Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zúžená D1 jako magnet na nehody. Řidiči tam bourají až pětkrát častěji

  0:05aktualizováno  0:05
Statistika hovoří jasně. Zatímco v průměru připadá letos na jeden kilometr dálnice D1 mezi Prahou a Brnem 3,6 nehody, na řadě míst v opravovaných úsecích dálnice se jich odehrálo už mnohem více. Podle odborníků je na vině špatná disciplína řidičů, rozptýlení pracemi na silnici, ale i nedostatečný dohled ze strany silničářů a policie, píše se ve čtvrteční MF DNES.

Nehoda v zúžené části D1 znamená často kolonu na několik hodin. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Dálnice mezi Prahou a Brnem měří zhruba 200 kilometrů. Od začátku roku se v tomto úseku odehrálo už 735 dopravních nehod. To znamená 3,6 nehody na jeden kilometr.

Úplně jiné číslo ale ukazuje statistika třeba ze 30. kilometru D1 - ten se nachází kilometr za začátkem prvního zúžení ve směru na Brno u Hvězdonic, doprava je tam vedena ve dvou zúžených pruzích. Nehod už tam letos policie napočítala osmnáct.

Častým místem dopravních nehod bývají ale zejména úplné začátky a konce opravovaných úseků, kde se auta ze tří pruhů zipují do dvou a naopak. Třeba na 34. kilometru, kde končí zúžení u Ostředku, došlo ke 12 nehodám. Na 178. kilometru, kde končí zúžení u Ostrovačic, se zas bouralo jedenáctkrát.

Řidiči v těchto místech často nedokáží vhodně reagovat na provizorní podmínky jízdy a vlivem zmatku a nervozity dochází ke střetům. Jako třeba v pondělí u Hvězdonic na Benešovsku, kde na konci opravovaného úseku „slisovaly“ dva kamiony osobní auto.

„My nehody neovlivníme, je to o disciplíně řidičů,“ brání stavaře Iveta Štočková ze společnosti Eurovia, která se na opravách dálnice podílí. Omezení provozu však nehody zjevně přitahují. Přitom i malá kolize může na frekventované komunikaci způsobit několikahodinové zdržení pro tisíce cestujících.

Proč chybí kamery?

Podle Miloslavy Pošvářové, bývalé šéfky kvality na Ředitelství silnic a dálnic, kterou si nedávno na obdobnou práci najal podnikatel Radim Jančura (více čtěte zde), jsou na vině v prvé řadě řidiči. „Problém je, že neumějí po užších úsecích jezdit. Kamiony v širokém pruhu překračují vodorovné dopravní značení a často přesahují do zúženého pruhu, kde jezdí osobní auta. Řidiči osobních aut se často zaleknou, brzdí, další za nimi troubí,“ uvádí Pošvářová v rozhovoru ve čtvrteční MF DNES.

Zlepšení by ale podle ní mělo přijít i od silničářů a policistů, kteří by podle odbornice na dopravní stavby měli na rizikových úsecích na provoz více dohlížet. „Chce to více postihů pro řidiče kamionů, provádět kontroly a vůbec bych se nebránila umístění kamer. Stojí to pár korun a na informačních portálech jsou stejně kamery umístěny. Tak v čem je problém? Když řidiči budou vědět, že je sledují kamery, budou se chovat jinak,“ míní Pošvářová.

Aktuální dopravní omezení se týká pěti úseků dálnice D1 v celkové délce 28,9 kilometru. Každá z oprav je podle přehledu omezení Ředitelství silnic a dálnic plánována na tři až čtyři měsíce.

Současné uzavírky na D1
Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Právníci přechytračili soud. Vyhýbali se mu až do promlčení činu

Obžalovaní Karel Hnilica a Lenka Hnilicová na snímku z prosince 2012

Manželský pár advokátů Hnilicových názorně demonstroval, jak je v Česku možné se vyhnout trestu od soudu. Byť jde o...

Ve věku 39 let zemřel veterán Mevald vyznamenaný za službu v Afghánistánu

Prezident Miloš Zeman a český voják Jaroslav Mevald při slavnostním udílení...

Ve věku 39 let zemřel v pátek náhle český veterán Jaroslav Mevald zraněný v roce 2014 v Afghánistánu. Za hrdinství,...



Babiš: Jsem zklamaný hlavně z Pirátů, předčasné volby jsou nesmysl

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES. (8. listopadu 2017)

Až sestavíme vládu, půjdeme jednat s každým a začneme u ODS, říká šéf ANO Andrej Babiš. Osloví všechny strany, přestože...

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Další z rubriky

Ošťádal v profesorské kauze neuspěl, Ústavní soud jeho stížnost zamítl

Ivan Ošťádal žaluje hlavu státu za odmítnutí jmenovat jej profesorem (21. září...

Ústavní soud zamítl stížnost fyzika Ivana Ošťádala a Univerzity Karlovy. Ti poukazovali na údajnou nečinnost prezidenta...

První hádka poslanců. O členy výboru, který bude řešit vydání Babiše

Andrej Babiš skládá poslanecký slib. (20. 11. 2017)

Nově zvolení poslanci zamířili v pondělí poprvé do Sněmovny. Složili slib, vyfotili se a pak přišla i první hádka. O...

Stejná antibiotika za 82, ale i 820 Kč. Nemocnice nakupovaly bez soutěže

Ilustrační foto

Nemocnice Na Homolce, Fakultní nemocnice Ostrava a Fakultní nemocnice Plzeň nakoupily během tří let léčiva za 5,5...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.