Martin, prof.
12. 1. 2002 8:50
Jak chutná moc
Se zájmem pročítám članky, ohlasy a reakce a utvrzuji se v tom, jak velká je moc médií. Jak řadě z nás mění mozky, myšlenky, názory, emoce... a vcelku úspěšně tam, kam chtějí ony a ne my. Přednáším o tomto oboru teprve necelý rok a baví mne to čím dál víc. --- Je krásné,jak se zde, právě v rozvahách nad "osudem" mediálního magnáta Železného, projevují nejůznější vlny informací šikovně zpracovávaných a dá se říci, že lze s úspěchem i odhadnout, kdo které médium sleduje (Novu, ČT, ... tisk). --- Přečtením všech příspěvků si lze udělat více méně obrázek o vývoji situace a o mediálně prezentovaných skutečnostech. Protože nezapomínejte, že pravdu nám obyčejným smrtelníkům stejně nikdo neřekne; stejně tak se nedozvíme, kdo je ve skutečnosti tím, komu patří moc v Nově - nemyslím tím ta faktická, ale ta, která v rozhodující míře uplatňuje svoje vlivy. --- Nezapomínejte, že současné české podnikatelské prostředí bylo právně velmi pečlivě připravováno a plánováno; když si uvědomíte, kolik beztrestných podnikatelských podvodů, tunelářských akcí bylo uskutečněno - kopónovou privatizací počínaje, tzv. kampeličkami konče - nadto posvěceno aktuální novelou zákona, kdy za krádež milinonu namísto 5 let vězení můžete dostat jen podmínku... - uvědomte si, že se pohybujemem v mnohem složitějším prostředí, než jen v rámci jednoho média, jehož mocenský vývoj je špičkou ledovce, nadto velmi pečlivě opracovávaného a budovaného (Kde jinde byste získali tak širokou publicitu a reklamu zadarmo! - Dirigent Karel Vlach říkal: "I když mě haní, je to reklama."). --- Kolik mocenských vlivů ve skutečnosti hýbe Novou, se nedozvíme, nebojte se. Mohou to být vlivy pocházející s židovské obce, mohou to být vlivy pocházející z nám neznámých ekonomickcýh magnátních struktur, mohou to být vlivy politické (nezapomínejte na vazby Železného na Klause). Stejně tak se jen tak nedozvíme, jak velké je ve skutečnosti "Železného" impérium - kde všude má svůj podíl organizace, která mu tak či onak patří a která to je?): jaký má podíl včasopise Ano, jaký podíl na Primě, v bulvárním deníku Super... a kde všude jinde: co třeba v IBP, odkud má nynější úvěr...? --- Je dobré o těchto věcech vědět a přemýšlet. Je to rozhodně lepší než vykřikovat jednoznačné soudy, nadto primitivně formulované... pak tím zákonitě klesáme na úroveň primitivně chápaného českého švejkování (v duchu hesla "To chce klid!", které ale Švejk nikdy neřekl!!!). --- Je třeba si klást jinou otázku: co a zda vůbec ještě můžeme dělat pro to, abychom nebyli jen spotřebitelsky manipulovanými figurkami na šachovnici; co dělat pro to, abychom si mohli říct: ano žijeme v demokratické občansko-právní společnosti. Zatím tomu tak zdaleka není... Má ale vůbec někdo zájem to měnit? Vládnoucí mocenské struktury určitě ne, ať se jmenují jakkoli a ovládají jakoukoli sféru podnikatelské oblasti (a to i např. televizi nebo tisk, neboť i média jsou dnes výhradně oblastí podnikatelskou, s cílem vytvářet zisk a uplatňovat a vytvářet si v rácmi toho potřebnou moc).