče zapřísáhlí odpůrci komunismu (a nijak se s tím netajili) udržovali aktivní kontakty s kapitalistickou cizinou - naši sudetoněmečtí příbuzní byli odsunuti do Bavorska. Na tu školu (gymnázium) jsem se dostal napoprvé. Samotní kantoři nevěřili, že je něco takového možné. Snadno se argumentuje "politickými" důvody proti, když chybí jiné důvody pro.
0/0
16.5.2002 10:12

-

Re: Re: v zajeti komouskeho mysleni
Co se do toho seres, kdyz o tom nic nevis? Jak to vysvetlis tisicum lidi, kteri se tam nedostali? S vysvetlenim politickych duvodu?
0/0
16.5.2002 19:40

Feyd

Re: Re: v zajeti komouskeho mysleni
Před dvaceti lety mi z politických důvodů zamítl ředitel ZŠ tzv. doporučení ke studiu. Kdybys mi to, co píšeš, řekl do očí, tak bych ti ukopl palici. Měl jsem průměr 1.6, několik cen z matematických soutěží, 2. místo z krajského přeboru v šachu. Dostal jsem se na strojní učiliště.
0/0
16.5.2002 20:04

returner

0/0
13.5.2002 16:42

Bezpečák

Chudák Jirka...
No aby se nám Jiříček nepokakal, snad mu bude stačit Celeron 800 místo Pentium 800, je pravda že na učňáku jde všechna důstojnost potenciálních středoškoláků do hajzlu, ale třeba na té střední škole mají lepší počítače, ale taky velkou šikanu! Například asi před rokem na gymplu v P4 zmlátili 2 žáci svého kolegu k nepoznání, bylo to i v novinách a TV a tenhle gympl je prý vyhlášený takže...
0/0
13.5.2002 16:07

-

Re: Chudák Jirka...
Ses peknej idiot, ale mas pravdu. To neni hlavni, asi to jeho budoucnost neovlivni. Ale urcite se to nebude lisit jen zastaralosti HW ale dulezitejsimi aspekty.
0/0
16.5.2002 19:44

Petr

Míst na školách je dostatek
Informace, že zkoušky udělal a na školu se nedostal nic neříká. jediné co lze usoudit je, že u zkoušek byli lepší uchazeči, kteří lépe splnili kriteria školy. Od školy není moudré stanovovat co znamená, že uchazeč zkoušku udělal. Tato hranice je subjektivní. Zkoušku udělal ten, který mohl být přijat.
Jsem pravidelným zkoušejícím u přjímacích zkoušek na jednu VŠ. Pokud je dostatek uchzečů, vybíráme si, pokud je jich málo, vezmeme i zřejmého idiota. Musíme se nějak živit. "zab" má se svým názorem úplnou pravdu.
 
0/0
13.5.2002 10:58

returner

Re: Míst na školách je dostatek
No tak to pak je videt, jaci idioti vybiraji uchazece o studium. Doufam, ze si chtel byt "in" a ze v takove komisi nepusobis...
0/0
13.5.2002 16:44

zab

Názor
Je to můj názor, za kterým si stojím. Úroveň vzdělání se v našich zemích nezvyšuje. Zvyšuje se pouze počet absolventů středních a vysokých škol. Mladí inženýři nastupují do zaměstnání s obrovskými ambicemi, požadavky a suverenitou, která hraničí s arogancí. Brzo ovšem zjistíte, že znalosti mají mizivé. Maturita je dnes téměř bezcenný papír, jehož hodnotu degradoval v posledních letech komunista a dorazil ji pan Pilip. V rámci vzdělanosti končí studium maturitou učni všemožnch oborů od zahradníka přes automechanika až snad ke kominíkům.Přitom úroveň závěrečných zkoušek je tak rozdílná, že vážně pochybuji o smyslu jejich skládání. Soukromé školy nejsou ještě prestižní a asi ani nebudou, protože vyloučit studenta znamená přijít o peníze. Proto se maturuje za každou cenu. Doslovně. A proto také je takový odpor proti jednotným mauritám.Jímá mě hrůza, když vidíte oznámení o maturitě od slečny, která v deváté třídě obdržela dostatečnou z matiky pouze za snahu. Proč je nespravedlivé, že se dítě nedostane na školu, ke které má předpoklady, jak se uvádí v článku? Protože ty předpoklady asi nemá. Článek se mi jeví i tak zavádějící. Že by nepřijali na gymnázium dvojnásobnou vítězku v olympiádě? Takoví přeci odjakživa přijímačky dělat ani nemuseli. A už vůbec mě fascinuje, jak dítě ve čtrnácti zahoří touhou po tom, být právníkem. Zpátky na zem. Ano, klidně zvýšit počet škol a oborů. Ale zpřísnit podmínky studia tak, aby přijetím na školu nebylo zaručeno zároveň její absolvování.
0/0
13.5.2002 10:38

