Desatero učitelů ke kvalitnímu vzdělávání1. Vzdělávání účelné pro život, změnit je potřeba hlavně přístup k matematice a českému jazyku. Zdroj: Asociace profese učitelství ČR |
Poprvé v historii se spojilo patnáct asociací nejrůznějších pedagogických profesí od vysokoškolských fakult po kantory z praxe či školní psychology. S jediným cílem: zlepšit vzdělání dětí. "Důsledkem dlouhodobých až chaotických kroků ministerstva je pokles úrovně vzdělání," upozorňují asociace ve společném memorandu.
A shodly se na požadavcích, které by podle nich mělo ministerstvo školství splnit, aby se školství začalo zvedat.
Nejkonkrétněji to v desateru sepsala Asociace profese učitelství.
Klíčové je podle ní zastavit biflování a naučit děti myslet. Znalosti, které škola nabízí, musí být úzce spojené s praxí a užitečné pro život. Například schopnost vyjmenovat manželky Karla IV. nemusí znamenat kvalitní vzdělání. Podle testů si vysoké procento deváťáků myslí, že panovník žil se všemi čtyřmi ženami najednou.
Dalším problémem je podle patnáctky asociací nízká kvalita některých pedagogů, již lze změnit jediným způsobem - motivovat je, aby se dál vzdělávali. Třeba i formou kariérního řádu, jímž by stoupali po složení atestací, podobně jako lékaři. Čím vyšší atestaci, a tedy vyšší kvalitu by učitel měl, tím víc by si vydělal.
Mezi požadavky jsou samozřejmě peníze do školství. Bez nich totiž dlouhodobě podfinancovaný resort hluboké změny nezvládne.
Tlaky kantorů dramaticky sílí a navíc se k nim přidávají rodiče a odborníci. Proto se zdá, že by zásadní změny skutečně mohly nastat.
"Chtěl bych se s kolegy z dalších asociací co nejdříve sejít a požádat ministra Petra Fialu o schůzku, kde bychom mu vysvětlili naše požadavky a nabídli odbornou pomoc," popsal svůj cíl na nejbližší dny šéf Asociace profese učitelství Jan Korda.
Zdá se, že ministerstvo na některé požadavky slyší. Například kariérní řád chce dokončit do roku 2014. "Pedagogové by mohli být odměňováni především podle jasně nastaveného celoživotního vzdělávání," uvedl Patrik Kubas z tiskového odboru ministerstva.