Diskuze

Bílí farmáři nemají naději, musí začít jinde

Bělošští farmáři, kteří - často pouze s několika kufry - uprchli před vlnou násilností ze Zimbabwe, začínají v cizině nový život. Pryč je pobyt v přírodě, svoboda a privilegovaný životní styl bílého farmáře pod žhavým africkým sluncem. Nahrazuje ho olověně šedá britská obloha, stísněné prostory, stálý tlak a denní dojíždění do práce přeplněnými ulicemi.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Marin

1. 2. 2002 15:29
Rasismus neni jen vysadou belochu!
A svet si na to musi zvykat. Neni rozdilu mezi tim co se delo v JAR pred 15 lety a tim, co se deje v Zimbabwe a nekterych ostatnich africkych zemich nyni. Proto je na miste stejny postup - prisne ekonomicke sankce a tlak na zmenu politickeho stylu. Pokud cernosi vyhaneji belochy, jsou proste ubohymi rasisty a nezaslouzi pomoc a slitovani.
0 0
možnosti

karel

1. 2. 2002 15:17
A co Havel?
Když už si toho nikdo z politiků nevšímá, mohl by náš pan prezident. To je aktivita přesně pro něj. Nebo o tom neví?
0 0
možnosti

Jigal

1. 2. 2002 15:02
Az tam vybijou vsechny belochy,nikdo proti tomu nebude protestovat,natoz aby se podnikla nejaka vojenska akce.OSN to bude tolerovat,protoze ji ridi zastupci vselijakych bananovych republik.Ti maji odpor ke vsemu bilemu.Africti zemedelci sice dostanou pudu,ale nebudou na ni umet efektivne hospodarit.Pudu znehodnoti a nebudou mit co zrat.Pak se zacnou midlit mezi sebou,protoze bude chybet vinik jejich neschopnosti beloch.
0 0
možnosti

Jigal

1. 2. 2002 15:00
A co takle zorganizovat nejake dobrovolniky a udelat trestnou vypravu do Zimbabwe!
0 0
možnosti

Jigal

1. 2. 2002 14:56
JAR jde ekonomicky po padu apartheidu do hajzlu a okolni zeme jsou na tom jeste hur.Co takhle dodat cernouskum zbrane at se tam mezi sebou pobijou?!
0 0
možnosti

Jigal

1. 2. 2002 14:46
Az tam vybijou vsechny belochy,nikdo proti tomu nebude protestovat,natoz aby se podnikla nejaka vojenska akce.OSN to bude tolerovat,protoze ji ridi zastupci vselijakych bananovych republik.Ti maji odpor ke vsemu bilemu.Africti zemedelci sice dostanou pudu,ale nebudou na ni umet efektivne hospodarit.Pudu znehodnoti a nebudou mit co zrat.Pak se zacnou midlit mezi sebou,protoze bude chybet vinik jejich neschopnosti beloch.
0 0
možnosti

David

1. 2. 2002 14:05
Proč se nic neděje?
Nejsem v žádném případě rasista, ale udivuje mě, že nikdo z jindy tolik aktivních politiků nepoukazuje na rasismus vůči bělochům, nikdo Zimbabwe oficiálně neoznačuje za rasistickou zemi, nikdo nevolá po zavedení sankcí, vyloučení z OSN atd. Jak to? Když někdo v Evropě byť jen slovně napadne příslušníka jiné rasy, je z toho skandál. A do kritiky poměrů v Evropě atd. se nezřídka zapojuje i Afrika. Jsem pro to, aby bylo Zimbabwe okamžitě politicky izolováno. Nebýt těch "bělochů", byli by na tom tamní obyvatelé stejně hůř, o čemž se brzy přesvědčí, pokud je nečeká občanská válka a boj o ukradený majetek, jak tomu bylo v obdobných případech jiných zemí. Je pravda, že v minulých desetiletích vládl v Jihoafrické republice apatheid, ale bělošská vláda učinila z této země nejbohatší a nejrozvinutější zemi v Africe. Po nástupu Nelsona Mandely se zvýšila kriminalita o několik set procent a dochází pro změnu k šikanování bělochů. Na místech klíčových odborníků, lékařů, vědců apod. stejně zůstávají běloši. Jsem zvědav, co by se stalo s jihoafrickou ekonomikou, kdyby bělošské obyvatelstvo následovalo příklad bělochů ze Zimbabwe. Ještě jednou zdůrazňuji, že nejsem rasista, ale tohoto si musí přece všimnout každý. Proti přehlížené a ignorované kritice bělochů ze strany např. přistěhovalců z Afriky jsou mé poznámky lehký odvar.
0 0
možnosti

