Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Média řešila dilema: Ukázat, nebo ne

Napříč americkými televizními stanicemi zavládlo uprostřed minulého týdne vážné dilema: ukázat, nebo ne? Pod náporem událostí se nezhroutily pouze burzy, ale také mediální trh. Profesionální kameramani, fotoreportéři i amatérští lovci záběrů měli totiž dostatek času hrůzné momenty zachytit, a tak zásoba hrůzostrašných obrázků byla mimořádně bohatá. Záběry, které vydávaly světové agentury, najdete ve FOTOGALERII.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Ivo Horák

Všeho s mírou
Naturalistické obrázky v médiích nemohou neodpovídat intencím doby. Reportéři pracující s vizuální technikou by ovšem neměli mít pocit, že to podstatné nesmějí točit či spíš uplatnit. Ve chvílích tragédie není čas pro pokrytectví. Tedy i decentnosti s mírou. Na druhé straně, odsouzeníhodnost a obludnost útoku v USA přece neznamená, že je třeba zaměřovat se na detaily, které jsou zachytitelné i při "obyčejných" tragédiích. Lidé si do jisté míry zvyknou na všechno, musí přece žít i za skutečné války a vraždění v jejich vesnici. K čemu je třeba lidi pohnout záměrným ukázáním vybraných detailů už tak velké tragédie? Ze střetu vlaku s autem na železničním přejezdu mohou být podobné detaily a já si myslím, že je vysílat netřeba. Velikost světa a z toho vyplývající takřka nevyhnutelnost tisíců a tisíců tragédií není důvodem pro nepřetržitý detailní naturalismus zpravodajských relací. Lidé jsou pak nuceni k omezení své citové reaktivity a média odpovídají dalším stupňováním naturalismu. Myslím, že bychom se měli poučit ze soukromí. Většina lidí předpokládá, že se o smrti souseda dozví. Neočekává však zvláštní detaily.
0/0
18.9.2001 16:01

Lukáš

Určitě ukázat!
Souhlasím se zvěřejněním VŠECH záběrů. Už jen proto, aby si člověk uvědomil, že číslem 5000 mrtvých není jen nějaký "blábol, ale že za ním jsou konkrétní lidé, kteří ve WTC zemřeli. Všichni by si měli uvědomit tu hrůzu, kterou lidé tam přítomní zažili. Uvědomi si, že to nebyl katastrofický film, kde se po akci řekne stop a kaskadér vyleze z hromady papundeklových krabic. Tady ten člověk prostě dopadl na zem a zabil se! Určitě jsem pro prezentaci všech fotek.
0/0
17.9.2001 14:06

nany

Ukazat???
Hranice určuje člověk a co člověk to názor. Souhlasim, že útok prezentovat jako tragedii, objektivně a bez detailů. Slyšela jsem o trageii v rádiu a neviděla jsem jediný záběr. Nechtěla jsem, nikdo nás nenutí se na obrazovku dívat. Je tolik neštěstí (přírodní katastrofy, nehody) každá z nich je osobní tragédií, tak proč člověk zmaří život druhého člověka?
0/0
16.9.2001 19:40

Petr

Re: Ukazat???
Rád bych se pokusil o odpověď na Vaši otázku: Možná proto, že tzv. obyčejní "slušní" lidé jako vy, kteří jsou potenciálními terči takových útoků, se stejně jako vy nedívají a necítí názorně co jim hrozí, mají strach se bránit a když se o obranu pokusí policie, vláda apod., tak je ještě nenapadne nic lepšího, než je obvinit z přehnané brutality. Ty konce poznalo zatím "jen" 5.000 lidí z WTC. Na ostatní asi dojde postupně - nebo ne? Jinak jsem opravdu rád že souhlasíte s "prezentací útoku jako tragedie" - nebo snad by bylo lépe "prezentovat" útok jako pěkný ohňostroj k oslavě Arafatových narozenin? Hlavně aby se to nedotklo některých čis%tounce desinfikovaných útlocitných mozečků.
0/0
17.9.2001 10:30

nany

Re: Re: Ukazat???
Děkuji za Vaše řádky. Jsem opravdu člověk, který má strach a chápe život jako dar. Ze srdce si přeji, aby tak byl chápán každým na této planetě. Cítím nebezpečí, hrůzu, lítost.. i přestože jsem neviděla záběry na obrazovce. Obdivuji záchranáře... Chápu, že rozhodování o způsobu dopadení, potrestání odpovědných i souhlasících s útokem je těžké. Doufám, že Ti, co rozhodují tak učiní spravedlivě, brzy... Doufám, že to nerozpoutá další a další násilí, ale odradí. Zavírám oči před obrázky né srdce před činy a pocity.
0/0
17.9.2001 15:06

Michael Janský

Proč ukázat
Myslí, že v takovýchto případech bohužel nelze nezveřejnit, protože kdo to NEUVIDÍ, ten tomu NEUVĚŘÍ. A kdo neuvěří, není schopen reflexe a NIKDY NEPOCHOPÍ, že proti zlu se musí bojovat a nikdy NEPOMůŽE. Samozřejmě do tohoto okruhu lidí nepočítám anetické psychopaty, u těch je to jedno, ale je jich málo.
0/0
16.9.2001 18:54

