Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Chodci mají přednost, přesto jich umírá více

Opatření, které mělo zvýšit bezpečnost chodců na přechodech, dopadlo úplně opačně. Na přechodech letos bylo mnohem více mrtvých i zraněných než loni. Od ledna mají chodci na "zebrách" větší přednost před vozidly. Přesto letos na přechodech zahynulo vinou řidičů dvacet pět chodců - o osmnáct více než vloni. Téměř dvojnásobně přibylo i zraněných.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

BOB

A PROČ SE TOMU NĚKDO DIVÍ ???
Ten minulý systém je tak zažitý , že je naprosto reálné , že řidič NE-NASCHVÁL nedá přednost chodci . Bohužel tady takový omyl skončí smrtí . Jsem řidič , ale když mám přejít cestu , tak opravdu nevlezu bezhlavě do vozovky , pokud se pohledem nekontaktuji s řidičem a když vidím , že o kontaktu není mezi námi naprosto jasno , zvednu ruku ( třeba i s taškou ) proti němu , jako že ho nutím zastavit a opět čekám na jeho reakci . Mohu odpovědně prohlásit , že takto upozorněný řidič mi dá téměř 100% rukou najevo , ať přejdu a já si zároveň očima ověřuji , že brzdí . Pokud o této " komunikaci " mezi řidičem a mnou nejsem přesvědčen , tak nepřecházím !!! Totiž , jde o můj život . Z pohledu řidiče musím říci , že někteří chodci snad docela vychutnávají jakoby bezhlavé nenadálé bezdůvodné - téměř jako naschvál ( co s tím řidič udělá a hlavně ti za ním ) vkročení před jedoucí auto , které nemá šanci to ubrzdit . Podle mne by chodec neměl mít před vozidlem automatickou přednost , ale měl by mít právo jasným znamením auto zastavit ( nemyslím stopaře ) . Pokud auto v takové situaci nejeví známky zastavení , neměl by chodec z důvodů vlastního zachování života vkročit před vozidlo . A toto nechť kontrolují a tvrdě postihují policajti ( ale tak aby nestáli vedle dotyčného chodce !) . A pokud nečekaně "vtrhne " chodec před auto , navíc ne na přechodu , měl by být potrestán stejně , jako řidič . A pokud nebude možné novou vyhlášku takto nějak novelizovat , tak ti chodci na to budou doplácet i nadále , protože to auto je bohužel ze železa , které se nedá "pozor- teď" zastavit , tak jak to přeci jenom může udělat chodec !!!
0/0
31.12.2001 1:10

PP

Udavat!
Cesti ridici jsou prasata. Mysli si ze kdyz maji ekonomickou precahu nad vetsinou naroda, ktery si auto nemuze dovolit, tak ze na ne neplati zakony a pravidla. Ja bych je predevsim vsechny nechal prokazat, kde vzali prachy na auto... to by se to procistilo! Ale protoze to by te nasi tzv. demokracii neproslo (poslanci jsou vesmes majitele aut, jak jinak), tak navrhuju pro zvyseni bezpecnosti jinou vec: at Policie zridi bezplatnou telefonni linku, kde muze chodec nahlasit cislo auta ktere mu nedalo na prechodu prednost! Prestupek se nevysetruje, nediskutuje se o nem, automaticky se veri chodci. Za prvni nahlaseni tisicovka, za druhe ridicak. A do roka by byl pokoj.
0/0
31.12.2001 0:18

mason

Přednost chodců
Myslím si, že přednost chodců na přechodech není dobrý nápad. Dříve platilo, že řidič nesmí chodce ohrozit a chodec zase byl povinen se rozhlédnout a nevstupovat do vozovky před projíždějící auto. Obě strany si byly vědomy svých práv a povinností a bylo všechno v pořádku. Dnešní právní úprava přenáší veškerou odpovědnost na řidiče a chodec je vždy ve výhodě. Přitom chodci jsou stále více neukáznění až arogantní, vstupují do vozovky bez rozhlížení (na přechodě i mimo něj) s vědomím, že mají přednost a tudíž pokud dojde k nehodě, vinen bude vždy řidič; přecházejí často schválně pomalu, aby si to "vychutnali" a všeobecně způsobují značné zpomalení plynulosti provozu. Přitom policie postihuje pouze řidiče, chodcům nikdo pokutu nedá. Řidič je na tom vždycky hůř, musí platit drahý benzín, vysoké daně a povinné pojištění a přitom je na silnici stále jen omezován. Za chvíli to dojde tak daleko, že samotná jízda bude přestupkem.
0/0
30.12.2001 1:04

hariprasad

Re: Přednost chodců
Praxe ovšem byla taková, že běda chodci, který se odvážil vstoupit do vozovky. Choď pěšky, máš to mnohem jednodušší, když jsou řidiči tak diskriminovaní.
0/0
31.12.2001 14:52

