Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vzkříšení Afghánistánu bude stát miliardy

Přes dvě miliardy dolarů zřejmě vydá během dvou let mezinárodní společenství na obnovu Afghánistánu. Odhad zveřejnila Organizace spojených národů. Žádost o pomoc projedná na konci ledna v Tokiu konference o obnově válkou poničené země. Zato USA počítají opačně. Prezident George Bush podepsal rozpočet ministerstva obrany ve výši 318 miliard dolarů. Na vojenské operace v Afghánistánu a obnovu po teroristických útocích je určeno dvacet miliard.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

prorok

pro marcelku
jsi nemocna kocko a mela by ses lecit :) Takovy nador na mozku je pekne svinstvo kolik stoji jaderna hlavice ? nema USA nejake prebytecne ? Co je pouzit k vycisteni Afganistanu a tudis nasledne konzervaci ? Myslel na to Bush, kdyz jedl preclik ? Byla hedvabna cesta hedvabna a nebo krvava ? Co tady vlastne delam ? A co Jan Tleskac ? Letel by na svem kole do Afganistanu ?
0/0
15.1.2002 22:25

Petr Wagner

Re: pro marcelku
No navody na vyrobu nove hlavice i s cenou jsou na internetu dostupne takze asi takove tajemstvi to nebude. Nevim kolik stoji nova od byvalych sovetskych vojaku. Ale jedno vim jiste. Pokud mluvite o pouziti jadernych zbrani v Afganistanu tak jste tam bud nebyl nebo mate omezene informace o zpusobu jejich ucinku. A stran jezka v kleci vzhledem k 6 hodinovemu letu dnesnim proudovym letadlem bych na honzika nesazel....
0/0
16.1.2002 6:46

BOBO

VZKŘÍŠENÍ BUDE STÁT MILIARDY , ALE NE USA !!!
Toto musí zaplatit teroristi a ti , kdo jim umožnili v klidu připravit útok na USA . USA , jako velmoc , by musela být doslova padlá na hlavu , aby se jí ty peníze i s úroky nevrátily ! Takto kdyby američtí ekonomové počítali , tak za nějaký rok už USA ekonomickou velmocí nebudou . To, že se bude křísit AFG , to je přímo sranda . Ale kříšení americké ekonomiky bude neskutečně dražší . Bude opravdu zajímavé , z čeho a zda-li je to vůbec reálné , tu ztrátu zlikvidovat . Možná , že by nebyla k zahození Klausova pomoc . Samozřejmě ne v USA , ale ve státech , kde je třeba jít USA "naruku" . U nás určitě ne . My už celkom h.v.no máme !!!!!!!!!!!!!!!!
0/0
14.1.2002 0:07

Bad Boy

Nechápu vás
Naprosto nechápu lidi,kteří píšou:Proc by do tech zmetku meli strkat penize? Jeste by je meli donutit splacet skodu v NY!Nebo:A nevim proc by jim to hajzlum meli davat at to daji doma svym potrebnym lidem(autor zřejmě myslel armádu)!.To je naprostej nesmysl a začínám pochybovat o zdravém rozumu těchto pisálků.Naprostá stupidita zrůsobená teroristickými útoky na USA,nebo papíry na hlavu jsou jediné věci,které by jejich extrémistické příspěvky omlovili.Amerika je najbohatší velmoc světa.Vždy jsem byl proti jejím zahraničním vojenským aktivitám a myslím si,že její nenávisté vojenské akce proti chudším zemím způsobují tu nenávist běžného obyvatelstva v takovýchto státech.V chudých zemích jsou také tak tito lidé dobře manipulavatelní.Myslím si,že akce na zbavení hladomoru našeho světa jsou daleko účiněji vynaložené peníze než rozpočet 318 miliard dolarů pro armádu,která svou aktivitou v mnohých částech světa vyvoala v minulosti nebezpečné konflikty.
0/0
11.1.2002 20:57

Petr

Re: Nechápu vás
Jake jsou ucelne vynalozene penize na zbaveni hladomoru naseho sveta? Pokud vis, jak muze 1.5 miliardy lidi trvale krmit zbyvajicich 5.0 miliard, pak se snaz vyjit se svou myslenkou na svetlo. Neplytvej ale silami na reci, co by se nemelo delat (vykoristovat, byt svetovym policajtem, praktikovat velmocenskou politiku, byt arogantni atd.), zkus zacit s tim, co by se delat mohlo a melo.
0/0
11.1.2002 21:23

Frankie

Re: Re: Nechápu vás
Navrhnout nějaké řešení místo kritizování? To po něm chceš příliš, to je totiž přesně to, co tito lidé neumějí.
0/0
11.1.2002 23:36

