Jedná se o jedny z nejvyšších pokut, které letos ČT od Rady dostala. Může se proti nim bránit u soudu. Další ale možná dostane už na příštím zasedání RRTV, ta totiž zahájila s televizí dalších osm správních řízení za porušení limitu pro reklamu.
Nejvyšší, milionová pokuta dnes padla za sponzorské znělky propagující lék proti potížím s prostatou. ČT ho celkem dvacetkrát uvedla jako sponzora jedné z večerních zpravodajských relací. Podle RRTV ale pochybila tím, že uvedla jen jméno léku, nikoli výrobce.
"Podle našeho výkladu zákona musí být ve sponzorovaném spotu uvedeno, kdo produkt vyrábí. Tedy uvést, že pořad sponzoruje Coca-Cola je v pořádku, protože to je značka, ale dát tam například jen Persil nejde," řekl iDNES.cz předseda RRTV Václav Žák. Musí být totiž jasné, jaká firma sponzoring platí.
. Co říká zákonRRTV se při udělení milionové pokuty odvolala na § 53 zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání. Ten říká: 1) Provozovatel vysílání je povinen označit každý pořad sponzorovaný zcela nebo zčásti zejména na jeho začátku nebo na jeho konci obchodní firmou, obrazovým symbolem (logem), ochrannou známkou nebo známkou služeb identifikující sponzora. |
ČT kvůli tlaku RRTV stáhla sponzorované reklamní znělky
Dalším pokutovaným proviněním ČT je sponzorování reklamních znělek. Ty totiž podle rady nejsou samostatným pořadem, a nelze je tak sponzorovat. ČT od roku 2007 zaplatila za tento prohřešek celkem takřka 12 milionů. Letos v srpnu se proto rozhodla pokutovaný sponzoring odstranit.
"Česká televize se rozhodla zastavit od 1. září 2008 vysílání sponzorovaných reklamních znělek. Důvodem je sílící tlak regulačního orgánu, Rady pro rozhlasové a televizní vysílání," oznámil 19. srpna mluvčí ČT Ladislav Šticha.
Šticha televizi brání s tím, že do roku 2007 RRTV sponzorované znělky nevadily. ČT si myslela, že tomu tak bude i nadále, a uzavřela smlouvy s řadou výrobců.
"Česká televize vycházela v uvedeném období a nadále vychází z předpokladu a právního názoru, že reklamní znělka je pořadem, neboť se jedná o obsahově souvislou, celistvou a časově ohraničenou část televizního vysílání," sdělil Šticha.
Na svém výkladu, že reklamní znělka je samostatný pořad, Česká televize trvá proto, že se proti některým pokutám odvolala a nyní o nich rozhoduje soud.