ODPOVĚDI MICHALA KŘIVOHLÁVKA ČTĚTE ZDE
Křivohlávek v on-line rozhovoru se čtenáři připustil, že některým motoristům mohou cyklisté překážet. "Rozboru chování řidiče auta se věnuje řada výzkumů. Vypadá to, že za volantem dochází u řidiče ke specifickému vidění okolí. Auto je jakousi ulitou, soukromým prostorem, který se posouvá veřejnou ulicí. Cyklisté můžou být z kabiny auta vnímáni jako narušitelé," vysvětlil.
"Auta jsou v zácpách pomalá a neohrabaná, cyklistovi překáží. To vyvolává napětí i na druhé straně. Určitým řešením je, když řidič i cyklista má zkušenosti toho druhého," dodal. Povinnost absolvovat pár cyklojízd po městě by podle něj přispěla k větší ohleduplnosti některých řidičů.
Efekt silničního zákona mě potěšil
Čtenáři se Křivohlávka ptali i na nový silniční zákon. "Ačkoli nejsem příznivcem tvrdých opatření, musím říci, že efekt nového zákona mě příjemně překvapil. Polovina mrtvých a těžce zraněných je číslo, které mluví za sebe," reagoval.
Situace cyklistů v českých městech však podle něj zůstává velmi špatná. Radnice dělají pro "kolaře" velmi málo. "Úsilí pražského magistrátu se soustředí na jednoduše prosaditelné a na papíře efektní stavby: vyznačení cyklostezek na nepoužívaných komunikacích, širších chodnících, v parcích a na okraji města."
Michal Křivohlávek je spolupracovníkem projektu Automat a autorem projektu Růžové kolo. Automat propaguje udržitelnou dopravu v Praze, tedy takovou, která je přátelská pro město i pro lidi. Hlavní město k ní má podle něj ještě daleko.
"Od roku 1990 trojnásobně vzrostl počet aut a zvýšila se i intenzita jejich využití. Lidé jezdí autem i za pohybem," vysvětlil Křivohlávek.
"Německo a další západní země na vztazích mezi veřejnou dopravou, auty a koly pracují od sedmdesátých let. Výsledkem jsou pro lidi skutečně mnohem přátelštější města, než je dnešní Praha," řekl.
Kopce jsou omezením, ne překážkou
Křivohlávek před časem čerpal poznatky o městské cyklistice na stáži v dánské Kodani. S názorem, že jízda na kole v kopcovité Praze na rozdíl od rovinatého Dánska nikdy nezlidoví, nesouhlasí.
"Řada měst, jako například Basilej nebo norský Trondheim, má spoustu kopců a kolo v nich hraje důležitou roli. Kopce jsou omezení, ale ne překážka. Prostě do kopce to jede pomalu a z kopce rychle."