Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Havel a Klestil se shodli, nesoulad trvá

Dusnou atmosféru v česko-rakouských vztazích se ve čtvrtek pokusili vyčistit prezidenti Thomas Klestil a Václav Havel. Při setkání ve Vídni také pojmenovali nejzávažnější překážky opětovného sblížení: Temelín a otázka Benešových dekretů. Při debatě o Temelínu se vyslovili pro zapojení Evropy do řešení tohoto problému. Podle Klestila by to přineslo lepší přehled o technických nárocích na podobné stavby.
Podívejte se na fotografie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

rejpal

14:52
PRÁVĚ SE STALO Pátek 7.9. 14:52 - Hornorakouští Zelení požadují, aby rakouská vláda zastavila česko-rakouský proces z Melku. Kabinet by měl podle Zelených raději vypracovat konkrétní nabídky pro Česko s cílem zastavit provoz Temelína. Nechtěli by už jít do p*****?! Ať se raději věnují vlastním problémům, rozhodně jich tak málo nemají. A Zelený by měli přiřadit ke skupině fašistů, komunistů, skinů, anarchistů, antiglobalistů a dalších, jim podobných a postavit je mimo zákon!
0/0
7.9.2001 15:15

pudlik

správně magoráckej nadpis komentátora
0/0
7.9.2001 13:57

hanačka

jaderná elektrárna
ad Temelín. Je to snad jediná jaderná elektrárna v Evropě? Co Dukovany? Vede se úplně pokrytecká kampaň, při které ani tak nejde o to, jestli atom ano či ne, ale spíš o to, jestli máme v Evropě vůbec svoje místo. Ekologové ve Vídni opravdu přesvědčili o svém zápalu pro věc,když nastoupili s transparenty. Pár kapek na hlavu a utekli.Nemělo prostě pršet! A co se dekretů týká - není už nejvyšší čas omluvit se Německu za 2. světovou válku, kterou jsme podle všeho začali? Ještěže máme u nás obdivovatele Hitlera, hodné a disciplinované chlapce s holými lebkami. Nevím, proč se v poslední době proti nim vede jakási kampaň?? Vždyť ti, co válku začali, byli přece jejich vzory??
0/0
7.9.2001 13:21

rejpal

Re: jaderná elektrárna
U Temelína nejde o Temelín, ale je to 1. záležitost peněz 2. záležitost politická. S bezpečností to nemá nic společného. Dekrety: Vaše poznámka je skoro stejně hysterická jako bezmyšlenkový (=neobsahující myšlénku) řev SL. Diskuse musí být (více/méně) bez emocí, jinak nemá cenu. Co se týče holohlavých mládenečků s holou hlavou, je to probém jak český, tak i jiných států. Tak bez ironie!
0/0
7.9.2001 13:50

p.wehrberger

Dekret presidenta Dr.Benese o Amnestii
ZÁKON č. 115/1946 Sb. ze dne 8. května 1946 o právnosti jednání souvisících s bojem o znovunabytí svobody Čechů a Slováků Prozatímní Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně: § 1 Jednání, k němuž došlo v době od 30. září 1938 do 28. října 1945 a jehož účelem bylo přispěti k boji o znovunabytí svobody Čechů a Slováků nebo které směřovalo ke spravedlivé odplatě za činy okupantů nebo jejich pomahačů, není bezprávné ani tehdy, bylo-li by jinak podle platných předpisů trestné. § 2 (1) Byl-li někdo pro takový trestný čin již odsouzen, budiž postupováno podle předpisů o obnově trestního řízení. (2) Příslušný je soud, u něhož se konalo řízení v první stolici nebo není-li ho, soud, který by byl nyní v první stolici příslušný, kdyby bezprávnost činu nebyla podle § 1 vyloučena. (3) Sbíhá-li se s činem uvedeným v § 1 trestný čin, pro nějž byl obžalovaný týmž rozsudkem odsouzen, vysloví soud za tento jiný trestný čin nový trest rozsudkem, přihlížeje k výroku o vině již učiněnému. § 3 Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provedou jej ministři spravedlnosti a národní obrany. Dr. Beneš v.r. Fierlinger v.r. Dr. Drtina v.r. gen. Svoboda v.r. -------------------------------------------------------------------------------- HTML design © Radek Klempera 1998
0/0
7.9.2001 12:44

india

Re: Dekret presidenta Dr.Benese o Amnestii
Dobrá ať tedy Německo a Rakousko zažalují naše západní letce, Svobodovce a další Československé vojáky, za bezdůvodné vraždění nevinných německých a rakouských EUvojáků, kteří nás chtěli jen přiblížit civilizované Evropě, kde vládne schoda a vzájemná ekologická láska.
0/0
7.9.2001 12:55

