Příliš se nevydařila ani cyklistická jízda po magistrále, kterou naplánovalo sdružení Přátelé přírody s Centrem pro dopravu a energetiku. Na náměstí hrdinů na Pankráci se sešlo pouze patnáct nadšenců, kteří vyrazili z Prahy 4 magistrálou kolem Národního muzea až k magistrátu na Mariánské náměstí. Tam chtěli představitelům pražské radnice předat písemný požadavek na urychlení výstavby cyklistických stezek, místo toho se rozešli.
Ekologické sdružení Centrum pro dopravu a energetiku se obrátilo v souvislosti s Dnem bez aut i na Dopravní podnik, ale příliš úspěšné nebylo. "Chtěli zapůjčit nízkopodlažní autobus pro akci na Staroměstském náměstí, kde by rozdávali letáky a upozorňovali na dopravní problémy města. S tím jsme souhlasili, ale tuto akci zamítla Praha 1. Ekologové také chtěli, abychom vozili cestující v pátek bezplatně, ale to by musela schválit městská rada," oznámila Blažena Jůzová z tiskového oddělení Dopravního podniku.
Dopravní podnik autobus ekologům nezapůjčil také s tím, že by mu chyběl na pravidelné lince. "Chtěli půjčit autobus z linky 193, která vede kolem hřbitova polikliniky i mateřské školky, a obyvatelům Krče by jistě chyběl," řekl Václav Pomazal z Dopravního podniku.
Při zasedání MMF a Světové banky, kdy byly staženy nízkopodlažní autobusy, však stejný problém Dopravní podnik netrápil.
Ke Dni aut se mnoho neznala ani radnice Hlavního města. Ačkoli mohli lidé z devíti měst celé republiky jet městskou hromadnou dopravou zadarmo, Praha se nepřipojila.
Primátorův náměstek Petr Švec uvedl, že městská rada o možnosti povolit cestování městskou dopravou zdarma ani nejednala. "Tato akce by stála Dopravní podnik dva a půl milionu korun a tuto ztrátu by musel někdo zaplatit. Domnívám se, že tato akce je pouze populistická a má vybudit reakce, které nejsou přiměřené," řekl Švec s tím, že pokud jsou lidé ochotni jezdit na kole nebo používat namísto aut veřejnou dopravu, měli by to dělat i jindy než jenom jednou ročně.
"Pak bychom se skutečně mohli bavit o tom, jestli by městská hromadná doprava neměla jezdit bezplatně třeba celý rok. O tom by ale bylo třeba diskutovat odborně na různých úrovních s vědomím toho, že peníze nevybrané za jízdenky budou někde chybět," dodal primátorův náměstek.
Celonárodní Den bez aut pořádají Děti Země již poosmé. Při minulých ročnících však řidiči ve městě příliš na výzvu ekologů výrazněji nereagovali. Podle průzkumu městského Ústavu dopravního inženýrství sice loni při této akci poklesla doprava o jedno až čtyři procenta, ale tento údaj může být zatížený i statistickou chybou.
Den bez aut nepřispěl ani k okamžitému snížení oxidů dusíku a dalších škodlivin v pražském ovzduší. "Situace je naprosto stejná jako každý jiný pátek, akce se vůbec neprojevila. Imisní situace odpovídá počtu aut a rozptylovým podmínkám," řekl pracovník Českého hydrometeorologického ústavu Josef Keder. Poznamenal, že počet aut v ulicích nijak neklesl.