Bad Boy

Re: Re: Nechápu vás
Vždyť už jsem přece jedno řešení navrhl,dávat méně peněz na armádu(protože to je fakt obrovská suma) a přispět aspoň trochu víc těm co to skutečně potěbujou.Co se týče té zahraniční politiky navrhnul bych trosicku se umírnit a nesnažit se za každou cenu někoho vystrašit a za každou cenu si odzkoušet ty svoje nový a drahý zbraně.Co se týče toho co jsem už napsal v mnoha dřívějších příspěvcích a to s kriminalitou a tím pádem téměř neomezených policejních pravomocích,sktečně nevím,proč v Americe umírají děti ve školách a dějí se tam prostě ty nejšílenější zločiny(nálet mladého šílence do budovy) to fakt nevím,možná je to tím obrovským bojem za svobodu.Proč existuje mnoho filmů z chudých čtvrtí,kde rappeři varují před tím,že tě pokud nemáš kartičku od pojišťovny neošetří a že můžeš dostat vyhazov ze dne na den a v horším případě tě policajti zašijou nebo zabijou.V tomto bych asi poradil vzít si případ z Evropy,která je v tomto podle mě dál.Odmítám trest smrti,takže další věc,už mě nic nenapadá.Školství,mám kamaráda z jazykové školy co tam jel na výměnej pobyt na střední školu a v ČR měl v Matice 4,tam dostal A a vše zvládl skvěle,to taky o něčem,co se týče průměrného vzdělání svěčí.V tomto opět odkazuji na Evropu.Co dál?Ptej se.Chtěls to po mě,takže nechci slyšet takový:Co más komu radi,ty nicmochře a další nadávky,protože sem to sem prvně nechtěl psát.Neříkám že jen já mám pravdu,prostě si to myslím a pravda to nemusí být,ale je to můj názor,v dnešní době na ten názor máme právo.
0/0
12.1.2002 1:00

Petr

Re: Re: Re: Nechápu vás
Těžko se dá reagovat na celý tvůj příspěvek, ale alespoň na část. Kde vzít peníze na pomoc hladovějícím zemím není zřejmě ten hlavní problém, o to nejde. Jde o to, že přelévání peněz, případně jiné pomoci z "vyspělých" do "nerozvinutých" zemí není ani dlouhodobé ani systémové řešení, a do budoucna to problémy asi stejně nevyřeší. Co se týče rozdílů mezi Amerikou a Evropou, ty jsou skutečně velké, ale nemyslím, že by se to dalo shrnout jenom do vyhazovu ze dne na den, do neomezených policejních pravomocí a zabitých dětech ve škole. Jedná se spíš o zcela jiný životní styl a poněkud jinak chápaný přístup k životu, kde kriminalita a její postih je jenom nepříjemnou součástí. Zase se tam nesetkáš s pouličním terorismem jako ve Španělsku nebo severním Irsku, pravidelnými stavkami jako ve Francii, státní korupcí a monopolismem jako teměř v celé Evropě atd. Evropa, hlavně kontinentální, se o všem ráda a dlouho radí, Amíci jsou se vším raději rychle hotovi. Ale nechme toho, tohle ty hladovy krky nenakrmi. Ani Evropa se svým evropským, ani Amerika se svým americkým školstvím zatim nevymyslely, jak pomoct Africe, Balkanu, Afganistanu od daleko prozaictejsich problemu, nez jestli mas ve skole 4 nebo A. Navic, nevim, jestli o to vubec ti Africane, Balkanci a Afganci stoji.
0/0
12.1.2002 2:19

Bad Boy

Re: Re: Re: Re: Nechápu vás
Jasně,mezi Evropou a USA je mnoho rozličností.S tou kritikou USA jsem to nemyslel zas tak špatně,jistěže Evropa taky není svatá.Chtěl jsem se ale ubránit tomu,že jen kritizuju a tak jsem se snažil něco navrhnout.Problém je,jestli je přípustné pro bohaté velmoci,vidět umírat lidi v chudých zemích hladem,chtělo by to skutečně komplexní a cílovou globální akci na pomoc rozvoje třeba i toho školství v chudých zemích,protože ty si samy zřejmě nepumůžou.Snad někdy příště zdar.
0/0
12.1.2002 16:12

