Chodí se s dětmi učit ven, pravidelně s nimi vyráží na nejrůznější výlety několikrát do roka, plavou v přehradě, slaňují z mostu, jezdí s nimi na kolech a má ve své studenty maximální důvěru. Učitelka Tereza Bočanová z Gymnázia Thomase Manna v Praze razí názor, že není třeba se o děti bát a naopak je potřeba jim ukázat, že všechno jde, když je vůle. Obavy kolegů ale chápe.
Děti ven! Učení v přírodě má u školáků úspěch |
„Každoročně nám paní, která nás školí v Bezpečnosti a ochraně zdraví při práci klade na srdce, abychom s dětmi nikam nejezdili, že od toho mají rodiče. Strach ostatních vnímám jako opodstatněný, ale já ho nepociťuji. Mám oporu nejen v paní ředitelce, ale i rodičích, kteří často vyrážejí s námi. Myslím si, že čím více času s dětmi strávíme venku, tím lépe,“ popisuje učitelka, která má i organizační systém.
„Sepíšu kdy, kam a jak se jede, kolik je potřeba peněz a také kdy se vracíme. Většinou jezdíme vlakem, nechávám si podepsat závaznou přihlášku, prohlášení o bezinfekčnosti (na pobyt delší než tři dny), a rodiče a dítě podepisují řád výjezdu. Víceméně je to vždy stejné, liší se třeba prohlášení rodičů o seřízenosti vázání, kol a podobně,“ vyjmenovává Bočanová.
Na kolech jezdí s dětmi zhruba pětina učitelů
Na jedné škole se tedy jezdí na vícedenní výlety i několikrát do roka, jinde jen na exkurze a v další zase děti nevyráží nikam. Na datech České školní inspekce je vidět, jak to dopadne, když se mezi sebou propojí přístup rodičů a učitelů. Či spíše nepropojí. Řada kantorů se podle ústředního inspektora Tomáše Zatloukala během hospitace školy obrací na inspektory s tím, že se bojí s dětmi podniknout něco náročnějšího.
„Vidět to můžeme například na míře cyklovýletů. Ty byly součástí šetření o dopravní výchově na školách. Na prvním stupni základních škol s dětmi na kolech vyrazí něco málo přes 10 procent učitelů, na druhém lehce ke 30 procentům. To je nejen v rámci dopravní výchovy málo,“ říká Zatloukal.
Důležitost dopravní výchovy a získání praxe dokazuje také fakt, že podle ČŠI na kole vůbec nejezdí jen pět procent šesťáků a 14 procent deváťáků, na kolech tedy jezdí drtivá většina dětí. Inspektoři společně s BESIP během školního roku 2018/2019 zjišťovali znalosti dětí v oblasti dopravní výchovy. Nejhůře dopadlo poskytování první pomoci, v bezpečném chování cyklisty jsou si děti jistější. Inspektoři „zkoušeli“ přes deset tisíc dětí ze šestých a devátých tříd.
10 tisíc dětí, 400 škol, výsledky pod očekáváním
Šetření České školní inspekce se soustředilo na čtyři hlavní oblasti – bezpečné chování chodce, bezpečné chování cyklisty, řešení dopravních situací a první pomoc. Právě v poskytování první pomoci uspěla jen zhruba třetina z více než 10 tisíc dětí. Očekávaná úspěšnost byla 60 procent, většina jí však nedosáhla.
„Tam jsou největší mezery. Ani ne čtvrtinová úspěšnost byla u žáků šestých tříd u otázek týkajících se masáže srdce, zprůchodnění dýchacích cest, ale i otázek týkajících se bezpečnosti provozu. V devátých třídách to bylo obdobné, ale úspěšnost byla o něco větší. Právě ukázky praktických situací a jejich neúspěšnost v nich potvrzuje, že je potřeba se na ně v hodinách více soustředit a procvičovat je,“ říká ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
Chybí jednotnost a šíření pomůcek zdarma
Sejdou-li se tři lidé, bude si každý z nich pamatovat jiné zásady pro podání první pomoci. U masáže srdce se například doporučený postup v průběhu posledních let měnil několikrát, především správný poměr stlačení hrudníku a vdechů. Největší změnou je, že se nemusí dodržovat poměr 30:2, ale propaguje se stlačování hrudníku cca stokrát za minutu bez umělého dýchání.
Pomůckou může být i zpívání písničky do rytmu masáže. Děti znají například Skákal pes přes oves nebo vánoční píseň Rolničky či skladbu od skupiny Bee Gees Stayin’ Alive.
Školy také často zbytečně nakupují pomůcky, které by mohly dostat zdarma. Konkrétně k dopravní výchově poskytuje BESIP zdarma řadu učebnic i dalších podkladů, které mohou školy ve výuce použít.
Masarykova univerzita zase nabízí metodické pokyny, které mohou učitelům usnadnit práci při organizačním zajištění výletů – co je potřeba a kde to najít. Ministerstvo školství využívá souhrnný metodický portál, který obsahuje celé rámcové vzdělávací programy. Podle ČŠI tomu však chybí přehlednost.