p.wehrberger

Re: Re: Dekret presidenta Dr.Benese o Amnestii
Boj vojaka proti vojakovi je bojova akce, nechapu tady souvislost mezi bojovou akci a povalecne mste !
0/0
7.9.2001 13:01

india

Re: Re: Re: Dekret presidenta Dr.Benese o Amnestii
Protože pomsta nebyla uplatněná vůči vojákům, kteří vyvíjeli bojovou činnost v souladu s přísahou, ale proti kolaborantům a členům polovojenských band. Na bandity se pokud vím, nikde nevztahují válečné konvence
0/0
7.9.2001 13:46

p.wehrberger

Re: Re: Re: Re: Dekret presidenta Dr.Benese o Amnestii
Pomsta byla provedena na civilnim obyvatelstvu v dobe po skonceni valky, za normalnich okolnosti by musely tyto trestne ciny byt postizitelne, jelikoz pan Dr.Benes rozhodl dekretem o tom, ze tyto ciny byly spravedlivou odplatou , zustaly nepotrestane.
0/0
8.9.2001 8:29

india

prezident
Náš prezident je dobrý tak akorát k tomu, aby jezdil s chotí Dagmar a dcerou Ninou do své vily v Portugalsku. Jinak dělá státu akorát hanbu.
0/0
7.9.2001 12:17

p.wehrberger

Dektrety
Naprosta vyjimka v pravnich radech demokratickych zemi tvori prave pravni rad cesky, dekrety ktere se staly zakonem, ktere bezpravi a nasili povysuji na uroven spravedlive odplaty, a zakonem nasilne ciny proti civilnimu obyvatelstvu amnestuji. Takovyto zakon nebo chcete-li dekret nema v EVROPE co hledat !
0/0
7.9.2001 10:31

Bart

Re: Dektrety
Dekrety vyplynuly z historické skutečnosti, kterou byla 2. světová válka. V současnosti pokud vím je nikdo neaplikuje, tím myslím, že němce či rakušany nikdo z pohraničí ani odjinud nestřílí, nevyhání atp. Byl to jednorázově použitý akt, který prostě vyplynul ze situace. Když už je společnost taková, že potřebuje války, musí se vyrovnat i s jejich důsledky. Řada lidí, kteří žili v 2.pol. 30. let v pohraničí by vám řekla, co si myslí o "chudinkách " odsunutých němcích. A potomci těchto lidí by se měli znovu vzdávat svého ve prospěch X-té generace potomků někoho, kdo třeba i zabil jejich babičku, rodiče či sourozence? Ano i takto znějí požadavky některých skupin za našimi hranicemi. Nevím, pokud jde o mne, odškodnil bych nuceně nasazené, a válku zavřel do trezoru. Myslím, že lidstvo by se mělo starat o to, aby války jako takové přestaly existovat, a ne se stále vracet a revidovat výsledky válek dávno skončených. Uvážím-li, jaké území patřilo Českému státu za Karla IV, možná bychom mohli vznést na ně nějaké požadavky, co vy na to? David HOMOLA, Praha
0/0
7.9.2001 10:44

p.wehrberger

Re: Re: Dektrety
Prosim, tak ty dekrety zruste, prece to nebudete sebou tahat do EU ? Drive ani za Karla IV nehrala narodnost zadnou ulohu, doufam ze to bude i v budoucnu tak a ze budeme v Evrope zit vsicky v pohode ! Dekrety jsou ostudou, bohuzel !
0/0
7.9.2001 10:55

Bart

Re: Re: Re: Dektrety
Ostudou byla válka, vůbec jsi nepochopil, co jsem napsal.
0/0
7.9.2001 11:39

p.wehrberger

Re: Re: Re: Re: Dektrety
Ostudou byla valka, ostudou jsou dekrety jako pozustatky z povalecne doby, hlavne ten dekret, ktery amnestoval zlociny proti nemeckemu civilnimu obyvatelstvu po roce 1945 (vetsinou zeny a deti a starci), a tento dekret jeste ma platnost ! a to je opravdu ostuda !
0/0
7.9.2001 12:02

rejpal

Re: Re: Re: Re: Re: Dektrety
Kterýže, prosím? Který to je dekret? Nejlépe číslo!
0/0
7.9.2001 12:09

