Pražská Linka bezpečí provozovaná stejnojmenným sdružením zaznamenala v průběhu ledna přes 200 telefonátů dětí týkajících se prospěchu ve škole.
"Oproti jiným měsícům evidujeme vždy v lednu a červnu sice nárůst, ale počet není tak vysoký jako před několika lety. Vrcholem bude dnešní den," potvrdil ředitel sdružení Martin Balcar.
Stejné zkušenosti mají i na brněnské Modré lince. "Problémy, které s dětmi řešíme, se už zdaleka tolik netýkají výkonu, ale vztahů. V rodinách, ve škole, mezi kamarády," říká pracovnice linky Bohuslava Horská. Rodiče jsou podle ní k prospěchu svých dětí daleko tolerantnější.
Špatné známky a rodinné potíže - co bylo dřív?
Navíc problémy s prospěchem jsou často důsledkem situace v rodině. "Hodně často se nám stává, že sice telefonát začne strachem, co na známky řeknou rodiče, ale po chvíli rozhovoru zjistíme, že tyhle starosti jsou součástí daleko závažnějších problémů v rodinách," vysvětlil Balcar.
K řešení velkou měrou přispívá i skutečnost, že dnešní děti jsou podle něj daleko otevřenější. "Většina z nich je ochotna o svých trápeních mluvit. Co se dělo za dveřmi bytu, bylo dříve tabu," popisuje Martin Balcar.
Podle ředitelky Nadace Naše dítě, by si rodiče měli uvědomit, že prospěch dítěte ve škole je i jejich vizitkou.
"Pokud se zajímají o školní povinnosti celý rok, pak pro ně známky na vysvědčení nemohou být překvapením a děti nejsou ve stresu. Jestliže se dítě bojí jít s vysvědčením domů, pak rodiče neplní dobře své povinnosti," říká Zuzana Baudyšová.
"K zápisu musím přijít i s dcerou?" divila se matka
Že rodiče o školní docházce svých dětí a školních povinnostech vědí málo, potvrzují také přímo na některých pražských školách.
"Při nedávných zápisech mi volala jedna maminka, že nestíhá přijít k zápisu s dcerou. Myslela jsem, že je s dítětem třeba na horách, tak jsem jí řekla, že může přijít i jindy. Na to mi ale odpověděla, že je v Praze, ale že jí brání pracovní povinnosti," popsala ředitelka jedné základní školy.
Šokovalo ji, že matka o zápisech do školy nevěděla vůbec nic. "Dokonce se divila, že musí přijít i s dcerou. Myslela si, že ji může přihlásit telefonicky," dodala.
Maminka je nepřítel
Další učitelé upozorňují na to, že stále více dětí přichází do školy bez základních návyků, které by měly pochytit v rodině. Jsou prý nevychované, neumějí poděkovat, poprosit, pozdravit a už v době nástupu do první třídy mají s rodiči velké rozpory.
"Nedávno jsem se v prvňáčků zeptala, jaká je jejich maminka. Hned dvě děti mi odpověděly, že zlá a moc přísná. To je velice neobvyklé u takto malých dětí," řekla učitelka z pražské sportovní základní školy.
Manželé Přibylovi z Plzně mají dvě děti školou povinné. Jak přiznávají, zůstat v kontaktu se školou a vědět tak alespoň to nejdůležitější o školních povinnostech svých dětí je v dnešní době hodně náročné. "Oba chodíme do práce na osmou hodinu, takže ráno stačíme syny vypravit. Domů se ale naopak vracíme až v podvečer. Střídáme se s manželem v povinnostech o domácnost a dohledu nad úkoly a přípravou dětí," popisuje maminka Johanna.
Snaží se nevynechat ani třídní schůzky nebo další akce školy a také být v kontaktu s třídní učitelkou. "Už jsme se přesvědčili, že samotná kontrola žákovských knížek a sešitů nestačí. Ve škole se totiž děti chovají trochu jinak než doma a tohle se z krátkých zpráviček nedozvíme," doplňuje Václav Přibyl.