Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zrušme ty dekrety!

Sudetští Němci a rakouský premiér se dožadují zrušení Benešových dekretů. Činí tak velmi zdvořile, vědomi si viny Němců za zvěrstva holocaustu. My, vědomi si vin Čechů a Moravanů za vraždění, okrádání a vyhnání nevinných lidí, můžeme udělat jediné: Lidský, logický i právní hnus, který podepsal chladný kalkulant a věčný kapitulátor Beneš, zrušit.
Měly by se zrušit Benešovy dekrety? Hlasujte v článku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Wladyslaw Šumavský

Dá se historie zrušit?
Proč demokratická SRN nezruší penze příslušníkům SS a gestapa? Proč nezruší rozsudky nad válečnými zběhy? Je to poctivá diskuse?
0/0
5.6.2001 20:11

Ivo Horák

Šance na zrušení dekretů byla, ale už není.
Musím, žel, souhlasit s O. Miffekem co se týče neznalosti problému, jež z glosy M. Komárka přímo čiší. Podobně jako ČR nechce zrušit prezidentské dekrety E. Beneše (denunciační termín Benešovy dekrety neužívám), neuvažuje ani Německo o prohlášení Mnichovské dohody za neplatnou od samého začátku. Takové přístupy jsou sice ne dvakrát pěkné, ale běžné a zdůvodnitetelné. Poslední šance na průlom v dané věci byl možná roku 1990. Tehdy na něj bylo Československo připravenější než Německo (revoluce bývají zdrojem velkorysosti i naivity). Dnes jsme jen svědky lobbování bez šance na úspěch. Reprezentace sudetských Němců pokračuje dnes v činnosti jako firma, vymáhající ztracené pohledávky. Souhlasil bych s ní, kdyby místo zisku, který chce pro své většinou bohaté klienty, usilovala výlučně o portrestání žijících zločinců. Když může dostat doživotí devadesátiletý Malloth, mělo by být něco podobného možné i v případě českých vrahů.
0/0
5.6.2001 14:34

Otokar Löbl

Zrušme dekrety
Mého názoru je nutné zrušit hlavně dekret o amestie zločinů napáchanych po 8. květnu 1945. Majetkové dekrety zrušit a nahradit novými zákony v rámci možností a s ohledem na stav současné ekonomické situace. Samotným zrušením by totiž nastávalo právní vakuum které by ohrožovalo exitenci ČR, což není zájmu nikoho. Ale rozumnou rehabilitaci a zapojením německých krajanů do zodpovědnosti dalšího vývoje ČR by se navázalo na demokratické a humanistické myšlenky T.G.Masaryka z dvacátych let minulého století. Propělo by to nejen dalšímu vývoji demokratie, ale i hospodárkému vývojy. Otokar Löbl Frankfurt am Main
0/0
5.6.2001 1:18

Ondřej Miffek

Reakce na M.Komárka a DPR
Pokud byla slova pana Komárka myšlena jako ironie a nadsázka, moc se nepovedla. Myslel-li je však vážně, dělá se mi z Vás milý Martine špatně. I já jsem jednoznačně proti tomuto nešťastnémo dokumentu. Musím Vás však upozornit, že jste se patrně z nevědomosti (alespoň doufám) dopustil několika historických, věcných i lidských chyb, které jsou však neomluvitelné. 1) Mluvit o prezidentu Benešovi jako o chladném kalkulantovi a věčném kapitulantovi je hloupé. Právě Beneš byl jedním z těch, kterým můžeme vůbec za vznik republiky děkovat. A v roce 1938 byste se pane Komárku zachoval stejně jako já, to znamená jako Beneš. A rok 48 nebyl rozhodně chybou Beneše, ale pravicových demokratických stran neschopných zorganizovat převrat. 2)Dekrety prezidenta republiky, jak je uvádíte Vy, byly vydávány od roku 1940 do roku 1945 a celkově bylo vydáno 143 dekretů (např. o ustavení Státní rady, čs.polních soudech, prozatimním výkonu moci zákonodárné atd., více například práce Doc.PhDr.Krinese, Csc. aj.) Zrušení DPR by tedy vedlo k faktickému popření veškeré exilové činnosti, kterou vedli naši občané v Londýně v letech 1938-45. Zároveň by byly zrušeny dekrety o trestání nacistických zločinců a zrádců, došlo by k zpochybnění celého procesu znárodnění po roce 1945 (do 48) atd. Proto je potřeba důsledně vytičit myšlenkově pochody a vědět o čem mluvíte. Myslet si, že jsem snědl všechnu moudrost, je ošidné pane Komárku! 3) Ne všichni Němci byly ve společném státě od roku 1918 proti své vůli. To je dost trapný argument. Naopak většina Němců se s životem v ČSR smířila a rozhodně nebla do roku 1933 proti němu. 4) Dekret se nerovná týrání a okrádání. Dekret pouze vyřešil složitou poválečnou situaci. Chápu proč se k ní naše vláda (ovšem až poté co ji tuto myšlenku vnuknuly vítězné mocnosti) uchýlila, nesouhlasím s ní a jsem pro omluvu za tento dekret. Zrušíme-li však zpětně dekret jeden, dojde k nebezpečnému precendensu, který může zpochybnit celý právní systém naší země. Dekret byl pouze jednorázovou záležitostí a dnešní potomci odsunutých či vyhnaných jím nejsou dotčení. Jde spíše o gesto, než o nějakou normu, která je dnes na překážku. Kdo a jak týrá potomky odsunutých ? Nejste náhodou paranoik ? Docela by mne to zajímalo. 5) Fašistické jsou maximálně názory Vaše, ne názory lidí, kteří válku zažili, kteří prošli Osvětimí, Treblinkou, Sachsenhausenem, Terezínem..., kterým se nevrátili přatélé, příbuzní či známí díky zrůdnosti nacistického režimu. PS: Na Slovensku je takové přísloví Radšej hamovat ako banovat. U nás se říká mluviti štříbro, mlčeti zlato. Proto se dřive než něco vyslovíte, rozmylsete se, zda alespoň víte, o čem mluvíte. Ondřej Miffek Malkovského 595 Praha Letňany
0/0
4.6.2001 21:47

