Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Dálnice D1 je plná nástrah

  0:18aktualizováno  0:18
P r a h a, B r n o - Dvě stě kilometrů nejfrekventovanější dopravní tepny, dálnice D1 z Prahy do Brna, je plných nástrah. Potvrdila to i včerejší srážka dvou kamionů, která na 45. kilometru zablokovala dopravu do hlavního města na tři hodiny. Kromě tradičně nebezpečných úseků, jako "proslulý" 88. kilometr, špatného počasí či uzavírek navíc vstoupil do hry nový faktor: velká obchodní centra na okrajích velkoměst. První kritický úsek přichází hned při vjezdu na dálnici.

Na nultém až třetím kilometru mirošovického úseku jsou rozesety hypermarkety Hypernova, Makro či Gigasport, stojí tu průhonické sportcentrum. Denně tudy projede sto tisíc aut.

Před sjezdem auta zpomalují, odbočují z pruhu do pruhu. "Stačí, aby řidič ladil rádio, a už je malér," říká vedoucí Dálničního oddělení Mirošovice Jaroslav Malý.

Téměř všechny nehody tu pramení z nepozornosti a vysoké rychlosti jízdy po nově potažené vozovce.

Stejný problém je i na konci cesty: nová nákupní centra na jižním okraji Brna. Počet automobilů neúnosně vzrostl. "U Kývalky denně projede přes čtyřiačtyřicet tisíc aut, u Holubic ještě o dva tisíce více. Norma je čtyřicet tisíc," uvedl Evžen Cigoš z Ředitelství silnic a dálnic. Ředitelství silnic a dálnic se proto rozhodlo dálnici rozšířit. "Od Kývalky až po Rohlenku plánujeme v obou směrech tři proudy dálnice, za Rohlenkou na Holubice možná i osm proudů," uvedl František Šenekl z ředitelství. Nebude to však dřív než za deset let.

POZOR NA UZAVÍRKY

Minul-li řidič Průhonice, pokračuje v jízdě po mirošovickém úseku. Jeho hlavním problémem jsou opravy dálnice. S každou uzavírkou se pravděpodobnost nehody mnohonásobně zvyšuje.

Díky tomu, že loni například nebyla na 45 kilometrů dlouhém mirošovickém úseku žádná uzavírka, poklesl tu počet nehod o třetinu. Letos budou uzavírky tři.

Kolony se netvoří ani tak kvůli hustotě dopravy, ale spíše kvůli nehodám. Naposledy včera. Stačilo jen pár centimetrů sněhu a na dálnici D1 nastal před sedmou hodinou ranní kolaps. Na 45. kilometru ve směru na Prahu se při jízdě z kopce srazily dva kamiony s návěsy a přehradily silnici. Třetí kamion sice smykem zastavil, ale také zatarasil silnici. Silnice zůstala tři hodiny neprůjezdná. Auta stála v koloně šest až sedm kilometrů dlouhé. Odtahová a vyprošťovací technika se k místu nemohla dostat stejně jako policie. Někteří řidiči se snažili odstavným pruhem vrátit zpátky, tím však situaci ještě zhoršovali.

Na dálnici nebourají jen auta.

Loni v dubnu u obce Všechlapy propadl ve tmě mezerou mezi dvěma mosty přes Blanici lékař spěchající pomoci raněným ze řetězové nehody. Ze všech raněných dopadl nejhůře - utrpěl zlomeninu lebeční kosti.

MLHA A MRÁZ

Po čtvrtině cesty přicházejí místa, kde mají řidiči největší strach z počasí. Bernartická část dálnice se často halí do mlžných oparů, v zimě namrzá. Dva mosty přes údolní nádrž Švihov na Želivce se v zimě potahují zledovatělým filmem, řidič musí absolvovat i třísetmetrové převýšení. Policisté tam vyšetřují v průměru pět set nehod ročně.

"Období četnějších střetů přichází s prvními mrazy nebo sněhem," říká vedoucí Dálničního oddělení Bernartice Jaroslav Doležal. Zácpy jsou na silnici pouze kvůli nehodám. Průměrně projede úsekem 23 až 25 tisíc aut denně.

Asi nejproslulejším místem nehod bernartického úseku je 88. kilometr, kde v roce 1992 zahynul Alexander Dubček.

POZOR VŠUDE!

Nepříznivé počasí provází dálnici i na území Českomoravské vrchoviny. Pozor je třeba dávat všude. "Nehody jsou rozmístěny po celé délce komunikace rovnoměrně, ale může se stát, že někde namrzne most, a přihodí se deset nehod tam, kde jsme jich nikdy tolik neměli," vysvětluje Jaroslav Novák, vedoucí Dálničního oddělení policie Velký Beranov.

Pár kritických míst však je.

