Petr Tučný však soudí, že výrobci tohoto typu jen opakují chyby starých ruských vozů. Právě ty podle něj zavinily před pěti lety požár v metru v azerbajdžánském Baku, kde zahynuly tři stovky lidí.
"Většina lidí v Baku zemřela proto, že selhala evakuace. Ta je u nového pražského metra stejně nemožná, jako u ruských vozů," stěžuje si Tučný. Z jeho vyjádření vyplývá, že cestující by měli opustit při požáru soupravu přes kabinu strojvedoucího a čelo soupravy do kolejiště, což kvůli nesmyslně aerodynamickému tvaru čela vlaku nejde. "Vlak metra musí být v celé délce plně průchozí, jinak cestující zůstanou zavřeni ve vagonech a není jim pomoci," varuje Tučný, který přednášel o technickém designu i na několika zahraničních vysokých školách.
Podle něj je ovšem závažných závad na novém vozu mnohem více, a proto seznam čytřiadvaceti nejzávažnějších poslal i na ministerstvo dopravy a spojů. Z tohoto úřadu jej však odkázali na Dopravní podnik. "Na ministerstvu mě brali jako nějakého stěžovatele. Já jsem ale odborník a pod dojmem neštěstí z poslední doby pokládám za svou povinnost na závady nového metra upozornit," tvrdí.
Generální ředitel Dopravního podniku Milan Houfek však jeho argumenty odmítá a zpochybňuje i samotnou osobu Tučného. Poukazuje na to, že návrh vozů nového metra, na kterém se profesor Tučný se společností Tahip - design v první polovině devadesátých let podílel, byl - až na kolmé čelo předního vozu - velmi podobný vagonům, které nyní vyrání kosorcium ČKD - Siemens - ADtranz.
"Přijde nám pikantní, že nyní kritizuje něco, co ještě nedávno sám navrhoval. Tento profesor na nás z pozice odborníka útočí někdy i docela silnými výrazy, ale my neznáme jediné vozidlo, které by on dokázal dotáhnout až do realizace," konstatuje Houfek.
Pokud jde o průchodnost jednotlivých vozů, na Dopravním podniku se v minulosti diskutovalo o tom, zda mají být vozy v soupravě metra odděleny dveřmi, nebo zda mají vagony na sebe plynule navazovat a být průchozí.
"Ve světě je přibližně polovina vlaků metra průchozích a polovina ne. Závěrečné slovo, jak mají naše nové vlaky vypadat, měli hasiči, kteří trvali na tom, aby existovaly jakési oddělené požární sekce, které by byly průchozí dveřmi, jaké máme dnes," tvrdí generální ředitel