„Když dítě vyrůstá v rodině, tak vidí, jak rodiče řeší problémy. Maminka se opozdí do zaměstnání a ví, že musí zavolat, aby se omluvila. V dětském domově to ale děti nevidí, žijí v úplně jiném prostředí, které vytváří jakýsi skleník. Dítě se tam nemá špatně po materiální stránce, ale to důležité pro život mu chybí,“ vysvětluje ředitelka Nadace Terezy Maxové dětem Terezie Sverdlinová.
Podle průzkumu nadace nedokončí až 43 procent dětí z dětských domovů střední školu, protože jim chybí motivace i sebedůvěra. To pak hraje roli i při hledání práce, kdy si mladí lidé nevěří, nemají vzory a mají strach dělat chyby.
Projekt To dáš! proto mladým lidem nabízí komplexní přípravu usnadňující vstup do práce. Vedle workshopů o psaní životopisů provádějí lidé z projektu také profesní diagnostiku klientů, která pomáhá lépe odhadnout schopnosti a předpoklady člověka pro danou pozici. Pracovníci z projektu dohlížejí na klienty i poté, co nastoupí do pracovního poměru. Pomocí mentoringu jim pomáhají udržet si práci.
Projekt To dáš! funguje od léta po dobu tří měsíců a za tu dobu podpořil 58 klientů. Až 30 z nich pak našlo zaměstnání a z toho šest mladých získalo práci na hlavní pracovní poměr.
Mladí se bojí, že kvůli chybě hned přijdou o novou práci
„Je to v začátcích, takže jsme zatím řešili jeden nebo dva případy zaspání,“ popisuje Josef Trnka, který sám vyrostl v dětském domově a nyní pomáhá mladým jako mentor.
„Děcka nebo klienti neví, jakým způsobem mají naložit s tím, když například zaspí. Neví, jak se mají omluvit, jestli to bude problém a jestli je hned nevyhodí. Mají strach z toho, že už na počátku někoho zklamali. Vysvětlujeme, že se to stává a že je důležité omluvit se a jednat na rovinu. Spolupráce probíhá také se zaměstnavatelem, kterého upozorňujeme, že klient takový může být - zaspí a začne kvůli obavám mlžit,“ vysvětluje Trnka.
Při rozhovorech s mladými se musí především dostat na stejnou komunikační vlnu. „Používám slova, které bych běžně nepoužil, jako kalba, pařba a další. Jsou pak uvolněnější, protože k nim mluví člověk s podobnou zkušeností. Ptají se třeba, jestli chodím ještě pařit. Já říkám, že jo, ale musím nejprve udělat povinnosti. Snížím se na jejich komunikační úroveň a pak z toho jdeme nahoru. Je to cesta k budoucí práci,“ dodává Trnka.
Budeme sociální personální agentura
„Budeme to dělat zdarma jako sociální personální agentura. Budeme chtít, aby zaměstnavatelé vytvořili prostředí, ve kterém se bude dobře pracovat mladým lidem z dětských domovů, kteří v práci nakonec zůstanou. Chceme efektivní most mezi těmito dvěma světy,“ uvedla Sverdlinová s tím, že agentura už působí po celé České republice.
Na projektu spolu s nadací pracuje také společnost Coca-Cola HBC Česko a Slovensko. „Vedle přímého financování je naší ambicí do projektu vtáhnout co nejvíce firem, například našich zákazníků i dodavatelů,“ uvedl ředitel vnějších vztahů firmy Petr Jonák. Právní konzultace bude klientům nabízet advokátní kancelář Bříza & Trubač a na metodiku projektu dohlíží společnost Accenture.
V Česku je přes 140 dětských domovů, kde je okolo pěti tisíc dětí a dospívajících. Každý rok potom přibližně 600 mladých starších 16 let opouští domov a nemají jasno o své budoucnosti.