Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Soud Solicha do Uzbekistánu neposlal

Kauza české policie s mezinárodním ohlasem končí, Česko nevydá uzbeckého disidenta Muhammada Solicha jeho vlasti. Rozhodl o tom pražský městský soud. Doma by ho čekal nejistý osud, možná i smrt. Česká policie se dostala do složité situace tím, že disidenta zatkla na žádost Interpolu 28. listopadu na ruzyňském letišti. Nyní se očekává, že Česko Solicha předá Norsku, které podobně jako Uzbekistán požádalo o jeho vydání. Solich má v Norsku politický azyl a trvale tam žije.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

artur

znepokojení
Když se sejde Železný, kterému jeho vinu ještě nikdo neprokázal, s Klausem, je z to ho Havel znepokojený a rozrušený. Když se zde objeví člověk, na kterého je vydaný mezinárodní zatykač a je hledaný Interpolem, Havel ho bezproblémově přijme a samozřejmě, že při jeho jasnozřivosti hned ví, že Solich je demokrat a ne žádný terorista. O žádném znepokojení zde již nemůže být ani řeči. Přál bych si, aby Uzbekistán využil své situace, když poskytuje američanům své zázemí proti Afganistánu a přes USA vyvinul tlak na ČR o vydání Solicha. V tom případě by Havel Solicha předával ještě převázaného mašlí.
0/0
14.12.2001 15:02

Rejžák

Dost bolo, pane Chrobáku
český prezident zase jednou prokázal, že nezastupuje občany této země, ale jenom sebe a skupinku stejně zaprděných a zakomplexovaných bojovníků za své pojetí svobodu. Všimněte si vážení, toho rozklepaného pána nezajímají starosti obyčejných lidí. Kdy naposledy se zajímal o to, jak žijí horníci na Ostravsku, Kladensku či Mostecku,co trápí zemědělce na Vysočině, nezamněstnané na Břeclavsku. K jistému Solichovi. Těžko nám posuzovat, zda tento disident se něčím provinil nebo ne. Pokud ho však stíhá Interpol a jeho rodná země, určitě bych byl v době celosvětového tažení proti terorismu obezřetnější. Jen náznak spojení s terorismem pana dramatika Nikoho nevaruje? Odejděte Chrobáku, včera už bylo pozdě!
0/0
12.12.2001 11:52

Fleitas

Re: Dost bolo, pane Chrobáku
Rejžák na Hrad! Chrobák do Portugalska! Už se těším na nová čísla průzkumů veřejného mínění, až bude pro Wenzela zase těsně nad 50 procent občanů. Atˇ se přijdou zeptat u nás na Kocandu. Jak to říkala babička v pohádce o Kazisvětovi? Ti ho hnali!
0/0
15.12.2001 9:00

ctenar

svoboda
Jak vidim , pro to spravne pravni chapani a citeni se bude jezdit do CR. Priznavam , ze vec je slozita. Avsak v zemi kde odchod do zeme jine je duvod k trestum odneni svobody a konfiskace majetku ( a vetsina cast naroda to shleda v poradku), v takove zemi prosti obcane nebudou schopni se orientovat a nebo se budou orientovat podle cerstve nabyte , lec naprosto falesne , ideologie spolecne s ideologii komunistu , jinac tez zlocinecke party. Podle ceskeho chapani prava mas by byl atentat na spickoveho predlistopadoveho politika duvod k postaveni otazky , zda se toto SMI. Nikdy jim nedojde , ze se to MUSI. Touha po svobode urcite zakrnela mezi Asi a slovenskou hranici, byla nahrazena touhou po statcich hmotnych. Ti, kdo dlouho nezili na svobode , ti nevi co svoboda je. Kdo neuziva svobody , ten mozna ani nepociti, ze je spoutan retezy.
0/0
11.12.2001 20:30

fanous

merit stejnym metrem
Vazeni pratele, mam pocit, ze pokud se nekdo snazi prosazovat svoje politicke myslenky prostrednictvim zabijeni nevinnych lidi, tak to je proste terorista. Je mi velmi smutno z toho, ze jsem nucen zit v zemi, ktera ma za presidenta cloveka, ktery meri teroristum nestejnym metrem, ciste podle toho, zda se svymi metodami protivi, ci podporuji jeho myslenky. Nezapominejme, Jasir Arafat, Usama Bin Ladin, George Bush i Muhammad Solich jsou teroriste, kteri svymi ciny zabili nevinne, a pricinme se o to, aby vsichni stejne i pykali za sve ciny.
0/0
11.12.2001 18:12