p.wehrberger

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dektrety
Podle nemeckych udaju zemrelo na nasilne ciny a na nasledky vyhnani z ceskych zemi kolem 150.000 civilnich osob nemecke narodnosti. Podle komise historiku cesko-nemeckych to bylo 20.000 osob. Tady ten dekret:ZÁKON č. 115/1946 Sb. ze dne 8. května 1946 o právnosti jednání souvisících s bojem o znovunabytí svobody Čechů a Slováků Prozatímní Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně: § 1 Jednání, k němuž došlo v době od 30. září 1938 do 28. října 1945 a jehož účelem bylo přispěti k boji o znovunabytí svobody Čechů a Slováků nebo které směřovalo ke spravedlivé odplatě za činy okupantů nebo jejich pomahačů, není bezprávné ani tehdy, bylo-li by jinak podle platných předpisů trestné. § 2 (1) Byl-li někdo pro takový trestný čin již odsouzen, budiž postupováno podle předpisů o obnově trestního řízení. (2) Příslušný je soud, u něhož se konalo řízení v první stolici nebo není-li ho, soud, který by byl nyní v první stolici příslušný, kdyby bezprávnost činu nebyla podle § 1 vyloučena. (3) Sbíhá-li se s činem uvedeným v § 1 trestný čin, pro nějž byl obžalovaný týmž rozsudkem odsouzen, vysloví soud za tento jiný trestný čin nový trest rozsudkem, přihlížeje k výroku o vině již učiněnému. § 3 Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení; provedou jej ministři spravedlnosti a národní obrany. Dr. Beneš v.r. Fierlinger v.r. Dr. Drtina v.r. gen. Svoboda v.r. -------------------------------------------------------------------------------- HTML design © Radek Klempera 1998
0/0
7.9.2001 12:41

rejpal

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dektrety
To je velmi pěkné, ale NIKDE se tam nemluví o tom, že je možno beztrestně vraždit nevinné civilisty, staré lidi, ženy a děti. Pokud byli napadeni viníci, je to v pořádku. Pokud se neorganizované bandy vedené (většinou) komunisty a přisluhovači, dopouštěly násilí (a Bohužel se tak namnoze dělo) je to odsouzeníhodný zločin a měl (by) být potrestán. S "divokým" odsunem žádný slušný člověk souhlasit nemůže a takto by měla být i formulovaná omluva. Ale nepřekrucujte dekrety.
0/0
7.9.2001 12:50

p.wehrberger

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dektrety
Plne s Vami souhlasim, jenze na zaklade tohoto dekretu byly zlociny prohlaseny za spravedlivou odplatu, a tim padem amnestovany !
0/0
7.9.2001 13:05

Bart

Re: Re: Re: Re: Re: Dektrety
Předložte mi důkazy, že všichni němci, jež mají na svědomí smrt civilních obyvatel, a to převážně žen a dětí, v okupovaných zemích i v koncentračních táborech na svém území byli odsouzeni a potrestáni a nebyli nikdy amnestováni. Uvědomujete si vůbec, kolik dozorců, přisluhovačů a pohunků nacismu, kteří beztrestně vyvražďovali, kopali, mlátili a znásilňovali civilní obyvatelstvo by ještě dnes běhalo po světě, nezemřít vlivem svého stáří. Každá mince má dvě strany, milý příteli. Ani těch pohlavárů a viníků války nebylo příliš odsouzeno, nemluvě o režimech, které takovéto lidi ukrývaly a podporovaly.
0/0
7.9.2001 12:55

p.wehrberger

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dektrety
Ano, staly se hrozne veci, Nemecko se do dnes vyrovnava s minulosti. A nikdo nebude srovnavat ciny te strany s ciny strany druhe ! Ale nic nemuze mi dat pravo chovat se jako ten druhy, a povysovat zlocin na spravedlivou odplatu, a jeste to uzakonit !
0/0
7.9.2001 13:12

rejpal

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dektrety
Potěší člověka rozumný, nefanatický odpůrce. Takže: nebylo to podle práva, ale naopak. Právo bylo zneužito. Stejně jako u justičních vražd. A pokud s tímto tvrzením souhlasíte, pak lze (i když je to možná trochu cynické) říci je to 1:1. A svým způsobem neříkáte nic jiného. Alespoň já to tak chápu.
0/0
7.9.2001 13:36

india

Re: Dektrety
Má co dělat v Evropě stát jehož představitelé veřejně prohlašují, že Osvětim je historická lež a SS byli veselí hoši se smyslem pro čest?
0/0
7.9.2001 12:04

p.wehrberger

Re: Re: Dektrety
Jest-li muzete sve tvrzeni dolozit, mate moznost u kazdeho ceskeho soudu podat trestni oznameni !
0/0
7.9.2001 12:49