Bubák

Re: Názor
Přesně tak to je. Poblém našich škol není nedostatečný počet absolventů ale jejich kvalita.  
0/0
13.5.2002 10:51

Zdeněk

Re: Názor
Naprostý souhlas.
0/0
13.5.2002 11:02

Fritz

Re: Názor
Souhlasím. Je minimum žáků, keří mají již v 9. třídě dostatečně vyhraněný názor na svoji budoucí kariéru. Ty by měly ovšem přijímací zkoušky odhalit. Obávám se, že k tomu by bylo třeba absolvovat minimálně pohovor - mají na to školy čas? Z vlastní praxe mohu potvrdit, že možná 90% mých bývalých spolužáků nepracuje v oboru, který vystudovali. Je to špatně? Problém je spíš v přílišné specializaci škol. Měl jsem možnost poznat i jiné vzdělávací systémy - takové, které učí studenty přemýšlet a řešit problémy, a přitom je nechají odborně se profilovat. Také je ve světě běžné, že střední školy mají kvalitativně srovnatelné testy, teprve univerzity se svojí úrovní liší (a také školným).
0/0
13.5.2002 12:41

Pavel

Re: Názor
Souhlas! Každý se chce dostat hodně moc vysoko,dost lidí má svůj sen a život nalinkovaný - gymnázium, vysoká, krásný život. Je jenom optázkou, odkud takové ideje vzaly se. Gymnázia byla vždy elita a měly by se brát v úvahu výsledky nejen příjímacích testů (které jak je známo většinou neukazují na skutečný potenciál uchazeče),ale i různých olympiád atd., v tomto směru rozhodně stojím za dívenkou v uvedeném článku, která kvůli trémě ztratila budoucnost....maturita ztratila své kouzlo,já se přiznám že ji mám taky téměř zadarmo, protože kdyby se maturovalo dle mých představ tak by z naší třídy polovina neudělala. Společná maturita, kvalitní SŠ a gymnázia více tříd,nekvalitní zrušit......pak by se předešlo takovýmto problémům.....
0/0
13.5.2002 13:35

Filip

Gymnazia
Ono to neni tak lehke. Vetsinu mist pro studenty gymnazii zaberou ti, kteri se tam dostanou uz v seste tride. A z devitky uz berou jenom par lidi aby se nereklo. Pokud se nekdo rozhodne jit studovat az, rekneme, v sedme tride, ma uz jen malou sanci dostat se na gymnazium. Osobne si myslim, ze zrusit viceleta gymnazia nebyl ale vubec blby napad. Jak se muze decko v seste tride rozhodnout ze pujde za x let na VS? No urcite hur, nez v devate tride. Ja jsem toho prikladem. V seste tride jsem chtel byt automechanik. Jit na vicelete gymnazium by me ani nenapadlo. V sedme tride me zacala bavit matika a v osme jsem se prihlasil na gympl a mel jsem neuveritelne stesti a dostal jsem se. Pak jsem udelal vysku a ted si delam doktorat z informatiky v zahranici. Urcite byla spousta talentovanych, kteri se rozhodli pro studium stejne pozde jako ja, ale pak meli smulu a nedostali se na gymnazium. Viceleta gymnazia delaji selekci prilis, prilis brzo.
0/0
13.5.2002 10:06