Nový sníh nebo námraza bývají znatelné například v okolí Větrného Jeníkova, který je vysoko položený. Pokud jde vítr nebo sněhová bouřka z druhé strany, první nehody se stávají na kilometru 139-141 nebo na zlomu za Velkým Beranovem v úseku 126. 128. kilometru.

Řidiči posypových vozů exponovaná místa speciálně hlídat nemohou. "Sypače vyjedou odsud ze střediska u Velkého Beranova oběma směry. Projedou celou trasu a vrátí se zpět pro nový posypový materiál," popisuje situaci Josef Báňa, vedoucí střediska správy a údržby dálnic Velký Beranov. Sypače se již nemohou otáčet přímo na dálnici a trvá jim příliš dlouho, než úsek projedou. Jen sjetí z dálnice a přesun stroje do opačného směru jízdy trvá dvacet až třicet minut. "Často by stačilo pár minut a nemusela by se nehoda stát," domnívá se Josef Báňa.

ZRÁDNÝ BILLBOARD

Řidiče čeká na cestě do Brna posledních zhruba osmdesát kilometrů. Počasí už zdaleka tolik nezlobí. Nehod je přesto hodně. Na jihomoravském úseku dálnice se loni stalo šestnáct set havárií, při nichž zemřelo deset lidí. "Nebezpečné je to před křižovatkou Kývalka ve směru na Prahu. Je zde ukončen stoupací pruh pro pomalá vozidla těsně před vrcholem.

Ihned poté začíná vyřazovací pruh na Rosice a k Velké ceně. Je to nepřehledné. Druhým nejkritičtějším místem na Jižní Moravě je dlouhá rovinka ve směru od Prahy za odbočkou Domašov. V poli je zde umístěn velký billboard, který svým nasvícením ve tmě hned každého upoutá. Dálnice však nevede směrem k billboardu, ale stáčí se v ostrém úhlu jinam," uvedl Jaroslav Heinrich z Centra dopravního výzkumu.

Kolony aut a zácpy vznikají hlavně kolem Brna. "Nejhorší je to v létě, když se koná Velká cena. Dálnice je nepropustná také při větších veletrzích," uvedl František Šenekel z Ředitelství silnic a dálnic. Řidiči by si měli dávat pozor na 194. až 198. km ve směru od Prahy. Kříží se zde dálnice D1 s dálnicí D2, navíc zde projíždí velké množství automobilů do hypermarketů. Pokud všechno zmíněné řidič zdárně absolvoval, dojel právě do Brna.

Autor:


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Dvanáctiletý chlapec se nebál říct pravdu. Zachránil tím kamarádovi život

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl (vpravo) zachránil život o rok mladšího kamaráda...

Dvanáctiletý Jaroslav Šísl pomohl zachránit život svého o rok mladšího kamaráda Jiřího Kadlece, který si při pádu těžce...

USA nad Koreu poslaly raptory. Evakuujte Američany, zní z Washingtonu

Jižní Korea a USA zahájily masivní společné letecké cvičení.  Na snímku stroj...

Jižní Korea a USA zahájily masivní společné letecké cvičení. Manévry odsoudila jako provokaci Severní Korea, která...



Severokorejské lodě duchů připlouvají k Japonsku, jsou symbolem bídy KLDR

Jeden ze člunů, které v uplynulých týdnech připluly k pobřeží Japonska.

Kritický nedostatek potravin a zahraniční měny přispívá k tomu, že je na pobřeží Japonska vyplavováno stále více silně...

VIDEO: Skladníci obklíčili ujíždějící zloděje vysokozdvižnými vozíky

Skladníci v akci. Zloděje obklíčili vozíky

Zaměstnanci ostravské prodejny stavebnin společnými silami zadrželi trojici zlodějů, která se pokusila vykrást...

Němečtí piloti se bouří. Odmítají létat s deportovanými migranty

Do Afghánistánu se vrátila skupina 34 běženců, kteří byli deportováni z...

Piloti po celém Německu odmítají odvážet neúspěšné žadatele o azyl zpátky domů. Vadí jim zejména létání s migranty do...



Další z rubriky

Zeman přijal ministerské kandidáty. S Plagou řešil inkluzi, s Milkem kanál

Kandidát na ministra školství Robert Plaga (ANO) po schůzce s prezidentem...

Prezident Miloš Zeman na zámku v Lánech přijal další tři kandidáty na ministry. Přijel za ním adept na ministra...

Pošvářová dostala cenu za odvahu, protikorupční fond ocenil i Čecha a Romeu

Miloslava Pošvářová

Někdejší kontrolorka kvality Ředitelství silnic a dálnic Miloslava Pošvářová dlouhodobě upozorňuje na nešvary při...

Prezidentští kandidáti se představují v Rozstřelu na iDNES.tv

Prezidentských voleb v lednu 2018 se zúčastní devět kandidátů.

V lednu 2018 budou voliči z devíti kandidátů přímo vybírat prezidenta republiky. První kolo se uskuteční 12. a 13....



Najdete na iDNES.cz