Pod dohledem tak bude celkem 25 kilometrů dálnice – tedy přesně její osmina mezi Prahou a Brnem. Na prvním z letošních měřených úseků Velké Meziříčí – Lhotka už radar nahrává řidiče dva měsíce, od začátku dubna.
Kde se letos měří
|
Úředníci radnice ve Velkém Meziříčí tak mají plné ruce práce. „K datu 28. května máme od policie staženo zhruba 10 tisíc případů,“ potvrdil včera vedoucí odboru dopravy velkomeziříčské radnice Jiří Pospíchal. Když se zmíněných 10 tisíc přestupků vynásobí tisícem (výška pokuty), vyjde 10 milionů korun „tržeb“ pro radnici.
Samozřejmě to ještě neznamená, že všichni hříšníci pokutu uhradí, ovšem podle dřívějších zkušeností se podrobí téměř 90 procent řidičů. Vyplatí se jim neodvolávat se, protože v tomto případě se body nepřipisují. Ve sledovaných místech na D1 šoférům nevyjde taktika ve stylu „pojedu jen o trochu rychleji“, jako třeba v Praze. Radnice bere v úvahu jen technickou odchylku radaru, a pokutu tak dostane i řidič jedoucí jen mírně nad osmdesát. Možná i proto je přestupků tolik.
Loni jel rychle každý stý řidič
Ministr dopravy Dan Ťok nařídil instalaci kamer poprvé už před třemi lety proto, že na opravované dálnici se musejí řidiči vejít do úzkého koridoru. Do jednoho směru jízdy se vměstnají čtyři oddělené jízdní pruhy a riziko nehody je tam extrémně velké. „Cílem měření není vybírat pokuty, ale zvýšit plynulost a bezpečnost dopravy na D1. Proto také na měření upozorňujeme a jsme rádi, že řidiči jsou v dopravních omezeních na D1 trpěliví,“ uvedl ministr Ťok.
Přesto i letos v březnu v jednom zúženém místě na 189. kilometru naboural autobus do kamionu. V nemocnici skončilo pět zraněných a dálnice celý den stála.
Při loňském měření na D1 podle Jakuba Stadlera z ministerstva dopravy překročilo rychlost jedno procento projíždějících řidičů, což třeba na tehdy měřeném úseku Psáře–Soutice pořád znamenalo 48 380 přestupků.
Kdo pojede během tohoto víkendu po dálnici D1 z Prahy do Brna nebo obráceně víc než stovkou, bude ho to kromě paliva stát ještě 4 tisíce korun navrch. Projede totiž čtyřmi místy úsekového měření, kde je rychlost ve zúžení omezená na osmdesátku. V každém úseku se vybírá tisíc korun pokuty za překročení rychlosti.
Na třech z nich už se měří nyní, čtvrtý úsek u Jihlavy přibude pozítří, 1. června.
Měření zajišťuje společně ministerstvo dopravy, radnice a policie. Město Jihlava si dokonce za 1,6 milionu korun pořídilo radary samo a po skončení oprav je využije jinde. „Tolerance překročení maximální povolené rychlosti bude v rámci technické odchylky radaru. Pokuta bude činit tisíc korun,“ informoval mluvčí jihlavského magistrátu Radek Tulis.
Jak vlastně probíhá dohled nad dodržováním povolené rychlosti na D1? Pokuta i způsob jejího vybírání jsou ve všech čtyřech lokalitách jednotné, tedy tisíc korun, a pošle ji nejbližší radnice. Řidič dostane poštou výzvu k zaplacení a nebudou se mu připisovat body.
Ostatně desetitisíce šoférů už s tím mají zkušenosti. Měří se na různých místech už třetí sezonu. Zatímco v úseku Koberovice – Hořice začalo podle Pavla Prchala z odboru dopravy humpolecké radnice měření tuto sobotu o půlnoci a ještě nejsou k dispozici žádné statistiky přestupků, ve Velkém Meziříčí už je mají. Od začátku dubna tam jelo rychle 10 tisíc lidí.
Jak správně zaplatit pokutu
Příklad s mnohatisícovou pokutou u jednoho řidiče ze začátku článku není vůbec nijak přehnaný.
Ve Velkém Meziříčí, kde už radary běžely loni, se setkali i s řidiči, kteří pravidelně dojížděli do Brna a pravidelně rychle. Takže spáchali přestupek třeba desetkrát, než jim přišla první obsílka.
Městský úřad Benešov, který spravuje měřený úsek Ostředek–Šternov, dokonce zpracoval pro řidiče obsáhlý webový manuál, jak správně zaplatit pokutu. Nechybí přehled nejčastějších otázek a odpovědí. Krom jiného tam řidičům připomíná, že musejí zaplatit do 15 dnů od obdržení dopisu.
Zpočátku úředníci odkládali přestupky cizinců, protože se nedostali k jejich osobním údajům. Mezitím ale začal fungovat mezinárodní systém Eucaris, který výměnu dat o řidičích v Unii umožňuje.
„Zaplatí devadesát procent Čechů a osmdesát procent cizinců,“ říká Jakub Stadler z ministerstva dopravy.
Ten zdůrazňuje, že cílem státu není v první řadě pokutovat řidiče, proto na měření důrazně upozorňuje. „Každý úsek jsme opatřili obrovskými cedulemi Pozor radar,“ připomíná Stadler.
Obce, kterým z výběru pokut spadly do klína miliony, mají dohodu s ministerstvem dopravy, že je investují do bezpečnosti dopravy. Například loni měřila i středočeská Vlašim a tamní starosta slíbil, že z pokut nechá postavit nové dětské hřiště.
Radary se budou stěhovat
První sledovaný úsek se opraví v červenci. Bude to znamenat, že i soustavy radarů se přestěhují na další modernizovanou část D1 , která momentálně ještě pod dohledem není.
Ministerstvo dopravy už začíná řešit, kam měřidla přestěhuje. Dá se ale čekat, že úsekové měření na dálnici bude řidiče „krotit“ ještě několik let. Nejstarší česká dálnice se bude opravovat nejméně do roku 2021, i když původní termín zprovoznění byl 2018. Prozatím se jezdí po novém na 63 kilometrech.
Takhle se instalují kamery měřící rychlost ve zúžení:
7. května 2016 |