Cykloaktivista: Každý řidič by měl projet městem na kole

Michal Křivohlávek
velikost textu:
vydáno 3.8.2006 12:55
Nový silniční zákon nezměnil jen život motoristů, ale i cyklistů. Pražského propagátora jízdy na kole Michala Křivohlávka jeho výsledky příjemně překvapily, situaci cyklistů v českých městech přesto dál považuje za velmi špatnou. Problémem jsou podle něj i vztahy mezi cyklisty a řidiči.

Michal Křivohlávek bohužel nestihl odpovědět na všechny dotazy. Učiní tak během několika dní.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 3. srpna 2006 do 13:20

OTÁZKA: Dobry den, zdravim z nemeckeho Regensburgu. Chtela bych se zeptat, o kterem ceskem a svetovem meste si myslite, ze je vuci cyklistum nejpratelstejsi. Nerada bych podcenila nebo urazila nektere ceske mesto, ale napriklad jizda na kole ci bruslich Brnem je v porovnani s Regensburgem (tady se da dojet opravdu kamkoli velmi pohodlne bud primo po stezkach nebo specialnich pruzich na silnici a kdo nema kolo jako by ani nebyl :)) hotovy horor. Diky za odpoved. Hanka
Michal Křivohlávek ODPOVĚĎ: Zdravíš nás z města, které svoji dopravu aktivně vytváří po několik desetiletí. Německo a další západní země na vztazích mezi veřejnou dopravou, auty a koly pracují od sedmdesátých let. Výsledkem jsou pro lidi skutečně mnohem přátelštější města, než je dnešní Praha. Je nutné, aby se způsoby řízení dopravy v Praze staly veřejnou otázkou, aby lidé v debatě postupně zráli k udržitelnějším řešením. Kolo má to vlastnost, že je výhodné pro každého. 3.8.2006 14:17
OTÁZKA: Co si myslíte o jízdě na kole v jednosměrce. ( samozřejmě v opačném směru ) je to prohřešek, který by se měl pokutovat? K čemu potom je kolo když musím složitě objíždět všechny jednosměrky. Jednosměrky ?
Michal Křivohlávek ODPOVĚĎ: Obecně platí, že cyklista musí respektovat pravidla silničního provozu jako všichni ostatní. ze zkušenosti víme, že pokud je jednosměrka dostatečně široká, není důvod, proč by do ní cyklisté nemohli vjíždět opačným směrem. Zákon tuto úpravu umožňuje a je tedy na příslušném úřadě a policii, zda instalují dopravní značení, které toto cyklistovi umožní. Například na Praze 7 už několik jednosměrek takto oficiálně funguje a po celé Praze jsou vytipovány desítky dalších. napiště vašemu úřadu, ať takto upraví režim v jednosměrkách, které chcete používat. 3.8.2006 14:18
OTÁZKA: Kolik alkoholu (měřeno počtem piv) je podle Vás u cyklisty tolerovatelné (při silniční kontrole PČR)? Jsou podle Vás čeští cyklisté neukáznění? - Jak moc? Kolik najezdíte za rok kilometrů na kole? Díky za odpovědi a přeji fajnové léto. M.Horák
Michal Křivohlávek ODPOVĚĎ: Tolerance k alkoholu u nás neexistuje ani u cyklisty. Etickou otázkou je, zdali by jízda pod vlivem alkoholu na cyklostezce (s vyloučením motorové dopravy), měla být pokutována. Cyklisté se mezi sebou většinou nezabíjejí. Na jižní Moravě, kde jsou sklípky a popíjení spolu s jízdními koly součástí kultury po staletí, tak nastavujeme pravidla, která nejsou přímo slučitelná s místními zvyky. Je to daň za auta, škoda. 3.8.2006 14:26
OTÁZKA: Dobrý den, proč není dovoleno beztrestně zlikvidovat automobilistu, který ohrožuje cyklistu tím, že nedodrží dostatečný odstup při předjíždění? Co je platné, že zákon nařizuje dávat znamení při předjíždění cyklistů, ale nenařizuje zachovat bezpečný odstup od cyklisty! Můj návrh je, aby každý řidič musel absolvovat cestu na kole minimálně 20 - 30 km po silnici 2. nebo 3. třídy. Třeba by si na vlastní kůži vyzkoušeli, jak chutná ohleduplnost automobilistů. Nebo vybavit cyklisty střelnou zbraní a beztrestností? Co Vy na to? Jarda