Kaja

Jsou to jenom kecy
Kdyby to Policiste vice hlidali, eventuelne pokutovali, bylo by mene smrtelnych pripadu na prechodech. Mam zkusenost z USA kde jsem dva roky studoval. Prechody pro chodce jsou na mnoha mistech prakticky nevyznaceny, chodci vstupuji do vozovky kdekoliv aniz by se rozhladli atd. ale maji vzdy za kazdych okolnosti prednost a 98% ridicu toto dodrzuje. Staci se postavit na kraj vozovky a auto automaticky zastavi a pusti vas. Je to predevsim v toleranci a ohleduplnosti!!!!!
0/0
29.12.2001 18:12

Petr

Re: Jsou to jenom kecy
Naprosty souhlas. Stejne je to v Norsku. Pokuty a tresty za zraneni ci dokonce zabiti chodce jsou dost vysoky a taky je jich tam minimalne. Po trech letech bezproblemoveho zivota (z hlediska bezpecnosti na silnicich) v Norsku si na navsteve v Praze pripadam jak v nejakym akcnim filmu, kde nikdo nebere ohled na nikoho. Zvysit postih je opravdu asi jedina cesta, ktera na lidi tady plati. Bohuzel.
0/0
30.12.2001 15:02

kacer

Zkušenost
Myslím si, že je dobře, že chodci mají na přechodech přednost. To je naprosto v pořádku. ALE !!!!! Oni svou přednost považují za absolutní a vzhledem k tomu, že denně sedím za volantem, je mi to až k pláči. Jednoduchý příklad z Prahy 15: Autobusová zastávka v obou směrech a u ní přechod pro chodce a dva městští policisté každý na jedné straně přechodu. 80% lidí vystupujících z autobusu přechází mimo přechod a policisté se ani neobtěžují jakkoli zareagovat. On je asi velký problém pro chodce jít 10 metrů na přechod a policie se zřejmě bojí lidem cokoli říct, případně je pokutovat. Pokutu umí dát maximálně řidičům za nezastavení na přechodu. Pak ovšem nechápu, proč tam stojí nebo nač vlastně máme Městskou policii. Na pokuty řidičům???? To zvládne Policie ČR a nemusíme vyhazovat peníze za Městskou policii, která má dnes kvalitnější vybavení než Policie ČR.
0/0
28.12.2001 14:35

petr71

Jste si jisti?
Nechci polemizovat s výkladem nového pravidla o přednosti chdoců, které je v zákoně jako jedna z mála velmi dobře naformulováno. To, že chyběla osvěta je pravda a chodci se hlavně zpočátku vrhali do vozovky naprosto bezostyšně, právě díky novinářům zneužívajícícm v titulku formulaci o absolutní přednosti. A právě serióznost této statistiky se mi právě díky povrchnímu informování o nabývání účinnosti nových zákonů se mi zdá zpochybnitelná. Jaká jsou konkrétní čísla kolik chodců zahynulo celkově na přechodech za rok 2000 a letos? Není to zase jen snaha o honbu za senzací? Vzheldem k platnośti nového pravdila se totiž celkem logicky vina přesouvá z chodců více na řidiče, ale pochybuji, že výklad, že řidiči zabili o 25 chodců více než loni je nejen chybný, ale i zavádějící a snahou o rádoby odborný článek zavánějící. Stejně můžeme tvrdit, že chodců se letos na přechodech dobrovolně zabilo o 25 méně. Nebo ne? :-)
0/0
28.12.2001 14:02

Ladislav Korinek

Skokani
Nesnasim skokany! Kdyz maji tolik casu, ze po meste chodi, misto aby jako slusni lide jezdili autem, tak maji urcite dost casu si pekne pockat, az nadlide v autech prejedou! Kdyz se nahodou musim vyskytovat jako skokan (auto je v opravne, kde mi sundavaji z masky zbytky skokana), respektuji auta a uvedomuji si, ze nemam zadna prava, jsem rad, ze smim vubec vkrocit na silnici. To, co schvalil nas dementni parlament nebo kdo, za to bych je nejradsi pozabijel. Osobne jsem jeste nikdy zadneho skokana nepustil a kdyz nekdo prede mnou zastavi a pousti je, mam chut vylezt a rozbit mu hubu, smejdovi. Skokani jsou podlidi a jako takovi nemaji zadna prava.
0/0
28.12.2001 9:07

vilem

Re: Skokani
Kamarade tak Ty jsi absolutne vymazany DEBIL.Takovemu smejdovi by meli usekat ruce,aby se nedostal ne nrt.IDIOTE!!!
0/0
28.12.2001 18:22

Honza

Re: Re: Skokani
Vileme,Vileme, nic jsi nepochopil!!!!!!!
0/0
29.12.2001 18:04

vilem

Re: Re: Re: Skokani
Honzo,Honzo nevim co jsem mel pochopit-prosim Te vysvetli mi to!!!
0/0
29.12.2001 18:26

