Spotřebitelské soutěže fungují, v Čechách a na Moravě, vyprahlých po letech komunismu, dvojnásob.
Lze však politickou stranu, která hlásá: "Dáme věci do pořádku, začali jsme u sebe," snižovat na úroveň spotřebního zboží?
Na první pohled se člověk zarazí, na druhý si řekne: A proč vlastně ne? Všechny strany přece lákají voliče jako prodavač zájezdů do dalekých zemí.
"Dáš nám zálohu v podobě hlasu a my tě dovezeme do ráje. Když ne, stěžovat si můžeš za čtyři roky."
Proč tedy obchodní nabídku nevylepšit o spotřebitelskou soutěž? Lze namítnout pouze to, že efektivnější a otevřenější by bylo hlasy přímo nakupovat jako ve starém Římě.
Ale ne, politici dobře znají své voliče. Ti by klidně prodali svůj hlas osmnáctkrát a pak zůstali doma.