Michal Křivohlávek ODPOVĚĎ: Souhlasím, že by povinnost absolvovat pár jízd po městě (např. v rámci autoškoly) také na kole prospěla větší ohleduplnosti některých řidičů k cyklistům. Je to asi jen nedostatek zkušeností s jízdou na kole, když někdo míjí cyklistu se sotva půlmetrovým odstupem. Povinnost dát znamení o změně směru jízdy i při předjíždění cyklisty je určitě velké plus. Aspoň si vás tak lépe všimnou další řidiči. 3.8.2006 14:29
OTÁZKA: 1)Zajimalo by me kdo je cilovou skupinou vasi propagandy? Duchodci, deti, zeny ma materske, VS, telesne postizeni, urednici...? 2)Vazne si myslite, ze kolo je vhodnym dopravnim prostredkem do prace? Narazim na skutecnost, ze v posledni dobe je v Praze narust kancelarskych pracovnich pozic. Dokazete si napriklad predstavit, jak v lednu, v bahne pojedete v saku a kabatu do prace??? 3)Chapu, ze nekdo ma zalibu v jizde na kole. OK, proc by ale mesto melo stavet temto jedincum specialni stezky? Hm...
Michal Křivohlávek ODPOVĚĎ: Ano, právě pro úředníky a lidi z kanceláří je kolo ideální způsob dopravy. Sedavá práce v kombinaci s pravidelným jednoduchým pohybem vás udrží při zdraví po celý život. Pochopili to Dánové a Holanďané, začínají to chápat Němci a Francouzi. Kdy na Čechy přijde řada (jestli), to nevím. Musíme rozlišit sportovní jízdu (supro horský kolo, dresí, boty) a jízdu dopravní: kalhoty, kostým, třeba překryté pláštěnkou. Zeptejte se lidí, co to zažili, ono to prostě funguje. 3.8.2006 14:32
OTÁZKA: Dobrý den, Jirka Knitl a Boc by se tě rádi zeptali, kolik lze na cyklistiku sbalit děvčat, a jestli je kvalitní kolo lepší dopravní prostředek než Porsche? JKB
Michal Křivohlávek ODPOVĚĎ: Na kolo sbalíte podstatně méně děvčat, než na porsche. Hlavně podstatně jinou skupinu děvčat! :) 3.8.2006 14:39
OTÁZKA: Nezlobte se,ale natírat si kolo na růžovo je možná dobré pro happening, ale jestli TOHLE má pomoci vyřešit problém cyklistické dopravy ve městech... Pokud přinášíte zkušenosti ze zahraničí:proč u nás neexistuje něco jako ADFC?Jsou nějaké snahy, něco takového u nás založit, aby byl pro představitele měst konkrétní a celostátní a organizovaný partner a ne jenom lokální aktivisté? HonzaXY
Michal Křivohlávek ODPOVĚĎ: Celonárodní cyklistická asociace, která by efektivně propagovala dopravní cyklistiku u nás není. Silným partnerem na celostátní úrovni je Ministerstvo životního prostředí, které připravilo progresivní dokument Národní strategie cyklistického rozvoje. Problém nastává při implementaci tohoto materiálu. V územních plánech měst jsou cyklostezky pouze směrnou (nezávaznou) částí. V realitě na ně při rekonstrukcích a výstavbě nikdo nemyslí. V Praze chybí jedna zásadní věc: koordinátor zodpovědný za cyklistiku s pravomocí vyjadřovat se k rekonstrukcím a dopravním stavbám. Usilujeme o to, aby tato pozice na nové radnici vznikla. 3.8.2006 14:42
OTÁZKA: Jak Dansko, Holandsko donutilo sve obyvatele aby jezdili na kole? Existuji nejake danove vyhody popr jine pobidky? pavel ka
Michal Křivohlávek ODPOVĚĎ: Jednotná receptura neexistuje nikde. Vždy je to kombinace řady místních faktorů. Navrhnu několik bodů, kterými by se Praha mohla ubírat. 1) uvědomit si, že cena za automobilismus ve městě je vysoká: finance, zdraví, prostředí k životu. To, co se jeví výhodné z hlediska jedince je při masovém užití zničující pro všechny 2) samoregulací a regulací aut (mýtné a parkovné) snížit zatížení města 3) vystavět kvalitní a bezpečné cyklostezky, učit jezdit děti od útlého věku do školy a mladé na univerzity. Lidi si musí přivyknout, že jezdit na kole, ne autem je normální. 4) dále investovat do dobré veřejné dopravy. 5) mít krásná auta jako krásného koníčka, ne jako každodenní ortel. 3.8.2006 14:48

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.