Připravujeme online reportáž

Den s meteorologem na Milešovce

Reportér iDNES.cz Václav Ferebauer píše on-line reportáž z cesty na Milešovku. Čtenáři mohou meteorologům pokládat v diskusi dotazy. (Zpět na článek)

15:00
Vážení čtenáři, vážené čtenářky, naše reportáž z Milešovky končí. Loučíme se s Vámi a děkujeme za pozornost.
14:55
Na Milešovku jsme skutečně šli pěšky a nešplhali. Nemáme sice za sebou takový trénink jako Svatopluk Pulec, ale i tak nám hora dala trochu zabrat. Naštěstí jsme nespadli jako Pulec při osmém výstupu. Petr Zacharov v souvislosti s cimrmanovskou legendou zavzpomínal na svého kamaráda: "Také se mu povedlo spadnout. Výstup na Milešovku přežil a spadl až z kopce Lovoš. Zvrtnul si kotník," vzpomíná Zacharov v závěru naší návštěvy.
14:53
Jeden ze čtenářů připomněl osobu básníka Petra Kabeše. "Má tady pamětní desku a sloužil tady asi dva roky v 70. letech," vzpomínají meteorologové.
14:51
  • Námraza tu může měřit až 25 centimetrů. Meteorologové ji měří na čtyřech místech a pak zní vypočítávají průměr (17. února 2016). / Autor: Václav Ferebauer, iDNES.cz

14:49
Za dobu, co jsme na observatoři, napadly minimálně čtyři centimetry sněhu. Jeho výšku musí meteorologové kontrolovat osobně. Automatické přístroje měří jenom množství srážek v milimetrech.
14:44
Předpovědi počasí na Milešovce meteorologové nedělají. "Sbíráme především data. Podle stavu oblohy jsme výjimečně schopní odhadnout vývoj na pár hodin dopředu," tvrdí Křehnáč.
14:29
Na jihovýchodní straně stanice se postupně vytváří námraza. Může měřit až 25 centimetrů. I to patří k údajům, které meteorologové zaznamenávají. "Máme vytipovaná čtyři místa, kde námrazu měříme pravítkem. Z údajů pak vypočítáme průměr a posíláme v hlášení do ČHMÚ," vysvětluje Křehnáč.
14:20
  • Kvůli mlze a chumelenici je vidět jenom nejbližší okolí stanice (17. února 2016). / Autor: Václav Ferebauer, iDNES.cz

13:57
„Několikrát se stalo, že sem letěl pro někoho vrtulník. Nemůže tady ale přistát, a tak je musí záchranáři vyzvedávat lanem. Jedna paní měla před lety po výstupu infarkt. Nedávno jsme tady řešili vykloubené rameno,“ uvádí jeden z netradičních zážitků druhý sloužící meteorolog Pavel Svoboda.
13:52
Čtenáři se ptali i na dopravu po lanovce. „Pro osoby je to přísně zakázané. Není tam žádné jištění, používáme to jenom pro náklad,“ odmítl Křehnáč domněnky o tom, že si cestu na vrchol občas meteorologové jistě ulehčí.
13:41
„Pro nás se s novým majitelem nic nezmění. Už tady oba podniky fungují dlouho. Sami do hospody nechodíme a navíc si i sami vaříme,“ říká k odlehčené otázce jednoho ze čtenářů, zda si občas zajdou „nahoře na pivo“, meteorolog Josef Křehnáč.
13:29
Na vrcholu je běžně v provozu bufet a občerstvení v horské chatě Milešovka. Ta je aktuálně zavřená a probíhá výběrové řízení na nového provozovatele. Už v březnu by se měla nově otevřít.
13:13
Teplota na vrcholu Milešovky ve dvou metrech nad zemí je -3,2 °C. Stále sněží a vyskytuje se zde mrznoucí mlha. Vlhkost vzduchu je 96 procent. Průměrná rychlost větru je 10,7 m/s.
12:55
17.února 2016 v 12:55, příspěvek archivován: 17.února 2016 v 12:56

Na Milešovku chodí spousta lidí kvůli krásným výhledům do krajiny. Aktuálně se díváme na pěknou chumelenici. pic.twitter.com/k1tB7jIapA

13:45
"Kolega jednou přišel do služby, dočerpal zbytek vody a neměl další. Až druhý den museli s dalším kolegou vytahat nové zásoby," vzpomíná Josef Křehnáč. "V zimě s vodou šetříme. Za týden spotřebujeme oba jen půl kubíku vody," dodal.
12:35
Pitná voda se na observatoř vozí v kanystrech jednou za týden. Užitková voda se vozí v 200litrovém sudu a pak se pomocí trubek přečerpává do uzavřené vodní nádrže vedle stanice. Nejvíce se jí musí navozit na podzim, dokud nejsou mrazy, během nichž by potrubí popraskalo. Poté se s vodou musí šetřit a čekat na oblevu.
12:22
Označení pro největrnější místo vychází z ročních průměrů rychlostí větru. Ty jsou na Milešovce nejvyšší. Díky kuželovému tvaru hory je měření větru velmi přibližně srovnatelné s měřením v okolní atmosféře na rozdíl od hřebenů hor (např. Krušných), kde je proudění vzduchu výrazně ovlivněno třením o zemský povrch.
12:11
  • Každou hodinu posílají meteorologové zprávu s aktuálním stavem počasí s podrobnostmi o průběhu a změnách do centra ČHMÚ v pražských Komořanech. Na snímku je Josef Křehnáč (17. února 2016). / Autor: Václav Ferebauer, iDNES.cz

11:56
„O svátcích jsme holt odloučení. Většinou to oslavíme předem s rodinou. Podle toho, jak to v kalendáři vyjde,“ vysvětluje Křehnáč. O Vánocích je na stanici nazdobený strom.
11:53
Volného času mají meteorologové hodně. Služba trvá 12 hodin, pak je stejná doba na odpočinek. „Ve volnu hrajeme společenské hry. Prší nám jde docela slušně,“ říká s nadsázkou druhý meteorolog Pavel Svoboda. „Pak si čteme a povídáme si. Občas se jdeme projít,“ dodává Křehnáč.