Dolfik

Re: Re: Re: Nechápu vás
Mas pravdu v tom, ze to, co si myslis, skutecne pravdou neni. Tvoje narikani mi pripomima vzorneho studenta marxismu-len., jak je ta Amerika spatna. Uvedom si, ze ty penize si vydelaly USA a oni sami si rozhodnou kam je daji. Je to jen jejich vec ne tvoje. Proc nenarikas na miliardove tunelovani v CZ. Kolik pomoci by za ty prachy mohlo byt pro hladovejici africke zeme? Vlady techto zemi by si mnuly ruce, kolik zbrani by se dalo poridit, protoze na hladovejici obcany totalne serou, ale to ty nevidis. Proc ty nedas kazdou svoji vyplatu na hladovejici nebo proc tam nejedes pomoci? Protoze na ne taky zvysoka seres a jen kritizujes druhe jako spravny komunista. Plna huba hesel a skutek utek.
0/0
12.1.2002 22:16

Bad Boy

Re: Re: Re: Re: Nechápu vás
Dolfíku,ty seš vážně kretén.Hlavně že ty más vždycky pravdu.To tunelování,do příspěvku přece nemůžu napsat všechno,to by se sem ani nevešlo.Ty si vždycky něco najdeš a řeknš,pročs to tam nenapsal,to je stupidní debata.Náš rozhovor s Pertem byl o něčem jiném.Chtěl abych něco navrhl co by měli dělat USA.Co se týče výplaty,žádnou nemám protože jsem student a dále,není to o tom,že by všichni lidé dávali z kapes všechny svoje peníze na chudé,tady jde o miliardové rozpočty a globální chování bohatých států k chudým a jestli jsi nikdy nedal ani korunu na dobročinou akci,je to tvoje věc,ale věř že kdyby ses nenarodil tak jak ses narodil,mohl jsi stát na jejich místě.(V tomto nemyslým jan chudé státy ve válce ale třeba také postižení lidé)
0/0
13.1.2002 12:35

Bad Boy

Re: Re: Re: Re: Nechápu vás
Hlavně že ty víš co je pravda,ty jseš ze všech nejchytřejší.Tato debata není o tunelování,ale debatovali jsme s Petrem o tom co by se mělo změnit v Americe a ne u nás.Vždycky vymyslíš co bych tam měl dát a potom napadáš,proč jsem tam nenapsal to či ono.To je stupidní debata.Co se týče výplaty,žádnou nemám,jsem student,ale o tomhle to není.Jde tady o globální náhled a o to že je potřeba chudým zemím pomoci od hladomoru,protože oni si sami nepomůžou.To co píšeš o vládách těch zemí je bohužel pravda,ale to není dost dobrý důvod na to,aby se bodaté a prosperující státy na trpějící obyvatele vysrali,jak to asi děláš ty.A pokud jsi nikdy nedal ani korunu na nějakou dobročinou akci(a nemusí to být zrovna pro chudé země,ale třeba pro děti bez domova)tak je to jen tvoje věc,měl by ses ale zamyslet,že na jejich místě bys moch stát taky.
0/0
13.1.2002 23:36

Bad Boy

Re: Re: Re: Re: Re: Nechápu vás
SORRY DOLFIKU ZE JSEM ODPOVEDEL 2x,ALE NEJPRV SE MI TO TAM NEZOBRAZILO,TAKZE STACI KDYZ SI PRECTES JEDNU Z DVOU ODPOVEDI,JSOU SI HODNE PODOBNY.
0/0
13.1.2002 23:41

SL

Americani by nemeli dat ani 1$!
Proc by do tech zmetku meli strkat penize? Jeste by je meli donutit splacet skodu v NY!
0/0
11.1.2002 18:15

Frukac

Dvoji moralka
Americane vzdy vlozi nekolik desitek miliard dolaru do nejake vojenske akce nebo do armady, ale miliarda nebo dve na nejakou zemi je jim strasne moc. I splatit dluhy u OSN je jim zatezko, zato zbrojeni jim jde. Kdyby do Afganistanu vlozili onech 30 miliard, tak to s tou zemi nepochybne neco udela. Vzdyt je to vice nez cely cesky rozpocet....
0/0
11.1.2002 14:38

Martin Kostera

Re: Dvoji moralka
Nepochybuji, ze Amici daji G$ do Afganistanu. Ty penize tam jdou uz ted. A doufam, ze Amici splati dluh az pote, kdy se OSN zacne chovat zodpovedne a nebude utracet vetsinu rozpoctu na kancelare...
0/0
11.1.2002 15:25

american

Re: Dvoji moralka
A co je ti po tom, kam amici strkaji penize? Mne je taky jedno, co delas se svymi penezi.
0/0
11.1.2002 16:02