JV. Viden

Re: Reakce na M.Komárka a DPR
Zajimave, ze v zemi kde se zadne zakony necti ,hlavne pak majetkove , zrovna tam je jeden dekret (podle ktereho se ukradlo 1/3 zeme) tak dulezity. Evropa hledi jak se Cesi s timto vyrovnaji.
0/0
5.6.2001 0:51

JV. Viden

Re: Reakce na M.Komárka a DPR
Zajimave, ze v zemi kde se zadne zakony necti ,hlavne pak majetkove , zrovna tam je jeden dekret (podle ktereho se ukradlo 1/3 zeme) tak dulezity. Evropa hledi jak se Cesi s timto vyrovnaji.
0/0
5.6.2001 0:51

Ladislav Lhotský

Re: Reakce na M.Komárka a DPR
Na rozdíl od pana Miffeka s textem Martina Komárka souhlasím, nicméně reaguji právě na připomínky p.Miffeka: 1.Beneš byl jistě skvělý politik a diplomat, nicméně do doby Hitlerů a Stalinů se prostě nehodil. Pokud někdo ctí lety vypracovaná pravidla a druhý je bezostyšně porušuje, nezbývá nežli se přizpůsobit (na hrubý pytel hrubá záplata) - to Beneš nezvládl. Jeho obdiv ke Stalinovi nás nakonec zavedl tam, kde jsme byli. Ve 45 ho navíc postihl těžký slavovam, z něhož se už (ke škodě ČSR) nikdy nevzpamatoval. To už nebyl předválečný Beneš, chránící Masarykův odkaz. 2.Dekrety byly porušením lidských práv, protože připustily kolektivní vinu (!), nicméně víc škody nadělaly divoké odsuny a zábory majetků, namnoze ještě před dekrety. Revoluční Gardy se vyřádily na kdekom a vůbec to nemusel být Němec nebo Maďar. Už si to konečně jednou přiznejme! Někteří příslušníci našeho národa (národů) se projevili jako mstivá a sadistická zvířata a dekrety jejich chování legalizovaly. A to nemám na mysli pouze odsun, vzpomeňte prosím na chování národních správců a později znárodňovatelů a kolektivizátorů. U kolébky stál Beneš! 3. Němci se v ČSR měli ekonomicky obecně lépe než v Říši, zejména při krachu a hyperinflaci v r. 1923. Jejich majetky byly obecně dobře spravovány, sousedské problémy s Čechy se téměř nevyskytovaly. Za Henleina se to poněkud změnilo, ale ne dramaticky. Žádný sedlák se nehodlal vystěhovat do Říše, remcal sice víc proti Praze, ale dál oral a sil. Na svém! O poválečný vzestup Bavorska se zasloužili zejména vyhnanci - prostě uměli. O českém umění v Sudetech svědčí zdevastované vesnice, rozkradené majetky a zprzněné hroby. A deformované myšlení Čechů, kteří si dekrety vyložili jako generální pardon na kdejaké svinstvo.
0/0
5.6.2001 14:28

