Velkou nadějí protivníků jižní trasy bylo právě ministerstvo životního prostředí. Od něho totiž očekávali, že v posudku o vlivu na životní prostředí jižní variantu zamítne jako nevyhovující. Ministerští úředníci však rozhodli jinak.
"My doporučujeme severní trasu, která vede kolem Libčic nad Vltavou a dále od Prahy, nicméně za určitých podmínek je možné stavět i na jihu," uvedla mluvčí ministerstva Rita Gabrielová.
O vedení pražského okruhu okolo hlavního města vedou již dlouhodobé spory městské části a okolní středočeské obce.
Magistrát spolu s městskými částmi Praha 6, 8, 9, 13 a Středočeši podporují kratší trasu okruhu blíže k Praze. Jejich představitelé totiž tvrdí, že jedině tak výrazně ubudou auta v pražských ulicích. Městské části Suchdol, Dolní Chabry a Lysolaje naopak chtějí, aby tato komunikace vedla od Prahy vzdálenější, severní trasou. Jinak podle nich hrozí nedozírné škody v přírodních rezervacích kolem Vltavy.
Primátor Jan Kasl míní, že posudek je zásadním zlomem v celém dlouhotrvajícím sporu.
Starostové stále nemají o trase dálnice jasno
Primátor Jan Kasl považuje jižní variantu pražského okruhu přes Suchdol za jedinou možnou. "Nyní je jasné, že jižní trasa je přípustná. Proto by už brzy mohlo být vydáno územní rozhodnutí, a pak by se již brzy mohla začít stavět. K výstavbě je připravena, zatímco pro severní trasu neexistuje ani projekt," řekl Kasl.
Podle místostarosty Prahy 8 Jana Lukavského je důležité, že posudek připouští jižní trasu. "Všichni rozumní lidé by se už měli konečně domluvit, aby se co nejdříve začalo u Suchdola stavět."
Radnímu Prahy 6 Janu Winklerovi se verdikt ministerstva příliš nelíbí. Podle něj mělo rozhodnout jasně, buď jedna trasa, anebo druhá. "Zachovali se alibisticky, a vlastně nic se tím nevyřešilo. Je ovšem třeba vycházet z toho, že jižní trasa je zakreslena v územním plánu Prahy, kdežto se severním úsekem nepočítá žádný dokument," řekl.
Starosta Suchdola Václav Čížek však namítá, že celá záležitost zůstává otevřenou. "Teď se bude jednat o jednotlivých připomínkách k oběma trasám a uvidí se, která z nich je výhodnější," dodal.
S jižní trasou zásadně nesouhlasí ani občanské sdružení Ekofórum. Jeho mluvčí Jaroslav Korf uvedl: "S posudkem jsme spokojeni, potvrdil to, co říkáme pořád. Severní varianta, která vede přes středočeské obce, je pro životní prostředí daleko výhodnější."