Honza

1. 2. 2002 15:37
Re: Proč se nic neděje?
Nemate pravdu, ze se nic nedeje. Prezident Mugabe je mezinarodnim spolecenstvim vetsinou povazovan za tyrana a jeho jednani je ostre kritizovano zapadnimi zememi. Politicke elity okolnich africkych zemi se od nej distancovaly, i kdyz o beznem obyvatelstvu se to samozrejme rici neda.
Evropska unie vyhlasila proti Zimbabwe ekonomicke sankce. Britanie a ostatni "bile" zeme Commonwealthu se ho pokusili vyloucit z teto organizace, pro odpor "cernych" zemi se to vsak nepodarilo. Britanie se ostatne vyjadruje velmi ostre, minuly rok dokonce byla zvazovana intervence (i kdyz jen v politicke retorice).
Jinak samozrejme vrele souhlasim s tim, ze OSN a jeji pridruzene organizace jsou de facto ovladany zememi tretiho sveta, kterych je mnohem vic nez zapadnich zemi. Casto v nich vladnou odpudive tyranske a diktatorske rezimy, ktere se casto jako blok stavi proti Zapadu, kteremu se tak chteji pomstit jeho vlastnimi zbranemi - cela OSN je totiz samozrejme vynalezem zapadnich liberalu. Zapadnim hodnotam, ktere zapadni liberalni zakladatele definovali v dokumentech OSN s cilem univerzalizovat je, se vetsina clenskych zemi teto organizace leda tak chechta.
Samozrejme v zasadnich politickych a bezpecnostnich otazkach tykajicich se zajmu Zapadu nemaji zeme tretiho sveta sanci, Zapad nema a v nasledujich nekolika desetiletich ani nebude mit jakehokoli mozneho vyzyvatele. Takze kdyz Zapad potrebuje resit svoje nalehave bezpecnostni problemy (Kosovo, Afghanistan), na OSN, zneuzivanou protizapadnimi zememi, se vykasle. Jenze na to je Zimbabwe prilis daleko a prilis nedulezite, bezpecnotni zajmy Zapadu nejsou ohrozeny, jen tech par tisic chudaku. Bohuzel, realisticka politika veli neintervenovat.
 
0 0
možnosti

Xavier

1. 2. 2002 13:51
Jejich mentalita.
Co kdybysme začli vyhánět taky mi černochy z Evropy?Jsou u nás taky menšina, která přivandrovala narozdíl od bílých kolonistů v Zimbabwe nám žádně hodnoty nepřínášejí. Už vidim ty protesty z černé Afriky!
0 0
možnosti

forzt

1. 2. 2002 13:14
za kolonialismu bylo líp
Je to jen další důkaz toho, kam černá Afrika za mlčenlivého přihlížení tzv. demokratického světa směřuje. Od pádu koloniálního systému nenalezneme na celém kontinentu jediný příklad země, která by dnes měla životní úroveň vyšší, než v roce 1960. I několik stovek bílých koloniálních úředníků udrželo v zemi fungující školství, zdravotnictví, komunikační systémy apod. Podobně v Jižní Rhodesii 1-2% bílých farmářů bylo schopno udržet zemi na špici afrického ekonomického žebříčku. Až odejdou, země se propadne na úroveň Mozambiku nebo Angoly. Je třeba naplno říci: černoši si neumí vládnout, a než by pracovali, raději budou rozkrádat těžce nabytý bělošský majetek až do vyhnání posledního farmáře. Existuje snad někde prosperující čistě černošský stát? Řešení? Rozhodně potom nepomáhat! Izolovat zemi stejně, jako byla izolována JAR v dobách apartheidu a buď je nechat poumírat hlady, nebo počkat, až sami přijdou a pokorně požádají o nějakou formu koloniální správy.
0 0
možnosti

rambo

1. 2. 2002 12:40
afrika
Ja ziji posledni 2 roky v Namibii a par mych belosskych pratel je prave ze Zimbabwe...Je mi jich velico lito co se jim vlastne prihodilo kvuli prezidentu Mugabemu a cele zimbabwske vlade...Ale to je Afrika a nic noveho me osobne po tech dvou letech tady neprekvapi....
0 0
možnosti