"Po škole na výrobu porcelánu v Karlových Varech jsem se chtěl věnovat porcelánu volné ruky, ale nakonec jsem zkusil dělat formy a odlévat. Povedlo se mi udělat několik dobrých prací a díky nim se o mě začali zajímat architekti," vzpomíná Žofka.
Mostecký rodák nastoupil po vojně do duchcovské keramičky, kde se naučil dělat složité formy a techniku vypalování. Později tyto zkušenosti zúročil při realizaci vlastních projektů.
"Chtěl jsem za každou cenu dělat volnou tvorbu, nejdříve jsem ale musel získat prostor. Začal jsem pomáhat u sochaře Rabocha, který mi nechal část dílny. Až později jsem si našel ateliér v Teplicích a plynovou pec pracující na 1200 stupních Celsia," představuje srdce svého ateliéru.
S přibývajícím věkem ho méně ovlivňují vnější podněty a inspiraci hledá spíš v přemýšlení o podstatě věcí. Nesnaží se hledat okolo sebe, ale v sobě. "Když jsem schopný vyjádřit svůj prožitek do konkrétní hmotné podoby, tak dávám kus sebe ostatním, a pak už jen záleží, jestli mě pochopí," svěřuje se.
Zpět na Galerii |
Ze šedesáti Žofkových projektů v zemi jsou na severu Čech známé reliéfy a výzdoba interiéru hotelu Vladimir v Ústí, fontána v Chlumci či teplické fontány. Jeho solitéry zdobí i mnoho interiérů a zahrad.
Vytváří zahradní stoly, lampy či žardiniéry. Štíhlé plastiky často ve tvaru jehlanu či kužele upoutávají pozornost na výstavách aristokratickou čistotou a vznešeností. Jsou přitom typické jemnými barevnými odstíny často modré barvy.
"Mám ji rád. V kontrastu se zelení přírody je to nádherná kombinace a na mých výtvorech je navíc přeneseným kusem oblohy," líčí Žofka, pro něhož je důležité i to, aby byla vidět struktura materiálu.
"Glazurou zakryji povrch, ale já chci, aby skulptura dýchala svou vlastní strukturou, proto raději používám práškové kysličníky kovů. Keramický materiál je nosný sám o sobě - a pokud ještě čerpám z přírody, nemusím se už zabývat žádnou složitou myšlenkou. Pak už jde jen o to, aby se věc hodila do určitého prostoru a něčím oslovovala," dodává autor.
Teplický sochař a keramik Milan Žofka. Jeho díla ovlivňují už od začátku 70. let estetické vnímání obyvatel řady českých měst. Jeho plastiky, reliéfy nebo fontány jsou totiž neodmyslitelně spjaté s moderní architekturou. |
Teplický sochař a keramik Milan Žofka. Jeho díla ovlivňují už od začátku 70. let estetické vnímání obyvatel řady českých měst. Jeho plastiky, reliéfy nebo fontány jsou totiž neodmyslitelně spjaté s moderní architekturou. |
Teplický sochař a keramik Milan Žofka. Jeho díla ovlivňují už od začátku 70. let estetické vnímání obyvatel řady českých měst. Jeho plastiky, reliéfy nebo fontány jsou totiž neodmyslitelně spjaté s moderní architekturou. |
Teplický sochař a keramik Milan Žofka. Jeho díla ovlivňují už od začátku 70. let estetické vnímání obyvatel řady českých měst. Jeho plastiky, reliéfy nebo fontány jsou totiž neodmyslitelně spjaté s moderní architekturou. |