Tak nevim, nevim...
Je mi 24 let, s pritelkyni ani jeden nevlastnime RP, a tak mesto v drtive vetsine pripadu vnimame jen z perspektivy chodcu. Skupina ridicu je bohuzel v CR ta nejsilnejsi a nejprirozenejsi lobby, snad jen po lobby pivaru. Stred Olomouce je pro chodce hruza a des. Nechapu sumperskeho policejniho reditele, ktery prohlasuje, ze za mnohe nehody na prechodech mohou chodci. Je to hledani zastupne viny, rozhodovani o zavineni nehody se mi spis zda jako subjektivni pomerovani miry netolerance mezi ridici a chodci, ktera je u nas smutne vysoka - obcas muzeme bohuzel mluvit primo o hulvatsvi nebo buranstvi. V zasade plati nasledujici: kdyz uz se nekdo rozhodne zebru pouzit, jedna se pravdepodobne o chodce "ukazneneho" a jeho jednani muzeme srovnat s ridicem, ktery na krizovatce zastavi na cervenou a rozjede se na zelenou, tedy jako snahu o dodrzovani lapidarnich pravidel silnicniho provozu. Osobne bych ve meste privital vice prechodu se signalizaci. Ale tady vidim problem v naprosto chaotickem systemu semaforu, ktere byly na klicovych krizovatkach vnitriho okruhu v centru Olomouce instalovany cca. pred tremi lety (napr. u Bristolu, pod kinem Metropol nebo u Drapala). Tam abyste pri zelene pro chodce koukali, kdo do vas zprava nebo zleva z neprehledne zatacky vleti, clovek uz par takovych situaci zazil. (Nekteri ridici totiz nejsou zjevne pripraveni respektovat zadne upozorneni, ani oranzove navesti signalizujici "volno" pro chodce prechazejici v odbocujicim smeru.) Taky casovy provoz signalizace obcas unika i predstavam z me nejbujnejsi fantazie (vypnute semafory ve dve odpoledne v pracovni den kontra plny provoz v nedeli v poledne). Jinak - souhlasim s Markem, ze napr. v rovinate Olomouci by melo spis prevladat na vetsi vzdalenost viditelnejsi oznaceni prechodu svislymi znackami s vystraznou signalizaci na zvlast kritickych mistech - v zahranici (i v tom srovnatelnem postkomunistickem, napr. Polsko, Slovinsko) je to standard. U nas je situace v tomto ohledu spatna. Doufam, ze ridici a chodci k sobe budou tolerantnejsi, az se vsechny tyto veci podari skloubit dohromady a pro chodce ve meste budou vytvoreny normalnejsi podminky. Rusenim prechodu, ktere je mj. obhajovano snahou po "vetsi plynulosti provozu" se toho, myslim, nedosahne.