"Do Prahy sice nejezdím každý týden, ale na dálnici se už těším. Hlavně kvůli větší bezpečnosti. Rizikový je nyní kvůli velkému provozu především průjezd Chlumcem nad Cidlinou. Doufám, že to dálnice vyřeší," řekl Otmar Petyniak z Nového Bydžova na Královéhradecku.
Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření souhlasí, že uvedený úsek je nyní velmi přetížený, a tudíž i rizikový. "Už letos v prosinci proto otevřeme část dálnice v úseku Žehuň –Chýšť, která vyvede auta ze středu Chlumce nad Cidlinou. Celá dálnice pak bude dokončena příští rok," dodal Hoření.
Ustoupili i ekologové
V příštích měsících se pro motoristy otevřou další dálniční úseky včetně těch, o které se v minulých letech vedly spory. I ekologové totiž postupně slevili ze svých požadavků, přestože je pořád mrzí, že někde dálnice překračuje cenné přírodní území.
"Asi nejvíce je mi líto, že úsek u Hradce vede skrz rezervaci Libický luh s lužním lesem. A obchvat Plzně mohl minout vrch Valík.
Tunel, který ho provrtává, nevypadá moc esteticky," říká asi nejznámější bojovník proti dálnicím Miroslav Patrik z hnutí Děti Země. "Jinde, třeba v případě dálnice z Prahy do Ústí nad Labem, se nám podařilo dohodnout kompromisní řešení," dodal Patrik.
Čtyři z nových úseků se stavějí v Čechách, dva na Moravě.
Které to jsou? Jako vůbec první se otevře letos v říjnu dálniční úsek mezi Vyškovem a Vrchoslavicemi na jižní Moravě. Dál na východ se tak o kus prodlouží nejstarší česká dálnice D1.
Následovat bude postupné otevírání dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové. Už v prosinci se řidiči svezou po prvním asi dvacetikilometrovém dílčím úseku Žehuň –Chýšť, který se rovněž pyšní unikátním primátem – vzniká ze všech dálnic v Evropě nejrychlejším tempem. První auta tam vjedou za 14 měsíců od prvního kopnutí do země. Celá dálnice Praha–Hradec Králové bude hotová v roce 2006.
Dva z nových úseků zrychlí cestování z Prahy do Německa. Bude mezi nimi na prvním místě autostráda do Krušných hor od Ústí nad Labem. Ta se na hraničním mostě potká s dálnicí, kterou postaví Němci od Drážďan rovněž napřesrok.
Díky "krušnohorské dálnici" potrvá už za rok cesta z Prahy do Drážďan jen dvě a půl hodiny. Na hřebeni Krušných hor vzniká i unikátní dálniční stavba – tunel Panenská.
Se svými dvěma kilometry se zapíše do knihy českých rekordů jako nejdelší dálniční tunel. Překonává také úctyhodné převýšení 482 metrů.
Díky dostavbě tři a půl kilometru dlouhého úseku na obchvatu Plzně zase bude kompletní dálnice z Prahy vedoucí až na hraniční přechod s Německem Rozvadov. Cesta k hranici se tím zkrátí oproti dnešku asi o čtvrt hodiny. Na obchvatu Plzně prorážejí stavaři pro změnu nejširší český silniční tunel v kopci Valík.
Dálnicemi téměř neposkvrněným územím stále zůstávají jižní Čechy. I tudy má sice vést dálnice z Prahy do Českých Budějovic, zatím se však jezdí pouze na čtyřech kilometrech mezi Táborem a Chotovinami a napřesrok přibude dalších devět kilometrů z Chotovin do Mezna.
Většinu cesty z Prahy na jih Čech musí řidiči absolvovat po klikatých, úzkých silnicích s jedním pruhem v každém směru. Osud celé dálnice D3 je nejasný. Jedním z velkých oříšků je například, jak překonat přírodní kaňon řeky Sázavy.
Jako poslední z velkých měst si na dálnici počká Ostrava. Větší část dálnice z Brna do Ostravy vznikne do roku 2008. Nyní se staví trasa Lipník nad Bečvou–Ostrava.
Není však vyloučeno, že na trase zůstanou krátké "mezery", které bude nutné objet po jiných komunikacích. Na některé úseky ostravské dálnice totiž dosud není vydané stavební povolení.