Jana

Viceleta gymnazia a pristup k dnesni mladezi
Viceleta gymnazia maji podle mne svou cenu, bystrejsi a snazivejsi deti by mely mit sanci realizovat se a ziskat vice informaci a zkusenosti na gymnaziu, kdyz na zakladkach jim to nestaci! Ovsem jsem pro, vybrat takovych deti spise mene nez vice... V dnesni dobe vidim problem s motivaci mladeze studovat. Ucitele by proto meli nabidnout zajimavejsi formy studia. Navic ve skolstvi, podle meho nazoru, chybi mladi ucitele a predevsim muzi!!!
0/0
13.5.2002 16:14

Dutch

To je toho
Co to furt blbnete s tím pravopisem? V momentě kdy někdo udělá překlep, nebo chybu, spousta z vás (kteří se očividně vzdělali daleko nad úroveň své přirozené inteligence) ztrácí zájem o obsah a váhu článku a do zblubnutí diskutuje o pravopisu.
0/0
13.5.2002 9:49

Chewie

Realita
By me zajimalo, co by nase spolecnost delala se vsema tema lidma kteri by meli vystudovane ty sice krasne ale uplne neuzitecne obory..... Kdyz kazdy rok vystuduje 20000 pravniku, 50000 psychologu a tak dale tak stejne pojdou hlady protoze nebudou zadny zemedelci a podobne - kdo by taky s maturitou (VS) sel delat zemedelce ze.....
0/0
13.5.2002 9:41

Bubák

Re: Realita
Výborně ! Proč taky utrácet peeníze za "vzdělání", které se potom nevyužívá.
0/0
13.5.2002 10:53

Zdeněk

Dosud nenastolená otázka
Je zajímavé, že si ještě nikdo nepoložil otázku: bude-li mít každý možnost studovat co chce (= na SŠ v drtivé většině gymnázia, na VŠ pak humanitní školy), kolik z těchto lidí najde místo a kolik ne ? Nebo je to "zakázaná otázka", která se jaksi nehodí do krámu ? A že do toho, co chce kdo studovat, nemá stát co kecat ? Omyl, už proto, že nezaměstnaným stát vyplácí dávky. Takže má právo se snažit, aby bylo nezaměstnaných co nejméně. 
0/0
13.5.2002 9:16

Pavel

Re: Dosud nenastolená otázka
Každý by studoval gymnázium anebo SŠ,důsledkem by byl úpad řemesel společně s tím, že hodně lidí by si zvyklo na pohodlný život ve školníchb lavicích a pouze by se hladaly finty jak zůstat na pracáku a dělat nečerno práci, na kterou nemají kvalifikaci..... Pochybuji,že by každý dělal to, na co má školu.Např. hodně lidí by mělo počítačovou průmku,a kolik z nich by našlo zaměstnání?Hodně absolventů a velká konkurence.... Stát by tohle měl sledovat a korigovat dlouhodobě požadavky pracovního trhu.....holt proto že každý chce být počítačovým odborníkem nebudeme národem nezaměstnaných programátorů,ve velké většině neschopných,neboť kvalita škol by se posouvala níže a níže v důsledku nekvalitního "materiálu"....
0/0
13.5.2002 13:43

jarda

Re: Re: Dosud nenastolená otázka
at žije socialismus že ??!! stát nemá právo a to v tomto případě ani náhodou na jakoukoliv korekci a omezování kdo co bude dělat, lidé si musí sami být vědomi co je uživí a ne že je stát bude vodit za ruku, jen kdyby měli soukromé školy stejná práva a možnosti tak, aby mohli být tou štikou na trhu aby se zkostnatělé ,,socialistické,, školství trošku rozhýbalo..........J.
0/0
13.5.2002 21:04

