Tomu se nezdá ani postup získávání souhlasu zákonných zástupců. Varvařovský v loňském roce navštívil pětici dětských léčeben. V jedné z nich směli dětští pacienti volat rodičům každý den jen v době od 19:15 do 20:45. K dispozici přitom měli jen jediný telefon. Dětí ale bylo 25, dovolat se bylo prakticky nemožné.
V některých zařízeních platil plošný zákaz mobilních telefonů. S tím veřejný ochránce práv zásadně nesouhlasil. "Neztotožnil se s jeho terapeutickým zdůvodněním," uvádí se ve zprávě za rok 2011.
Děti by podle Varvařovského naopak měly mít možnost svůj telefon nejen používat, ale také si ho i bezpečně uložit.
Léčebny čekají, až se rodiče začnou zajímat
Kontakt s rodinou ale nebyl jediný problém, na který úřad ombudsmana ve zprávě poukázal. Podle jeho zjištění jsou totiž ústavy pasivní v informování zákonných zástupců. Léčebny sice věnují úsilí získání souhlasu s hospitalizací, neřeší už ale, jestli ho od zákonného zástupce získají při přijetí dítěte nebo tzv. distančně, kdy je souhlas získán třeba přes sociální pracovníky.
Výjimečně se dokonce stalo, že zákonný zástupce souhlas neposkytl vůbec a hospitalizace přesto nastala.
V druhém případě by si ombudsman představoval aktivnější přístup. Zařízení totiž s informováním vyčkávají, dokud se zákonní zástupci nezačnou zajímat sami.
Varvařovský v roce 2011 navštívil léčebny v Opavě, Havlíčkově Brodě, Opařanech, Velké Bíteši a Lounech. O zjištěních z léčeben chce ombudsman informovat v souhrnné zprávě, kterou letos vydá.