1. Pracuje na přepážkách na začátku září víc lidí? Kapacita prodejní sítě Dopravního podniku je daná, provoz proto může být pouze rozšířen, nikoliv posilněn. Ve všední dny od 27. srpna do 6. října je otevírací doba na všech přepážkách prodloužena do 20 hodin.
2. Proč nejsou přepážky otevřeny déle - tak, jak jezdí metro?
Podle Dopravního podniku by je lidé nevyužívali. "Ze zkušeností za poslední tři roky je zřejmé, že prodej po sedmé hodině večerní je využíván minimálně, stejně jako o sobotách,“ říká mluvčí Eva Dydová.
3. Kolik lidí si kupuje kupon MHD s předstihem? Kupony si za celé letošní prázdniny koupilo 511 středoškoláků, jen za první zářijový týden jich bylo 11,6 tisíce. Studenti vysokých škol si v červenci a srpnu koupili celkem 753 kuponů, v září jich bylo 5667. V předprodeji bylo prodáno 1,2 tisíce občanských kuponů, za první zářijový týden pak téměř 13 tisíc.
A jak cestující motivovat, aby si pro dlouhodobou jízdenku přišli s předstihem? Vedení podniku se obává, že to není možné. Letos nepomohly ani letáčky ve vozech hromadné dopravy.
"Dopravní podnik připravil vstřícná opatření, prodloužil například platnost potvrzení o studiu z předchozího školního roku. Zvyk studentů řešit vše na poslední chvíli se však mění velmi pomalu,“ podotýká Dydová.
4. Mohou si studenti vysokých škol koupit kupon ve škole?
Na některých školách to možné je. Vedení škol musí požádat Dopravní podnik o spolupráci a vyčlenit ve svých prostorách místo pro prodej.
Dopravní podnik má podepsány smlouvy o spolupráci s pěti vysokými školami, pouze tři z nich (Vysoká škola ekonomická, České vysoké učení technické a Česká zemědělská univerzita) však vyčlenily ve svých prostorách místo pro vlastní prodej kuponů, aby studenti nemuseli čekat.
Studentské průkazy jako doklad o studiu uznává podnik všem pěti školám. Studenti proto nemusí každý rok vyplňovat formulář.
5. Lze platit za jízdenky z automatu bankovkami? Dopravní podnik o automatech s příjmem bankovek zatím neuvažuje.
"Když se v roce 1996 vybíraly současné mincové automaty, přihlíželo se k tomu, že jsou levnější než ty na příjem bankovek," vysvětlila Dydová.
Tehdy bylo také výrazně nižší jízdné než nyní. Od poloviny loňského roku je možné platit v automatech padesátikorunovou mincí.
6. Je možné při nákupu kuponů platit platební kartou?
Platební kartu můžete v současné době využít na sedmi prodejních místech. Neuvažuje se o rozšíření, městský dopravce totiž tvrdí, že platba kartou by u okének zdržovala a fronty by byly ještě delší.
Magistrát chce bezhotovostní platbu řešit "univerzální kartou Pražana“ - na tuto kartu by cestující kupovali jízdenky v automatech i kupony na přepážce.
Metro stojí. Proč?
Je pořád ještě bezpečné?
7. Co zavinilo kolaps v podzemní dráze v sobotu 1. září?
Od roku 1974, kdy bylo metro zprovozněno, se kromě povodní v roce 2002 stalo poprvé, že byl zastaven provoz na všech třech tratích. Stalo se tak na více než půl hodiny.
Dopravní podnik tvrdí, že problémy začaly už v 16 hodin, kdy kolísalo napětí v síti Pražské energetiky. Zařízení v metru na to reagovalo průběžným přepínáním na záložní napájení, ale o hodinu později se zablokovalo. Nastal výpadek proudu ve vlakovém dispečinku.
Dispečeři, kteří řídí provoz v podzemí, byli náhle bez jakýchkoli informací. Ztratili přehled o tom, kde jsou vlaky, vypadlo rádiové spojení se strojvedoucími a ztratil se i signál průmyslové televize.
8. Jak je možné řídit metro "potmě“?
Dispečerům zůstaly jediné dva funkční telefony, kterými obvolali dozorčí stanic. Ti čtvrt hodiny po výpadku zastavili vlaky na všech linkách. Informaci dostali i cestující a také policie, aby byla připravena asistovat při vyvádění lidí z podzemí.
Jen na dozorčích bylo rozhodnutí, zda stanice uzavřou, či nikoli. Tam, kde se nástupiště přeplňovala cestujícími, byly stanice uzavřeny.
V 17:48, tedy po 33 minutách, začalo metro opět jezdit v intervalu sedm a půl minuty.
Jako první se podle jízdního řádu obnovil provoz na trase A - v 19.15. Na trati B o téměř tři a tři čtvrtě hodiny později. Na trase C až těsně před půlnocí.
"Byla to nečekaná prověrka všech bezpečnostních systémů metra a dispečerů, kteří situaci řešili. V této prověrce jsme obstáli,“ pochvaloval si generální ředitel Martin Dvořák.
9. Proč metro přestalo jezdit na všech třech linkách?
Na tratích metra se zdánlivě nic nedělo, porucha však vyřadila z provozu řídící dispečink. Toto pracoviště řídí provoz metra a dbá na bezpečnost podzemní dopravy.
Je vybaveno řadou počítačových systémů, které zobrazují dění na jednotlivých linkách a umožňují dispečerům okamžitou komunikaci jak se strojvedoucími, tak i se staničním personálem.
Jakmile došlo k výpadku téměř všech těchto zařízení, byl provoz v tunelech z bezpečnostních důvodů zastaven.
10. Je cestování metrem bezpečné?
"Určitě je,“ ujišťuje Ondřej Pečený. "V sobotu pracovaly všechny systémy spolehlivě. Jak staniční i traťové zabezpečovací zařízení, vlakový zabezpečovač, tak i sdělovací zařízení. Jen,centrální mozek‘ jaksi chyběl,“ uvedl Pečený.
Všechny vlaky byly přesto navedeny do stanic, žádný nezůstal v tunelu. Na výpadek elektrického proudu navíc podzemní dráhu připravili už i projektanti. Trať naklonili tak, aby z každého úseku mohl vlak do stanice dojet samospádem.
A může se kolaps z 1. září opakovat? "Urychleně provádíme úpravy elektrotechnických zařízení, aby se tato kombinace poruch v budově centrálního dispečinku už nemohla opakovat,“ dodal Pečený.