Jan

Pravopis na Junge Fronte Heute
dostává pravidelně na frak a hned v titulcích, tak pište rovnou německy, když vám čeština nejde pod vousy
0/0
13.5.2002 7:37

Jan

Re: Pravopis na Junge Fronte Heute
tak už to opravili pani Mullerová
0/0
13.5.2002 9:37

Jan Dvořák

Schopnost reagovat na životní problém
Je překvapující, že -náctileté děti mají jasnou představu o tom, kam patří a co musí dělat.
Není to spíše tak, že za ně rozhodnou rodiče a při neúspěchu se vše svaluje na školský systém?
Neměli by se spíše -náctiletí a jejich rodiče snažit pružně reagovat na problémovou situaci a najít jiné řešení?
Oni ho samozřejmě rychle najdou, ale přitom se toho strašně moc nakecá.
Je-li mladý člověk schopný, je naprosto lhostejné, bude-li studovat gymnázium či střední odbornou školu. V životě se uplatní, protože je schopný.
0/0
13.5.2002 7:09

stavitel

Re: Schopnost reagovat na životní problém
Co je to za překvapení? Každý z nás si v životě vybírá, co chce dělat a mladí naprosto přirozeně! .......................Pak je vzdělán v něčem, co vůbec dělat nechce! A to je blbě! Pochopil bych, že jsou přijmuti všichni, co složili přijímačky a pak během prvního roku nastoupí selekce. A nejodolnější mají šanci!
0/0
13.5.2002 7:39

www.hajzlove.cz

Re: Re: Schopnost reagovat na životní problém
No jo, ale selekci snad až na vejšce. Střední školu by opravdu měli mít možnost udělat všichni.
0/0
13.5.2002 7:58

briza

Re: Schopnost reagovat na životní problém
No, ja jsem takovou predstavu v tom veku mel a obcas jsem si jeji prosazeni musel vybojovat i s rodici. Kupodivu :-)) se s odstupem casu ukazalo, ze to bylo dobre a ze kazdy z moznych kompromisu byl ve svych dusledcich horsi volbou.
0/0
13.5.2002 9:54

ondrej

?
No to je zivot.... o tom to je.
To by tady byl kazdek prezidentem, kosmonautem, princeznou, nebo vsechno dohromady. Vzdyt se kouknete na hodnotu maturity, ta prodelala takovou inflaci, ze je to jako si 2x vychodit skolku ve 30 letech.... 
0/0
13.5.2002 2:40

Pražan

Re: ?
Souhlasím. Dokladem toho je, že (pravděpodobně) vysokoškolsky vzdělaná autorka článku nezná českou gramatiku - viz hrubá chyba v titulku.
0/0
13.5.2002 6:13

Milbi

Re: Re: ?
Kde je ta chyba???
0/0
13.5.2002 7:24

pinus

Re: Re: Re: ?
3.osoba množného čísla od slovesa "vycházet" vypadá jak?
MFD se v poslední době pravděpodobně snaží šetřit tak zoufale, že se gramatické chyby dostávají nejen na iDnes, ale i do tištěných novin.
0/0
13.5.2002 7:48

Kryštof

Re: Re: Re: Re: ?
Teda ja jsem asi blbej, ale kdse je tam ta chyba?
0/0
13.5.2002 7:57

Bob

Re: Re: Re: Re: Re: ?
má tam být NEVYCHÁZEJÍ !!!!!
0/0
13.5.2002 8:27

Petr

Re: Re: Re: Re: Re: Re: ?
Podle platných Pravidel českého pravopisu z roku 1993 může tvar 3. osoby množného čísla od slovesa "vycházet" znít: "vychází" i "vycházejí".
0/0
13.5.2002 10:36

Dutch

Re: Re: Re: Re: ?
Jenom se  z toho "spravnyho" ceskyho pravopisu neposerte. Je to vsechno co umite?
0/0
13.5.2002 10:23

Jan

Re: Re: Re: Re: Re: ?
Proč nepíšeš "umýte", když je to jedno?
0/0
13.5.2002 15:44





Najdete na iDNES.cz