Martin Kula

Re: Skokani
Absolutně souhlasím!!Čeho je moc toho je příliš,chodci si myslí(a parlament je v tom ještě podporuje),že mají neomezenou moc a v 95% SKÁČÍ před auto zcela schválně na posl. chvíli.
0/0
29.12.2001 19:09

mason

Re: Skokani
Myslím si vpodstatě totéž, jen bych to asi formuloval poněkud jemněji. Já si taky, když jsem v roli "skokana" dávám pozor kam lezu, protože si myslím, že moje bezpečnost je na mě a neotravuju svojí potřebou přejít silnici ty chudáky, kteří mají tu smůlu, že sedí za volantem a nacházejí se v zemi s tak diskriminačními zákony. Pokud sedím za volantem já, je pro mě utrpením projíždět přes centrum města, kde ja na každém rohu desetimetrová zebra, po které pořád někdo leze a nedovolí mi projet.
0/0
30.12.2001 1:15

Jiří Tichý

Co se slibovalo a nesplnilo.
Na co teď BESIPa jiné organizace řišli bylo již předpovězeno před platností nové vyhlášky. Bylo slíbeno že vloni po zimě budou sníženy počty přechodů a dojde ke změně značení. Přibylo spousty bezohledných chodců, který Vám vstoupí pod auto cca 5m a skříot brzd již nezábrání střetu. Dopravní značení v celé republice je téměř k ničemu, protože je na úrovni přechodu. Což nedává možnost reakce řidiče na přibrzdění. Policisté nerespektují vyhlášku tím, že nepokutují auto parkující na úrovni přechodu. Takový Transit, Pickup verze aut jistě pěkně zakryjí s přehledem nejen značku a také chodce. Svádět vše pouze na řidiče, když svojí práci zde neodvádí policisté jako orgán k tomuto pověřený. Bezohlednost na komunikacích je vesměs oboustranná. Zastavení břidiče na přechodu, vyhození chodce, který vzápětí vkročí pod kola dalšího řidiče. Jev ne zrovna málo ojedinělý. Mamak doprovázející dítě doprostřed silnice, kde se s polibkem a radami loučí, vrtacejíc se zpět. Kamikadze, který se raději kouká na druhá stranu a vkročí pod kola právě projíždějícího auta? Policista svorně mlčící na chodce přecházející na červenou? Policisté parkující na přechdou pro chodce? Řidiči nebrzdící před přechodem? Vězte, pouštím chodce, ale běhá mi mráz, když mi vkročí někdo pod kolo nebo když nepřibrzdím z důvodu neviditelnosti přechodu a značky. A co Vy chdoci co raději přecházíte v 50 m zóně a vynucujete si zabrždění auta, na co ta vzdálenost asi pak je? Máme vyhlášku, ale kdo jí respektuje? Spíše bych se ptal kdo jí využívá a zneužívá? Vážení policisté, kdy konečně přitvrdíte a začnete penalizovat všechny účastníky tohoto sporu, aby konečně ubylo těch mrtvých, které připusujete pouze jedné straně? Ono to je pohodlnější. Takž e zkuste Vy BESIPáci prosadit o správy cest a komunikací přeznačkování tak, abych měl 50m na reakci a informaci o přechodu, když policisté nemají tu povinnost toto udělat, když pouze jenom mohou. A my všichni se zamysleme proč. Protože pokud té tolerance na silnici nepřbude, pak jistě nebude ubývat zbytečncý ztrát na životech.
0/0
28.12.2001 8:45

Hari Prasad

Re: Co se slibovalo a nesplnilo.
Protože chodím pěšky (auto prostě nemám), tak musím přecházet několik přechodů. Přestože nevím, proč bych se měl učit pravidla silničního provozu (žádný chodecký průkaz neexistuje a byla by to absurdita), tak alespoň nutné minimum znám. Řekněme, že reakční doba je 0.2 s. Než vytáhnu ruku z kapsy, tak je to asi tak 0.5 s. Můžu říci, že od té doby, co přecházím s tím, že dávám výrazně najevo, že budu přecházet, tak odhaduju, že někteří řidiči mají reakční dobu asi tak 3-4 s, někteří nereagují vůbec. Je to věčnost, než se rozhodne, že dá nohu z plynu (ne že by brzdili), někteří raději vjedou do protisměru. Už se mi několikrát stalo, že než by zastavil, tak raději vjel na chodník a prostě mě objel po chodníku (jinde místo nebylo). Ostatně jízda po chodníku je vcelku běžná praxe, nevluvě o stání na přechodu a v jeho blízkosti a o jízdě v protisměru v jednosměrné ulici (nebudu se přece koukat do protisměru, když vím, že je to jednosměrka). V Kongresové ulici (je tam Dopravní inspektorát) jezdí v protisměru běžně i policajti. Pravdou ovšem je, že mě takové chování míchá, a že pak necítím žádnou vinu, pokud jdu na červenou (když zrovna nic nejede). Padesátkou po městě prakticky nikdo nejezdí, pohybuje se to spíše kolem 60 km/h, ale například na Sokolovské za Palmovkou jezdí běžně také odhadem kolem 140 km/h, hlavně taxikáři jezdí nepřiměřeně rychle a hodně nebezpečně, řidiči nákladních vozidel také. Cyklisté jsou vysloveně chudáci a prakticky je řidiči z našich komunikací vytěsnili.
0/0
29.12.2001 14:04





Najdete na iDNES.cz