kaska

Re: merit stejnym metrem
Vazeny priteli,prozrad mi zpusob jak donutit napr.bin ladina aby pykal za sve ciny.Kdyz vetsina lidi nebude souhlasit s tim co dela Bush,za 3 roky odejde.Ale bin Ladin tu bude porad.tak se prober.
0/0
11.12.2001 23:55

Azazel

Re: merit stejnym metrem
v prvni rade by me zajimali dukazy usvedcujici Solicha... byly predlozeny?
0/0
14.12.2001 14:02

ViR

Re: Re: merit stejnym metrem
Problém je, že žádné důkazy podle našich měřítek neexistují. Solich je politickou hlavou uzbecké opozice a žije dlouhodobě od počátku 90. let jako uprchlík v Norsku, když předtím těsně prohrál prezidentské volby. Když byl v r. 1999 spáchán v Uzbekistánu teroristický útok, za pachatele byla okamžitě označena opozice. Solich v té době nebyl v zemi, ale teoreticky o tom mohl "něco vědět". Dosud to však nikdo neprokázal. V Uzbekistánu ale ve velmi rychlém procesu (kam nebyli připuštěni ani pozorovatelé OSN), podobnému některým z padesátých let u nás, bylo odsouzeno značné množství lidí. Z toho mimo jiné 6 k trestu smrti. Rozsudek byl okamžitě vykonán, přesto, že Uzbekistán se předtím mezinárodní smlouvou zavázal, že trest smrti vykonávat nebude a až na těchto 6 vyjímek to v zásadě dodržuje. Ostatní odsouzení jsou ve vězení, kde je mučení atd. zatím běžnou praxí. Zdá se tedy, že ten útok jespíš záminka, než skutečný prokázaný důvod. Jinak, pro vydání není vůbec z hlediska našich zákonů (a mezinárodních závazků) rozhodující jestli je, či není za ten útok Solich odpovědný. Z hlediska práva našemu soudu nepřísluší, přezkoumávat rozhodnutí soudů zahraničních. Zkoumá ovšem, zda při vydání nehrozí obviněnému nebo odsouzenému smrt, nebo jiné nelidské zacházení. Stejně jako se nevydal Salich se např. před časem nevydal jiný člověk do Británie, nevydá se třeba "cizoložnice" do Pákistánu atd. Jde o zcela rutinní postup a výsledek by byl stejný i kdyby se do toho nemontovali politici a média. I když je fakt, že třeba pan Havel to dost ovlivnil. Kdyby státní zástupkyně a soudkyně nebyly pod stálým tlakem prezidentské kanceláře, ministerských úředníků a médií, stihly by patrně celou věc uzavřít podstatně dříve :-). Ono když je na práci 20 minut z hodiny, tak to moc neodsejpá. Myslím, že to nevydání je zcela v pořádku. Co ovšem nebylo zcela košer, to bylo to předčasné propuštění z vazby. O tom totiž současně platný zákon nic neví. (Pravda, po novém roce již to bude možné, ale neměl by se z toho dělat holubník.) A to by měl pan Havel respektovat.
0/0
14.12.2001 16:47

HUNC

ARAB.
Jen ho do Uzbekystanu poslete... o jednoho Mohameda mene... stejne ten svet jednou dopadne tak, ze nase deti budou proti tem Mohamedum valcit. Pouze doufam, ze to bude co nejdrive, zatim mame prostredky k vytezstvi... za dvacet let??????
0/0
11.12.2001 15:38

krtek

Re: ARAB.
vítězství se píše s měkkým i
0/0
11.12.2001 18:14

Havran

navod pro teroristy
Mam pochybnosti o tom, ze pan Solich bude tak nevinny, kdyz po nem patra Interpol. Ale alespon jsme dali jasny navod ostatnim teroristum. Krutizujte lidska prava, ziskejte za to nekde azyl a pak si vyhazujte do vzduchu co chcete. uz nejste terorista, ale disident z terorismu osoceny osklivymi nedemokraty
0/0
11.12.2001 13:20

