Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

To můžeme zrušit rychlíky, odmítá SŽDC nápady na brzdění před přejezdy

  5:01aktualizováno  5:01
Již druhá tragická nehoda rychlovlaku ve Studénce otevřela debatu o tom, jestli mají vlaky jezdit přes přejezdy rychlostí 160 kilometrů za hodinu. Podle odborníků by při podobných haváriích klesl počet obětí a zraněných. Správa železniční dopravní cesty vidí ale hlavní problém v neukázněných řidičích.

Ve Studénce na Novojičínsku se srazilo pendolino s nákladním autem. Při nehodě se zranilo asi dvacet lidí, tři z nich nepřežili, dalších několik lidí je zraněno těžce. (22. července 2015) | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Když v roce 2008 narazil rychlík u Studénky do spadlého mostu, vyčítali experti Správě železniční dopravní cesty, že kvůli probíhající stavbě neomezila na trati rychlost. Soudní proces s viníky neštěstí, při kterém zemřelo osm lidí, dosud probíhá.

„Nejvyšší rychlost, při které by nedošlo k nárazu do překážky, by za konkrétních vstupních údajů byla 104–105 kilometrů za hodinu,“ uvedl v posudku k šest let starému případu soudní znalec Eduard Šafář.

Snížení rychlosti rychlíku Comenius pod sto kilometrů za hodinu by podle jeho závěrů zachránilo lidské životy a zabránilo desítkám zranění. Strojvedoucí by totiž při včasné reakci stihl zabrzdit. Podobné úvahy se již objevují i ohledně neštěstí z minulého týdne. I když je nehoda, při které pendolino narazilo do kamionu na přejezdu, odlišná, určitá analogie zde je.

Podle zjištění Drážní inspekce jel strojvůdce pendolina před nehodou rychlostí 160 km/h, do okamžiku srážky dokázal soupravu zbrzdit na 140 km/h. Kdyby byla na trati před přejezdem snížená rychlost, mohlo mu to pomoct. Když ne včas zastavit, tak alespoň významně snížit dopady srážky.

Solidarita

Strojvedoucí pendolina Jan Černý přišel po nehodě ve Studénce o nohu a má zraněnou páteř. Jeho kolegové pro něj vyhlásili sbírku, příspěvky mohou lidé posílat na konto 4026277399/0800.

„Je to určitě jedna z cest, jak se podobným případům vyhnout, případně jejich následky zmenšit. Čím menší rychlost, tím menší hrozba, zejména v krizových místech, kde je selhání řidičů možné,“ uvedl k případu z minulého týdne Šafář.

Pro snížení rychlosti v úseku hovoří zejména existence přejezdu, o kterém se ví, že je rizikový. A také fakt, že rychlovlak zde projíždí městem a přes nádraží.

„Je to, jako kdyby při opravě D1 nebyla omezena rychlost v místech rekonstrukce silničních mostů. V případě nehody z minulého týdne je zarážející, proč tady nebyla snížena už dávno, když je přejezd hodnocen jako extrémně nebezpečný a trasa vede centrem města,“ míní Radek Ondruš, zmocněnec stavební firmy Bögl a Krýsl. Ta v případu z roku 2008 vystupuje jako poškozená, několik jejích zaměstnanců je však na straně obviněných.

Fotogalerie

Že úvahy o zavedení nižší rychlosti na kritickém úseku existují, potvrdil tiskový mluvčí Drážní inspekce, která případ vyšetřuje, Martin Drápal.

„Stejně jako řadu jiných věcí to můžeme doporučit v závěrečné zprávě, kterou dokončíme během několika měsíců,“ řekl Drápal s tím, že podobně rizikových přejezdů je na trase z Ostravy do Prahy do dvaceti.

Případné omezení však Správa železniční dopravní cesty dopředu odmítá. „S takovou logikou můžeme zrušit rychlíky. Rychlost i přejezdy odpovídají zákonu, v celé Evropě se na úrovňových kříženích může jezdit do 160 kilometrů v hodině. Problém je na straně silniční dopravy,“ reagoval mluvčí instituce Jakub Ptačinský.

Měly by rychlíky před silničním přejezdem brzdit?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 9. srpna 2015. Anketa je uzavřena.

Ne 10492
Ano 328

Pendolino narazilo do kamionu na přejezdu ve Studénce 22. července:

Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...



ODS, TOP 09, KDU-ČSL a STAN půjdou společně. Vést Sněmovnu Fiala nechce

ODS. TOP 09, KDU-ČSL a hnutí STAN se dohodly na společném postupu při formování...

Čtyři strany ve Sněmovně - ODS, TOP 09, KDU-ČSL a STAN - se domluvily na společném postupu při formování Sněmovny a...

Muž přesvědčil policistu k demonstrativnímu oběšení, pak ho nechal zemřít

Sebevražda (ilustrační foto)

Policista z olomoucké krajské policie, který zemřel na začátku roku 2015, nespáchal dobrovolnou sebevraždu, ale byl...

Vzdejme se slova Vánoce, vyzval kněz křesťany. Už podle něj nemá smysl

SANTABĚH. Několik stovek běžců v kostýmech Santa Clause bylo možné pozorovat v...

Severoirský katolický kněz Desmond O’Donnell míní, že by nejen katolíci, ale vůbec všichni křesťané měli opustit výrazy...



Další z rubriky

Babiš bude premiérem na Mikuláše, už má všechny kandidáty do vlády

Prezident Miloš Zeman a předseda hnutí ANO Andrej Babiš na tiskové konferenci...

Andrej Babiš zřejmě bude premiérem 6. prosince, tedy na Mikuláše, a jeho vláda by mohla být jmenována 15. prosince....

Ústí nad Labem mapuje brownfieldy, aby si jich všimli investoři

V seznamu ústeckých brownfieldů je i průmyslová zóna Tonaso ve čtvrti Neštěmice.

Ústí nad Labem se připojilo k projektu Národní databáze brownfieldů, která mapuje nevyužívané průmyslové lokality v...

ANO dostalo pokutu za předvolební kampaň, neoznačilo Babišovu knihu

Andrej Babiš při prezentaci své knihy O čem sním, když náhodou spím (22. června...

Hnutí ANO dostalo od Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí pokutu třicet jedna tisíc...



Najdete na iDNES.cz