Právě lidovci mimořádné jednání kvůli dopravnímu kolapsu D1 navrhli a všechny ostatní strany s výjimkou vládního ANO to v úterý podpořily. Při náladách ve Sněmovně mohla projít i výzva k odvolání Ťoka.
„Je to jednoznačné selhání ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic. Spoléhat se na to, že v zimním období nebude chumelit, je nezodpovědné a neprofesionální,“ řekl šéf KDU-ČSL Pavel Bělobrádek. Příčiny kolapsu na dálnici D1 jsou podle lidovců dlouhodobé a nejsou náhodné. KDU-ČSL řekla, že navrhne usnesení, podle nějž ministerstvo dopravy v čele s ministrem Danem Ťokem selhalo při při zajištění průjezdnosti dálnice D1.
Podle ODS by měl Ťok vyvodit politickou odpovědnost
ODS přičítá zodpovědnost ministerstvu dopravy, podle ní mělo problém řešit dřív. „Ministerstvo dopravy mělo postupovat mnohem odpovědněji, situaci řešit dřív a nedopustit vůbec, aby nastala,“ řekl předseda strany Petr Fiala. Ťok by podle něj měl vyvodit z věci politickou zodpovědnost, pokud to neučiní, mělo by tak udělat hnutí ANO, které ho do vlády nominovalo.
Poslanci ANO zablokovali i návrh poslance ODS Jana Skopečka, který chtěl, aby Sněmovna vzhledem ke stavu dálnic zavázala vládu ke snížení ceny dálničních známek na rok 2020. „Je nemravné chtít od našich motoristů 1500 korun za to, aby stáli v létě i při prvním sněhu v kolonách,“ řekl Skopeček.
Podle Ťoka ale nese vinu firma, která dálniční úsek rekonstruovala. Zákon přitom podle něj neumožňoval ukončit spolupráci, dokud firma prokazatelně nesplnila stanovený termín. „Poslední termín byl, že stavbu opustí ke konci listopadu, bohužel to nesplnili. Měli to prodlouženo do 16. prosince, doufali jsme, že kalamitní sníh nepřijde, bohužel přišel,“ řekl Ťok.
Lidovci chtějí osvobodit řidiče od placení dálničních poplatků
KDU-ČSL podle Bělobrádka požaduje, aby byly vozy do 3,5 tuny zbaveny na dálnici poplatků vzhledem k tomu, že i příští rok mají pokračovat rozsáhlé rekonstrukce, které D1 prakticky zbavují parametru dálnice.
Lidovci chtěli také ve Sněmovně prosadit, aby vládu vyzve do 31. března přijmout opatření k omezení rizikového chování řidičů, a to včetně zákazu předjíždění kamiónů v levém pruhu, a aby do poloviny příštího roku předložila komplexní plán rekonstrukce páteřních komunikací.
„Situace, do které se dostala situace na D1, je alarmující,“ řekl také předseda ČSSD Jan Chvojka. Vládní sociální demokracie podle něj zařazení bodu jednání na dálnici D1 podporuje. „Hlavní odpovědnost má pan ministr Ťok,“ řekl Chvojka.
Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií zvažuje zákaz kamionů v levém pruhu. Doprava na D1 minulý týden opakovaně zkolabovala především na Vysočině a řidiči v kolonách trávili několik hodin.
TOP 09 podle šéfa klubu Miroslava Kalouska podporuje také debatu o D1. Je podle něj neúnosné, aby čeští řidiči stáli na dálnici víc než deset hodin a jde podle něj o několikáté profesionální selhání ministerstva dopravy.
„Jestliže ministerstvo dopravy a ŘSD ví o této situaci od srpna, že budou problémy, tak nechápu, proč koná až v momentu, kdy dojde ke kolapsu,“ uvedla Věra Kovářová z hnutí STAN. O selhání managementru ministerstva dopravy mluvil i šéf SPD Tomia Okamury.