Michal Křivohlávek chce, aby se Praha přiblížila Evropě i počtem kol ve městech.

Michal Křivohlávek chce, aby se Praha přiblížila Evropě i počtem kol ve městech. | foto: David VotrubaiDNES.cz

Cykloaktivista: Každý řidič by měl projet městem na kole

Nový silniční zákon nezměnil jen život motoristů, ale i cyklistů. Pražského propagátora jízdy na kole Michala Křivohlávka jeho efekt příjemně překvapil, situaci cyklistů v českých městech přesto dál považuje za špatnou. Problémem jsou podle něj i vztahy mezi cyklisty a řidiči.

ODPOVĚDI MICHALA KŘIVOHLÁVKA ČTĚTE ZDE

Křivohlávek v on-line rozhovoru se čtenáři připustil, že některým motoristům mohou cyklisté překážet. "Rozboru chování řidiče auta se věnuje řada výzkumů. Vypadá to, že za volantem dochází u řidiče ke specifickému vidění okolí. Auto je jakousi ulitou, soukromým prostorem, který se posouvá veřejnou ulicí. Cyklisté můžou být z kabiny auta vnímáni jako narušitelé," vysvětlil.

"Auta jsou v zácpách pomalá a neohrabaná, cyklistovi překáží. To vyvolává napětí i na druhé straně. Určitým řešením je, když řidič i cyklista má zkušenosti toho druhého," dodal. Povinnost absolvovat pár cyklojízd po městě by podle něj přispěla k větší ohleduplnosti některých řidičů.

Efekt silničního zákona mě potěšil
Čtenáři se Křivohlávka ptali i na nový silniční zákon. "Ačkoli nejsem příznivcem tvrdých opatření, musím říci, že efekt nového zákona mě příjemně překvapil. Polovina mrtvých a těžce zraněných je číslo, které mluví za sebe," reagoval.

Situace cyklistů v českých městech však podle něj zůstává velmi špatná. Radnice dělají pro "kolaře" velmi málo. "Úsilí pražského magistrátu se soustředí na jednoduše prosaditelné a na papíře efektní stavby: vyznačení cyklostezek na nepoužívaných komunikacích, širších chodnících, v parcích a na okraji města."

Michal Křivohlávek je spolupracovníkem projektu Automat a autorem projektu Růžové kolo. Automat propaguje udržitelnou dopravu v Praze, tedy takovou, která je přátelská pro město i pro lidi. Hlavní město k ní má podle něj ještě daleko.

"Od roku 1990 trojnásobně vzrostl počet aut a zvýšila se i intenzita jejich využití. Lidé jezdí autem i za pohybem," vysvětlil Křivohlávek.

"Německo a další západní země na vztazích mezi veřejnou dopravou, auty a koly pracují od sedmdesátých let. Výsledkem jsou pro lidi skutečně mnohem přátelštější města, než je dnešní Praha," řekl.

Kopce jsou omezením, ne překážkou
Křivohlávek před časem čerpal poznatky o městské cyklistice na stáži v dánské Kodani. S názorem, že jízda na kole v kopcovité Praze na rozdíl od rovinatého Dánska nikdy nezlidoví, nesouhlasí.

"Řada měst, jako například Basilej nebo norský Trondheim, má spoustu kopců a kolo v nich hraje důležitou roli. Kopce jsou omezení, ale ne překážka. Prostě do kopce to jede pomalu a z kopce rychle."


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video