Každému normálně myslícímu člověku je jasné, že tento stav, kdy navíc při mnoha haváriích umírají na této dálnici lidé, je dále neúnosný.
Aut v České republice rok od roku přibývá a vinou nečinnosti ministerstva dopravy, které včas nepřipravilo zavedení mýtného, zahltily Českou republiku kamiony.
Vyřešit tento ožehavý problém může jen stavba nových dálnic. Důležité je co nejrychlejší vybudování druhého dálničního tahu z Prahy na Moravu. Ten bude tvořit dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové a navazující rychlostní silnice R35 až do Mohelnice, kde naváže na stávající úsek rychlostní silnice do Olomouce.
Zbytečné oběti silnic
Toto rychlé spojení však mělo již být dávno postaveno. Na tom, že dosud není, mají částečnou vinu i takzvané občanské iniciativy, které blokují stavbu dálnice mezi Prahou a Hradcem Králové.
Jejich členové si zřejmě neuvědomují, že čím později bude dálnice hotova, tím více bude zbytečných obětí mezi Prahou a Brnem i na současné silnici I. třídy mezi Libicemi nad Cidlinou a Hradcem Králové.
Hlavním viníkem zpožďující se dostavby dálniční sítě v České republice je však stát, potažmo ministerstvo dopravy. To by mělo najít páky na to, jak zabránit obstrukcím při stavbě dálnic.
Tady se nabízí celkem snadná řešení, a to, že do dálničních staveb by směla zasahovat pouze ta občanská sdružení, jejichž členů se výstavba přímo dotýká. Není jediný důvod, proč by se občan Frýdku-Místku měl plést do trasy dálničního obchvatu kolem Plzně.
Lze také použít takzvaného francouzského receptu. V tomto případě by protidálniční spolky musely před zahájením blokace stavebního řízení složit nějakou vysokou finanční kauci, třeba deset milionů korun.
A ta by jim propadla v případě, že by stavbě jen nesmyslně bránily.
Aut přibývá
Ministerstvo dopravy by také mělo jasně stanovit prioritu výstavby nových dálnic a rázně se starat o to, aby byly dokončeny ve stanovených termínech.
Bohužel mám obavy, že s ministrem dopravy Milanem Šimonovským, který řeší problém dálnice D1 tím, že si na cestu z Prahy do Brna dává tři hodiny, to asi nepůjde.
Ve směru na Brno na 51. kilometru dálnice D1 se tvořily až 12 kilometrů dlouhé kolony. (2. června 2005) |