Ondřej Miffek

Re: Re: Reakce na M.Komárka a DPR
Pane Lhotský, četl jste onen dokument někdy a víte o čem mluvíte. Kolektivní vina ? Možná pouze využití situace, ne však zrůdnost. To co se po válce dělo je pouze vyvrcholením zvěrstev války. Doporučuji Vám přečíst si co o odsunech píše W.Churchill ve svých pamětech. Každý dobře věděl co se po válce stane. Byla to tragédie, ale nelze spojovat divoký odsun a dekrety. K těm dekretům bych jen zmínil, že na jejich základě došlo pouze k odsunu německých (či jiných) státních občanů (rozuměj ti co neměli československé občanství). Zde fakticky o žádně bezpráví nejde. Jistě že lidsky to musíme odsoudit, formálně i právně je však vše v pořádku. Tím že vykážete cizí státní občany ze země neporušujete lidská práva. Dnes také při stěhování do jiné země potřebujete jejich povolení. Stát zde pouze využil situace, kdy po 38 Němci hromadně získali říšské občanství. Na tom fakt není nic protiprávního. Nemohu a nechci s Vámi souhlasit v názoru na Beneše. On nebyl původcem toho co se zde stalo po roce 45, jak píšete. Forma státu jako měla ČSR po 45 být jasně prosazoval už masaryk a za to, že se to zvrhlo může někdo jiný. Nesnažte se lehce svalovat vinu na Beneše. je to příliš jednoduché. Na poválečné činnosti se podílely zejména strany NF, ne Beneš. A za to co se zde stalo mohou právě oni. PS Stalina neobdivoval, ale nesnášel (viz životopisec EB E.McKenzie aj.) PS2 Pane Lhotský, naučte se skloňovat. Ondřej Miffek
0/0
5.6.2001 19:50

Erik Uxa

Re: Reakce na M.Komárka a DPR
Doufam, ze pan Komarek to nemyslel jako nadsazku, ja s nim totiz plne souhlasim. Vazeny pane, prezidentovi Benesovi vsichni vdecime za jedno, za samostatny stat, plny svobody, na ktery vsak okolni svet hledi jako na CHLADNE KALKULATORY, jez Benes skutecne BYL!!! Osobne znam sudetske nemce, jez museli nasi zemi opustit, za co? Za to, ze byli nemci!!! Vyborne, jestli s timhle prokletym nacionalismem souhlasite, souhlaste si, ale ja jsem tvrde proti jakemu koliv nacionalismu a to v jedno jake podobe. Nacionalismus a la Benes je setsakramentsky zavrzenihodny!!! Ziskali jsme tak zadarmo majetek sudetskych nemcu, ktery jsme si rozdelili, hrdinove... V mem meste, kde jsem se narodil, bylo pred valkou, nerad bych se nyni pletl v cislech, okolo 8 000 nemcu, vsichni byli odsunuti (VYHOZENI) a pristehovalo se 3 000 Cechu, vyborne... meli uz alespon postavena bydleni... Vazeny priteli, vase nazory jsou fasisticke!!! Boha jeho, kdo vam vubec dava pravo tvrdit, ze za nacisticke zlociny mohou sudetsti nemci??? Ty jsme prece potrestali odsunem!!! Nevim do jake vekove skupiny patrite, odhaduji, ze patrite ke zkusenejsim. Mne je 23 let, STYDIM SE ZA NASEHO BYVALEHO PREZIDENTA BENESE!!! S pozdravem Erik Uxa - Florida
0/0
11.7.2001 0:56

Peter Stein

Reakce na M.Komárka a DPR
Pane Komarku, je dobre ze se konecne naslo par odhodlanych lidi kteri se neboji rict pravdu Cechum do oci. Vetsina Cechu zije v neskutecne nevedomosti. Primo katastrofalni je uroven obecneho historickeho povedomi o obdobi mezi lety 1918 az 1945/6. Dnes na pocatku 21. stoleti, zde v samem srdci Evropy, zijeme v cynickem poklidu na miste kde se pred vice nez 50 lety odehral zlocin gigantickych rozmeru - ne jedna obec (jako Lidice v dobe valky) ale cela mesta a vesnice, prestala existovat - v jednom okamziku najednou zanikly komunity lidi ktere ve sve vlasti mirumilovne a tvorive zily po cela staleti. Navrhuji MF Dnes, aby zahajila komplexni osvetovou kampan, ve ktere by se podrobne a odborne uvadely na pravou miru nespravne historicke a pravni postoje Cechu - zejmena odstranit glorifikaci 1. Republiky 1918-1938 - CSR byla tragicky omyl, ktery nastolil nerovnovahu ve stredni Evrope. Jiz vznik CSR byl na ukor prava Nemeckeho naroda na sebeurceni. Tato krivda byla odstranena teprve Mezinarodni smlouvou ze zari 1938...uzemi se stalo radnou soucasti Nemecka a Nemecti obyvatele nabyli Nemeckeho obcanstvi... Tato smlouva je dle zasad pravni logiky stale platna nebot Sudetsti Nemci prece nemohou za to ze Hitler tuto smlouvu porusil obsazenim zbytku Cech a Moravy - je nespravedlive ze Sudetsti Nemci byli pripraveni o spravedlive vymozenosti teto smlouvy, kvuli cinum dusevne nemocneho Hitlera, ktery privedl Nemecko a vubec vsechny Nemce do nejvetsiho nestesti v jejich dejinach...
0/0
25.1.2002 15:27





Najdete na iDNES.cz