Finální návrh ministerstva počítá s celkovou rozlohou první zóny parku 26,53 procenta, z toho bezzásahová zóna by měla tvořit 22,08 procenta (v současné době je to 13 procent) a 4,46 procenta dočasně zásahové zóny. Další 8,49 procenta rozlohy parku by se na převod do první zóny připravovala.
Chalupa po tříhodinovém jednání se zástupci krajů, obcí, vědci, předsedy parlamentních výborů, zástupci ekologických sdružení a rady parku označil návrh za nejpřijatelnější kompromis. "Naše snaha byla maximální, ale jsem si vědom toho, že ne všichni odcházejí z jednání plně spokojeni," řekl ministr.
Nespokojené je Hnutí Duha. Podle ředitele organizace Petra Machálka, který se loni v létě účastnil blokády proti kácení stromů na Modravě, nejde o dohodu, ale o ministrovo ultimátum. "Výsledných cirka 22 procent, která mají být ponechána přírodě, je hluboko pod doporučením expertů ze Světového svazu na ochranu přírody, kteří radili 30 až 40 procent. Pokud tento zákon projde, na Šumavě se vítězem stanou developeři a dřevařské firmy na úkor turistů a ochrany přírody," uvedl v tiskové zprávě.
Chalupa se sice vzepřel obcím, které chtěly, aby první zóna tvořila jen necelých 16 procent parku, za svůj ústupek ale získaly ministrův souhlas se stavbou lanové dráhy spojující českou stranu a rakouský zimní areál Hochficht. (více o lanovce čtěte zde)
Lanovka bude
Úzký koridor lanové dráhy by měl mít velikost 13,7 hektaru a měl by být vyčleněn z území národního parku. Zonace kolem něj ale zůstane zachována tak, aby bylo vyloučeno jeho rozšíření ke stavebním účelům. Stavba lanovky se dlouhodobě nelíbí ekologům, kteří se obávají, že to bude jen začátek výstavby obřího lyžařského areálu.
"Přijatelná je pro mě otázka lanovky, jedině lanovky jako prostředku k dopravě. Je pro mě nepřijatelný tzv. 'efekt sněhové koule', kdy se na povolení stavby koridoru nabalí lyžařský areál a podobně," řekl ministr. Lanovka podle něj pomůže významně omezit silniční dopravu z Přední Zvonkové do lyžařského areálu Hochficht. Za lyžařskou sezonu touto lokalitou v jihočeské části Šumavy, která se nachází v 1. zóně národního parku, projede několik desítek tisíc aut.
Návrh, který nyní míří do legislativního kolečka, je výsledkem dlouhého jednání ministerských úředníků, komunálních politiků, vědců, zástupců šumavských obcí a ekologických sdružení. Těsně před poslední schůzkou koncem listopadu odmítli v diskusi pokračovat vědci organizovaní ve stínové vědecké radě parku s tím, že norma upřednostňuje zájmy developerů.
Spor o to, zda těžit stromy napadené lýkožroutem smrkovým i v nejpřísněji střežené zóně národního parku, nebo zda les ponechat přirozenému vývoji, dlouhodobě rozděluje odbornou veřejnost a často láká i politiky. Chalupa chce novým zákonem na desítky let určit hranice způsobů obhospodařování rezervace. Zastánci bezzásahového režimu na Šumavě chtěli přírodě nechat zhruba 30 procent rozlohy parku.