Petr Wagner

Moralka nebo moc?
Znict zemi nebo nechat vycerpat a nasledne ji hospodarsky ovladnout je zname schema. Evropa ho zazila v druhe svetove valce /a Velka Britanie by mohla vypravet/ pote v Jugoslavskem konfliktu. Stredni Asie... davny sen velmoci, misto potencialniho jaderneho konfliktu mezi Pakistanem a Indii. Myslim ze USA velmi dobre vedi na co utraci penize / a nikoho se na to ptat nebudou/ Pritomnost - vojenska kompletni hospodarske ovladnuti, to jsou jedine hamtatelne vysledky nynejsi valky proti "terorismu". To co se jim nepovedlo za dlouha leta soupereni s Ruskem a sovetskym svazem je realita. Smekam pred jejich hospodarskou silou a strategii. Nam je souzeno se divat. To jestli budem tledkat nebo piskat hlavniho herce ale vubec nezajima!!
0/0
11.1.2002 17:42

Petr

Re: Moralka nebo moc?
Pane Wagnere, a co je podle Vas ve Stredni Asii tak zajimaveho, ze o ni vsechny velmoci sni? Neco skutecneho nebo obvykla predstava, ze Afganistan je plny ropy a zemniho plynu? Pro Sovetsky svaz to zrejme zajimave bylo, protoze se potreboval dostat nejakym zpusobem k Perskemu zalivu, ale pro ostatni? No a Jugoslavie je zajimava cim? Pred casem byla zajimava jiste byla, ale predevsim tim, ze balancovala mezi Moskvou a Washingtonem, ale to se po padu berlinske zdi zmenilo (na coz Jugoslavie jako jedna z mala a zrejme nejvic doplatila), a take tim, ze svym zpusobem zajistovala stabilitu na Balkane, o cemz uz nyni nemuze byt ani rec.
0/0
11.1.2002 18:27

rozvedcik Ataman

Re: Moralka nebo moc?
Tedy pane Wagner, vy jste vymetl ze sve hlavy vsechny vedomosti co do vas strana a vlada behem studene valky investovala. Americani , kdyz zvitezi , za sebou zanechavaji stabilizovanou zem a rusove zanechaji trosky , at vyhrajou a nebo prohrajou. A vy za sebou zanechavate zapach Amerikobijce. Pamatujete si jeste , jak nam sovetsti desatnici davali zvejkacky ? :))))
0/0
11.1.2002 21:31

Petr Wagner

Re: Re: Moralka nebo moc?
No panove tezko argumentovat... Ale prece: Neni potreba studovat strategii geopolitickeho prosazovani moci v pripade Afganistanu /a nynejsi Jugoslavie/ se staci podivat na mapu /nejlepe sveta/ Pokud umite hrat sachy dalsi komentare jiste netreba... Zvejkacky si fakt nepamatujeu a popravde si nejak ani nemuzu vzpomenout na ty stabilizovane zeme a v povalecnem obdobi ani na ta "americka" vitezstvi. Nemyslim ze to je o nejakem amerikoborectvi jenom proste odmitam ruzovy satek pres oci a odpojeny zdroj napajeni /rozumej nefungovani mozku/
0/0
12.1.2002 8:25

Petr

Re: Re: Re: Moralka nebo moc?
Pane Wagnere, to neberu, že se stačí podívat na geopolitickou mapu světa, to jste pořád neřekl, v čem je zajímavý Afganistán nebo zbytku Jugoslávie. To jste jenom naznačil, že tomu nerozumím(e), zato naopak vy ano. Pokud se podívate pozorně na mapu světa, objevíte, že svým způsobem je geopolicky zajímavá téměř každá druhá země, všude jsou nějaké křižovatky důležitých cest, přístupové body někam atd. Nechci se Amíků nijak zastávat, ale zároveň nevidím za vším jenom jedno spiknutí americké vlády se CIA se snahou o ovládnutí všehomira.
0/0
12.1.2002 21:30

Marcella

Re: Re: Re: Re: Moralka nebo moc?
Zasoby ropy v Kazachstanu a moznost vedeni ropovodu pres Afghanistan na jih do Arabskeho more, pres Pakistan. Toto nebylo mozne drive, pokud existoval Sovetsky svaz. Afghanistan je strategicky dulezita zeme, proto se jednalo o moznosti staveni ropovodu jiz temer 2 roky. USA byly ve spojeni s Talibanem a Taliban pro ne byl daleko stabilnejsi rezim, nez-li predchazejici rezim. Navic Afghanistan je nejvetsi vyrobce heroinu na svete a kontrola je nutna. Pokud by zacala tezba ropy v Kaspickem mori, byla by to prilezitost pro nekolik zemi byvale sovetske Asie, a zejmana prilezitost zamestnani a investic, ktere vsechny tyto zeme mohou vitat. Afghanistan ma navic nerostne bohatstvi, ropu, plyn, kovy a vzacne kovy,drahokamy. Strategicke polozeni Afghanistanu je dulezite pro monitorovani stredni Asie vcetne Ciny a Ruska, stejne tak zeme Blizkeho vychodu.
0/0
13.1.2002 0:50