Pllat

Přesně podle práva
Česká policie jednala podle práva. Bohužel o vině, či nevině bude rozhodovat "nestraně", soud, případně s přispěním státního zástupce. Pokud ale Muhammad Solich bude vrácen jinam než do Norska je to zřejmě pouze oddálení jeho vydání do Uzbekistánu a jeho konec. Na druhou stranu to co "prý" udělal je označováno jako terorizmus. To ostatně posoudí soud. Jenom by mě zajímalo zda s ním bude nakládáno jako s teroristou Jásirem Arafatem, nebo jako s teroristou Bin Ládinem.
0/0
10.12.2001 17:50

p.oujesky

uzbecky disident
Jestli Solich byl pri tech atentatech jaky je rozdil mezy nim a Ladinem zadny oba patri do jednoho pytle.Jediny rozdil je v pojmenovani a sice jeden je disident a druhy terorista v podstate jsou to dve jmena pro stejnou vec.
0/0
10.12.2001 16:16

Luci

Vydání Muhammada Solicha
Nadělám si žádné iluze o Muhammadu Solichu, ale Karimov je mnohem horší. V Uzbekistánu panuje jednoznačná nesvoboda a je to země navenek nezávislá, ale uvnitř s autokraitckým režimem. Důkazem je např. neexistence nezávislého tisku, až na několik novin psaných v Rusku, v televize je to jedna propaganda. Hlavní zprávou relace události je např. děkovný dopis nejlepším zemědělcům, těm kteří jako první slidili obilí a pak následují obrázky oněch zemědělců, jak září štěstím po obdržení takového dopisu. Dalším častým tématem událostí je stavba nových vzdělávacíhc zařízení, a jak neustále roste úroveň vzdělanosti, což není pravda, nikdo už neřekne, že úroveň většiny vyučujících je velmi nízká. V knihkupectví nalezneme na většíně regálů knihy napsané samotným Karimovem. A jaký pořad odvysílali v televizi po oněch atentátů v roce 1999, to stojí opravdu za vidění. Dojemné obrázky srdceryvě plačících pozůstalích a dokonce obrázky chycených teroritů, již ve vězení jak také pláčí a říkají, že svého činu velice litují, a že už by to nikdy neudělali, to jsou skutečně ukázky mistrné propagandy Karimova režimu, které určitě většina prostých lidí uvěří. Kvůli svému věku nemohu příliš posoudit situaci u nás před rokem 1989, ale z toho co jsem slyšela či četla jsem přesvědčena, že to vypadalo tak nějak jako teď v Uzbekistánu. A je to tam čím dál horší. Jakmile se zbavili jednoho totalitného režimu, je tu hned jiný, tentokrát neomezená moc Karimova s tím, že ekonomická situace většiny obyvatel je nyní horší, než byla za Sovětského svazu. S vydáním Solicha do Uzbekistánu nesouhlasím, byla by to na 100 % jeho smrt.
0/0
1.12.2001 14:32

gotreg

vrtěti psem
... kdežto v demokratických a proamerických zemích propaganda neexistuje, politika je průhledná & zpravodajství objektivní.... swata prostato...
0/0
11.12.2001 15:23

David

Re: vrtěti psem
Ano vzato z hlediska jak je vsechno v zivote relativni, tak skutecne ve srovnani s totalitou v zemich demokracie propaganda neexistuje a politika je vice mene pruhledna, protoze je pod neustalou palbou verejnosti a novinaru vice ci mene odvaznych. Z hlediska mene relativniho, kdy si uvedomime, ze kazdy z nas ma osobni pravdu a tu propaguje, tak jako to tu delas ty, pak samozrejme mas pravdu. Je potreba ale velmi opatrne rozlisovat v lidske spolecnosti jak tyto dva odlisne systemy jednaji s temi, co nesouhlasi. Kdybychom nebyli v demokracii, tak jeden z nas by z teto diskuze byl odnesen nohama napred. To je ten fundamentalni rozdil, protoze lidstvo neco jako absolutni svobodu a absolutni hodnoty neni schopno nikdy dosahnout.
0/0
11.12.2001 20:18

p.oujesky

Re: Vydání Muhammada Solicha
Jaky je rozdil mezy clankem co jsi napsal a CR zadny.Jaka je v CR svoboda ze vsim vsude.Vse je stejne jako tam.Za knizku prelozenou o Hitlerovi dostal basu a pokutu(svoboda).Pokud by nekdo napsal neco o Ladinovi to by byla PROPAGANDA co?Pokud cesko nepodporuje terorismus nesmi ho kryt a musiho vydat a kdyz ho nevyda tak musi poskytnout ochranu aji Ladinovi oba jsou arabi a teroriste.
0/0
11.12.2001 17:59

