Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: iDNES.cz

ČT se podvolí zákonu, reklama skončí o půlnoci z pátku na sobotu

  • 112
ČT1 a ČT24 bude už od víkendu bez reklam a teleshoppingu. Českou televizi k jejich rychlému stažení přimělo upozornění vysílací rady na porušování zákona. Ten začal platit dříve, než politici původně plánovali.

"Česká televize okamžitě poté, co obdržela upozornění od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, zahájila vypovídání smluv s obchodními partnery a začala připravovat úpravy vysílacího schématu tak, aby od půlnoci 21. 10. 2011 vyhověla požadavku na ukončení reklamy vysílané na ČT1 a ČT24," oznámila ve čtvrtek Česká televize v tiskové zprávě.

Zároveň upozornila na problémy, které krok způsobí. Ztráty příjmů z reklamy vyčíslila na 88 milionů korun a dopad na Státní fond na podporu české kinematografie na 30 milionů korun.

"Ukončení reklamy nepoškodí ČT, protože ta výnosy z reklamy nepoužívá, ale výrazně omezí příjmy Státního fondu na podporu kinematografie a ovlivní výši rezervy pro informační kampaň k dokončení digitalizace a velmi zkomplikuje její realizaci," varoval ředitel ČT Petr Dvořák.

Naznačil také, že televize bude možná muset kompenzovat zastavení reklamy inzerentům. "S reklamou souvisejí také povinnosti k soukromým subjektům a u nich nemůžeme garantovat, že nebudou naprosto legitimně požadovat splnění smluvních závazků," dodal Dvořák

Vysílací rada ale už předem ČT varovala, že "obchodní" námitky spojené s náhlým koncem reklamy neuzná. "Neobstojí argument, že se provozovatel nemohl na změnu zákona připravit s dostatečným předstihem a že je povinen dostát svým smluvním závazkům vůči zadavatelům reklamy," stojí v jejím písemném vyjádření zveřejněném ve středu.

Kompenzace mohou televizi dohnat za měsíce

Společnost Media Master, která reklamu pro ČT nakupuje, už začala písemně obesílat ty, kterých se situace týká. "Jsou to řádově desítky klientů," řekl iDNES.cz ředitel firmy Ivan Hyžák. To, zda jim bude muset televize výpadek kompenzovat, podle něj rozhodnou až další jednání mediálních agentur s koncovými klienty. "Budou mít delší průběh a budou individuální případ od případu," dodal Hyžák.

Reklama v ČT

Cena reklamy se na ČT řídí podle toho, kolik procent lidí z cílové skupiny danou reklamu uvidí. Například za 30sekundový spot vysílaný tuto sobotu na ČT1 od 20 hodin by zadavatel podle ceníku zaplatil základní cenu 306 tisíc korun. Na ČT2 by to bylo 40 tisíc korun.

Výnosy za reklamu v ČT činily v roce 2009 celkem 469 milionů korun, v roce 2008 si televize přišla na 739 milionů. Kolik do ní přiteklo peněz loni, zatím její mluvčí neupřesnil. "Protože výroční zpráva zatím nebyla schválena," řekl mluvčí ČT Ladislav Šticha.

"Z reklamního byznysu je pohled jednoznačný. To, co bylo nasmlouváno, se musí plnit. Pokud jste zadavatel a potřebujete třeba prodávat jogurty, tak to berete tak, že co se napíše do smlouvy, to platí. A mě by z tohoto pohledu v tu chvíli problémy televize nezajímaly," komentoval situaci Pavel Brabec, prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace. Zároveň ale dodal, že ČT nezbývá nic jiného, než reklamu zrušit. "Zákon je od toho, aby se respektoval, ač nemusí být zcela pochopitelný," míní Brabec.

Televize reklamu zastavuje dříve, než původně předpokládala. Její plány počítaly s tím, že si reklamu udrží až do listopadu, tedy do oficiálního konce zavádění digitalizace. Proto si ji také nasmlouvala i na jedenáctý měsíc roku. V úterý ale ČT dostala studenou sprchu.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání na Kavčí hory poslala napomenutí, že ČT porušuje zákon. Nová pravidla totiž vstoupila v platnost už v pátek 14. října. Na nápravu dala rada televizi tři dny, který by uplynuly o nadcházejícím víkendu. (Více o nelegálním vysílání reklamy čtěte tady.)

Chaos do termínu konce reklamy vznesli zákonodárci. Spoluautor změn, senátor ODS Jiří Oberfalzer ve středu iDNES.cz přiznal, že politici schválili novelu jinak, než původně zamýšleli. (Více o chybě čtěte tady.) Přešlap pak umocnila ČT, jejíž právníci si nedokázali platnost normy pohlídat. Instituce proto zareagovala až na výtku rady.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Nejlepší videa na Revue