DOKUMENT:
DOPIS ČT DLUŽNÍKŮM
Česká televize v úterý oznámila, že své pohledávky prodala společnosti BSP Lawyer Partners za sto procent její hodnoty i s úroky z prodlení. - více zde
Vymáhání dlužných poplatků začalo písemným varováním. V dopise, pod kterým je podepsán generální ředitel ČT Jiří Janeček, dlužníky varuje, že pokud svůj dluh do tří týdnů nevyrovnají, bude televize peníze vymáhat soudem.
Lidé si však na dopisy stěžují. Do redakce iDNES a MF DNES volaly během dne desítky rozhořčených lidí. Dopisy od ČT totiž neobsahují podrobné vyúčtování včetně výše penále. Chybí i způsob, jakým k výsledné částce právníci dospěli.
Dopis bez podrobných údajů
Dokument navíc obsahuje jen jediný kontakt - zpoplatněnou telefonní linku s hovorným 38 korun za minutu. "To mi připadá naprosto nemravné," postěžoval si iDNES Stanislav Čeřovský, který dostal upomínku na 500 korun.
"Již řadu let poplatky platím formou inkasa a kontrolou účtu jsem nezjistil žádný problém. V dopise vůbec není uvedeno, jak se k této kulaté částce došlo a kterého měsíce se týká," dodal.
Také šestačtyřicetiletá Stanislava Černíková z Liberce hradí televizní poplatky přes inkaso. Od ČT jí přišel dopis s žádostí o uhrazení dlužných 190 korun. "Mám schované doklady o zaplacení zpětně za několik let. Když jsem volala do České televize, aby mi to vysvětlili, arogantně mi odmítli cokoli říci s tím, že musím volat na zpoplatněnou informační linku," řekla iDNES.
"Já jsem ale v invalidním důchodu, takže nemám na to, abych platila drahé hovorné. Hodlám se obrátit na radu pro rozhlasové a televizní vysílání, protože toto mi přijde jako nehoráznost," dodala Černíková.
Informace za stovky korun
Vedení firmy BSP Lawyer Partners se po celý den nepodařilo zastihnout. "Nemůžeme vám poskytnout žádné informace. Na základě smlouvy vám veškeré informace sdělí jen infocentrum České televize," řekla iDNES spojovatelka, která odmítla uvést své jméno. Na opakované dotazy už nereagovala.
Redakce proto navrhovaný postup vyzkoušela a zjistila, že diváci mohou utratit během chvíle i několik stokorun. Reportér iDNES se dovolal až na šestý pokus. Během prvních pěti pokusů byl vždy připojen na automat, který oznamoval, že je obsazeno. Než byl tedy reportér přepojen na pracovnici, které poskytovala informace, utratil 380 korun.
Generální ředitel ČT Jiří Janeček MF DNES sdělil, že nemohou jednat jinak. "Věřte mi, že mi není vůbec příjemné vymáhat dlužné poplatky touto cestou. Byl bych mnohem raději, kdyby žádní dlužníci neexistovali," uvedl.
Mluvčí ČT Milan Krafl hájil postup veřejnoprávního média slovy, že jim nic jiného nezbývá. "Televize z toho nemá žádný zisk," prohlásil. "Po odečtení platby Českému Telecomu nám zbývá z 38 korun 22,35 korun na provoz centra, které vyřizuje telefonáty neplatičů," tvrdí.
Podle mluvčího si ČT nemůže dovolit žádné další náklady, neboť by "celý proces vymáhání ztrácel na efektivitě a smyslu, neboť by náklady převyšovaly výnos."
V případě omylu, ČT peníze vrátí
Lidé si nejvíce stěžují na to, že televize po nich chce poplatky, které přitom řádně platili. Podle operátorky informační linky ČT ale není pochyb, že lidé, kteří dopis dostali, koncesionářské poplatky nezaplatili.
"Ti lidé ten dluh opravdu mají, to je nesporné a prokazatelné. Pro ně by bylo nejlepší to zaplatit. V případě jakýchkoli problémů a nesrovnalostí se mohou obrátit na právníka, který je v dopise uveden a který zastupuje společnost vymáhající dluhy," řekla iDNES operátorka, která si nepřála zveřejnit jméno.
"Pokud samozřejmě mají doklad o zaplacení, stačí ho okopírovat a poslat na uvedenou adresu. Pokud potřebují zjistit, za které měsíce poplatky dluží a jak velké jsou penále, mohou zavolat k nám a my jim to rádi sdělíme," podotkla.
Česká televize je dokonce ochotna v některých případech vrátit peníze provolané na infolince. "Pokud se zjistí na základě předložených dokladů, že poplatník dluh nemá, ČT se mu omluví a provolanou částku mu na základě jeho žádosti uhradí," dodal mluvčí Krafl.