Týden (pro)ruských dezinformací: Mazlíčci šelmám, žloutenka a vděk Rusku

  20:01aktualizováno  20:01
Proruské dezinformace, dezinterpretace událostí či výroků i vyloženě falešné zprávy zaplavují Evropu včetně České republiky. Přinášíme pravidelný týdenní souhrn, který má poukázat na některé z nich, které se v uplynulých dnech šířily internetem.

Dezinformace ruského státního serveru Sputnik | foto: Sputnik

Oblíbeným zdrojem dezinformací ruských webů je Dánsko a jeho „kruté“ zacházení se zvířaty. Ruský státní Sputnik tvrdil, že v Dánsku shromažďují nechtěné domácí mazlíčky jako krmivo pro šelmy v zoologických zahradách v Kodani a v Givskudu.

Zprávu šířila i státní RT, ale později ji doplnila o odmítavé stanovisko dánských zoo.

Podle vyjádření zoologické zahrady v Givskudu ale nelze zvířata takto „odložit“. V žádném případě nejde o běžnou praxi, jak se zbavit nechtěných zvířat. Všechny takové případné dary vyžadují předchozí souhlas a musí být schváleny veterinářem. Zoologická zahrada nepřijme více zvířat, než potřebuje a navíc bere jen hlodavce.

Propaganda a dezinformace

  • Propaganda je obecně definována jako systematické šíření informací a myšlenek neobjektivním nebo zavádějícím způsobem, za účelem prosazování nebo podpory politické kauzy nebo názoru.
    V aktuálním kontextu je nejčastěji spojována s politickým přesvědčováním a psychologickou válkou – ta je definována jako použití propagandy proti protivníkovi s cílem zlomit jeho vůli bojovat nebo se bránit, případně jej naklonit vlastní pozici.
  • Dezinformace znamená šíření záměrně nepravdivých informací, obzvláště pak státními aktéry nebo jejich odnožemi vůči cizímu státu nebo vůči médiím, s cílem ovlivnit rozhodování nebo názory těch, kteří je přijímají. Dnes mezinárodně užívaný pojem pochází nejspíš z ruského „дезинформация [dezinformacija]“, který byl prvně zaznamenán v roce 1949 (jak uvádí např. Oxford English Dictionary).
  • Misinformace je nesprávná nebo zavádějící informace, která není šířena ani systematicky, ani úmyslně s cílem ovlivnit rozhodování nebo názory těch, kteří ji přijímají. Ačkoliv se jedná o neutrální jev, mohou misinformace v případech, kdy jsou šířeny ve velkém rozsahu a bez náležité opravy, vést ke stejnému výsledku, jako dezinformace – tedy k přijetí rozhodnutí nebo osvojení názorů na základě nepravdivých informací.

Kategorie ale mohou navzájem různě přecházet jedna do druhé nebo se vyskytovat současně.

Další ruská dezinformace mířila do Švédska. Stockholm zavádí nový zákon, který bude vyžadovat, aby dvě osoby se sexuálním vztahem sepsaly vždy prohlášení, že se sexem souhlasí. Podle agentury Ria Novosti prý kvůli „mnoha znásilněním migranty“ ve Švédsku. Agentura uvádí zprávu slovy: „Co je snadnější: změnit migrační politiku nebo vyděsit vlastní obyvatele...?“.

Faktem je, že nový zákon o sexuálním souhlasu ve Švédsku se ale vůbec nezmiňuje o migraci. Švédsko chce díky zákonu efektivně bojovat proti případům znásilnění a sexuálním útokům. Podle současného švédského práva zahrnuje švédský termín „znásilnění“ řadu sexuálních trestných činů, u kterých vůbec nemusejí být násilné okolnosti. 

Podle nového zákona o sexuálním souhlasu, který má začít platit ještě letos, mohou být pachatelé stíháni i bez násilí nebo hrozeb násilí. Jak uvedl švédský premiér Stefan Löfven: „Mělo by být zřejmé, že sex by měl být dobrovolný, pokud to není dobrovolné, pak je to nelegální“.

Jedna z migračních dezinformací se objevila také v Česku. Šířil ji dokonce komunistický senátor Jaroslav Doubrava. Tvrdí, že z Německa jezdí do ČR autobusy migrantů, kteří se pak v Praze rozptýlí. Centrum proti terorismu a hybridním hrozbám ministerstva vnitra takové tvrzení označilo přímo za dezinformaci. Nic takového není podle poznatků ministerstva ani policie pravda. „Pan senátor by měl svá podezření sdělit státnímu zastupitelství či PČR, a to včetně zdrojů, ze kterých čerpá,“ uvedlo centrum.

Historický revizionismus se objevil v dezinformaci ruského serveru Zen.yandex.ru. Západní historické knihy prý házejí „totální špínu na všechno, co je spojeno s Ruskem“. Dává přitom prostor údajnému finskému blogerovi Veikko Korhonenovi z města Oulu, který tvrdí, že „polovina Evropy a části Asie získala svou státnost díky Rusku“.

Problém je v tom, že žádný takový bloger z Oulu neexistuje. Na fotografii připojené k článku je ve skutečnosti Atte Korhola, profesor zabývající se změnami životního prostředí na univerzitě v Helsinkách. Navíc podobný dezinformační článek se objevil už v roce 2015 na internetových stránkách Cont.ws. Článek tvrdil, že Indie, Čína, Polsko, Estonsko, Lotyšsko, Litva a Finsko by měly být vděčné Rusku za svou svrchovanost.

