Zdejší kantorka Lenka Vidašicová se do něj spolu s dětmi páté třídy vrhla pod heslem Myslet jako strom. "Mezi stromy a lidmi bychom totiž našli mnoho společného, ale člověk je ten, který má odpovědnost za stav celé naší planety. Chtěli jsme využít přirozenou lásku dětí k přírodě a ke zvířatům, snažíme se, aby pochopily úzký vztah mezi lidmi a přírodou," vysvětluje záměry projektu.
Na škole jde vidět nedávná změna na první pohled. Stěny tříd i chodeb jsou jednou velkou galerií výtvarných a keramických prací dětí na téma příroda, nebo jsou všude například recyklační krabice na tříděný odpad. Přírodu a její ochranu zařazuje ale Lenka Vidašicová do všech předmětů. "Jde to i v matematice. Počítáme například kolik kyslíku spálí letadlo při startu, kolik jej naopak vyprodukuje strom. Jsou to zajímavé slovní úlohy, v češtině zase slohové práce," říká.
I když řada učitelů a dospělých už mává nad zkažeností dětí a mladých lidí rukou, podle učitelky jen stačí dokázat s nimi pracovat. "Děti vůbec nejsou ztracené, jak by se mohlo zdát. Ony ví, co se jim nelíbí, co by mělo být jinak, stačí je nadchnout a vést správným směrem. Vidím, jak je tento odlišný přístup mění. Kdybych jim dříve řekla, ať jdeme vyčistit les, ohrnuly by nos. Teď mi to samy navrhují," říká nadšená učitelka.
Děti tak dokonce poučují své rodiče. "Doma jsme vždycky spálili umělou hmotu v kotli, ale rodiče pak dali na mě a teď je třídíme," potvrdila slova učitelky jedna z žaček.
Podle Ivy Hlinské ze vsetínského Domu dětí a mládeže Alcedo, který dlouhodobý projekt podporovaný Britskou radou koordinuje, je jeho hlavním cílem změnit i na školách běžného typu pohled na dosavadní způsob výuky a začlenit do něj prvky trvale udržitelného rozvoje.
"Nejde jen o pěstování vztahu k přírodě, tento systém výuky vychovává k samostatnosti, k větší motivaci, nadšení i zodpovědnosti. Obrovsky pomáhá i slabším dětem se prosadit," uvedla Iva Hlinská.