rarach

Re: Dektrety
Mate pravdu, ze dekrety jsou pekny svinstvo, ja osobne bych je zrusil. Myslim, ze vetsine Cechu jsou nejake Benesovy dekrety uplne ukradene, problem je v tom, ze to po nas hlasite pozaduji Nemci a Rakusaci. Kdyby se v tichosti po revoluci zrusily, nikdo by si toho nevsiml. Jenze po tom, co se do toho vlozili sudetaci, jde o narodni hrdost, ze si do toho nenechame kecat. Proste jsme se kousli. Sudetaci dosahli naprosteho opaku toho, co chteli, nebo mozna prave toho, co chteli, to se uz asi tezko dovime. Ted jde o hlasy, verejne mineni stoji na strane dekretu. Ktery politik by proti nim verejne vystoupil, kdyz mu to ubere hlasy? Takze BD bohuzel budou asi zruseny az se vstupem do EU (jestli tedy naky bude - ted se diky Temelinu verejny mineni obraci i proti EU).
0/0
7.9.2001 18:58

Bart

Reprezentace
Náš prezident se opět ukázal. Z naší ústavy vyplývá, že prezident je reprezentantem naší země. Potom ovšem nechápu, jak je možné, že když SÚJB dá povolení k provozu JETE, protože neshledává žádná bezpečnostní pochybení, řada odborníků potvrdí, že JETE odpovídá mnoha přísným normám a vláda ( byť vládu ČSSD nemám rád ) se snaží uhájit stanovisko, že Temelín je ze všech hledisek bezpečný, a že je svrchovaně naším problémem a neměl by se řešit na úrovni EU, tak jako se neřeší mnoho a mnoho JE ve Francii, Německu atd., náš prezident si vyrazí na výlet a tam úplně převrátí oficiální stanovisko naší politické reprezentace. A že ve zkušebním provozu JETE dochází k poruchám není argument - při tak technologicky komplikovaném zařízení je to naprosto pochopitelné. A Benešovy dekrety? Nevím, řekl bych, že byly logickým vyústěním situace po 2. světové válce, to jak se tu Ti lidé v době před a za války chovali, vyžadovalo toto řešení. Nyní je tomu přes 50 let a nevidím důvod se k tomu vracet. Zkrátka obojí je jen a jen téma pro populisty, kteří tlučou hubou, a když mají příležitost, nic nedokážou. David HOMOLA, Praha
0/0
7.9.2001 8:02

Aramis

Re: Reprezentace
Souhlasim. Nas prezident nas zase jednou podrazil.
0/0
7.9.2001 8:47

Kevlar

Re: Re: Reprezentace
Prezident jel urovnavat vztahy.Cesta byla diplomaticka,to znamena,ze sleduje jiny cile nez vysponovani vasni.Dokud v Unii nejsme, tak Rakousko do prdele poslat nemuzeme!
0/0
7.9.2001 10:47

Bart

Re: Re: Re: Reprezentace
Pokud si pod slovem diplomacie představuješ, že je třeba plnit požadavky populistických křiklounů rozpoutavších mediální kampaň, pak prosím, ale já si myslím, že jsme svrchovaný a rovnoprávný státní útvar, a máme stejná práva jako Rakousko. Nikdo nechce Rakousko posílat dopr...., ale na druhou stranu je to koneckonců naše věc. Z tvé věty vyplývá, že když jsme chudinky mimo EU, že si přece nemůžeme dovolit prosadit nějaké své zájmy, my jsme přece troubové, co musejí naslouchat názorům moudrých hlav v Bruselu, že, to by bylo, kdybychom měli svůj názor, co!
0/0
7.9.2001 11:37

Kevlar

Re: Re: Re: Re: Reprezentace
Ano tak je to.Nejme v takovy pozici,aby nas hrdej nazor v Evrope neco znamenal.Schovejme si silny prohlaseni na dobu,az neco znamenat bude.Ale pro Cechy rakusani udelali za posledni rok strasne moc,podarilo se jim vzbudit do ty doby mrtvou nacionalitu,ktera nam v primereny mire velice chybela.To asi nemeli v umyslu,zvysovat nam sebevedomi...
0/0
7.9.2001 11:56