Bessy

Nechceme nervovy kolaps!
Myslim, ze primy prenos euronews na ct2 uplne stacil, neni potreba se pitvat v detailech. Myslim, ze i odvysilani telefonickych vzkazu lidi uveznenych v letadlech nebo mrakodrapech bylo uz tak dost "silne kafe". Media by mely tento utok prezentovat jako tragedii, ale objektivne, bez emocionalnich srdceryvnych vylevu...
0/0
16.9.2001 18:43

Miroslav Obeslo

Paralela s nedavno natocenym filmem
Nabizi se paralela s filmem 15 minut, kde hral jednu z roli po boku Roberta De Nira herec Karel Roden. Mam na mysli filmove dilema, jestli odvysilat zaznam vrazdy, ci nikoliv. Pripoustim, ze se jedna o paralelu castecnou, ale dost stycnych bodu se nalezt da. Nicmene je treba film videt, aby bylo mozno soudit. Co si myslite?
0/0
16.9.2001 17:19

Roman

Ukázat
Myslím, že úkolem médií je ukázat pravdu, ať je jakákoliv, protože jenom tak může zůstat pravdou. Po druhé světové válce se vraceli zpět do svých domovů statisíce lidí, kteří prožili hrůzu koncentračních táborů. Měli je snad jejich vlády uklidit do ústraní, aby ušetřily spoluobčany traumatizujících pohledů? Rovněž byly a i dnes občas jsou zveřejněny dokumentární snímky z táborů smrti, lidské ostatky čerstvě vyndané z plynových komor, vytrhané zlaté korunky a přesto se dnes najdou lidé, kteří toto utrpení popírají. Stejně tak by se mohlo stát, že by lidé za pár let popírali úterní hrůzu ve WTC.
0/0
16.9.2001 16:58

Bohuslav Roztočil

Prožít si tu hrůzu
Člověk může stokrát slyšet o lidech vrhajících se z hořící budovy. Když jsem se ale díval na obrázek toho chlapíka letícího hlavou dolů, představoval jsem si sám sebe, někde u okna vysoko nad zemí, za zády oheň, pod nohama praskající konstrukci budovy ... a musím, musím něco udělat! Určitě to nebylo totéž, co prožívaly skutečné oběti, ale já si myslím, že jsem se dokázal aspoň přiblížit tomu, co oni cítili.
0/0
16.9.2001 15:37

Ruda 2

Hnus
Holt americká kultura je americká kultura, hnus, násilí... Chtějí to každý den naservírované až pod nos, a teď, když jim to teroristé splnily v plné realitě, tak jsou v šoku.
0/0
16.9.2001 15:34

plk

Re: Hnus
Mily Rudo 2, nez zacnes zpracovavat svoje antiamericke pocity do kritiky tamnich medii za to, jak se nakonec rozhodla v obtizne otazce, jestli zverejnit fotografii padajiciho muze, vsimni si, jak se zachoval tvuj oblibeny zpravodajsky server. iDNES to proste vrazili na svou titulni stranku...
0/0
16.9.2001 16:44

Luboš Motl

Způsob informování určuje čtenářstvo
Myslím, že obecně není nic přímo nelegálního na tom, když někdo ukáže utrženou ruku nebo chudáka padajícího z věže. Ale tohle nejsou snímky specifické pro začínající válku. Utržené ruce mohlo lidstvo vidět už mnohokrát. Dlouhá řada lidí už také skočila z nějaké věže. Takový způsob podávání zpráv má svoje přednosti i zápory. Médium, které svou oblíbenost zvyšuje tímto způsobem, se stává více bulvárním médiem. Získává diváky a čtenáře laciné, ale zase může ztratit ty náročnější. Mám za to, že jsou důležitější věci, na které by se média měla zaměřit, než jsou naturalistické snímky oddělených orgánů. Ale takové snímky - bohužel vyprávějící o dnešní realitě - jsou mému mravnímu cítění pořád bližší než hyenistické postoje na několika serverech, například na underground.cz. Tento server ukazuje, že linuxová komunita této planety je prošpikována krvelačnou nenávistí k americkému kapitalismu, jakož i k úspěšným firmám ve stylu Microsoft, asi tak stejně jako islámský svět. Pokud by ČR vstoupila do války na straně USA, považoval bych za vhodné, aby tyto nemravné "linuxové" servery bojující v podstatě na straně nepřítele byly zastaveny. Tahle válka ukáže ledacos: lidé, o kterých to člověk většinou očekával už v méně vypjatých situacích, se často skutečně postavili na stranu proti USA; tisíce mrtvých nevinných a nic nečekajících lidí na tom nic změnit nedokážou, natož bilionové ztráty americké ekonomiky. Ztráty v New Yorku přirovnávají k nějakým nepodstatným epizodám minulosti. Americe upírají právo odvety a přisuzují tak teroristům téměř neomezené pole působnosti. Vyhovuje jim představa, že Amerika vyjde z tohoto incidentu oslabená a nechá si to líbit. Česká média kritizují za to, že "černobíle" referují o událostech, tedy že stojí na americké straně: to je například případ bezcharakterních radikálních pisálků v tzv. Britských listech. A takových je celá řada. Válka nebude žádná legrace, protože se civilizovaný svět bude muset utkat nejen s velkou masou lidí v řadě islámských států, ale i s jejich pátou kolonou v civilizovaném světě samotném. Předem na to upozorňuji; je třeba si dát pozor hlavně na ideové spojence protiamerických fanatiků, a nikoliv na nějaké jemné úvahy o tom, jak podrobně mají média ukazovat neštěstí. Luboš Motl, New Brunswick, New Jersey, USA.
0/0
16.9.2001 15:16

