Pervitin

Pervitin | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Mladé ničí pervitin. Osmdesát procent závislých jsou dívky, říká primář

Pervitin v posledních letech decimuje zejména mladé dívky. Dostanou se k němu snáze než chlapci. Ukazují to zkušenosti z jediného detoxikačního centra pro děti v republice. Jeho primář tvrdí, že dětská populace je drogami doslova promořená.
Reklama

„Většina našich pacientů je závislých na pervitinu a osmdesát procent z nich jsou děvčata. Pro ně je droga dostupnější. Nepotřebují peníze, snadno ji seženou od svých kluků. Funguje to podobně, jako když vám partner zaplatí večeři. Protislužba přijde,“ vysvětluje Marian Koranda, primář Dětského a dorostového detoxikačního centra v pražské nemocnici Milosrdných sester sv. Karla Boromejského. Centrum funguje už deset let jako jediné v Česku.

Podle výzkumů prý na drogách skončí až 40 % dětí s diagnózou hyperaktivity (syndrom ADHD). Najednou zkrátka objeví to, co jim pomáhá. Droga je zklidní a pak už si ji nedovedou odepřít.

„Při otevření před deseti lety jsme si mysleli, že k nám budou chodit v podstatě hodné děti, které si jen trochu zaexperimentovaly s drogou a vyděsily tím rodiče. Jenže dětská populace je těmito látkami doslova promořená. A číslem jedna je na českém trhu marihuana,“ ohlíží se k začátkům pracoviště Marian Koranda.

Problém však je i pití. Data z posledního průzkumu prokazují, že české děti se do kontaktu s alkoholem dostávají ve velmi útlém věku. Více než polovina ho okusí do 13 let věku. 61 % chlapců a 67 % dívek se také ve školním věku skutečně opije.

“Téměř pětina patnáctiletých dívek konzumuje pivo týdně nebo ještě častěji, chlapci pivo udávají jako neoblíbenější nápoj. Výjimkou však u nezletilých není ani pití lihovin,” říká Ladislav Csémy, spoluautor loni vydané knihy o tabáku a alkoholu..

Reklama

Svým dětem mezi dvanáctým a osmnáctým rokem nalila alkohol více než třetina rodičů. Podle průzkumu fóra Pij s rozumem se nejčastěji jednalo o pivo, které rodiče mylně považuji za neškodné.

Drogy ničí nejen zdraví, ale také vzhled jejich konzumentů:

Reklama
Reklama
Reklama