Petr Wagner

Re: Re: Re: Re: Re: Moralka nebo moc?
Ano a mnohem vic: nepotopitelna letadlova lod v potencialnim konfliktu v teto oblasti /Pakistan, Indie, Iran/ a dalsi a dalsi. Kdyz se vratim k te mape sveta tak kdepak je nejblizsi zakladna vojsk USA ?? /hadanka/
0/0
14.1.2002 7:28

Marcella

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Moralka nebo moc?
Saudska Arabie?
0/0
14.1.2002 9:42

Petr Wagner

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Moralka nebo moc?
presne! i kdyz neoficialne jsou k dispozici zakladny "spratelenych" zemi Turecke, Velke Britanie, Tadzikistan atd. No a kolikpak je to kilometru do toho mileho mistecka? Dle Vasich prispevku Vy jiste nepotrebujete prednasku z historie o hedvabne ceste atd v prubehu staleti.
0/0
15.1.2002 8:31

Petr Wagner

Re: Re: Re: Re: Moralka nebo moc?
Ano, mate absolutne pravdu. Z hlediska geopoliticke moci je zajimave mit vliv ne na kazdou druhou, ale na kazdou zemi! Nekde jsou pozice dulezite "zivotne" jinde mene. Mimoradne zajimave jsou body na styku kultur, klicove pruplavy, klicove krizovatky hranic a cest. Ale zpatky k Afganistanu a Jugoslavii. I pokud nevemete muj /uznavam pseudoargument s sachy/ tak zkusme historii. Tyto oblasti /ale podobne i treba stredni Evropa/ byly vzdy neklidne. Pokud vemu jen posledni dve stoleti /pardon 3/ tak se zde valci neustale a velmocenske zajmy se neustale stretavaji. Relativni stabilita byla dosazena jen vzdy po nejakem valecnem konfliktu tj vitez vnutil vuli porazenemu. Hranice nakreslene na mape jsou casto neodpovidajici prirozenym pomerum a vysledkem jednani vitezu a prosazeni jejich vule.
0/0
14.1.2002 7:26

Marcella

Re: Re: Re: Re: Re: Moralka nebo moc?
Pokud se predpoklada, ze naleziste ropy v Kaspickem mori jsou stejna ci jeste vetsi nez v Saudske Arabii, muze tu byt zajimavy vyvoj situace. Minuly tyden navstivili Kazachstan, mimo jine zeme byvale ruske Asie, clenove US Kongresu. Toto neni prvni navsteva Americanu v teto oblasti. Cina a Indie, nejrychleji rostouci asijske ekonomie, zavisi na rope ze Str. vychodu. Pokud se zacne tezit v Kazachstanu,budou mit na teto rope zajiste zajem tyto dve zeme. Puvodne se uvazovalo o vedeni ropovodu (to jsou vse hypoteticke uvahy) Iranem, ale zavrhlo se to (Americane to zavrhli), Iran ma vsak zcela jiste zajem na tomto projektu. Nedovedu si vsak dost dobre predstavit, ze by Rusko souhlasilo s timto americkym zamerem. V tom pripade by meli, stejne jako Cina, Americany "prede dvermi", navic Americany kontrolujici ropu. Americanum by se timto podarilo dostat zpet do teto oblasti, tam, kde byli za doby Pahlaviho. Zcela jiste to zni zajimave.
0/0
15.1.2002 9:18

Petr Wagner

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Moralka nebo moc?
Spis jde o nahradu tradicni pozice Velke Britanie v teto oblasti. S Pahlavim to byl dobry pokus ale nejen ze nevydrzel a prestrelil v snad nejvetsi nonsens a absolutni image nenavisti a rise zla / persie, vzdelanost a kolebka mnoha veci sla stranou nebo rovnou do pekel/ A hlavne nepodcenujmne fakt ze Pakistan i Indie jsou Jaderne mocnosti.
0/0
15.1.2002 21:20

LV

Re: To jsou tri ceske rocni rozpocty!
A nevim proc by jim to hajzlum meli davat at to daji doma svym potrebnym lidem! Ty kecale!
0/0
11.1.2002 18:07





Najdete na iDNES.cz