PC

PC
Ceska policie jednala spravne. Pred vydanim do Uzbekistanu by ale Cesi meli vyzadovat dukazy, ze je zapleten do atentatu, kde zahynulo 16 lidi... Jestli ano, musi ho Cesi vydat, at je v zemi jakykoliv rezim....
0/0
30.11.2001 0:05

Vacík

a jeje
to je zas ostuda ...
0/0
29.11.2001 20:49

Milos

Re: a jeje
A proc ostuda. Sme se jednou smluvne v Interpolu zavazali, tak nam z toho snad plynou nejake dusledky. A o humanismu stredoasiatu at opozicnich, ci provladnich si myslim po nekolika navstevach tohoto regionu sve.
0/0
29.11.2001 21:33

Vacík

Re: Re: a jeje
Ja si to myslim po jedne navsteve regionu - ale proc nebyl zatcen uz v Norsku ? Nebo v kteremkoli jinem state, ktery je v interpolu ...
0/0
29.11.2001 23:53

p.oujesky

Re: Re: Re: a jeje
Protoze je to divadlo jako z Ladinem pred par rokama byl nejvetsi kamos z amikama kteri mu davali prachy a zbrane a dneska ho honi jako skodnou.Tak to dopadne i z timto disidentem za par roku to bude terorista a kdyz ho Norsko nevyda k mezinarodnimu soudu tak amici vybombarduji Norsko protoze ukryvaji nebezpecneho teroristu tak to funguje.Zapamatuj si to.Dneska jsi kamarad zitra nepritel.
0/0
11.12.2001 18:08

Nguyenova

Cesi zadrzeli Uzbeka
Je znamo, ze tyto totalitni rezimy obcas zneuzivaji Interpol aby obtezovaly zivot lidi opozicnich myslenek. Pokud ceska policie takhle uspesne "lovi" kazdeho politickeho uprchlika, tak opravdu tady neni vhodne misto pro Radio Svobodna Evropa. Nebo mam myslet, ze Norsko dal vsem teroristum azyl?
0/0
29.11.2001 18:47

Pavel_T

Re: Cesi zadrzeli Uzbeka
Interpol neda na seznam hledanych osob nekoho za politiku. Pokud je mi znamo, tak se tento predstavitel opozice prihlasil k zodpovednosti za atentat. Pokud nekdo k prosazovani myslenek potrebuje bomby, tak je to u me terorista a ne zastance lidskych prav. Podle stejne logiky musi byt nejvetsi zastanci lidskych prav cecenci a Arafat. Ale neklesejte na mysli, mame "prezidenta", ktery to tak nenecha.
0/0
30.11.2001 11:20

Pepa

Re: Re: Cesi zadrzeli Uzbeka
A kdo by podle Tebe byl tim "spravnym" prezidentem ? Venca Klauzu ?
0/0
30.11.2001 11:26

Pavel_T

Re: Re: Re: Cesi zadrzeli Uzbeka
Temi uvozovkami jsem mel na mysli to, ze jediné cinnosti naseho prezidenta, ktere zvladne, jsou udelovani mylosti a odpocinek po nemoci(spocitej tydny dovolene a rehabilitace, zjistis, ze na nic jineho cas nema). Klause sem netahej, to je argument pro ty, kteri nevi co rici.
0/0
30.11.2001 11:44

p.oujesky

Re: Re: Re: Re: Cesi zadrzeli Uzbeka
Mas pravdu Havel dela hov...bud se vali v Lanech za penize poplatniku a nebo dava mylosti Odlozilum,mafijanum a svym kamosum.
0/0
10.12.2001 16:10





Najdete na iDNES.cz