_the_wolf_

Re: Způsob informování určuje čtenářstvo
Vazeny pane, myslim, ze uz jste v te Americe nejak moc dlouho ... Michal Vlk, Praha, Ceska republika
0/0
16.9.2001 16:38

hlupak

Re: Způsob informování určuje čtenářstvo
"Ztráty v New Yorku přirovnávají k nějakým nepodstatným epizodám minulosti." - Teda tohle nema chybu...
0/0
16.9.2001 17:27

Gizela

Re: Způsob informování určuje čtenářstvo
Predpokladam, ze nez Americane vybombardovali Hirosimu a Nagasaki (nějaké nepodstatné epizody minulosti...), tak ta mesta dukladne varovali a utocili jen na lidi, kteri byli vinni a cekali to ...
0/0
16.9.2001 18:53

David Fríd

Re: Re: Způsob informování určuje čtenářstvo
Nezda se Vam, ze srovnani s Hirosimou trosku pokulhava, Japonsko bylo s USA v te dobe ve valecnem stavu, ktery zapricinilo Japonsko utokem na Pearl Harbor 7. prosince 1941, cimz na sebe bralo odpovednost za veskere nasledujici akce USA proti Japonsku. Nehlede na to, ze Japonsko neminilo, navzdory udalostem v Evrope, ukoncit valku a az po svrzeni bomb na Hirosimu a Nagasaki, bylo ochotno uznat ze valka je prohrana. To co se stalo v New Yorku je neco, co se naprosto nicim neda omlouvat a nebyl to utok jen na USA, bylo to Svetove obchodni centrum, zduraznuji SVETOVE, ktere se stalo cilem utoku.
0/0
16.9.2001 21:11

joji

Re: Re: Re: Způsob informování určuje čtenářstvo
Mne se zda, ze srovnani s Hiroshimou nepokulhava, stejne tak jako nepokulhava srovnani mnohem cerstvejsich akci, pri kterych doslo k zavrazdeni nevinnych lidi. Kazda valka a kazde nasili je spatne, proto bych si pral, aby jako reakce USA na tento utok nebylo vyvrazdovani dalsich narodu, ci spolecnosti. Je treba potrestat viniky, ale nelze to zneuzit jako zaminku pro vyvolani konfliktu s arabskym svetem. Tento konflikt by mel nedozirne nasledky. Kompletni vyvrazdeni vsech muslimu neni technicky proveditelne, o tom se presvedcil jiz A.Hitler, kdyz se pokusil o konecne reseni zidovske otazky. Ackoliv technologie pokrocila tak se to nikdy nikomu nepovede. Prestoze Hitlera dnes dokaze odsoudit vetsina lidi najde se dnes povazlive mnoho zastancu konecneho reseni arabske (islamske) otazky. Tento prisdtup me desi. Proto si myslim, ze vojensky zasah nic nevyresi. Je potreba snazit se poznavat cizi kultury a hledat to co nas spojuje spis, nez bojovat kvuli tomu co nas rozdeluje. Nasili bude vzdycky vyvolavat dalsi stupnujici se nasili, a to IMHO neni dobre. V pripade utoku na Manhattan a Pentagon jsou urcite nektere aspekty, v jejichz svetle se vyse uvedena srovnani mohou zdat pokulhavajicimi. Ale pokud jde a ten zakladni princip, tak se domnivam, ze ten je srovnatelny. Peace not war. Jirka Skop, Tokai-mura, Japonsko
0/0
17.9.2001 6:10

Vlastimil Kašpar, Kralupy

Samozřejmě ukázat!
Pokud se v TV vysílají "moudra" Koháků, Štampachů, Grebeníčků a různých jiných pomatenců - je třeba ukázat realitu - co nám to tady výše zmíněné kreatury vlastně hájí!
0/0
16.9.2001 15:15

juki

Re: Samozřejmě ukázat!
jsi trapny Klasuv papousek
0/0
16.9.2001 17:24

Vlastimil Kašpar, Kralupy

Re: Re: Samozřejmě ukázat!
Zřejmě jsi myslel KLAUSŮV papoušek, že? :-))) Ne-e, to opravdu nejsem... Pokud se snad pan profesor dopustil téže úvahy, pak to bylo opravdu nezávisle - a je vidět, že z něj občas rozumný myšlenkový produkt přece jen vypadne - což je více, než v co jsem se odvážil doufat :-/
0/0
16.9.2001 18:41





Najdete na iDNES.cz