OPTIM

Re: Reprezentace
Od určité doby už neposuzuji našeho prezidenta jako hlavu státu a jeho názory jako názory hlavy pomazané, ale pouze jako názory jednoho ze spoluobčanů. V ničem objevném totiž jeho názory nevynikají. Svou velkou roli sehrál po roce 89, kdy jeho projevy byly něčím mimořádným, neobvyklým, výjimečným. To však bohužel už dnes neplatí, zato platí ale to, že pokud všeobecně uznávaná osobnost není obdařena samokontrolními mechanizmy, může napáchat dosti škod, než se na to "přijde". Tohle se samozřejmě netýká jenom prezidenta Havla a Temelína.
0/0
7.9.2001 9:04

Pavel

Ten nas Kaspar a Klestil...
Vubec se nedivim, ze ten nas sasek se shodnul s Klestilem... ma to v krvi. Cela Havlova rodina se shodla i spolupracovala s nemcema za protektoratu! A takovy prase kolaborantsky mame za Prezidenta.. fuj.
0/0
7.9.2001 4:32

Vojtěch Svoboda

Temelin
Prectete http://sweb.cz/vojtasvoboda/
0/0
7.9.2001 4:21

56xjf

Re: Temelin
vazeny pane, jiste jste v tomto oboru, jak jsem se docetl, odbornik. Je tedy podle vas atomova energie mrtva? Jak se v te souvislosti divate na snahu Japonska vyvinout miniaturni reaktory, ktere by teplem a elektrinou zasobovaly jednotlive domy? Vas nazor na Temelin beru jako nazor odbornika, nicmene odbornici se podileli a podileji i na jeho vystavbe.
0/0
7.9.2001 8:18

-

Re: Re: Temelin
Pán je odborník na zkraty a elektromobily. Něco mu muselo šlehnout v hlavě. Zbytečně nás rozptyluje hezky udělanou stránkou, na které jsou rakouské žvásty přeložené do češtiny. Lidi, nežerte mu to.
0/0
7.9.2001 8:42

rejpal

Re: Temelin
Tak jsem se tam podíval. Je to naprosto jednostranně podané účelové "vysvětlení", které sice dává jakési "řešení", ale naprosto nezohledňuje a nebere v úvahu prakticky žádný, s tématem související problém. To nemá cenu tady bod po bodu pitvat. Je to jako když po mě chtěl jakýsi zelený mužíček, abych mu podepsal protest proti čemusi (dioxiny?). Když jsem se ho zeptal proč protestuje, sdělil mi, že jsou nebezpečné. Na dotaz "a co že ty doixiny vlastně jsou, jak vypadají a jak vznikají atd." odpověděl NEVÍM. To je taky bez komentáře!
0/0
7.9.2001 8:58

to rejpal

Re: Re: Temelin
Vas prispevek jsem nejak nepochopil. Mozna by stalo za to se v tom trosku pitvat. Mne pripada, ze zrovna autor stranek tematu rozumi. Mimochodem s nim souhlasim. Kdybychom dali tech 100mld na uspory, tak jsme nejslavnejsi stat na svete. I kdyz Temelin nam "slavu" vynese take:)
0/0
8.9.2001 2:10

ze zamori

Problem Temelin
Nemohu se divit, ze se po Cernobylu mnoho lidi boji jadernych elektraren. Plne nezavisly mezinarodni tym expertu bez ucasti lobbyistu kterekoliv strany by mel dat jednou provzdy definitivni odpoved na "co s nim". Kdyz to vybouchlo v Ukrajine, netrpeli tim jenom Ukrajinci, ale dalsi zeme kolem. Cesko je mnohem mensi stat nez Ukrajina; ja bych moc nerada videla aby takova spoust znicila celou republiku vcetne budoucich generaci. Stalo to vse uz hodne penez, ale lidske zivoty jsou cennejsi. A to mluvim jen o Cesich, nikoliv o Evrope.
0/0
7.9.2001 3:22

pecha

Re: Problem Temelin
Myslím, že už jsme trochu dál. Komisí už bylo několik. Naposledy komise parlamentu evropské unie, která konstatovala, že Temelín je z hlediska bezpečnosti plně srovnatelný s podobnými zařízeními v Evropě. Teď už je to problém politický, kdy křičící menšina získala navrch, i když její argumenty jsou povětšinou stejně podložené jako obavy z vlkodlaků a upírů. Normálně myslící jedinec je schopen po dvou hodinách u Internetu vytvořit si vlastní názor a potom se těmto argumentům usmát. Takový člověk ale většinou nekřičí či neblokuje hranice. Ale mám obavy, že se z toho může při současném tempu stát zásadní otázka při referendu o našem vstupu do EU. Pokud se k tomu navíc připojí tak výbušná věc, jako jsou Benešovy dekrety.
0/0
7.9.2001 9:02





Najdete na iDNES.cz