Celá řada ruských médií šířila dezinformaci, že Ukrajinci žijící na Krymu obviňují OSN z toho, že lže o porušování lidských práv na poloostrově. Má jít údajně o reakci na rezoluci OSN přijatou 19. listopadu 2017, která odsoudila porušování lidských práv na Krymu vztahujících se na Rusko jako „okupační moc“. Usnesení je podle ruských článků založeno na mýtech, „protože na Krymu k porušování lidských práv nedochází“.

Citují představitele takzvaného Ukrajinského společenství na Krymu, že zástupci OSN prý nikdy Krym nenavštívili, nikdy nehovořili s tamějšími Ukrajinci nebo Krymskými Tatary a „vymýšlejí si mýty a příběhy o neexistujícím pronásledování“.

Skutečnost je ale taková, že Ukrajinské společenství na Krymu je organizace řízená Kremlem a v jeho čele stojí členové ruské vládní strany Jednotné Rusko. Organizace byla založena v roce 2016, dva roky po ruské anexi Krymu. Tvrzení, že vysoký komisař OSN pro lidská práva nehovořil s krymskými Tatary a oběťmi porušování lidských práv, je nepravdivý. Podle Fiony Fraserové, šéfky pozorovatelské mise OSN, byly údaje shromážděny prostřednictvím osobních pohovorů a sledování soudních řízení a procesů přímo na Krymu. 

Fraserová také při prezentaci závěrů šetření popsala konkrétní příklady porušování lidských práv krymských Tatarů, bezohledné zatýkání, zadržování, mučení, špatné zacházení a omezování svobody shromažďování a vyjadřování. Z její zprávy vyplývá, že jen v listopadu loňského roku zaznamenala OSN 49 zatčení krymských Tatarů kvůli účasti na pokojných protestech.

Ruská média také v plynulých dnech masivně šířila dezinformaci o údajně epidemie hepatitidy A na Ukrajině. Například ruská Zvezda uvádí, že orgány ukrajinského města Mykolajiv dezinformovaly „o masové infekci místních obyvatel“. Komsomolskaja Pravda referovala, že se v oblasti „šíří epidemie hepatitidy A“.

Ukrajinské ministerstvo zdravotnictví uvedlo, že nejde o epidemii, ale sporadické případy. Také podle ukrajinského Centra pro veřejné zdraví bylo letos v regionu Mykolajiva zaregistrováno 47 lidí se hepatitidou A, z toho 6 dětí do 18 let. Údaje o výskytu virové hepatitidy A na Ukrajině za 11 měsíců roku 2017 naznačují, že „incidence nepřesahuje průměrnou víceletou úroveň“. Sezónní nárůst je obvyklý. V roce 2016 bylo registrováno 58 osob z toho 35 dětí.

Materiál vychází z práce analytiků specializovaných serverů StopFake.org, EUvsdisinfo.eu, DFRLab Medium, CTHH MV a dalších, které se rozkrýváním dezinformací a falešných zpráv dlouhodobě zabývají.

Autor: natoaktual.cz

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Po střelbě ve Štrasburku jsou tři mrtví, útočník je stále na útěku

Policie hlídkuje v centru Štrasburku, kde útočník zabil několik lidí...

Tři lidi zastřelil v úterý večer v centru Štrasburku útočník, který je nyní stále na útěku a možná i mimo Francii....

Francouzi znovu vyšli do ulic, ke žlutým vestám se přidaly i Marianne

Ve Francii se opět sešli příznivci hnutí žlutých vest, které protestuje proti...

Na pařížské třídě Champs-Élysées se v sobotu k protivládním protestům sešly asi tři tisíce členů hnutí takzvaných...

Dokážeme skokově ochladit Zemi, ale je to nebezpečné, varuje expert

Martin Dočkal se zabývá krajinným inženýrstvím.

Geoinženýring zná nástroje, kterými se skokově dá ovlivnit klima na naší planetě. Jeho nejtvrdší forma však může být...

„Miliardářce“ ze směnáren šéfovali bývalí politici. Žena se zastřelila

Poslanec za hnutí ANO Bronislav Schwarz

Ve vedení firmy To & Mi z Varnsdorfu, v níž pracovala Zuzana K., která za čtyři roky podle policie protočila až 12...

Za nadávky v TV Barrandov podala ČT trestní oznámení. Soukup se směje

Jaromír Soukup ve svém pořadu na TV Barrandov

Česká televize se právně ohradila proti obsahu vysílání TV Barrandov, podává trestní oznámení. Veřejnoprávnímu médiu se...

Další z rubriky

Obrana spouští mamutí zakázku za 50 miliard. Vybere pásové obrněnce

Obrněnec Puma během armádních testů na Libavé

Ministerstvo obrany spouští historicky největší armádní zakázku v hodnotě až 50 miliard korun. Začíná s výběrem...

Rusko zneužívá Krym k rozšíření vlivu, varovali ministři NATO

Rusko blokuje průjezd Kerčským průlivem do Azovského moře. (25. listopadu 2018)

Po nelegální anexi Krymu před čtyřmi lety se nyní Rusko snaží rozšířit v oblasti svůj vliv, tvrdí šéf NATO Jens...

NATO dodá Ukrajině techniku pro utajenou komunikaci

Ukrajinský prezident Petro Porošenko na summitu NATO ve Varšavě

Severoatlantická aliance ještě do konce roku dodá Ukrajině techniku pro zabezpečenou komunikaci. Půjde o součást...

Najdete na iDNES.cz