Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dálnice se Posázaví nelíbí

  9:08aktualizováno  9:08
Praha - Dálnice z Prahy směrem na České Budějovice zřejmě ještě dlouhá léta nebude. Posázavské obce totiž nadále pokračují v odporu proti výstavbě této dálnice a nemíní se smířit s její trasou. Zatímco se tedy má u Tábora už letos začít dálnice stavět, u Prahy ještě nic rozhodnuto není. Konečné slovo o definitivní trase bude mít ministerstvo pro místní rozvoj.

Ze situační zprávy, kterou tento měsíc vypracovali jeho úředníci, vyplývá zcela jasně, že na ministerstvu podporují variantu západně od Jílového s přemostěním u Luk pod Medníkem.  Podle této zprávy by se mělo u Jílového začít stavět v roce 2005.

Aktivisté občanských sdružení, spojeni s představiteli obcí, však nadále sbírají podpisy pod protestní petice a pořádají shromáždění občanů. Jejich šance se však výrazně zmenšily, a to zejména poté, co se radní Středočeského kraje rovněž přiklonili k takzvané posázavské variantě.

"Dálnice někde Sázavu přemostit musí. Ideální řešení neexistuje. Snažili jsme se proto  vybrat to nejméně bolestivé," prohlásil hejtman kraje Petr Bendl. Středočeši tak podpořili původní vládní návrh trasy. Zároveň nedoporučili vedení rychlostní silnice z dálniční odbočky Mirošovic k Benešovu. "Z technických důvodů to není možné," tvrdí náměstek hejtmana Karel Vyšehradský.

Návrh Středočechů počítá s odbočením dálnice z velkého dopravního okruhu u Jesenice. Právě s tím však Posázavští nesouhlasí. Podle starostky Jílového Květy Halanové by se nenávratně zničil  jeden z mála zachovalých přírodních koutů jižně od Prahy. "My se ještě nevzdáváme, dokud se tady nezačne kopat, budeme bojovat," dodala Halanová.

Ředitelství silnic a dálnic čeká na stavební povolení a k tomu potřebuje schválení územních plánů pražského regionu a Benešovska. Ty mají být zpracovány do tří let.
Podle výsledků některých odborných studií by ani rozšířená dálnice z Mirošovic do Prahy nebyla schopna zvládnout obrovské množství aut ve směrech na Brno a na České Budějovice.

Ministerstvo životního prostředí se chystá posoudit i rozšíření silnice první třídy mezi Mirošovicemi a hranicí taborského okresu na čtyřpruhovou rychlostní komunikaci. Tato oponentní studie by měla být hotova do konce července.

Teprve pak se ministerstvo vyjádří, kterou trasu z hlediska ochrany životního prostředí doporučí. Názory  úředníků z životního prostředí však nemusí být směrodatné, jsou pouze doporučující, a nikoliv závazné.

Autoři:


Hlavní zprávy

Nejčtenější



Další z rubriky

Duely na vlně emocí. Jak budou vypadat diskuse Zemana s Drahošem?

Ve druhém kole prezidentských voleb se utkají Miloš Zeman a Jiří Drahoš.

Finalisté druhého kola prezidentské volby – Miloš Zeman a Jiří Drahoš – se chystají na televizní duely. Současná hlava...

OBRAZEM: Nejtragičtější požáry za 30 let. Na vině byly svíčky i msta

Požár na pražské Florenci, 27.10.2010

Poté, co se počet obětí sobotního požáru v pražském hotelu Eurostars David zvýšil na čtyři, se tato nešťastná událost...

Po chladném začátku týdne přijde oteplení, můžeme očekávat až osm stupňů

Ilustrační foto

Začátek týdne přinesl mráz, ráno teploty klesaly až pod -5 stupňů Celsia. Během pondělí bude sněžit, sníh ale postupně...

Najdete na iDNES.cz